Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Omassa MY14 akuston SoH oli 62% ja ajettu 155000km, merkkihuolto teki pyynnöstäni akuston freesauksen, josta ei ollut mitään apuja, hintaa oli kyllä 100euroa. En tiedä oliko tehty väärin prosessi....mutta sen kokemuksen perusteella en suosittele.En ole ollut tietoinen kiellosta. Olen ollut siinä käsityksessä että se on maksullinen toimenpide siinä missä jarrujen huolto. Akkutakuuta tutkittaessa se suoritetaan mikäli pikatestin tulos on alle 70%.
lisäisin tähän oman kokemuksen 2v takaa merkkihuollon DBCAM: maksoi 100euroa ja mitään muutosta ei akustoon tullut. Yhtään enempää ei akkuun mennyt energiaa latauksessa. Vielä kk sitten auton sähkö range oli nollakelissä 27km, todellisuudessa sähköllä pääsi maks 25km. Tein BMU resetoinnin, ja akuston vastaanotto nousi latauksessa 4 kWh -> 6,5kWh, eli vieläkään ei lataa täyteen jos 12kWh akustossa on se 30% puskuri, jota ei saa koskaan akusta ulos. Nyt autolla pääsee käytännössä 50+ km latauksella. Laitan tänne viestiä jos jotain negatiivista tulee vastaan.En suosittele tekemään BMU resettiä. Koska silloin auto luulee että siihen on asennettu uusi akku ja saattaa pyrkiä ylilataamaan sen. Tuommoisella toimenpiteellä voi olla myös muita seurauksia ja Mitsun toimilaitteet ovat sitten aika hintavia hajotessaan. Tuo BMU softa arvioi akun kapasiteettia ja tuolla DBCAMiksi kutsutulla menetelmällä merkkihuolto voi tyhjentää akun testerillä ja ladata sen hitaasti täyteen jolloin sen täysi kapasiteetti saadaan käyttöön. Tämä on kuitenkin maksullinen toimenpide joka vie yön yli. Mielestäni kyse ei ole bugista vaan ehkä hieman ylisuojelevasta softasta tai heikohkosta diagnostiikasta. En auton omaa diagnostiikkaa voinee avittaa joskus ajamalla akun tyhjäksi ja tyhjentämällä akun vielä sen jälkeen lämmittimellä, jonka jälkeen akun annetaan latautua ihan täyteen. En kuitenkaan missään nimessä suosittele tekemään tuota usein koska en usko että se on pidemmän päälle hyväksi.
Kennojen välille voi muodostua etenkin pikalatauksessa jännite-eroja ja niiden balansointia kannattaa kysyä vaikka normaalin huollon yhteyteen.
Se akun kapasiteetti voi myös nousta ihan käyttämällä ja lataamalla autoa. Olen kuullut että akun kapasiteetti olisi laskenut väliaikaisesti kun autoa on seisotettu lataamattomana pidempään mutta palautunut sitten käytön myötä kun auto on saanut määritettyä tilanteen paremmin.
MY19 vuosimalliinhan tuli kapasiteetiltaan isompi akku (46Ah) ja siinä akkukapasiteetin laskunopeus on huolestuttavan suuri: pikatestillä saatiin SOH=85% reilusti alle 10tkm ajetussa autossa. Myyjä ei suostu tekemään veloituksetta tuota "elvytysproseduuria", koska maahantuoja sen on ilmeisesti kieltänyt. Tämä asia kannattaa pitää mielessä, jos on tuoretta Outlander PHEViä hankkimassa. Käsitääkseni vanhemmissa vuosimalleissa laskutahti on kuitenkin ollut inhimillisempi.
Kun noita sähköllä ajettuja rangeja mainitsette niin onko ilmastointi / (sähkö)lämmitys päällä vai ilman ajossa? Omani guessometeristä lähtee 10-15 km heti rangea pois kun laittaa ajoon lähtiessä lämmityksen pörisemään sähköllä.
Ok, jatketaan täällä.
Eli siis tuo Andy Australiasta on tutkinut PHEV akkuasiaa ja vienyt sen aika pitkälle. Hänen videoiden suraajat ovat vielä puhaltaneet lisää hiileen.
Nyt hänen materiaalista käy aika selväksi että Mitsulla on joku softa ongelma BMU:n kanssa. Sen voi kiertää/korjata eri menetilmillä joita on jo kohta tusina.
Sain sellaisen käsityksen että softa "tahallaan" laskee tehoa 0.1Ah per joka 9 päivä. Siis tässä MY16 mallissa, ja MY19 mallissa vielä nopeampaa.
Ilmeisestikin Outlanderin kohdalla ongelmana on se, että BMU ei ole kovin fiksu; siihen ohjelmoidut parametrit ovat ylivarovaisia, minkä takia auton käytössä oleva kapasiteetti alenee alkuvaiheessa nopeasti (varsinkin MY19). Akkujen TODELLINEN kapasiteetti on kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä huomattavasti parempi kuin mitä BMU kuvittelee. Se että ladatessa akkuihin menee vain rajoitettu määrä sähköä johtuu BMU:n käyttämistä ylivarovaisista parametreista. Täyteenhään se akku aina oletuksena lataantuu, mutta BMU arpoo sitä latauksen minimiarvoa jonka jälkeen tarvitaan polttista (eli "pohjille" jää varausta turhan paljon). Siksi akkuun menee sähköä vain rajoitettu määrä. Näin olen ymmärtänyt, kun olen ulkolaisiakin foorumeita vähän selaillut.BMU arvioi akun kapasiteettia sen mukaan minkä verran siihen saadaan ladatessa mahtumaan sähköä.
Pääseekö autolla edelleen pääkaupunkiseudun "talvikeleissä" 50km+?lisäisin tähän oman kokemuksen 2v takaa merkkihuollon DBCAM: maksoi 100euroa ja mitään muutosta ei akustoon tullut. Yhtään enempää ei akkuun mennyt energiaa latauksessa. Vielä kk sitten auton sähkö range oli nollakelissä 27km, todellisuudessa sähköllä pääsi maks 25km. Tein BMU resetoinnin, ja akuston vastaanotto nousi latauksessa 4 kWh -> 6,5kWh, eli vieläkään ei lataa täyteen jos 12kWh akustossa on se 30% puskuri, jota ei saa koskaan akusta ulos. Nyt autolla pääsee käytännössä 50+ km latauksella. Laitan tänne viestiä jos jotain negatiivista tulee vastaan.
Eikö 66.8% pitäisi jo mennä takuuseen? Kannattaa yrittää ainakin.
Kun kasvan isoksi niin alan kennottelemaan sähköautojen akkuja. tuonnekin varmaan menisi Leafin tai Teslan kennoja aika läjä alkuperäisiin kuoriin.
Ei oo kokemusta mut ei nää niin kauheita maksa mitä aina pelotellaa.Onko kokemusia akkujen hankinnasta Romaniaista ja niiden asennuksesta?
Ei oo kokemusta mut ei nää niin kauheita maksa mitä aina pelotellaa.
https://evshop.eu/en/batteries/150-mitsubishi-outlander-phev-battery-module.html
Niin eikös tuossa ole vain yksi moduuli? My13-14 mallitko ne oli mihin vaihdettava koko paketti kerralla, silloin taitaa kustannus olla 4000e-5000e paikkeilla
Täällä on useita keskusteluja aiheesta. Hae kuppi kahvia, ota hyvä asento ja lueskele tovi.Tiedustelen, onko lähelläkään hyvää 2015 Outlander ja näyttää täydellä akulla 25 km matkaa. Käytännössä kuitenkin akku riittää 21-22 km kun on lähes nollakeli. Tämä lukema tulee kun laittaa virran päälle. Autolla ajettu 98 tkm, ostin sen viikko sitten.
Ei noita mene kuin 5kpl per auto? Eli 2375e + rahti + ehkä verot? On kyllä ihan hyvinkin järkevä hinta.
Mitsun varaosana saa vaan koko akkua, mutta kyllä noita "oikeasti" voi vaihtaa kenno kerrallaan. Tosin jos ne tuolleen 16kpl paketteina myydään tarvikkeinakin niin vähän turha tuota enää lähteä osiin purkamaan. Noita 16kpl settejähän menee siis 5 sarjaan niin saadaan se 80 kennoa minkä esim Phev Watchdog näyttää.
Onko MY13-14 malleissa edes mitään nestekiertoa siellä? Tuuletin siellä on mutta ilmaahan se vaan puhaltaa. Mutta jos nestekierto onkin niin eihän se kai sen kummempi temppu ole kuin polttomoottorin jäähdytinnesteen vaihto..
Vein siis auton ennen takuurajan umpeutumista merkkiliikkeeseen. Watchdogilla luettujen tietojen mukaan ovat purkaneet kerran tyhjäksi ja sitte ladanneet. Toimenpide elvytti akkua n. 1,4 Ah:n verran ja maksoi 160€. Valmistajan ohjeen mukaan purku ja lataus olisi voitu tehdä kolmeen kertaan, ellei kunto olisi parantunut yli 70%.
Omalla 2015 ajettuna n. 116tkm ja näyttä nyt rangena 28-32km päivästä riippuen. Ollut nyt jonkun viikon itsellä ja työmatka on 12km suuntaansa, josta 1/3 on 80km/h, 1/3 normaalia kaupunkiajoa ja loppumokoma 60km/h suoraa. Lämpötila ulkona ollut sitten +4- -8 astetta. Lähtiessä on n.+10 asteen talli. Pääsee edes-takas pelkällä sähköllä, jos esilämmitys kummassakin päässä (piuhassa vain kotona). Jos ei esilämmitystä töistä lähdössä, niin käyttää polttomoottoria hetken, mutta keskikulutus jää alle litraan/100km.Tiedustelen, onko lähelläkään hyvää 2015 Outlander ja näyttää täydellä akulla 25 km matkaa. Käytännössä kuitenkin akku riittää 21-22 km kun on lähes nollakeli. Tämä lukema tulee kun laittaa virran päälle. Autolla ajettu 98 tkm, ostin sen viikko sitten.
Eli tarvitset lisäksi auton obd-liittimeen palikan joko Bluetooth tai WiFi-yhteydellä. Tuolla on tietoa ainakin yhteensopivista palikoista ja muustakin: https://phevwatchdog.net/Asennin puhelimeen tuon WatchDog In, toimiiko/ va eikö toimi ilman apulaitteita. Siinä on WiFi ja Bluetooth mahdollisuus. Mitä pitäs hankkia vai????