Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Tuli kyseinen peli haettua tällä viikolla ja täytyy todeta että aika makee peli on. Ensimmäisen kerran näin tommosen livenä kun näin omani. Spoilerit on kyllä aika mahtipontiset että niitä ei tarttee ensimmäisenä lähteä vaihtamaan. Leveä raideväli ja spoilerit tekee tosta aika agressiivisen näköisen.

Pääsin vähän tyyppäilemäänkin suljetulle ;D metsätaipaleille. On aika magee peli vedellä. Onneksi oli vielä lumi maassa :driver. Hirveesti ei uskaltanut sladitella kun oli senverta liukasta(peilijääja huonot kitkat . Miinusta täytyy antaa siitä että aika onnettomat äänet. Kyllähän tommosesta rallipelistä ny ääntä pitäisi lähteä. Vakioputkelle täytyy tehdä jotain ja samon orkkis ilmansuodattimelle.

Teknisesti tuntuisi olevan kunnossa. Moottori ja voimansiirron palikat kohtuu kuivat. Onko muuten normaalia että öljynlämmöt nousee rällätessä noin 100 C:een? Normiajossa lämmöt noin 80 C. Lisälämpömittarina öljyille on Gredyn mittari. Mitttari ottaa ilmeisesti tiedon auton omista antureista?

Sisusta tossa on erinomaisessa kunnossa. Kerrankin penkit missä kunnolla sivuttaistukea. Yllättävän lähellä tossä istutaan ovea. Minkävuoksi muuten näissä on kippaavat etupenkit?

Kuinka "tiukan" ton takaperän pitäisi olla? Vedin sivuslaiperissa perän osittain penkkaan niin että vasen takarengäs jäi jumiin penkkaan ja toinen pyörä oli peili jäällä. Ei ainakaan sudittanut penkassa olevaa pyörää. Entä kuuluuko ton AYC perän pitää ääntää? Välillä sieltä kuuluu vaimee vingahtelua
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Syttyykö mittaristossa AYC valo hetkeksi kun laitat virrat päälle? Noita on "korjattu" ennenkin ottamalla polttimoita pois.

Käsittääkseni pieni AYC:n ääntely on normaalia ja suurempi meteli antaa aiheen vaihtaa nesteet.

Eiköhän 100 astetta öljylle ole ihan ok, jos alkaa mennä radalla tms. lähelle 120 astetta kannattanee asialle tehdä jotain.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Evox sanoi
Onko muuten normaalia että öljynlämmöt nousee rällätessä noin 100 C:een? Normiajossa lämmöt noin 80 C.

Jos öljy kiertää tubon läpi niin voi miettiä kuika kuumaa öljy voi olla. Turhaan ei kilpa/rata laitteisiin lisäöljyn jäähdyttimiä laiteta. Eli normaalia on.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

ast sanoi
Syttyykö mittaristossa AYC valo hetkeksi kun laitat virrat päälle? Noita on "korjattu" ennenkin ottamalla polttimoita pois.

Käsittääkseni pieni AYC:n ääntely on normaalia ja suurempi meteli antaa aiheen vaihtaa nesteet.

Eiköhän 100 astetta öljylle ole ihan ok, jos alkaa mennä radalla tms. lähelle 120 astetta kannattanee asialle tehdä jotain.

Valo syttyy hetkeksi kun käynnistää auton. Eli ilmeisesti AYC:n toimii sitten normaalisti. Litkut ajettelin jokatapauksessa vaihtaa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Evox sanoi
Valo syttyy hetkeksi kun käynnistää auton. Eli ilmeisesti AYC:n toimii sitten normaalisti. Litkut ajettelin jokatapauksessa vaihtaa.
Mutta paloikos YAC valo siinä "sudittelussa". Pitäisi välähdellä välillä mielestäni...
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

joo itse tuli kanssa hankittua tollainen evo4 n.1kk sitten.AYC/perä se vissiin vingataa kun auto lähtee luisuun, en mene takuuseen et onko se toi ayc josta ääni tulee, viisaammat korjatkoon jos oon vääräs.Jonkinlainen lämppäri pitäis laittaa,onko kellään ehdotuksii/kokemuksii millainen on hyvä tohon autoon
Entiseeen autoon verrattuna (sierra cossu 4*4)evo menee paaaljon leveämpää luisua, mut sierras on muistaakseni veto suhde 34 edes ja 66 takana.Kaiken kaikkiaan evo4 tuntuu melko hyvältä ajopeliltä
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Harri K sanoi
Mutta paloikos YAC valo siinä "sudittelussa". Pitäisi välähdellä välillä mielestäni...

Evossa ei AYC-valo saa välähtää kuin käynnistettäessä. Siinä ei siis ole muuta kuin se varoitusvalo, eli ei samanlaista "joulukuusta" kuin VR-4:ssa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

nokonzok sanoi
Evossa ei AYC-valo saa välähtää kuin käynnistettäessä. Siinä ei siis ole muuta kuin se varoitusvalo, eli ei samanlaista "joulukuusta" kuin VR-4:ssa.
Ai..ok... Tonnaris luistonesto valo alkaa palaa kun yks pyörä lyö tyhjää tietyn ajan...mut se on sit noin tuossa.
 

karrai

evo 4
Liittynyt
13 Maaliskuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

siis miten tos evo 4 toi valo toimii? ite ku kävin omaani pikasella testillä niin valo sytty ku alko sutiin ja sit sammutuksen jälkeen sammu ja sytty taas jos luisutteli.

normaali? pitää huomenna testailla paremmin.
 

karrai

evo 4
Liittynyt
13 Maaliskuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

ja niin.

eli entinen nissanisti(200sx) nykyinen mitsumies.

eli 97vm evo nelosen ostin eilen ja nyt huuli pyöreänä tutustutaan uuteen autoon :driver
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

karrai sanoi
siis miten tos evo 4 toi valo toimii? ite ku kävin omaani pikasella testillä niin valo sytty ku alko sutiin ja sit sammutuksen jälkeen sammu ja sytty taas jos luisutteli.

normaali? pitää huomenna testailla paremmin.

Minun käsityksen mukaan se valo kertoo jotain olevan vialla. Ainakin omassa se syttyy ainoastaan hetkeksi silloin, kun virrat laittaa päälle. Eli se valo testataan käynnistettäessä kuten muutkin varoitusvalot.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Nesteet kannattaa tarkistaa ja jos ok niin pumppu tai pumpun painekytkin mahdollisesti. Voi olla myös joku muu anturi. Vikakoodit kannattaa lukea / luetuttaa.

Osassa autoista on myös ollut tehtaalta viallinen AYC ECU joka ei aina lähde toimimaan oikein kun virrat laittaa päälle (ulkomuistista, ei välttämättä 100% oikein) ja se rikkoo perän ennemmin tai myöhemmin. Tähän on tehty recall mutta ainakin brittilään on tullut autoja joissa on ollut viallinen ECU.
 

karrai

evo 4
Liittynyt
13 Maaliskuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

ok. huomenna tutkin lisää ja voi olla et meni vähän valot ja muut himmelit sekasin ku ekat tosi pikaset testit oli autolle.

:-* kiitos teille
 

karrai

evo 4
Liittynyt
13 Maaliskuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

:-\

eli 82 vikakoodi löyty ja ayc valo palaa ajossa kokoajan.
vehollakin vaan pyörittelevät päätään et paha sanoa.

tutulla rallimiehellä olis kyllä toi koko pumppupaketti mut se meinas et ei kannata stressata sillä päätä vaan antaa olla.

mitä vikoja tohon 82 -koodiin nyt siis kuuluu? pump fail sano kone.

mut olihan se mukava nyt siirtokilvillä :driver
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

82 on kai erittäin yleinen koodi juuri silloin kun pumppu ei saa tuotettua enää tarpeeksi painetta. Valon saa sammumaan vaihtamalla sinne säädettävällä raja-arvolla olevan painekytkimen mutta AYC:n toiminta ei siitä parane eli varsinaista vikaa se ei korjaa. Pumppu saattaa kyllä toimia pitkäänkin vajaateholla enkä tiedä huomaatko asiaa käytännössä mitenkään.
 

karrai

evo 4
Liittynyt
13 Maaliskuu 2008
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

miten toi järjestelmä nyt siis toimii?
mitä haittaa jos antaa olla pois käytöstä/rikki?
voiko se anturi olla rikki? vai kokeillaanko suoraan toista pumppua? :-\
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

karrai sanoi
miten toi järjestelmä nyt siis toimii?
mitä haittaa jos antaa olla pois käytöstä/rikki?
voiko se anturi olla rikki? vai kokeillaanko suoraan toista pumppua? :-\

Ei kai tosta muuta haittaa ole ettei takapää piirrä kahta viivaa niin helpolla ;D . Jos oikein olen ymmärtänyt että jos pumpun teho heikkenee ei "kiristä" levylukkoa riittävästi. Vai kytkeytyykö peräti koko aktiivilukko toiminnasta pois, kun vikavalo syttyy?

Yritin Evoscan ohjelmmalla päästä järjestelmään, mutta en saanut yhteyttä. Oli pienoin pettymys toi ohjelma.

Ölkät tohonhan voisi kokeilla vaihtaa, mutta ei välttämättä auta. Onko joku omalla kokemuksella tai netin tiedolla löytänyt öljynvaihto ohjeet? On hieman ristiriitaista tietoa että tarvitaanko mitsun oma testeri järjestelmän ilmaamiseen.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Evox sanoi
Ölkät tohonhan voisi kokeilla vaihtaa, mutta ei välttämättä auta. Onko joku omalla kokemuksella tai netin tiedolla löytänyt öljynvaihto ohjeet? On hieman ristiriitaista tietoa että tarvitaanko mitsun oma testeri järjestelmän ilmaamiseen.

Lancerregisterissä omaksutun linjan mukaan testeri tarvittaisiin aina. Kuuleman mukaan järjestelmän ilmaaminen ei muuten onnistu kunnolla. Testeri osaa availla ja sulkea jotain venttiileitä juuri oikeassa järjestyksessä. Omakohtaista kokemusta asiasta ei ole, mutta näin on isot pojat kertoneet. Lienee kuitenkin selvä, että PAREMPI ainakin olisi olla MUT II käytössä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

nokonzok sanoi
Lancerregisterissä omaksutun linjan mukaan testeri tarvittaisiin aina. Kuuleman mukaan järjestelmän ilmaaminen ei muuten onnistu kunnolla. Testeri osaa availla ja sulkea jotain venttiileitä juuri oikeassa järjestyksessä. Omakohtaista kokemusta asiasta ei ole, mutta näin on isot pojat kertoneet. Lienee kuitenkin selvä, että PAREMPI ainakin olisi olla MUT II käytössä.

En tiedä onnistuisiko samalla tavalla kuin evo9 kilpureissa tehdään, että keskilukon putkessa on pikaliitin ja siihen laitetaan letku jossa venttiili. Sitte vaa virrat päälle ja pois tasasesti ni saa nopeesti kisanki aikana ilmattua lukon.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

ilman testeriä:
Without using MUT11.
Changed all the rear diff fluids last week (and atf gearbox, (all amsoil), and plugs, denso ik22)
Just to say it was much easier bleeding the ayc this time.
I had the diff out as I was checking something else out, so we filled with Amsoil synthetic hypoid gear oil. And filled the clutch packs with amsoil synthetic trans fluid before putting the diff back up. (easier than doing with diff in place, but it’s still straight forward to do with the diff in place))
The AYC bleeding procedure went.
As follows:
You need two people.
Car up on 4 axle stands, all 4 wheels off the ground handbrake off.
Open the bleed nipples on the diff under the car.
Open the ayc reservoir and let the fluid drain out.
Once empty go back under to the bleed nipples and close them, but not tight.
Then pour in new AYC or Amsoil ATF into the reservoir. Open the bleed nipples and the fluid start working its way down.
Then:
One person sits in car.
Start the engine, put car in drive, (DON’T TOUCH ACCELERATOR PEDAL).
Your dash lights, ayc asc and abs will all light up as the system is confused, that’s cool.
All 4 wheels will turn slowly, if you are concerned they are picking up speed brake lightly but keep the wheels turning.
Turn steering wheel to full left lock.
Other person under car opens left bleed nipple, (take foot off brake if you had it on)
Hold steering at full left lock, and other person opens left bleed nipple. You should hear the ayc pump activate.
If it does not activate go into trip mode and go into 2nd gear, or if car is a manual use clutch and go into second gear, turn steering full right sand then full left,(YOU STILL DON’T NEED TO ACCERERATE).
You will hear the pump activate and the ayc fluid will start to pump out.
When fluid is coming out of left nipple close the nipple.
Turn steering wheel full right, and open right nipple, fluid will come out of the nipple, when this happens, close the nipple. Repeat this a couple of times.
REMEMBER TO KEEP TOPPING UP THE RESEVOIR IN BETWEEN BLEEDS.
Tighten both nipples, and top up the reservoir.
Switch off the engine and get the car on the ground. When you start the car the dash lights will still be mental and lit up. Go for a short drive, and the light s will go out on there own as the car realises all is well.
That is it done!.
The last time I did this I had to go through the gears turning the steering wheel from lock to lock to activate the ayc pump, but this time the pump activated as soon as the steering wheel went full lock, and the fluid came through fast. The only thing I did different this time was not to drag the brake as the wheels were turning. Last time I did this I was a bit chicken!.
This is the second time I have used this method to change the ayc in the rear diff (first time 9000 miles ago), and both times no problems.
After the first time I did it, I drove to mitsy with the ayc relay unplugged and got them to check it and they said it was fine, and I had no issues at all.

It is important to turn the steering to the left when bleeding the left side, and to the right (full lock) when bleeding the right side, as this will activate the proprtioning and directional control valves.
I have added this diagram for clarity.
It is also important not to drag the brakes when doing this, as this will affect thhe operation of the pump and valves etc, (the ayc won't fight the brakes, so it won't activate if the brakes are on)
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

Kiitoksia Tepille ohjeesta. Mistä muuten nappasit ohjeen?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Kokemuksia Lancer Evolution 4:stä

clubvr4, eli galant legnum foorumilta. Ko autot omaavat saman voimansiirron kuin evo4. Kerro kuinka ilmaus onnistui! Itse tulen kanssa tuota manuaali juttua kokeilemaan, kun vaan ehtii siihen pisteeseen saakka.
 
Ylös Bottom