Tervehdys tietäjät!
Auto on Galant GLSi hb -89, joka otti ja hyytyi täysin. Hain auton pari päivää sitten korjaamolta, jossa se oli ollut pitkään peltikorjauksessa ja lähdin ajelemaan kotiin päin. Ajoin noin 60 km ja olin jo muutaman kilometrin päässä kotoa kun auto alkoi nykimään ja sammui puolen kilometrin päästä kokonaan. Startatessa kuului vain releen naksahdus. Naapuri paikalle ja hinaamalla kotipihalle.
Pihalla mittasin akun jännitteen kuormittamattomana ja sain 12,2 V. Kokeilin startata autoa apuvirralla ja niinhän se lähti iloisesti käyntiin! Käynnistyskaapelit vielä toisessa autossa kiinni akun navoista löytyi 13,5 V mutta välittömästi kaapelit irroitettuani jännite tipahti takaisin 12,2 V:iin. Pidin autoa pari minuuttia käynnissä, jolloin akun navoista löytyi enää 8,8 V. Sammutin auton ja toistin saman mittaussarjan parinkymmenen minuutin kuluttua samoin tuloksin.
Kun autoon laitetaan virrat päälle, mittarivalot syttyvät (latauksen, öljynpaineen, käsijarrun..) ja kun se on käynnissä, latauksen merkkivalo EI syty. Silti minusta tuntuu että auton käydessä akun navoilta pitäisi löytyä jotain 14...15 V tietämillä oleva jännite. Sulakkeet olen tarkistanut (mittaamalla) ja ne ovat mielestäni ehyet.
Mitäpä teen: hankinko suosiolla uuden laturin ja vaihdan sen vai onko jotain mittauksia tai muita operaatioita, jotka kannattaa suorittaa ensin? Laturi sai peltihommat aiheuttaneessa hipaisussa osuman - pelti painui laturin hihnapyörään kiinni - ja mietin, olisiko se vaurioittanut laitetta niin pahasti että se on entinen.
-Avusta erittäin kiitollinen Jouni-
P.S. Jos arvelette että laturi on sökö ja jollakulla on toimiva kohtuuhintaan tarjolla (mahdollisesti jopa töineen) niin kannattaa tarjota! Minä ja auto olemme Itä-Helsingissä.
Auto on Galant GLSi hb -89, joka otti ja hyytyi täysin. Hain auton pari päivää sitten korjaamolta, jossa se oli ollut pitkään peltikorjauksessa ja lähdin ajelemaan kotiin päin. Ajoin noin 60 km ja olin jo muutaman kilometrin päässä kotoa kun auto alkoi nykimään ja sammui puolen kilometrin päästä kokonaan. Startatessa kuului vain releen naksahdus. Naapuri paikalle ja hinaamalla kotipihalle.
Pihalla mittasin akun jännitteen kuormittamattomana ja sain 12,2 V. Kokeilin startata autoa apuvirralla ja niinhän se lähti iloisesti käyntiin! Käynnistyskaapelit vielä toisessa autossa kiinni akun navoista löytyi 13,5 V mutta välittömästi kaapelit irroitettuani jännite tipahti takaisin 12,2 V:iin. Pidin autoa pari minuuttia käynnissä, jolloin akun navoista löytyi enää 8,8 V. Sammutin auton ja toistin saman mittaussarjan parinkymmenen minuutin kuluttua samoin tuloksin.
Kun autoon laitetaan virrat päälle, mittarivalot syttyvät (latauksen, öljynpaineen, käsijarrun..) ja kun se on käynnissä, latauksen merkkivalo EI syty. Silti minusta tuntuu että auton käydessä akun navoilta pitäisi löytyä jotain 14...15 V tietämillä oleva jännite. Sulakkeet olen tarkistanut (mittaamalla) ja ne ovat mielestäni ehyet.
Mitäpä teen: hankinko suosiolla uuden laturin ja vaihdan sen vai onko jotain mittauksia tai muita operaatioita, jotka kannattaa suorittaa ensin? Laturi sai peltihommat aiheuttaneessa hipaisussa osuman - pelti painui laturin hihnapyörään kiinni - ja mietin, olisiko se vaurioittanut laitetta niin pahasti että se on entinen.
-Avusta erittäin kiitollinen Jouni-
P.S. Jos arvelette että laturi on sökö ja jollakulla on toimiva kohtuuhintaan tarjolla (mahdollisesti jopa töineen) niin kannattaa tarjota! Minä ja auto olemme Itä-Helsingissä.