korin nosto

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
jep, eli nyt ois suunnitelmissa/haaveissa korin korotus L200 -99. kumpi menee paremmin, 50mm vai suoraan se 100mm? vai joku 75mm... mitäs kaikkea kannattanee ottaa huomioon koria nostaessa? tuulitunneli, syyläri, sähköjohdot...

lähteeköhän ne pultit miten herkästi auki? minkähän kokoiset pultit pitäisi olla uudet?
 

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: korin nosto

Ite nostin omassa L:ssä (joka on vieläkin projektina) koria 60mm korotuspaloilla. Tosta(kin) on olemassa joku sääntö, paljon sitä koria saa nostaa. en muista ulkoa, mutta katso nyt se ensin, niin et nosta liikaa. (muistaakseni se olis 60mm).

Ainakin mulla ne pultit lähti ihan helposti auki, vaikka on niinkin tuore auto kuin 91. Luonnollisesti uusien pulttien pitää olla korotuksen verran pidemmät. Johdot ei mulla ollut ongelma, kun oli moottori ja johdot purettuna pois. Jossain täällä foorumilla oli juttua Pajeron korottamisesta ohjeita siihen. Etsi ne, sopii hyvin tähänkin tilanteeseen.

Mika
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: korin nosto

niin no joo, se voip olla et ei ihan hirveitä pääse nostaa... mutta tavoitteena ainaski sitten ainaski se 60mm.

kyllähän tuosta jotakin juttua löytyy. ohjausakslista ilmeisti löystä ruuvit, niin liukuboorit antaa jonkin verran myöten (ettei tarvii jatkaa). maakaapelia joutuu ehkä jatkamaan (tai ainaski tarkkailee ettei mene kireälle). varmaankin tutkiskella vähän noita lakipykäliä vielä...
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: korin nosto

Sitten tarkistaa vielä:
Jarruputket
käsijarruvaijerit
tankin täyttöputket
johdot ja johtosarjat, jotka menee moottorille tai vaihdelaatikolle. Joitain kiiinnikkeitä voit joutua irroitteleen..

ja lopuksi kerrot tänne, että miten meni ja minkämoinen homma, minkä laiset pultit tarvii jne. niin seuraavalla on paljon helpompaa. ;D
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: korin nosto

jep. eli hissukseen vaan nostelee ja samalla :nykii ja sitten kun jotain menikin vituiks, ni eihän siinä auta ku :seina

mutta joo, hintaa kysyin huvikseen korjaamolta... reilu päivän homman, asennuksen hinta arvio 500-600€
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: korin nosto

Korin korottaminen runkoon nähden

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;

c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;

d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;

e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja

f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.

2. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korin korottaminen ja hyväksyminen muutoskatsastuksessa on sallittu vain edellyttäen, että auto muutoksen jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

tällaista sanoo laki korinkorotuksesta...

lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: korin nosto

nostetaas tätä aihetta...


pitäs löytää 76mm palat :) mistähän sellaiset löytäisi, ideoita?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: korin nosto

Eihän ne palat ole kuin sorvilla tangosta pätkittyjä pulikoita. Offipalstalla joku ainakin kauppaa niitä, kysy tekeekö mittojen mukaan.

76 mm on aika reilusti (lain mukaan liikaa?). Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan koria ei pidä korottaa milliäkään enempää kuin jousituksen ja pyörien tilantarve koteloissa vaatii. Kaikki siitä yli on haitallista.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: korin nosto

Niko Päivinen sanoi
Eihän ne palat ole kuin sorvilla tangosta pätkittyjä pulikoita. Offipalstalla joku ainakin kauppaa niitä, kysy tekeekö mittojen mukaan.

76 mm on aika reilusti (lain mukaan liikaa?). Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan koria ei pidä korottaa milliäkään enempää kuin jousituksen ja pyörien tilantarve koteloissa vaatii. Kaikki siitä yli on haitallista.

jooonas sanoi
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

yhteen pajeroon tehtiin sellasista venetraileriin tarkotetuista rullista...
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: korin nosto

50mm valmis korotussetti löytyis Pajeroon, jos jollakulla tarvetta on.. :-*
On tuolla muiden osien seassa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=35189.msg323822#msg323822
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: korin nosto

Niko Päivinen sanoi
Eihän ne palat ole kuin sorvilla tangosta pätkittyjä pulikoita. Offipalstalla joku ainakin kauppaa niitä, kysy tekeekö mittojen mukaan.

76 mm on aika reilusti (lain mukaan liikaa?). Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan koria ei pidä korottaa milliäkään enempää kuin jousituksen ja pyörien tilantarve koteloissa vaatii. Kaikki siitä yli on haitallista.

L200 ja iso loota vaatii ainakin sen 50mm. Nuohan saa tehtyä itsekin, etolasta nylontankoa (tai polyasetaalia), pätkii ja keskelle reikä = job well done :) jääkiekoillakin on jotkut korottaneet, mutta murenevat kuulemma parissa vuodessa ???
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: korin nosto

nostokurki sanoi
L200 ja iso loota vaatii ainakin sen 50mm. Nuohan saa tehtyä itsekin, etolasta nylontankoa (tai polyasetaalia), pätkii ja keskelle reikä = job well done :) jääkiekoillakin on jotkut korottaneet, mutta murenevat kuulemma parissa vuodessa ???
Tuokin riippuu kiekosta,jotku murenee jotku ei. Mutta joo tuo nailoni on ihan hyvä ratkaisu,kaveri on tehnyt myöskin nuista veneen kylirullista korotuksen,niiden etu on että ovat holkitettu sisältä.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: korin nosto

mun taas tekis mieli nostaa kori moottorikumityynyjen varaan... ei tulisi alustan räminät läpi ja olis kyyti pehmeepi :)

mutta noita pyöreitä ~7cm halkaisijalta olevia kumityynyjä ei taida kohtuu hintaa saada...

lavan voisi nostaa ihan kovilla nylonpalikoilla+kumilätkillä mutta korin alle tahtos vähän pehmeyttä...
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: korin nosto

Mr mmc sanoi
mun taas tekis mieli nostaa kori moottorikumityynyjen varaan... ei tulisi alustan räminät läpi ja olis kyyti pehmeepi :)

mutta noita pyöreitä ~7cm halkaisijalta olevia kumityynyjä ei taida kohtuu hintaa saada...

lavan voisi nostaa ihan kovilla nylonpalikoilla+kumilätkillä mutta korin alle tahtos vähän pehmeyttä...
Jätä ne alkuperäiset kumit sinne ja vaikka laittais rautaa väliin niin ei kyyti kovaksi muutu,korkealle jos nostaa kimun varmaan niin tahtoo helposti kumi alkaa hajoamaan. Ja tuo korinkorotus on itselle sama kuin nikolle,ei kannata nostaa painopistettä ja tehdä autosta kaatuma herkempää,tosin L200 ei sitä ole,mutta kuitenkin itse jätin korin nostamatta ja tein rälläkällä tilaa kaariin.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: korin nosto

Nuhapumppu sanoi
Jätä ne alkuperäiset kumit sinne ja vaikka laittais rautaa väliin niin ei kyyti kovaksi muutu,korkealle jos nostaa kimun varmaan niin tahtoo helposti kumi alkaa hajoamaan. Ja tuo korinkorotus on itselle sama kuin nikolle,ei kannata nostaa painopistettä ja tehdä autosta kaatuma herkempää,tosin L200 ei sitä ole,mutta kuitenkin itse jätin korin nostamatta ja tein rälläkällä tilaa kaariin.

lähinnä vaihdelaatikon takia sitä tilaa haen... ku SS-loota on niin julmentun kokoinen vs vakio pikkuloota :nykii
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: korin nosto

Mr mmc sanoi
lähinnä vaihdelaatikon takia sitä tilaa haen... ku SS-loota on niin julmentun kokoinen vs vakio pikkuloota :nykii
Itse kopistelisin sen verran kardaanitunnelia, kuin sielu sietää ja korottaisin koria mahdollisimman vähän. Tollanen lakisääteinen maksimi 76mm on jo melko huojakka, jos ei tee sitä ihan runkokiinnikkeitä hitsaamalla korottamalla.
Älä ainakaan mitään kumia sinne väliin pistä :nykii mahdollisimman jäykkää tavaraa vaan! Tossa L200:ssa kun ei taida lisätila rungon ja korin välissä helpottaa juur mitään remonttejakaan, päinvastoin jää kone syvemmälle konehuoneeseen... :mad: Monessa täysmittaisella korilla olevassa on mukava saada lisätilaa juurikin tuohon korin ja rungon väliin, niin saa iskarinvaihdoissa ja muissa monet hommat hoidettua siitäkin välistä :peukku ja jää paremmin tilaa pakoputkelle sinne palkkien päälle, niin on suojassa.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: korin nosto

Gary Grand sanoi
Itse kopistelisin sen verran kardaanitunnelia, kuin sielu sietää ja korottaisin koria mahdollisimman vähän. Tollanen lakisääteinen maksimi 76mm on jo melko huojakka, jos ei tee sitä ihan runkokiinnikkeitä hitsaamalla korottamalla.
Älä ainakaan mitään kumia sinne väliin pistä :nykii mahdollisimman jäykkää tavaraa vaan! Tossa L200:ssa kun ei taida lisätila rungon ja korin välissä helpottaa juur mitään remonttejakaan, päinvastoin jää kone syvemmälle konehuoneeseen... :mad: Monessa täysmittaisella korilla olevassa on mukava saada lisätilaa juurikin tuohon korin ja rungon väliin, niin saa iskarinvaihdoissa ja muissa monet hommat hoidettua siitäkin välistä :peukku ja jää paremmin tilaa pakoputkelle sinne palkkien päälle, niin on suojassa.

katsurit vaan vaatii että siellä on vähintään ne alkuperäiset kumit korotuspalikoiden lisäksi :)
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: korin nosto

nostokurki sanoi
katsurit vaan vaatii että siellä on vähintään ne alkuperäiset kumit korotuspalikoiden lisäksi :)
Tietenkin ;D Jäi vaan mainitsematta.
Mut Lisää eivät taida kumia antaa laittaakaan? Vaan pitää olla notkumatonta tavaraa.
 

janne.nenonen

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2011
Vs: korin nosto

Itse tein juuri 2001 mallin l200:seen 50mm korin korotuksen. Alla listaa tarvikkeista ja työvaiheista.

-14kpl korotus palikoita (itse tein 56mm halk. nylon tangosta
-8kpl M10x150 pultteja hyttiin, lavaan muistaakseni 6kpl n.M10x80. Ja mutterit tietty. Jossei löydy pultteja niin kierretanko ajaa saman asian.
-Pidemmät etujarruletkut (esim renault clio/21+letkun kiinnikkeet)

Kannattaa aloittaa irrottamalla moottorin maajohto ja tuulitunneli, etujarruletkut voi myös vaihtaa tässä vaiheessa. Sitten ruuvit auki ja koria tunkilla ylös, palikat väliin ja pultit paikalleen ja kiinni. Sitten puskuri irti, puskurin yläkannakkeen päälle laitoin itse 50mm rhs putkea josta pulttasin puskurin läpi kannakkeeseen kiinni. Sivukannakkeisiin porasin vain pultin reiät uudelle kohdalle. Vaihdekepin kehysmuovia joutui avartamaan että vaihteet pelaa. Tankin putki riitti ainakin 50mm korotuksella, johtosarjat samaten. Kannattaa kuitenkin tarkastaa että kaikissa letkuissa, putkissa ja johdoissa on varaa. Ja jarrujen ilmaus on hyvä suorittaa ennen ajoon lähtöä.
Tässä pääpiirteittäin miten tuo homma menee, joillain voi toki vaatia jotain muitakin muutoksia mutta itse selvisin näillä.
 
Ylös Bottom