Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

korsma sanoi
Onko vika silmissä vai luetun ymmärtämisessä?

Niin..... Luetun ymmärtämisessä ,mutta kenellä ? :)

Eli siinä on lista missä autoissa löytyy nuo kyseiset 1,2 ja 1,4 litran moottorit. Mutta se lista niistä ongelma autoista edelleenkin puuttuu.

Vai etkö ymmärrä , mistä tässä uutisoinnissa on kyse tai miksi tämä uutinen on Kauppalehdessä ? Seuraa Kauppalehteä päivittäin niin alkaa valjeta.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
Eli siinä on lista missä autoissa löytyy nuo kyseiset 1,2 ja 1,4 litran moottorit. Mutta se lista niistä ongelma autoista edelleenkin puuttuu.

Millaiseenhan listaukseen olisit tyytyväinen? Kaikki 1.2 ja 1.4 TFSI-koneisten kiesien VIN-koodit lueteltuna?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
Millaiseenhan listaukseen olisit tyytyväinen? Kaikki 1.2 ja 1.4 TFSI-koneisten kiesien VIN-koodit lueteltuna?

Niiden ongelma autojen listausta otsikko lupaili ? Eli sellainen missä olisi lueteltuna ne ongelma autot vaikka Merkin , mallin , valmistus vuoden ja kuukauden mukaan ?

Eli se mitä tässä nyt kritisoin on Uutisoinnin taso , sekä ihmisten kykyä lukea tai käsitellä uutisia. Tehdään otsikoita tyhjästä ilman todellista sisältöä ,että saadaan mainosmyyntiä.

Ihminenhän uskoo lukemansa totuuden sen mukaan miten ymmärtää lukemansa tekstin. Tämähän on yksilöllistä , kuten varmaankin huomaat ylläolevista eri ihmisten kirjoittamista kommenteista ?

Se ,että uutisessa luetellaan ,että : Näissä merkeissä on tämän kokoisia moottoreita , ei oikein kerro mitään. Varmaankin useat myös täällä kirjoittelevat Autoharrastajat tietävät minkä kokoisia moottoreita autoissa on asennettuna kun ne tehtaalta asiakkaalle lähtevät.
 

Jay

New Member
Liittynyt
19 Maaliskuu 2014
Sijainti
Turku
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Pakko kommentoida täältä taustalta: ongelma-autoista ei ole olemassa tarkkaa listaa (merkki, malli, valmistusvuosi ja -kuukausi), koska VW ei tiedä, mihin autoihin alihankkijan toimittama viallinen jakoketju on asennettu. Tuolla kauppalehden jutussakin se lukee... ::)

Jatkakaa toki vääntämistä, tätä on hupi seurata työpäivän ohessa :popcorn
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jay sanoi
Pakko kommentoida täältä taustalta: ongelma-autoista ei ole olemassa tarkkaa listaa (merkki, malli, valmistusvuosi ja -kuukausi), koska VW ei tiedä, mihin autoihin alihankkijan toimittama viallinen jakoketju on asennettu. Tuolla kauppalehden jutussakin se lukee... ::)

Jatkakaa toki vääntämistä, tätä on hupi seurata työpäivän ohessa :popcorn

Siinäkin hyvä uutisrepäisy. Hyvin tiedetään missä ongelma autot on ja mitä niille on tehty.
Toki sitten nämä "pärnäset" erikseen.... Niistä tuskin tehdas tietää mitään.
Ja näissä tapauksissa se isoin vääntö käydäänkin,kuka maksaa ja mitä.
Ja miten on korjattu..... tsi moottoreiden jakoketjuja ei ole tarvinu tehdä kahteen kertaan jos ensimmäinen vaihto on suoritettu tehtaan ohjeistuksen mukaan.

Toki tollasilla kirjoituksilla lukijoita ainakin saadaan :D
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

MitsuT sanoi
Siinäkin hyvä uutisrepäisy. Hyvin tiedetään missä ongelma autot on ja mitä niille on tehty.
Toki sitten nämä "pärnäset" erikseen.... Niistä tuskin tehdas tietää mitään.
Ja näissä tapauksissa se isoin vääntö käydäänkin,kuka maksaa ja mitä.
Ja miten on korjattu..... tsi moottoreiden jakoketjuja ei ole tarvinu tehdä kahteen kertaan jos ensimmäinen vaihto on suoritettu tehtaan ohjeistuksen mukaan.

Toki tollasilla kirjoituksilla lukijoita ainakin saadaan :D

Itse olen käsittänyt että jakoKetjulla varustetulla volkkarilla ei ole ketjun vaihtoväliä mainittu koska nämä on suunniteltu kestämään auton elinikä(verrataan vaikka tojotaan). Eli niin kauan kun ketjut ei kestä vika on valmistajan? Tietty voidaan vetää joku kilometriraja normaaliin kulumiseen, sanotaan vaikka 400tkm jonka kunnolla suunnitellut koneet ketjulla kestää helposti.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

MitsuT sanoi
Ja miten on korjattu..... tsi moottoreiden jakoketjuja ei ole tarvinu tehdä kahteen kertaan jos ensimmäinen vaihto on suoritettu tehtaan ohjeistuksen mukaan.

Kuinkahan todennäköistä se on? Ei liene mahdotonta että niitä on vaihdettukin kahteen kertaan. Ihan näin jos verrataan vaikkapa siihen, kuinka moni 4G63-koneen jakopää on tehty Mitsun merkkiliikkeessä v**uiksi.

Lisäksi: jos merkin x moottoreilla on tilastojen mukaan suurempi taipumus hajota kuin muilla, niin silloin mielestäni merkin x moottorit on huonosti suunniteltu. Käyttäjäkunta täytyy ottaa suunnittelussa huomioon, ja sen voisi olettaa olevan suhteellisen homogeeninen (ainakin yleisimpien merkkien tapauksessa, Ferrarit erikseen). Brittiläisen vakuutusyhtiön tilastoista:

Engine reliability - top 10 brands according to Warranty Direct

1. Honda (failure rate: 1 in 344)

2. Toyota (failure rate: 1 in 171)

3. Mercedes-Benz (failure rate: 1 in 119)

4. Volvo (failure rate: 1 in 111)

5. Jaguar (failure rate: 1 in 103)

6. Lexus (failure rate: 1 in 101)

7. Fiat (failure rate: 1 in 85)

8. Ford (failure rate: 1 in 80)

9. Nissan (failure rate: 1 in 76)

10. Land Rover (failure rate: 1 in 72)

Engine reliability - bottom 10 brands according to Warranty Direct

1. MG Rover (failure rate: 1 in 13)

2. Audi (failure rate: 1 in 27)

3. Mini (failure rate: 1 in 40)

4. Saab (failure rate: 1 in 40)

5. Vauxhall (failure rate: 1 in 41)

6. Peugeot (failure rate: 1 in 44)

7. BMW (failure rate: 1 in 45)

8. Renault (failure rate: 1 in 46)

9. Volkswagen (failure rate: 1 in 52)

10. Mitsubishi (failure rate: 1 in 59)


Huomatkaa, että tilasto ei ole erityisen mairitteleva Mitsunkaan kannalta. Jää tosin epäselväksi kuinka moni Mitsun moottoririkoista on tapahtunut Mitsun omalle koneelle ja kuinka moni muilta ostetuille; itse epäilisin jälkimmäistä ryhmää suuremmaksi.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

dani sanoi
Itse olen käsittänyt että jakoKetjulla varustetulla volkkarilla ei ole ketjun vaihtoväliä mainittu koska nämä on suunniteltu kestämään auton elinikä(verrataan vaikka tojotaan). Eli niin kauan kun ketjut ei kestä vika on valmistajan? Tietty voidaan vetää joku kilometriraja normaaliin kulumiseen, sanotaan vaikka 400tkm jonka kunnolla suunnitellut koneet ketjulla kestää helposti.

minusta tää on tehtaanpuolelta hoidettu hyvin. Esim. Auto tulee huoltoon 30tkm kohdalla. Jo siinä vaiheessa näkyy kun huoltokaaviota ottaa serveriltä että autoon tehdään jakoketjun vaihto+tarkistukset muiden osien suhteen moottorissa. Näin tehdään ja asiakkaalle ei kuluja.
Auto toimii tän jälkeen 400tkm moitteetta. Olettaen että auto on merkkiliikkeen huoltoohjelmassa.

Okei sit auto tulee "pärnäsen" huolto historialla merkkiliikkeen tiskille vinkumaan kun autoa on korjattu siellä ja täällä ja sama oire jatkuu,pakko saada tää 100tkm ajettu auto nyt kuntoon.
Tällasissa tapauksissa vääntö tulee ja artikkeleita riittää.
Ite en näissä tilanteissa viittis edes marmorille mennä saati sit valittaa viel jostai.
Enkä myös korvais mitään jos auto ei takuun aikana käy merkkihuollossa kertaakaan.
Mut kyllä tollasilla otsikoilla saadaan lehti ku lehti myymään.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Yllättävän moni vag näköjään huolletaan uudesta lähtien "pärnäsellä", kun katselee esim. Kauppalehden uutisen kommentoijien hyvin hoidettuja jakopäitä.. samoin ilmeisesti Teknikens värld-lehden toimituksesta löytyi heti kaksi valehtelevaa säästömiestä, jotka ovat huollattaneet vokkelonsa Ruotsin pärnäsillä.

Erikoisesti muuten vian kestoksi mainitaan 2006-2014 (eli ketjukoneen tuotannon loppuun asti), vaikka Ruotsissakin on maahantuoja myöntänyt ongelman jo 2012 (eli tiedossa se lienee ollut jo aiemmin). Noilla kilsoilla, joilla koneita on poksunut, vian on ollut pakko ilmetä jo viimeistään 2009 nurkilla suuressa mittakaavassa. Mutta hyvin hoidettu mikä hyvin hoidettu....

Joku voisi tässä kohtaa sanoa, että wake up and smell the coffee, boys...
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Volkkarilla kannattaisi ottaa suunnittelussa huomioon sekin, että takuun saati virhevastuun voimassaolon ehtona ei saa olla se, että auto käytetään aina merkkihuollossa. Pärnäsen korjaamo on siis ok, kunhan huolto-ohjelmaa on noudatettu.

Noin muuten en voi kuin hämmästellä kuinka paljon asiakasta kyykytetään näissä ongelmissa, jotka ovat aivan päivän selviä suunnitteluvirheitä.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ja jännä nähä myös se että aina sanotaan "en varmasti enään ikinä laita tollasta tsi tai dsg autoa"
Silti vain kokoajan myyntimäärät nousee. ??? Tää nyt ei oikeen muuten päde ku silleen vaan että hyvin moni syö sanansa ;D

Juuri oikea homma ja linja vagilla,ettei mitään pärnäs huoltoja huomioida. Näin se pitää ollakkin.
Linja voisi olla vieläkin tiukempi. Ihan liikaa korvataan vieläkin "epäselviä" tapauksia.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ja jännä nähä myös se että aina sanotaan "en varmasti enään ikinä laita tollasta tsi tai dsg autoa"
Silti vain kokoajan myyntimäärät nousee. Tää nyt ei oikeen muuten päde ku silleen vaan että hyvin moni syö sanansa

Niin. Toinen teoria on, että tuo (käyttäytyminen) kertoo enemmän ko. konsernin autojen ostajista, kuin sen autoista (tai niiden kestävyydestä, tai sen puutteesta)... ::)

Jokaisella on varmasti oma teoriansa tästä.
 

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tämä se onkin hauska pläjäys, kun saa sanoa mitä ajattelee. Aikoinaan käytin Suzuki swiftin litrasta kantta koneistuksessa, ja tämä koneistaja heppu sanoi, että toyotahan on häntä tässä työllistänyt jo jonkin aikaa. Oli uudessa Almerassa ollut venttiilin istukat ja venttiilin seetit väärässä kulmassa keskenään. Mutta tästä tulee mieleen, että onko Etelä- Karjalassa hyvää moottorikoneistajaa?
 

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ei se ollut almera (Nissan) vaan Avensis.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

MitsuT sanoi
Esim. Auto tulee huoltoon 30tkm kohdalla. Jo siinä vaiheessa näkyy kun huoltokaaviota ottaa serveriltä että autoon tehdään jakoketjun vaihto+tarkistukset muiden osien suhteen moottorissa. Näin tehdään ja asiakkaalle ei kuluja.
Auto toimii tän jälkeen 400tkm moitteetta. Olettaen että auto on merkkiliikkeen huoltoohjelmassa.

Ainakin ex-naapurin kesällä 2012 (vai 2013?) jakopäästä ~80tkm ajettuna kilkannut A3 oli aina huollettu merkkiliikkeessä. Audin kanta asiaan oli aluksi että mitään ei korvata kun on takuuaika (huikeat 2v) jo mennyt. Sattui vissiin vain niin ikävästi että ko. hepun perhepiiristä löytyi lakimies niin jonkinasteisen väännön tuloksena korjattiin tehtaan piikkiin ja samalla tehtiin määräaikaishuolto, veloitettiin muistaakseni vain määräaikaishuollosta.

Ja kuten Noko mainitsi, niin jos ei huolto onnistu muualla kuin merkkiliikkeessä niin p**koja vehkeitä ovat. Lakikaan ei velvoita kuluttajaa alistumaan moiseen.

[OT]

simo sanoi
Mutta tästä tulee mieleen, että onko Etelä- Karjalassa hyvää moottorikoneistajaa?

Tiettävästi ei, valitettavasti. Korjatkaa joku jos tiedätte todistetusti hyvän. Tosin Lappeenrannassa PP-Autokoneistamoa en mene haukkumaan huonoksi, ei ole todisteita hyvään eikä huonoon suuntaan. (Aiemmin ko. paikalla sijainnut pulju tunnettiin nimellä "soikiosorvaamo", mikä kertonee riittävästi. Nyt muutaman vuoden ollut uudella omistajalla ja uudella nimellä, laadusta ei tietoa.

Haminassa Kymen Diesel on myös jonkin verran kehuttu, voisi ehkä hyväksikin sanoa.

[/OT]
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Taitaa olla satua ne selitykset, että kyseessä olisi jokin tietty ketjuerä ja etteikö valmistaja tietäisi mihin moottoriin ko osa on päätynyt. Johan CE merkintäkin edellyttää kokoonpanon kaikkien komponenttien täydellistä jäljitettävyyttä.

Tuollaisella propagandalla saadaan aikaan vaikutelma, että ongelma koskee vain yksittäistapauksia ja esitetään pahoittelut huonosta tuurista jos homma osuu kohdalle.

Todellisuudessa ongelma saattaa koskea kaikkia niitä biljoonia hienoja pikkuturboja jotka konserni on hinnoiltaan suoltanut. Muussa tapauksessa ne yksittäistapaukset olisi kampanjoitu jo kuntoon.

Sitten tästä vasta meteli nousee kun joku tutkiva journalisti alkaa kaivelemaan onnettomuusrapsoja ja mahdollisesti löytäisi jotain ikävää viittausta ketjukatkoon.

Mutta onneksi meillä on Trafi joka pitää huolen ettei hengenvaarallisia led parkkeja yms tuninkeja liiku teillämme.

Edit:
Onko kukaan ehdottanut katupölyä syylliseksi ;D.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ruotsi on varmasti jotenkin poikkeuksellinen maa, sinne kun näyttää noita yksittäistapauksia kertyneen vähän sinne sun tänne... :)
Ja Ruotsin pärnäisillä näköjään riittää hommia, ilmeisesti taksitkin huolletaan siellä. ;D

"Den bakomliggande orsaken lär vara att Volkswagen byter växellåda 1-3 gånger i varje såld Passat EcoFuel DSG som går som taxi. Kostnaderna för detta är så stora att det inte lönar sig att sälja bilarna."

http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/

EDIT: ja ennen kuin hiustenpilkkominen alkaa tuosta ECOFUEL-sanasta, niin se johtuu siitä, että Ruotsissa lainsäädäntö ohjaa takseja kaasu-autoihin ja uusiin bensa-autoihin (flex, jne) (miljöbil). Ei-miljöbil takseilla ei ole asiaa esim. lentokentille, siksi kaasu- ja flexfuel autot ovat yleisiä. Vaihdelaatikko ei VARMASTI silti ole erilainen kaasumalleissa, kuin vastaavissa bensa- tai dieselmalleissa. Eikä kaasumalli tehokkaampi, kuin vastaava bensa- tai dieselmalli.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

nokonzok sanoi
Volkkarilla kannattaisi ottaa suunnittelussa huomioon sekin, että takuun saati virhevastuun voimassaolon ehtona ei saa olla se, että auto käytetään aina merkkihuollossa. Pärnäsen korjaamo on siis ok, kunhan huolto-ohjelmaa on noudatettu.

Pärnänen vaan ei noudata huolto-ohjelmaa jos se ei varmista mahdollisten recall:n tai huolto-ohjelmien lisäysten olemassa oloa.
Ja ennen hiustenpilkkomista, näitä "hiljaisia takaisinkutsuja" on käytännössä joka merkillä.
Jos Pärnänen ei ohjelmaa noudata ei ole takuuta eikä virhevastuuta (koskee niiltä osin, kun ohjelmaa ei ole noudatettu).

Kokonaan toinen asia on se, että tehtaan/maahantuonnin virhevastuu joka tapauksessa katkeaa siinä kohtaa kun auto vaihtaa omistajaa.
Toisen tai sitä seuraavien omistajien on siis turha huudella maahantuontiin virhevastuun perässä.

Teoriassa merkkiliikkeissä on paras mahdollinen kyky korjata ja huoltaa autot. Käytössä kun on parhaat mahdolliset laitteet, ohjeet ja ohjelmat ja tyyppikoulutus.
Kokonaan toinen asia on se merkkiliikkeiden todellinen ammattitaito. Tepon osaaminen ja työmoraali on korkealla tasolla, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta monen muun mekaanikon kohdalla asia ei ole näin. Työt tehdään hutiloiden ja ohjeista välittämättä (Näiltäkin osin virhevastuu muuten pysähtyy työsuorittaneeseen yritykseen). Suoritepalkkauskaan tuskin asiaa parantaa.

Riippumattomilla jälkimarkkinoilla ollaan työvoiman suhteen suurin piirtein samalla viivalla, mutta noissa muissa kohdissa kuokkaan tulee reilusti ja harva Pärnänen raaskii ostaa merkkikohtaista dataa, esim noiden recall:n tarkistamiseksi. Tässäkin kohtaa poikkeus vahvistaa säännön.

Todellisuudessa siis riski, että auton huollattaja joutuu valitsemaan kahdesta huonosta (vai pitäisikö sanoa "ei niin hyvästä"), on varsin iso.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Pexin kirjoituksesta saa käsityksen, että valmistaja kyllä yrittää parhaansa, mutta minkäs mahtaa kun asiakkaat käyttää pirkka huoltoja eikä pidä autoistaan huolta. Asiakkaan tai pärnäsen vika.

Hyvin propa uppoaa ;D

Homma tehdään noin, jotta vastuuseen joudutaan mahdollisimman vähän.

Ja omistajanvaihdos asia samaa sarjaa. Noinhan se menee mutta ei se tuotetta paremmaksi tee.

Esimerkiksi mitsubishiltä tuli korjauskutsu kirjeellä kotiin. Setäni auto. Kyseessä yli kymmenen vuotta vanha Sport Paje. Lunastettu kaksi kilpinen peli ja huollot teetetty "pärnäsellä".

Ei odoteltu asiakkaan tuovan autoaan merkkikorjaamoon, ei syyllistetty asiakasta tai muita korjaamooja, ei pihdata tai pakkomyydä huolto-ohjelman päivityslistoja omista mokista.

Halutessaan vag voisi toimia samoin.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Kommentti oli ihan yleisellä tasolla, koskien kaikkia merkkejä. Ja virhevastuu toteamus oli "faktat pöytään" kommentti, kun sen virhevastuun perään huudeltiin.
Mutta siitä luetunymmärtämisestähän tässä on jo ennenkin ollut puhetta, se tuntuu olevan kamalan vaikea laji...
Mutta minkäs sille tekee, jos on lusikalla annettu, niin kauhalla ei voi vaatia.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
Mutta siitä luetunymmärtämisestähän tässä on jo ennenkin ollut puhetta, se tuntuu olevan kamalan vaikea laji...
Mutta minkäs sille tekee, jos on lusikalla annettu, niin kauhalla ei voi vaatia.

Eipä tuollaiset luetunymmärtämis heitot ketään auta. Ongelma ei oo siinä, vaan valmistajan ja asiakkaan ristiriitaisessa oikeudenmukaisuuden ymmärtämisessä. Mutta toiselle osapuolelle tää on businestä!

Sama juttu noissa keittiövälineissä. Pääasia että on ruoka-aikaan kotona. Hyvä ruoka, parempi mieli ;)
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Näissä kampanja hommissa pitää erottaa kaksi eri asiaa. Kutsukampanjat ja ne jotka tehdään kun auto käy merkkihuollossa. Kutsukampanjat pitää ilmoittaa trafille ja esim. autoa ei voi katsastaa jos tiettyjä kampanjoita ei ole hoidettu. Voimassa olevan kampanjan hoitamiseen ei vaikuta auton huoltohistoria.

Mielestäni ei Mitsujakaan huudella korjaamolle sellaisen kampanjan kohdalla jotka ei ole kutsukampanjoita.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Olisi mielenkiintoista nähdä miten kävisi käräjillä virhevastuun kanssa jos aletaan vetoamaan salaisiin kamppiksiin. Oli miten oli, todella huonosti nämä on hoidettu. Se, että lähdetään kikkailemaan juridisteknisten nippeleiden kanssa kertoo vain ja ainoastaan siitä, että vastuuta ei haluta ottaa. Kun ollaan harmaalla vyöhykkeellä, asialas on helppo saada luovuttamaan.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Uge sanoi
Näissä kampanja hommissa pitää erottaa kaksi eri asiaa. Kutsukampanjat ja ne jotka tehdään kun auto käy merkkihuollossa.
Ei tartte erottaa. Pointti on siinä kun asiakkaan osuutta ja vastuuta korostetaan vaikka tiedottaminen on puutteellista.

Tarkoitushakuista!

Trafi ei kiellä kirjeiden lähettelyä.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

nokonzok sanoi
Olisi mielenkiintoista nähdä miten kävisi käräjillä virhevastuun kanssa jos aletaan vetoamaan salaisiin kamppiksiin. Oli miten oli, todella huonosti nämä on hoidettu. Se, että lähdetään kikkailemaan juridisteknisten nippeleiden kanssa kertoo vain ja ainoastaan siitä, että vastuuta ei haluta ottaa. Kun ollaan harmaalla vyöhykkeellä, asialas on helppo saada luovuttamaan.

Ei ne mitään salaisia kamppiksia ole. :) Eivät vaan ole aiheuta vaaraa niin hoidetaan määräaikaishuoltojen yhteydessä. Kutsukamppanjat ovat sitte sellaisia mitkä pitää saada nopeasti kuntoo tai tarkistukseen.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Suurin osa näistäkin jutuista kaatuu "laiskaan" työnjohtoon.
Jos ei huvita eikä jaksa niin asiakkaat on tyytymättömiä.
Mut suurin osa suomessakin luottaa vain autonsa paskaan "pärnäseen"
Jos olisin tehtaan vaikutusvaltaisessa raadissa sulkisin nää nykysetkin asiakas20%,maahantuonti 40%,jälkimarkkinointi40% asiat suoraan asiakas 100% tyylillä.
Jos ei pystytä hoitaan asioita heti kättelyssä kunnolla loppuun,niin parempi ku on työttömyyskassan pitkäaikanen jäsen. Vituttaa vaan ku itketään asiasta mikä ei millään tavalla johdu ennän tehtaasta.
Asia pitäs hoitaa ajallaan kuntoon eikä sit ku se on myöhästä. Mut onneksi merkki myy edelleen ja lujaa. Jotain hyvää tällöin täytyy konsernissa olla ;D
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ihmeen hyvin tuntuu moni muu merkki pysyvän nipussa, vaikka niitä varmaan ihan samalla prosentilla hoidetaan siellä Pärnäsellä. Ja jos käy vaikka VAGarenalla lukemassa ihan pintapuolisesti kokemuksista, ei se merkkihuoltokaan autuaaksi korjauskulujen tai edes korjauksen onnistumisen suhteen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

..itketään asiasta mikä ei millään tavalla johdu ennän tehtaasta.

Pärnänen ja merkkihuollon työnjohtoko ne hajoavat ketjut, valuhiekat ja DSG:t on niihin vehkeisiin asentanut? ;D

Eli minkä tahansa tyyppivi ominaisuuden voi kuitata siis sillä, että antaa siitä korjausohjeen, jonka jälkeen voi pestä kätensä koko hommasta? Se on sitten aina muiden vika (ja ongelma), jos koneet hajoaa? Tuohan itseasiassa selittää sen, miksi noita venyviä ketjuja on asennettu lähes koko TSI-tuotannon ajan (miksi vaihtaa toimittajaa, onhan siitä korjausohje annettu..?) Wau. Alan pikku hiljaa ymmärtää tätä vag-autoilijoiden logiikkaa. Tehtaan toimintahan on suorastaan nerokasta. VAG on onnistunut siis siinä, missä mikään muu autotehdas ei ole koskaan aiemmin onnistunut: TÄYDELLINEN automallisto, ilman ensimmäistäkään tyyppivikaa (koska syyhän on aina jossain muualla: asiakkaassa, Pärnäsen huollossa, merkkihuollon työnjohdossa, työohjeitten lukemisessa/lukemattomuudessa, huonossa tuurissa, kuun asennossa, jne)
(EDIT: puhumattakaan siitä, että suurinta osaa vioista ei edes ole olemassa, vaan ne ovat pelkkiä kateellisten nettitrollien keksintöjä.)

Ei ihme, että näitä myydään kuin häkää! Kukapa nyt ei haluaisi talvikesähousujaan (kesähän nyt on) parkkeerata TÄYDELLISEN auton penkille? ;D

Mut onneksi merkki myy edelleen ja lujaa. Jotain hyvää tällöin täytyy konsernissa olla.

Vai olisko ne muista poikkeavat ominaisuudet kuitenkin noissa em. tuotteiden ostajissa (kts. ensimmäisen kohdan lainaus)? Mene ja tiedä...
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

nokonzok sanoi
Noin muuten en voi kuin hämmästellä kuinka paljon asiakasta kyykytetään näissä ongelmissa, jotka ovat aivan päivän selviä suunnitteluvirheitä.

Toista se on Kiinassa, siellä ei tunneta dsg ja tsi "vikoja". Vag korjaa mukisematta ja täysin kustannuksin kaikki, vaihtoehtona on Kiinan markkinoilta ulos heittäminen. Jotain hyvää sentään sielläkin :D
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Korjauskuluja takuun jälkeen tarkotin. 225% autoista joita pitää moneen kertaan tehä on ilman merkkiliikkeen leimaa. Ja nämäkin kaikki takuun jälkeen.
Ja toisekseen se ketju mitään veny. Mut joissakin tapauksissa kuluu.


Toiki on kummallista"joo siellä ja siellä foorumilla" sinnehän voi kirjotella ihan mitä vain.
Joskus vain tuntuu että lastentarhan hiekkalaatikoillakin puhutaan enempi asiaa mitä eräillä foorumeilla.

toki tässä jonkin aikaa myös mitsujen parissa touhunnu takuiden kanssa,niin täytyy kyl todeta että kyllä niitä vain riittää ja se että miten sen takuun tulisi toimii,niin aika syvällä suossa ollaan.
Korit on jo ensihuollossa niin ruosteessa että ihan itkettää asiakkaan puolesta.
Plus nämä muut hienot ostetut "ominaisuudet".
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ja toisekseen se ketju mitään veny. Mut joissakin tapauksissa kuluu.

Hyvä tietää. Tuo tieto varmasti lohduttaa konepoksun vaggineen omistajaa suunnattomasti.

Toiki on kummallista"joo siellä ja siellä foorumilla" sinnehän voi kirjotella ihan mitä vain.
Joskus vain tuntuu että lastentarhan hiekkalaatikoillakin puhutaan enempi asiaa mitä eräillä foorumeilla.

Näinhän se menee. Aina kun vag:n tyyppiominaisuuksista kirjoitellaan, niin silloin asialla ovat kaikenmaailman trollaajat. Keksittyine juttuineen. Ruotsissa ne trollit ovat miehittäneet jo paikallisen autoliitonkin. Muitten merkkien kohdalla taas puhutaan aina totta.

Näillä jatketaan. :peukku
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

MitsuT sanoi
Korjauskuluja takuun jälkeen tarkotin. 225% autoista joita pitää moneen kertaan tehä on ilman merkkiliikkeen leimaa. Ja nämäkin kaikki takuun jälkeen.

Eli sen jälkeen kun VW/Audin huikaiseva 2 vuoden takuuaika on ohi, niin autolla on lupa hajota - kukapa nyt samalla rakkineella pidempään ajaisi? Tätäkö se joidenkin Volkkareiden takalasissa oleva tarra "Golf - vuoden auto" tarkoittaa? ;D

Ja oletko sitä mieltä, että tehdas on toiminut fiksusti kun kaikkiin 8v aikana valmistettuihin pikkuturboihin ei tarvitse tehdä jakoketjuremontti kuin kerran merkkiliikkeen toimesta? Jos kerran ongelmaan on kehitetty ratkaisu jo vuosia sitten, niin miksi sitä ei ole aiemmin tehty jo linjalta lähteviin autoihin, vaan korjataan asia vasta huollossa? Omaan korvaani tällainen haiskahtaa joko siltä, että a) konsernin johtoryhmä on mielenvikainen tai b) bullshit.

Mitenköhän muuten nuo Fordin 1.0 EcoBoostit ovat toimineet? Nehän on käsittääkseni hihnalla. Ainakin varaosaliikkeen myyjä sanoi, että niiden koneiden tapauksessa Gates joutui kehittelemään uutta (en muista mitä - materiaali/valmistustapa/tms) että sai hihnat kestämään, koska siinä paketissa hihna tekee niin jyrkkiä käännöksiä. Kuvassa ei kyllä näytä niin ihmeelliseltä, tosin itse moottori on muuten aika hauskan näköinen - tulee mieleen joku Disney-piirretty. :D

11941045991990352130.jpg
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
Mitenköhän muuten nuo Fordin 1.0 EcoBoostit ovat toimineet? Nehän on käsittääkseni hihnalla. Ainakin varaosaliikkeen myyjä sanoi, että niiden koneiden tapauksessa Gates joutui kehittelemään uutta (en muista mitä - materiaali/valmistustapa/tms) että sai hihnat kestämään, koska siinä paketissa hihna tekee niin jyrkkiä käännöksiä. Kuvassa ei kyllä näytä niin ihmeelliseltä, tosin itse moottori on muuten aika hauskan näköinen - tulee mieleen joku Disney-piirretty. :D

11941045991990352130.jpg

Eipä oo ilmeisesti fordit vielä tielle levenneet, mutta aika tuonkin näyttää.. Syy miksi Gates kehitti täysin uuden hihnatyypin on siinä että toi 1.0ecoboost jakopää on öljyssä, tällä on pienennetty kitkaa sekä pidennetty (?) kiristin ja ohjainpyörien käyttöikää.. Muistaakseni ton koneen hihnanvaihtoväli oli jotain 300tkm ja 10v tai jotain vastaavaa..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
"Golf - vuoden auto"
Joskus jopa kahden.

Ihan hyviä autojahan nuo on toimiessaan. Mut se että tehdas myöntää vain kahden vuoden takuun kertoo mielestäni jo jotain.

Tuon EcoBoostin kanssa täytyy käyttää tismalleen oikeaa öljyä ja oltava tarkka vaihtovälien kanssa. Oikea öljy pidentää hihnan kestoa väärä nopeuttaa sen kulumista. Oma veikkaus on et kohta nuitakin alkaa napsumaan poikki. Ja siinä vika on käyttäjissä jotka haluaa säästää sen 10€ öljyssä, eikä insinööreissä jotka on kehitelleet ihan fiksun moottorin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi

Ei kerro sitä että valmistaja on saksalainen vaan sen että valmistaja luottaa asiakkaidensa ostavan autonsa vaikka ne eivät kestäisi kovin kauaa. Mikäs siinä, hyvää bisnestähän tuo vain on. Täällä suomessa on vaan totuttu siihen että kaikesta voi valittaa ja jonkun muun pitäisi vastata kun vehkeet hajoaa vaikka ne hajoaisivat kuluttajan tekemien toimenpiteiden johdosta.

Tosta VAG-konsernin ketju ongelmasta en kyllä syyttäisi huoltoa(merkillistä tai merkitöntä) vaan pelkästään tehdasta ja sen asettamaa huolto-ohjelmaa. Tehdas se on joka päättää mitä osia niihin autoihin asennetaan ja nuo ylipitkät huoltovälit tuo ongelmat esille. Se että joku alihankkija on tuottanut paskoja osia on huonoa laadunvalvontaa.

Mulle kelpaisi vaikka uusissa autoissa ei olisi ollenkaan takuuta. Kuluttajien valinnat voisivat olla hieman erilaisia ja todennäköisesti se näkyisi myös hinnoissa.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

No nyt ;D

http://yle.fi/uutiset/turkulaisen_audi-miehen_hermot_menivat_maahantuojaan__aloitti_yhden_auton_mielenosoituksen/8020573
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jr- sanoi
No nyt ;D

http://yle.fi/uutiset/turkulaisen_audi-miehen_hermot_menivat_maahantuojaan__aloitti_yhden_auton_mielenosoituksen/8020573

Ihan mukavat polttoainekulut Audissa, olettaen että kyseessä TFSI. 18,5€/100km ;D

Bensaa (1,5€/L) 7,8L/100km = 11,7€/100km

Öljyä (16,9€/L) 0,4L/100km = 6,8€/100km



Tuolla rahalla saa melkeen 15 litraa dieseliä :peukku On ne vaan pihejä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jr- sanoi
No nyt ;D

http://yle.fi/uutiset/turkulaisen_audi-miehen_hermot_menivat_maahantuojaan__aloitti_yhden_auton_mielenosoituksen/8020573

Asiallista meininkiä ! :)

Tuossa toinen kuva :

attachment.php
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Avasin firman vm.2008 transportterin etusivuoven niin lähti webasto päälle(auto hallissa sisällä eilisestä asti ollut ajamattomana)..eikä weba sammunu vaikka nyppi kaikki lisälämmittimen sulakkeet irti. Eikä edes etuakku irrottamalla ei sammunu mut kuskin penkinalta kun lisäakun miinuksen irrotti ni hiljeni mut lähtee aina päälle kun kytkee akun takas kiinni.
Hienoja laitteita! ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Harri K sanoi
Avasin firman vm.2008 transportterin etusivuoven niin lähti webasto päälle(auto hallissa sisällä eilisestä asti ollut ajamattomana)..eikä weba sammunu vaikka nyppi kaikki lisälämmittimen sulakkeet irti. Eikä edes etuakku irrottamalla ei sammunu mut kuskin penkinalta kun lisäakun miinuksen irrotti ni hiljeni mut lähtee aina päälle kun kytkee akun takas kiinni.
Hienoja laitteita! ;D

Webastot ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
jep.. toki siis piirikortin vika se on tai vag asentamon.
Laakkoselle soitin ni eivät ikänä olleet moista kuulleetkaan. Sanoin et teretulemast kattoon ja tuodaan autoki teille lähikuukausina ennen talvee kyllä ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Harri K sanoi
jep.. toki siis piirikortin vika se on tai vag asentamon.
Laakkoselle soitin ni eivät ikänä olleet moista kuulleetkaan. Sanoin et teretulemast kattoon ja tuodaan autoki teille lähikuukausina ennen talvee kyllä ;D

Joo ne on melko pihalla välillä tuolla Hatanpään suunnalla...
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Yksittäistapauksia.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1453343193002.html
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Wlooffy sanoi
Yksittäistapauksia.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1453343193002.html

Pärnäsen korjaamo on siis laajentanut toimintaa Saksaankin. ;D
 
Ylös Bottom