Konerikko..(vika löyty/korjattu)

T

teme

Guest
Eli kone on Galantin GlSi 2litranen(89), ja ilmeisesti koneesta mennyt kannen venttiili jostain sylinteristä, tai ainakin luulen koska alle 2K rpm kone käy vain kolmella sylinterillä erittäin epätasaisesti ja nakuttaa hieman, mutta yli 2K rpm niin kaikki käy mutta hieman heikkotehoisesti ja bensaa vie runsaasti enempi. Jos joku tietää muun vian missä vois olla ku jotta vena menny ni kerro ihmeessä.

Mutta tarkoitus olis saada korjattua kone mahd. halvalla kenties jossain oppilaitoksessa?
tietääkö joku jossain tuommoista paikkaa?

Tai sitten jos ei halvalla saa korjautettua niin pitänee hommata kokonaan uus kone niin kertokaahan paikkoja mistä semmosen vois hommata.
Japan moottorituonnista on jo kyselty...
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Kannattaa mitata eka puristuspaineet tai ohivuoto että varmistuu, että kyse on juuri venttiilistä. Kannattaa myös varmistaa, että venttiili kanna jostain venttiilikoneistosta johtuvasta syystä.

Kyllähän ammattikouluissa saa halvalla mutta KESTÄÄ jopa kuukausia.

Helppohan tuollainen pienimuitoinen kansiremontti on itsekin tehdä. Venttiilitkin ovat tarviikkeena edullisia. Tein itse vastaavan homman lähes samanlaiseen koneeseen noin vuosi takaperin.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

mistä puristuspaineet ja ohivuoto tarkistetaan? :)
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

jos asustelet hyvinkään lähellä ni voisin mitata ne paineet odottaessa 8)
tosin tuo mitsku kulkee mukanakin mukavasti jos vaikka 17.3 osut vantaalle.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Tein täyd. konerempan pari vuotta sitten entiseen GLSi Galanttiini. Tähteelle jäi venttiileitä ym. hiluja tohon moottoriin jos tarviit.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

"jos asustelet hyvinkään lähellä ni voisin mitata ne paineet odottaessa tosin tuo mitsku kulkee mukanakin mukavasti jos vaikka 17.3 osut vantaalle"

itseasiassa liikun usein hyvinkäällä, seuraavan kerran tulen sinne tuossa 28. päivän tienoilla.

joten jos vain silloin olet paikalla niin voisin ajella mitsun sinne jotta vois tarkastella puristuspaineet jne...
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

jesh, talli on tuossa jetin lähellä, eiköhän sitä olla siellä jonkin kojeen alla taas 8)
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

okay, laittelen viestiä sitten parin viikonpäästä perjantaina tänne ni jos sovitaan tarkempi aika vaikkapas...
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Kuinka paljon saa puristuspaineissa olla heittoa?
Kävin loppuviikosta mittauttamassa omasta autosta ja tulos oli seuraavaa: 12.3, 12.5, 12.5 ja 12.8kp/cm3
Korjaajahemmo ainakin sanoi, että ihan hyvät on, mutta toinen milipide asiasta ei tekisi haittaa.

korjausoppaan mukaan puristussuhteen pitäis olla 10.5
Miten noita arvoja pitäisi verrata, että onko puristukset tallella vai ei ???.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Kyllähän noi hyvät on. Lähinnä niistä katotaan ettei jossain sylinterissä ole merkittävää heittoa suhteessa muihin.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Kuinka paljon saa puristuspaineissa olla heittoa?
Kävin loppuviikosta mittauttamassa omasta autosta ja tulos oli seuraavaa:  12.3, 12.5, 12.5 ja 12.8kp/cm3
Korjaajahemmo ainakin sanoi, että ihan hyvät on, mutta toinen milipide asiasta ei tekisi haittaa.

korjausoppaan mukaan puristussuhteen pitäis olla 10.5
Miten noita arvoja pitäisi verrata, että onko puristukset tallella vai ei ???.

puristussuhde ja puristuspaine ovat eri asioita, noihin mitattuihin puristuspaineisiin vaikuttaa mm. nokka-akselit ja niiden ajoitus. Eli ei voi suoraan verrata, vakiomoottorille ilmoitetaan jotkut tietyt arvot ja niinkuin Ville sanoi, tärkeää onkin juuri se, että ne ovat tasaiset.

Puristussuhteen ilmoittaminen on aina muutenkin vähän niin ja näin, koska sillä tarkoitetaan yleensä "staattista" , laskennallista puristussuhdetta, eli sylinterin iskutilavuuden ja puristustilavuuden suhdetta. Tärkeämpi tieto moottorin rakentajan kannalta on kuitenkin todellinen, "closed" puristussuhde, eli sen tilavuuden joka iskutilavuudesta todellisuudessa puristetaan (kun molemmat venttiilit ovat kiinni) ja puristustilavuuden suhde. Tämä ero selittää osin sen miksi kilpamoottoreissa voidaan käyttää hurjalta kuulostavia "staattisia" puristuksia ilman nakutusta: rajut nokat pitkillä aukioloajoilla pudottavat "closed" puristuksen järkevälle tasolla.

Täytyypä laittaa aiheesta linkki.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Kiitoksia!
Mitäs se ohivirtausmittaus sitten kertoo moottorinkunnosta?

Kannattaako sellainen tehdä ihan varmuuden vuoksi vai onko se kovin kallis toimenpide?
Tuo puristuspainedenmittaus ja päästömittaus maksoi yhteensä 25€ ja se ainakin tuntui kohtuulliselta. Aikaa meni vajaa puoltoista tuntia. (motti piti käyttää hehkuvan punaiseksi että HC-arvo tyhjäkäynnillä lopulta alkoi laskea :-/ )
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Ohivirtausmittauksella katsotaan yleensä vuotaako venttiilit eli kuinka hyvin sylinteri pitää painetta sisällä.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Voitaisiin varmaan yhteenvetona todeta että puristuspainemittauksella nähdään jos jostain pytystä pääsee paineet karkuun. Ohivuotomittauksella taas nähdään mitä kautta paineet pääsee karkuun ja kuinka paljon vuotoa on.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

(motti piti käyttää hehkuvan punaiseksi että HC-arvo tyhjäkäynnillä lopulta alkoi laskea )

Taisi enemmänkin johtua siitä että katti ei ollut tarpeeksi lämmin. Mulla oli se ongelma koska kierrokset ei rauhallisessa kaupunkiajossa nouse paljoo yli 1700rpm.
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

fisu:

jees eli nyt olen taas maisemissa ja olisin tuossa lauantaina sinne hkäälle tulossa, joten mihin aikaan sopis tulla? ja mihis osotteeseen ?
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

no hyvä nyt sitte, me mennään huåmen tampesteriin swappiin, oisko sonntag mahdollinen ? :p
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

noh ei kerenny nyt vkoloppuna, mutta kenties ens vkoloppuna kerkiäis...
 
Re: Konerikko, mistä uutta tai korjausta ?

Ajattelin vaan infota jotta kone nyt kondiksessa ja syypää siihen miksi ei toiminut on tässä :

http://www30.brinkster.com/nocwinds/vena1.jpg

(kopioi linkit osoteikkunaan, ei toimi suoraan)

http://www30.brinkster.com/nocwinds/vena2.jpg

ja myös yks toinen vena vuoti, ja yhdestä oli tiiviste mäsänä :)

tehtiin sitten täydellinen remppa niille, pari venaa vaihettiin ja muihin uuden tiivisteet ja hiottiin.

nyt toimii kuin uusi.
 
Takaisin
Ylös Bottom