Kokemuksia Android-käyttöisistä autostereoista?

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Parisen vuotta on tullut pärjättyä Parrot-lisukkeella kytkettynä Ralliartin vakkaristereoon, mutta tekniikka kehittyy. Näyttäisi siltä, että Android-pohjaiset autostereot tarjoaisivat enemmän ominaisuuksia kuin vastaavat perinteiset autostereot.

Viimeisimmissä versioissa näyttäisi olevan jo Android Lollipop (v5.1.1) joten tuoreempia softiakin saisi näissä ajettua, ja eniten itseäni kiinnostaa mahdollisuus hyödyntää laitteella suoraan autosta saatavaa OBD-dataa jollaista ominaisuutta perinteisiltä merkeiltä ei tunnu löytyvän. Samoin näihin saisi myös parkkikameran lisäksi liitettyä toisen kameran seuraamaan edessä tapahtuvaa liikennettä DVR-toiminnon avulla. Puutteena toki ratapäiväkäyttöä ajatellen on se, ettei näissä ole puhelinten tapaan kiihtyvyysanturia ja Harry's Laptimer ei taida myöskään toimia.

Maailmalla näyttäisi olevan eniten positiivisia kommentteja ylipäätänsä näistä kahdesta merkista:
Joying - www.carjoying.com
Pumpkin - www.autopumpkin.com

Molemmat tuntuvat tarjoavan jonkin asteista tuotetukea sekä myös softa/firmispäivityksiä. Samoin nämä saisi hankittua myös EU:n sisältä jolloin takuutkin periaatteessa toimisivat.

Jos jollakulla on tarjota käyttökokemuksia niin kuulisin niistä mielelläni ennenkuin syöksyn tekemään tästä uutta projektia itselleni.

/Kari
 

Terävä

New Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2007
Vs: Kokemuksia Android-käyttöisistä autostereoista?

Tuli juuri hommattua tuo uusin pumpkin.. saa nähdä tekeekö mitään.. Kunhan vain nyt löydän 2 din kehyksen ensin..
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Kokemuksia Android-käyttöisistä autostereoista?

Olinkin unohtanut, että olin avannut tämän keskustelun tänne, mutta tässä omat kokemukset noin puolen vuoden käytön jälkeen.

Itse hommasin kesällä Aliexpressin kautta Dasaita-brändiltä (valmistaja Hot Audio) 10.2" Android HU:n ja se istui suoraan plug and play menetelmällä Lancerin orkkisradion tilalle ja jos ei olisi ollut vanhaa Parrottia purettavana olisi tuo mennyt noin puolessa tunnissa. Myös johdotus meni suoraan alkuperäisiin liittimiin eli mitään ei tarvinnut säätää. Tämä osoittautui hyväksi apuvideoksi https://youtu.be/6Hz8BpU0fZk kun mietti asennusta.

GPS vastaanotin on kojelaudan pinnan alla HU:n takana ja se toimii kohtuu rivakasti, mutta sen 1Hz tarkkuus riittää normaaliin navigointiin muttei ratapäiville. Softapäivityksiä on tullut Dasaitalta keskimäärin kuukauden välein Android 6:seen ja mitään isompi bugeja ei ole tullut vastaan. Android 8 päivitys on ehkä tulossa jos Hot Audion viestintään on luottamista. Nettiyhteys toimii USB-mokkulan kautta (tämä pitää olla kalliimpi yhteensopivampi versio EU:ta varten, valtaosa tarjolla olevista ei toimi täällä) ja sitä kautta pyörii Waze ja Spotify kivasti. Lisäksi myös automaattisesti omalle microSD-kortille tallentava DVR-kamera toimii asiallisesti.

Kevättä odottavat vielä perutuuskameran asennus langattomasti ja tosin en vieläkään 100% varma, että mulla on oikea kamera (Peugeot/Nissan) joka sopii Sportbackin takaluukkuun rekkarikilven lähellä olevaan orkkispaikkaan, mutta muita vaihtoehtoja ei oikein ollut. Sitten pitäisi vielä kesärenkaisiin asentaa sisäiset TMPS sensorit.

Yleisesti ottaen noista Android Head Uniteista saa tämän forumin kautta hyvää lisätietoa sekä linkkejä softapäivityksiin https://forum.xda-developers.com/android-auto/android-head-units.

Cheers,
Kari
 

Carismo

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2010
Vanha ketju, mutta..

Tilasin vajaa vuosi sitten myöskin Aliexpressistä Dasaitan 10,2" Android-soittimen vm.2013 Lanceriin. Soittimessa on Android 8, 4 GB muistia ja RAMia 32 GB, laitoin myös 32 GB muistikortin. Softaan löytyy päivitykset: https://forum.xda-developers.com/an...asaita-mcu-updates-rockchip-px5-octa-t3575155

Asennus oli helppoa, plug and play. johtojen osalta. Hieman värkkäämistä oli kojelaudan tuuletusritilöiden siirrossa uuteen kehikkoon. Uudesta kehikosta piti napsasta sivuleikkureilla ylimääräinen väkänen pois per ritilänpaikka sivuleikkureilla. Tuosta ylimääräisestä väkäsestä olin lukenut foorumeilta etukäteen niin osasin siihen varautua. Mikä lie valuvika.

Asennuksen jälkeen huomasin, että mukana tullut mikrofoni ei toimi. Kokeilin paria muuta mikkiä, mutta eivät toimineet. Kummastuksekseni langallisen handsfreen kun kytkin mikrofoni-plugiin, vasen kuuloke toimi mikrofonina. Laite siis ei ollut rikki, mutta radion liitin on väärin kytketty. Tilasin 5 erilaista mikkiä lisää Kiinasta, mutta yksikään niistä ei toiminut. Opiskelin tuon liittimen toiminnan ja kokeilin kaikkea, mutta ehkäpä helpointa tulee olemaan toimivan handsfreen modaaminen mikrofoniksi. Johto poikki vasemmasta kuulokkeesta ja kunnon mikki siihen. En ole lukenut muilla samaa ongelmaa foorumeilta. Soittimen oman mikrofonin käyttäminen vaatii huutamista ja sen vastaanottama ääni on kehnoa mitä tallentavalla appsilla kokeilin.

Soittimen ympärillä olevassa kehikossa on lippa, mikä suojaa mukavasti näyttöä auringolta. Mitään ongelmia kirkkauden kanssa ei ole ollut kirkkaillakaan säillä ja talvisin näytön saa tarpeeksi himmeäksi. Ei mitään valituksia siitä tai sormenjäljistä.

GPS-softat toimivat hyvin. Ainoa harmistus on Google-mapsien nopeusnäytön puute, muutoinhan se olisi oiva navigointisofta. Nyt käytän Heren softaa, mikä varoittaa ylinopeudesta.

Äänenlaatu mielestäni hieman muuttui alkuperäiseen verrattuna. Olisiko hieman heikkotehoisempi vahvistin tai huonommat piirit, mutta ei vaikuttaisi ostopäätökseen jos olisin ennalta voinut kuunnella. Jääravat tärisevät ovissa bassojen mukana riittävästi eikä ääni ole kauhean ohutkaan.

Käyttö on helppoa ja sujuvaa. Ei ole koskaan jumittanut tai oireillut edes nykyisillä -25 C pakkasilla tai kesän +30 C helteillä, mitä lie autossa helteillä parkissa onkaan.

Tilasin samalla bluetoothilla toimivan ODB-lukijan. Sen avulla radiosta näkee mukana tulleella piraatti Torque-appsilla erinäisiä tietoja, myös vikakoodit. Paha sanoa näkyvätkö vikakoodit jos niitä ei koskaan ole näkynyt.

Peruutuskameran tilasin samalla, mutta se on asentamatta vieläkin. Se tulisi vasemman parkkivalon tilalle, pieni muovinen kupu, jossa led-valo ja kamera. Maksoi kympin.

Videoita laite tuntuu toistavan laajalla kirjolla. Otin testiksi Youtubesta videoita erilaisilla formaateilla ja kaikki toistuivat soittimessa. Kuvanlaadussakaan ei näkynyt eroja eri formaateissa. Näyttöhän ei oe mikään Retina, mutta varsin hyvä käyttöönsä. Ruuhkassa kiva katsella vaikkapa youtubea jos jakaa nettiyhteyden kännykästä.

Pari kuvaa:
Navigaattori kesällä, näyttö noin 70% kirkkaudestaan, koskaan tavinnut 100%:
f4olKEZ.jpg

Autopesussa on aikaa katsella musavideoita:
H5CTCgU.jpg


-------------------------------
Pieni varoituksen sana. Tilasin radion Aliexpressistä MTKNAVIStore -kaupasta, alennuksilla $320. En siis valmistajan Dasaitan omasta kaupasta. MTKNAVI möi halvemmalla ja heillä on varasto Saksassa eli radiolle ei tulisi veroja. Kuva: ostopäivältä
Tilattuani katsoin lähetystunnusta ja radio olikin lähetetty Kiinasta. Otin Aliexpressin kautta yhteyttä myyjään ja kysyin miksi näin, sanoivat, että heillä ei ollut tilaamaani peruutuskameraa Saksassa, joten lähettivät koko paketin Kiinasta (höpöhöpö). Sanoin, että minulle tulee veroja maksettavaksi kun paketi tulee EU:n ulkopuolelta. Kiinalainen sanoi, että ei hätää, me laitoimme paketin hinnaksi alle 150 € eli ei veroja.. Tyhminä pitävät Suomen tullia ja minua. Pyysin heitä maksamaan verot etukäteen tililleni, mutta eivät suostuneet. Kiinalainen lupasi maksaa verot minulle kuittia vastaan. Ymmärrettävä luottamuspula molemminpuolin. Aliepressin säännöissä lukee, että vastaanottaja on velvollinen maksamaan kaikki mahdolliset verot. Kiinalainen olisi vedonnut tähän jos olisin maksanut verot ja vaatinut niitä takaisin.

Ratkaisuksi löytyi Aliexpressin kuluttajansuoja. MTKNAVI oli radion myyntisivullaan luvannut toimittaa radion Saksasta tilauksesta, oliko 9 vai 11 päivän aikana, tai rahat takaisin. Laitoin Aliexpressille disputen (valituksen), että kyseistä lupausta on rikottu kun paketti Kiinasta oli ollut matkalla jo 14 päivää ja sieltähän tuli kahdessa päivässä rahat takaisin Visalle. Nyt tilanne oli siis, että en ollut maksanut mitään ja minulle oli kuitenkin radio+kamera+ODB-lukija tulossa.

Tullilta tuli selvityspyyntö. Täytin rehellisesti lomakkeen ja veroja tuli noin 90 €., maksoin ne. Paketti tuli lähimpään postipisteeseen (oli muka yritetty toimittaa kotia, hah). Ilmoitin kiinalaiselle, että olen maksanut verot ja hakenut paketin. Lähetin kuitin maksetusta verosta. Kerroin, että asennan radion kun ehdin, kuitenkin 2 viikon aikana ja keskustelemme sitten hinnasta. Kiinalainen tuumasi ehdotukseni olevan ok.

Meni viikko ja kiinalainen oli kai jo unohtanut mitä sovittiin kahdesta viikosta. Valitteli, että hänen firmansa on nyt menettänyt sekä rahat palautuksen myötä, saanut disputesta (valituksesta) miinuspisteitä, mikä vakavasti haittaa hänen liiketoimintaansa Aliexpressissä ja hän myös menetti paketin. Kysyi, että voisinko jotenkin maksaa hänelle jotain paketista. Kysyin, että mitä hän haluaisi, että maksaisin paketista. Hän lähetti viestin, että $240 olisi tehdashinta. Sanoin, että maksan sen miinus verot mitä olen joutunut maksamaan. Sain vastauksena, että sopii ja olen hieno kauppakumppani.

Olisin toki maksanut alkuperäisenkin hinnan miinus verot, mutta alempi hinta toki sopi minulle, koittivat koijjatakakin vielä. Pitämällä paketin maksamatta olisi ollut varastamista. ja siitä olisi aina auton radio ollut muistuttamassa.

Eli hinta oli alunperin $320 ja tipahti $240 - 90 euroa = 120 euroa radio+kamera+ODB-lukija ja vieläkin olin hyvä kauppakumppani.. Hmm, hyvät ovat katteet.
 

Carismo

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2010
Sen verran jäi mainitsematta, että nykyään tuohon radioon saisi uudella päivityksellä split-screenin eli kaksi eri ohjelmaa näkymään rinnakkain. Näkymänä voisi olla navigaattori ja vaikkapa radio. En ole nähnyt tarpeelliseksi päivittää softaa, jos toimii moitteetta niin ei kannata korjata.
 
Ylös Bottom