Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Oletteko hommanneet ilmalämpöpumpun? kokemuksia kaivataan..
lampopumput.info foorumia olen hieman seuraillut, mutta en tiedä kuinka objektiivista tietoa sieltä saa kun kaikki ovat vannoutuneita ilpo-kannattajia.
miten teillä, tyytyväisiä? toiminut ok vai jäätyykö talvella? pitää meteliä? oletteko seurannut vaikutusta sähkön tai muun lämmitysenergian kulutukseen?
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Olen hommaamassa tuon uusimman Mitsubishin pumpun, ei oo vaan sähkömies ehtinyt tulee tekee liitäntöjä joten käyttökokemuksia ei vielä ole.
Mutta luonnollisesti luotan VTI:n testaamaan tuotteeseen kuin internet buzz.. (ja/tai objektiivisiin testeihin jossa mitataan "eri tavalla" kuin mitä normaalisti tapahtuisi, (vs. TM rakennusmaailman testi)..

mutta tähän voin kirjoittaa sittenkun pumpun saan :)

(ps. mitsun pumputhan on kautta linjan olleet aina testivoittajia(?))
 

Feppi

Galant Gti Dynamic 4 89, 91, Galant 02,03 Kupla 69
Liittynyt
25 Elokuu 2004
Sijainti
Forssa
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Töistä löytyy Mitsubishi ja alkanut nyt 7kk käytön jälkeen reilaistemaan. Eli ei lämmitä enää kunnolla, korjaajaa odotellessa.

Panasonic ollut kaksi vuotta käytössä ja siihen täytyy olla todella tyytyväinen.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Tekis mieli kans ostaa pumppu, mutta tarvii nyt katsoa tämä talvi ilman ja seurata mikä on sähkön kulutus. Meillä on suora sähkölämmitys ja jos marraskuun kulutuksen mukaan laskee koko vuoden kulutuksen niin se on apaut 7800KwH, eli jos tollasissa lukemissa tulee olemaan vuoden kulutus niin ei ole järkevää ostaa pumppua.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Itse olen miettynyt Sanyon (tai sen kopioita) pumppua sen takia että olisi lämpötilanmittaus kauko-säätimessä, en ole ainakaan huomannut muissa sitä mainostettavan?

Jr- sanoi
Tekis mieli kans ostaa pumppu, mutta tarvii nyt katsoa tämä talvi ilman ja seurata mikä on sähkön kulutus. Meillä on suora sähkölämmitys ja jos marraskuun kulutuksen mukaan laskee koko vuoden kulutuksen niin se on apaut 7800KwH, eli jos tollasissa lukemissa tulee olemaan vuoden kulutus niin ei ole järkevää ostaa pumppua.
Tuo on kyllä todella vähän.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Muutama vuosi takaperin olin töissä firmassa joka myi ja asensi sekä mitsua että panacia... Itse näistä kallistuisin mitsun puoleen, eivät ole niin herkkiä ulkoisille rasituksille kun on paremmat suodattimet ja hiljaisempikin on. Ja ehdottomasti kannattaa ostaa invertterimalli vaikka miten olis tiukka budjetti. :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

itse odottelen ultimatemarketin inverterpumppua.. (hitachi)
malli on itse asennettava pikaliittimin ja valmiiksi tyhjiöity... saas nähä miten käy :nykii
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

JKorpela sanoi
itse odottelen ultimatemarketin inverterpumppua.. (hitachi)
malli on itse asennettava pikaliittimin ja valmiiksi tyhjiöity... saas nähä miten käy :nykii

hyvin käy kunhan liitokset menee ensimmäisellä yrittämällä kiinni. Jos ei niin olisi ollut ihan sama ostaa "normi"pumppu ja käyttää asentaja paikalla ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

3 viikoa nyt ollu toiminnassa ja hyvin lämmittää :peukku
vaikka oli välillä 15-20astetta pakkasta niin lämmintä riitti :peukku

hyvin kierättää vielä alakerrasta uunin lämmön ylös paljon tasaisempi lämpö yläkerrassa eikä portaikossa enää vedä,

asennus paikaksi valitsin portaikon ylä tasanteen, lämmittää pääsääntösesti yläkerran, saa puhaltamaan myös alas portaikkoon jolloin tulee tupaan ja eteiseen lämmintä :peukku

jäähdytystä ei vielä ole päässy testaileen mutta hyvälle vaikuttaa :peukku

yläkerran lämpöpatterit on ollu nyt 90% poissa päältä :peukku
 

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Panasonic ollut käytössä 2,5 vuotta. Sisäyksikön laakerit alkoivat pitämään ääntä takuuaikana ja moottori vaihdettiin. Jäätyy pahoilla keleillä (alkutalvi, kostea keli), syytä ei löytynyt. :peukku
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Dom sanoi
Panasonic ollut käytössä 2,5 vuotta. Sisäyksikön laakerit alkoivat pitämään ääntä takuuaikana ja moottori vaihdettiin. Jäätyy pahoilla keleillä (alkutalvi, kostea keli), syytä ei löytynyt. :peukku

sisältä puuttuu lämmityskaapeli, ei ole panaceissa vakiona. Ei ole kallis osa eikä hankala laittaa, myyjäliike varmasti myy hyvin mielellään sinulle sellaisen. Itsesäätyvä eikä vaadi huoltoa. :)

Työkaveri osti kanssa pumpun. Mitsun invertterimalli. Kehui kuplille, enkä ihmettele yhtään, miksi... Sisäyksikön anturi haistelee jatkuvasti huonelämmön tasaisuutta ja laittaa puhaltamaan sinne missä on viileämpi. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Onko kokemuksia eri merkkien ulkoyksikön melutasosta? Rivitaloyhtiössä naapureiden vuoksi asennus tulisi tehdä maanvaraiselle jalustalle ja onhan se itsellekin kiva jos ei siirrä kaikkia värinöitä seinärakenteeseen. Lupapäätös on taloyhtiöltä saatu ja nyt voisi alkaa toteuttamaan hanketta :)
 

MakeT

Lancer 1.8 Sport sedan -08 ja 1.8 Sportback -09
Liittynyt
14 Tammikuu 2005
Sijainti
Karjaa
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mulla on Panasonic ja se on kohta pyöriny 2 vuotta yötäpäivää ja pelittää vaan, muuta ei oo tarvinnu tehdä kuin putsata filttereitä. Loistava laite. Mulla laite yläkerrassa ja oon suunnitellu alakertaan kans laittaa samanlaisen.

Itse en tuosta lämmittämisestä niin mutta tuo laite on ihan yliveto kesällä ku se jäähdyttää, kyl on yöt mukava nukkuu sopivassa lämpötilassa.

Suosittelen ilmalämpöpumppua kaikille joilla ei ole ja jotka harkitsevat hankintaa. :peukku

Mulla ainakin ulkoyksikkö tosi hiljanen, ei ainakaan oo häirinny ketään.
Mun ulkoyksikkö on kumityynyjen päällä yläkerran parvekkeella jossa on lautalattia.
 

Galant 2.5 v6-02

Mitsubishi Galant Avance 2.5 v6 02-03
Liittynyt
1 Heinäkuu 2007
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Daikin inverter ilmalämpöpumppu ollut nyt puolisen vuotta eikä moitittavaa vielä ainakaan löydy.Hiljanen on käydessään ja monipuoliset ohjelmat laitteella!Pärjännyt talven pitkälti ilpon ja varaavan takan avulla..eipä lattialämmityksessä juurikaan tehoja tarttenu pitää.(vaikka onhan talvi leuto ollutkin).Suotimet vaan ku puhdistaa tietyin väliajoin. :)
 

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

nostokurki sanoi
sisältä puuttuu lämmityskaapeli, ei ole panaceissa vakiona. Ei ole kallis osa eikä hankala laittaa, myyjäliike varmasti myy hyvin mielellään sinulle sellaisen. Itsesäätyvä eikä vaadi huoltoa. :)

Lämmityskaapeli on kyllä paikallaan, ongelma ei johdu siitä. ???

Varsinainen sulatushan tapahtuu muuttamalla täyttöaineen virtaussuuntaa (sisäyksiköstä siirretään lämpöä ulkokennolle). Lämmityskaapelin on tarkoitus pitää ulkoyksikkön pohja sulana, jotta sulatusvaiheessa vesi pääsee valumaan ulos. Jää kertyy tuulettimen siipien ympärille ja lopulta siipi ei mahdu enää pyörimään. Puhaltimen moottorissa ei ole lämpösuojaa ja pitempään juuttuneena ollessaan se polttaa kääminsä. Yksi mahdollinen syy on kennon lämpötilaa mittaava anturi ja sen paikallaan oleminen (ei ongelma tässä tapauksessa). Sulatusjaksot kyllä tulevat (voipi olla etteivät kestä riittävän pitkään),koska ulkoyksikön alle kertyy jäätä.

Eipä tosta suurta murhetta ole ollut, ei vaan uskalla jättää päälle jos on pidempään reissussa talviaikaan. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ast sanoi
Onko kokemuksia eri merkkien ulkoyksikön melutasosta? Rivitaloyhtiössä naapureiden vuoksi asennus tulisi tehdä maanvaraiselle jalustalle ja onhan se itsellekin kiva jos ei siirrä kaikkia värinöitä seinärakenteeseen. Lupapäätös on taloyhtiöltä saatu ja nyt voisi alkaa toteuttamaan hanketta :)

jos maahan laitat niin ei liene kovin paljoa merkitystä miten paljon melua se ulkoyksikkö pitää? :) mut eipä niissä hirveitä eroja ole melun suhteen, kun kaikissa melkeinpä samanlainen rakenne.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Sanon ilman tietoa, että.
M I T S U B I S H I :peukku (cant go wrong there) ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

No niin.. Saapa nähdä miten äijän käy.. Nyt se on seinällä (Isompi FD35). :peukku
Ainakin laadukkaalta kamppeelta tuo tuntuu, käyttökokemukset on vielä tunnin luokkaa.. mutta eiköhän se siitä.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

voiko ulkoyksikön asentaa noin alas? :nykii meillä ainakin olis lumen alla... :nykii
onnea ostokselle :peukku
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mr mmc sanoi
voiko ulkoyksikön asentaa noin alas? :nykii meillä ainakin olis lumen alla... :nykii
onnea ostokselle :peukku

Voi, ja joskus pitääkin (omassa tapauksessa) puurunkoiseen taloon ei voi pultata seinäänkään kun voipi resonoida ikävästi..
Tuolle seinälle ei kuitenkaan katolta tule lumia joten hiemanhan se talvikunnossapitoa vaatii (mutta niin ne vaatii joka tapauksessa, (takaritilän putsaus aika-ajoin / jääpuikkojen poisto jos muodostuu) joten samallahan sen lapioi esiin jos on tulossa "paljon lunta" talveksi, jota kyllä kovasti epäilen)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mitäs tuo valmis(?) teline maksoi? Pitäisi itselle vastaavalla laitella pumppu jossain välissä juuri värinöiden ja naapurisovun vuoksi.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

ast sanoi
Mitäs tuo valmis(?) teline maksoi? Pitäisi itselle vastaavalla laitella pumppu jossain välissä juuri värinöiden ja naapurisovun vuoksi.

(tämä siis aivan mutua) mutta mitä muistelen (ja en tiedä onko näin vain mitsubishien kanssa), mutta että maateline olisi sisältynyt "hintaan",
tosin ei se hintaa laske vaikka sen jättäisi pois. (ja muistelen jossain nähneeni että sen hinta ois jotain pari kymppiä).. Nuitten tassujen alle lyön tarvittaessa sitten kivilaatat alle jos näyttää siltä että alkaa uppoamaan.

Se mikä tuohon maatelineeseen on suolaisen hintainen on se "puinen" kotelo, jos sen haluaa (ja kompuran piiloon sinne), se maksaa jotain pari sataa euroa..
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Itse tuossa keväällä tarjousta kysyin.
Mitsun FD-25 1350€
As. tarvikkeet 250€ (käsittääkseni juurikin tuo teline)
Asennus 450€
Km 52€
Yht. 2100€

Pitää se jossain vaiheessa hankkia mutta telineen teen itse ja yksiköt voin asennella myös itse niin säästää pitkän pennin. Käyköön sitten joku kylmämies laittamassa aineet sisään.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Meillä on nyt pari viikkoa hurissut Midean inverter pumppu, hyvin on pukannut lämmintä :)
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Meillä on Haier-pumppu ja hyvin tuntuu toimivan. Hirsirunkoinen omakotitalo ja tein itse raudat seinäkiinnitystä varten. Täkki pulteilla raudat seinään kiinni ja alkuperäiset kumit siihen pumpun ja raudanväliin.

Hiljainen on. Myös silloin kun on päällä. Eikä resonointeja ole. Kyllähän sen nyt kuulee kun lähtee käymään, koska heti kun tulee joku uusi ääni sen yleensä huomaa. Mutta ei muuten kuulu.

Lämpötilan mittaus muistaakseni valittavissa laitteen ja kaukosäätimen välillä.

Sen verran hyvin tuntuu pelaavan että hankitaan vastaava pienempi vielä yläkertaan niin ei tarvitse sähköpattereilla lämmittää laisinkaan.
 
M

Maamies

Guest
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Laitoin ketjuun mitä uutta olette hankkineet maininnan ilmalämpöpumpusta ja siitä kaivattiin enemmän kommentteja, joten herätetään tämä ketju henkiin.

Asennuskuvia ei ole enkä niitä varmaan tänne osaisi laittaakaan, mutta J. Puhakan kuvat kyllä kelpaavat sellaisenaan. Näyttää talon väriä lukuunottamatta lähes identtiseltä. Putkien läpivienti tehtiin heti koneen kohdalla, koska seinän takana on varasto. Siellä ne nousivat vasta ylös toisin kuin Puhakan talossa, jossa putket nostettiin ylös ulkopuolella. Kohde salli tämän aavistuksen siistimmän asennustavan, mutta ylimääräistä linjaa piti tehdä, koska autotalli ei ollut heti seinän takana ja laite piti ko. kohtaan laittaa. Onneksi pääkeskus oli varastossa, joten sähkön syöttö oli helppo tehdä oman sulakkeen taakse. Ei sammu pumppu ja valot, kun käynnistää ison rälläkän.

Laite on GA 35 ja asennus tehtiin vain autotallia varten. Pienempikin laite kuin tuo noin 5 kW olisi riittänyt, mutta sellaista ei nyt ollut Mitsulla tarjolla. GA25 poistuu ja tilalle on tulossa uusi malli.

Asuintilat lämpiävät sähköllä, mutta puulämmityksen osuus on niin suuri, ettei sinne pumppua enää kannata laittaa. Autotallissa tilanne on toinen. Sielläkään ei pumppu varmaan koskaan tuo säästöä, koska laite asennettuna maksoi liki 1800 e. Ajatus on kuitenkin se, että nyt tallista tuli käyttökelpoinen. Tila kuivuu huomattavasti aiempaa paremmin ilman, että sähkönkulutus nousee taivaisiin. Puhallusteho on minimillä. Investointini pitää siis ajatella siten, että se on osa talon rakenteita eikä keino säästää. Alkuperäinen tallin lattialämmitys on periaatteessa hyvä, muttei riitä ainakaan 16 asteessa kuivaamaan autoa.

Pumpun asennus kannattaa tehdä maanvaraiselle jalustalle, koska muuten runkoäänet kulkeutuvat sisälle. Siitä huolimatta, vaikka kuinka laite muuten olisi hiljainen. Seinälle ei laitetta kannata nostaa, koska muuten tulee ennemmin tai myöhemmin ongelmia kondenssiveden kanssa. Maassakin täytyy laittaa joku ohjuri koneen alle, muuten sokkelin juuri pysyy jatkuvasti märkänä. Lisäksi laitteen edustalla on jatkuvasti jäätynyt kohta. Ei hyvä juttu kohdassa, jossa kuljetaan.

Joku arveli alas asennetun koneen hautautuvan lumen alle. Parempi minusta tehdä siinä tapauksessa joku oma katos laitteelle. Täällä etelässä ei lunta ole ja jos joskus on, ei sitä kuitenkaan ole talon seinustalla, koska räystäs suojaa sen verran. Puhallin pitänee ulkoyksikön edustan lumesta vapaana ihan automaattisesti. Laite itse ei katosta tarvitse (paitsi ehkä lumen takia joillain alueilla), enemmän se palvelee estetiikkaa.

Laitteen minimilämpötila on säätimen mukaan 16 astetta ja siinä asetus onkin, mutta oikeasti lämpöä tallissa on nyt 18-19 astetta. Aika ylellistä. Sähkön kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään. Tuskin se ainakaan nousee, vaikka lämpötilan kasvun ja ilman kierron tehostumisen takia hävikki onkin entistä suurempi.
 

enf

New Member
Liittynyt
6 Lokakuu 2008
Sijainti
Jyskä
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Itsellä ollut reilun vuoden Panasonic ja tyytyväinen olen ollut. Ainakaan tiiliseinään asennettuna ei pidä juuri mitään ääntä. Tosin kerran jäätyi viime talvena ja sitten oli mahtava meteli, kun siivet hakkas jäihin kiinni :seina. Onneks oltiin kotona just silloin.
Puurunkoiseen taloon ilman muuta maahan asennus, seinään asennettuna meteli on "Ruotsin laiva" luokkaa.

Nykyiset Panasonicit muuten tehdään jossain muualla (olikohan Thaimaa?) kuin tuo omani ja niissä uudemmissa on ollut hirveesti vaikeuksia > kannattaa ostaa Mitsu.

Energiakulutusmittari oli uteliaisuudesta mittaamassa ja vuoden kulutus oli 1040 kwh. Asuinpinta-alaa reilut 100 neliöö, en tiedä onko sitten paljon vai vähän.
Sähkölaskua vähän pienentänyt, tosin kesällä ei paljon ole viilennelty.

Tasaa mukavasti lämpöä, varsinkin kun leivinuunia lämmittää.

Varmasti tarkenee 34 neliöisessä tallissa, pumpun hinta vaan on mun mielestä aika kova sen kokoiseen talliin.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

enf sanoi
Varmasti tarkenee 34 neliöisessä tallissa, pumpun hinta vaan on mun mielestä aika kova sen kokoiseen talliin.
Talli/varastolämmityksessä voinee ottaa semmoisen hinnat alkaen 500e pumpun, siellä tuskin kaipaa erikoisominaisuuksia tai sitä aivan hiljaisinta mallia.

Yksi ongelma noissa halvimmissa malleissa on lämpötilan säätö, monissa asteikko on 16asteesta ylöspäin, alhaisempia lämpötiloja ei löydy joka mallista. Mutta jos 16 astetta on ok niin sitten ihan gree/ulti/chunlan linjaa vaan, vaikka itseasennus mallina niin on vielä edullisempi setti.
 

ms Frost

HuiHai ix35 (Ex Outlander Turbo)
Liittynyt
13 Elokuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kapsu sanoi
Talli/varastolämmityksessä voinee ottaa semmoisen hinnat alkaen 500e pumpun, siellä tuskin kaipaa erikoisominaisuuksia tai sitä aivan hiljaisinta mallia.

Mökille aattelin keväällä värkätä juurikin tuollaisen reilusti alta tonnin vekottimen, lisälämmöksi, kuivattamaan ja levittämään takan lämpöä. Eikä se viilennys pahasta ole, jos vielä joskus tulee hellekesiä. Hyviä vinkkejä tuli, ulkoyksikölle laitetaan oma teline, ei viitsi koko mökkiä tärisyttää. Himassa ultimate seisoo entisellä parvekkeella, nykyisellä hukkatilalla, eikä resonoi.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

enf sanoi
..Puurunkoiseen taloon ilman muuta maahan asennus, seinään asennettuna meteli on "Ruotsin laiva" luokkaa.

Heh, "Essolla" pojat mm. kritisoivat minun maa-asennustani (jonka teki pohjois-suomen johtava asentaja ja oli ehdoton että sitä ei asenneta puurunkoiseen taloon seinään ellei asiakas aivan välttämättä halua) että on "huono ratkaisu" ja kuinka seinäratkaisu on aina, ainoa oikea(tm) ratkaisu. Joka taas kertoo osittain ko. kahvipöytä seurueista ja toki samojen herrojen mielestä Mitsubishin jne arvokkaammat pumput on "huonoja" kun Ultimate/jokin muu halvempi kin pärjää (miksi maksaa enemmän huonommasta..) niinpä niin..
Ja kuinka kaikki herrat ovat ostaneet "testivoittaja"-pumput..

Itsellä tosiaankin on kesästä asti puksuttanut pumppu ja tyytyväinen olen ollut. Tähän asti on hoidettu koko 80m2 pelkästään pumpulla.. Ainoa miinus toki on että kun olen asettanut juuri jonkun 20 astetta lämpötilaksi niin huoneessa jossa pumppu on, on noin 24-25 astetta, mutta siitä se sitten mukavasti leviää.. talon perällä onkin sitten se 21 astetta noin.. pitäisi vielä talon keskelle laittaa kattotuuletin sekoittamaan katossa leijuva lämpimä ilma uusiksi niin sais ns. lämpökerrokset pois. (lattian rajassa on kylmempää yllättäen) Kulutustietoa uskallan antaa sitten kesällä kun minulla on kulutuslukemat talvelta ilman ilpoa, ja talvelta ilpon kanssa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Kun meillä tehtiin taloyhtiössä periaatepäätökset millä ehdoilla pumppuja saa asentaa niin yhdeksi ehdosi vaadin juuri maanvaraisen telineen koska talo on puurunkoinen rivitalo. Vielä ei kai ole yhtään pumppua, mutta itsellä on ollut pitkään mielessä. Niin paljon vaan muuta hommaa ettei ole ehtinyt ja asennettuna laatupumpun hinta tuntuu aika kovalta. Asentajilla taitaa olla sen verran töitä ja pumput myyvät hyvin etä hinnoissa on vähän ilmaakin mukana.
 

MMC4ever

Galant stw -98, 2*Celeste ST-78, Space Star -02
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Reilun vuoden on ollut toi Mitsu FA-35VA. Asennettuna 1650€ ja hinnassa on kyllästetystä puusta tehty teline.
En halunnut tota seinään.
Viime talvi oli leuto, mutta niinhän se tuppaa aina olemaan täällä. Sähköä meni reilu neljännes aiempaa vähemmän.
Ja vanhassa töllissä ihan unelma kone. Tasaa puuhellan ja takan lämmön koko taloon, eikä lattian rajassakaan ole kylmä.

Suosittelen Lämpimästi!
 

Kohvi

Evolution IX
Liittynyt
6 Marraskuu 2008
Sijainti
Suomi
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

M.Nieminen sanoi
Reilun vuoden on ollut toi Mitsu FA-35VA. Asennettuna 1650€ ja hinnassa on kyllästetystä puusta tehty teline.
En halunnut tota seinään.
Viime talvi oli leuto, mutta niinhän se tuppaa aina olemaan täällä. Sähköä meni reilu neljännes aiempaa vähemmän.
Ja vanhassa töllissä ihan unelma kone. Tasaa puuhellan ja takan lämmön koko taloon, eikä lattian rajassakaan ole kylmä.

Suosittelen Lämpimästi!

Itse suosittelen myös tuota Mitsun FA-35VA:ta. Hyvin pärjää talvet ilman villasukkia kotona ja eron kyllä huomaa kun pakkasesta astuu sisälle ja hohtaa oikein mukava lämpö ;D
 

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

J. Puhakka sanoi
seinäratkaisu on aina, ainoa oikea(tm) ratkaisu.

Heh mielenkiintoista, ukko on asentanu n.30v ja minä pari vuotta pumppuja eikä suostuta asentamaan seinään kovin helposti mihinkään taloon. ukko oli kerran asentanut rivitalon seinään pumpun ja ostajan kämpässä ei kuulunut mitään ääniä mutta toisessa päässä taloa olevissa asunnoissa ilmeni järkyttävänä tärinänä pörinänä. ::)
 

HuBu

New Member
Liittynyt
14 Toukokuu 2003
Sijainti
Forssa
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Mökkinä hirsimökki, ensin asennus seinään jonka jälkeen tärinä julmettu. Nyttemmin maanvaraisella telineellä ja kyllä on hiljanen :peukku
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Chiqi_ sanoi
Heh mielenkiintoista, ukko on asentanu n.30v ja minä pari vuotta pumppuja eikä suostuta asentamaan seinään kovin helposti mihinkään taloon. ukko oli kerran asentanut rivitalon seinään pumpun ja ostajan kämpässä ei kuulunut mitään ääniä mutta toisessa päässä taloa olevissa asunnoissa ilmeni järkyttävänä tärinänä pörinänä. ::)

Juuh, en tiedä jäikö alkuperäisestä viestistä se ajatus mitä hain, mutta tarkoitus oli että "essolla" käsitys oli tämä (ei vaan ole mitään järkeä asentaa maa-telineelle kun seinä on the ainoa oikea ja original vaihtoehto. (ja korkealle toki)), ei pumpun asentaneella ammattilaisella.

Ja jos on jollekkin epäselvä mitä meinaa "essolla" niin ne on nämä nykypäivän pajatso-seurueet ja jasse-laamaset jotka istuu kahvilla kaiken vapaa-aikansa, ja suunnittelee maailmanvalloitusta ja luulee tietävänsä kaiken kun on porukalla funtsittu. ;D (id. est. common rahvas)

Itsekkään en edes kuule koko ulkoyksikköä. vaikka se on tuossa nenän edessä ikkunan takana.
 

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Panasonicin inverter 12- sarjalainen pyörinyt kohta 5. vuotta. 110m3 asuinpinta-alaltaan olevan sähkölämmitteisen talon kokonaiskulutus asettunut välille 11-13500kwh/ vuosi.

Patterit olleet käytännössä pois päältä paitsi autotallissa. Pesuhuoneen lattialämmitys on ollut päällä kesät talvet. Leivinuuni lämpiää ehkä 10 kertaa talvessa jos sattuu kiinnostamaan. Kesällä jäähdytys päällä kesä- elokuun välisen ajan. En ole viitsinyt pysäytellä.

Ilmalämpöpumppu on jo sen verta vanhaa mallia että lämmöntuotto loppuu käytännössä -18 asteeseen. Sisäyksikön puhaltimen laakerit ääntäneet viime syksystä asti hieman, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Jos ja kun vanhasta tulee loppu niin uusi tulee tilalle välittömästi. Lisää asumismukavuutta huomattavasti. Tasainen lämpö talvella ja viileys kesällä ovat mukava lisä sähkönsäästön ohella.

Uudet pumput tuottavat lämpöä -20 asteessa vielä yli 2. hyötysuhteella. Uudessa TM-rakennusmaailmassa on testi joka kannattaa vilkaista jos on ostamassa pumppua.
 
M

Maamies

Guest
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

tiitus sanoi
Onko noissa muuten millaista automatiikkaa? Saako esim. yöksi
lämpötilan pudotuksen automatik vai joutuuko sen aina erikseen säätämään?
Ja asennukset saanee pitkälle tehdä itse vai onko niissä joku takuu jutska?

Onhan niissä automatiikkaa puhaltimen nopeuden suhteen (en tiedä mitä käytännössä vaikuttaa) ja jotain muitakin kikkailuja, mutta jatkuvasti toimiva ajastin puuttuu. Yö/päiväsähköä käyttävässä talossa voisi pitää korkeampaa lämpöä yöllä, mutta nyt se ei ole mahdollista. Eräänlainen kertakäyttöajastin on minun pumpussani, mutta se pitää ohjelmida joka käyttökerran jälkeen. Ei sitä viitsi iltarutiiniksi ottaa. Puhaltakoon samalla teholla koko vuorokauden. Ja eipä sillä oikeastaan paljon merkitystä olisikaan, koska jo minimiasetuksilla tallissa on 18 astetta. Turha sitä kovin paljon olisi pudottaa ja vähäinen pudotus pienessä tilassa tuskin tuntuisi pumpun sähkölaskussa.

Sellaisia malleja on olemassa, jossa ulkoyksikköön saa kytkettyä useita sisäyksiköitä. Voisi olla hyvä ratkaisu silloin, kun haluaa talliin ja sisälle lämmityksen. Maksaa vissiin jotain pari tonnia koko systeemi sisäyksiköiden lukumäärästä riippuen (2-4 kpl). Huono puoli on se, että kerralla pitää kytkeä kaikki yksiköt, myöhemmin ei enää voi lisätä.

Laki kieltää kylmälaitteiden asennuksen itse, vaikka joku nettipumppu itseasennusmahdollisuutta tarjoaakin. Minä olen sen verran köyhä, etten noiden itseasennuksia yms nettitarjouksia uskalla kokeilla. Miten mahtaisi takuujutut tai muut korjaukset toimia
a. itseasennetun pumpun kohdalla
b. nettikaupasta ostetun pumpun kohdalla

Normaalitapauksessakin pumpun kuoletusikä on luokkaa 5 vuotta (vasta sen jälkeen alkaa säästöä tulla), joten minusta luotettavuus ja kestävyys on oleellisia juttuja hankinnan järkevyyden kannalta.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

mulla lähtee toista vuotta Ultimatemarketin super inverter 10... (hitachi)
itse asennettava malli jossa oli myrkyt sisällä ja pikaliittimellä kytkentä, oli todella helppo.

ainut huomautettava on tuo ulkoyksikön värinä... meillä kun lämmittää yläkertaa
ja alas ei saanut... näin vuoden jälkeen on tullu äänekkääksi tuo ulko yksikkö :nykii

jäätä ja lunta kumityynyjen alla/välissä ja niin korkeella ettei huvikseen sinne ala lumihangessa tikkaita sovittaa

sisäyksikkö ikinä ei hiljanen ole ollutkaan (vaikka yö asennot yms löytyy)

mutta jos viime joulukuun ja tämän joulukuun virran kulutusta vertaa
(vaikka onkin remontti menossa)
niin n.200kwh on vähempi mennyt ku viime vuonna ilman pumppua suoralla sähkölämmityksellä.
(2190kwh vs 1988kwh)

niin ja hinta oli 860e toimitettuna asennus tarpeineen.
 

paablo

Stigma
Liittynyt
25 Helmikuu 2006
Sijainti
Lahti
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Panasonicin NE9 ollut 2 kuukautta rintsikan seinään pultattuna pyörimässä, eikä ainakaan pojan nukkumista ole häirinny :) ..laitteen mainostettiin myös huoneilmaa puhdistavaksi, enkä yhtään epäile kun suodattimia muistaa välillä putsailla.. ja näin suorasähkö talossa ei oo enää pidetty kuin paria patteria peruslämmöllä viimetalven kuuden patterin sijasta että luulis tuon myös jossain sähkölaskussa näkyvän(paria porin-mattia tulee tietenkin sillon tällön lämmiteltyä).
 
V

veikka81

Guest
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

Eikös noissa ilmalämpö pumpuissa mielellään pitäisi olla mahdollisiman lyhyet letkut/putket ??? Jotta hyöty olisi maksimaalinen. Vai olenko jäänyt jostain uudistuksesta paitsi.

Itse en ole ainakaan vielä hankkimassa tuommosta, kuitenkin kohtuu uusi keksintö ja tekniikka paranee koko ajan ;), niin kuin taulutöllöissäkin. Mutta kyllä tuommosen kait joutuu joskus hommaamaan. Sitten kun on rikkaampi ;D
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

tietenkin sitä parempi mitä lyhyemmät. nousut on ne pahimmat.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

veikka81 sanoi
Eikös noissa ilmalämpö pumpuissa mielellään pitäisi olla mahdollisiman lyhyet letkut/putket ??? Jotta hyöty olisi maksimaalinen.
Kyllä mulla ohjeissa lukee että putkien minimimitta 3 metriä, jos yli 7metrin veto niin sitten vaatii lisätäyttöä.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

[jo sanoi
nii oli esitäytetty?
Eiköhän kylmäaineet ole joka koneessa valmiina, eli esitäytettyjä ovat.
Putkityöt teki asentaja, ei siis itseasennus missä valmiiksi tyhjiöidyt putket jos sitä meinasit.

tuo 3metrin minimi ollut monen eri ilpin tiedoissa.
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpuista?

kyllä noita on tullu ihan täyttämättömiä asennettua aika monta. ::) mut noissa esitäytetyissä juu toi minimi mitta mut se kuinka korkeelle putket joutuu viemään on se tärkein.
 
Ylös Bottom