KORJATTU: Galant -89 Laturi rikki

jonesl

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2006
Tervehdys tietäjät!

Auto on Galant GLSi hb -89, joka otti ja hyytyi täysin. Hain auton pari päivää sitten korjaamolta, jossa se oli ollut pitkään peltikorjauksessa ja lähdin ajelemaan kotiin päin. Ajoin noin 60 km ja olin jo muutaman kilometrin päässä kotoa kun auto alkoi nykimään ja sammui puolen kilometrin päästä kokonaan. Startatessa kuului vain releen naksahdus. Naapuri paikalle ja hinaamalla kotipihalle.

Pihalla mittasin akun jännitteen kuormittamattomana ja sain 12,2 V. Kokeilin startata autoa apuvirralla ja niinhän se lähti iloisesti käyntiin! Käynnistyskaapelit vielä toisessa autossa kiinni akun navoista löytyi 13,5 V mutta välittömästi kaapelit irroitettuani jännite tipahti takaisin 12,2 V:iin. Pidin autoa pari minuuttia käynnissä, jolloin akun navoista löytyi enää 8,8 V. Sammutin auton ja toistin saman mittaussarjan parinkymmenen minuutin kuluttua samoin tuloksin.

Kun autoon laitetaan virrat päälle, mittarivalot syttyvät (latauksen, öljynpaineen, käsijarrun..) ja kun se on käynnissä, latauksen merkkivalo EI syty. Silti minusta tuntuu että auton käydessä akun navoilta pitäisi löytyä jotain 14...15 V tietämillä oleva jännite. Sulakkeet olen tarkistanut (mittaamalla) ja ne ovat mielestäni ehyet.

Mitäpä teen: hankinko suosiolla uuden laturin ja vaihdan sen vai onko jotain mittauksia tai muita operaatioita, jotka kannattaa suorittaa ensin? Laturi sai peltihommat aiheuttaneessa hipaisussa osuman - pelti painui laturin hihnapyörään kiinni - ja mietin, olisiko se vaurioittanut laitetta niin pahasti että se on entinen.

-Avusta erittäin kiitollinen Jouni-

P.S. Jos arvelette että laturi on sökö ja jollakulla on toimiva kohtuuhintaan tarjolla (mahdollisesti jopa töineen) niin kannattaa tarjota! Minä ja auto olemme Itä-Helsingissä.
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

Ekaksi tulee mieleen että laturissa ei ole johdot kiinni,ku merkkivalo ei syty auton ollessa käynnissä. Tarkistappa noi laturin johdot ensin ettei siellä ole katkoksia/irronneita liitoksia.
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

Sekin kannattaa huomioida että jos auto oli peltikorjauksessa (myös hitsausta?) ja akunkengät kiinni,niin onhan laturi voinut
pimentyä siinäkin vaiheessa,siinä tapauksessa melkeinpä se paja olis velvollinen kustantamaan laturin tilalle...?
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

Niin, kaikenlaista voi sattua kun auton antaa ammattikouluun korjattavaksi. Töiden alkajaisiksi - tiedä sitten oikeasti että missä vaiheessa - akku oli irroitettu ja laskettu hallin lattialle, ja tämän jälkeen oli laskettu autonosturi akun päälle arvattavin seurauksin. Nykyinen akku on varaosiksi ostamastani autosta otettu ja sen kunnosta ei ole mitään hajua. Tosin, luulisin että ECU olisi poksahtanut jos autoa olisi hitsailtu akku paikallaan, mutta se pelittää hyvin.

Näpsäisin laturista huonolaatuisen kuvan jos se auttaisi tutkimisessa. Käsittääkseni oranssilla muovihatulla suojattu liitin on laturin ulosanto eli siitä pitäisi löytyä jonkinlainen jännite auton käydessä. Yritin mittailla useampaan otteeseen mutta tasan nollaa näytti.

Kuvassa näkyy myös kaksi mustaa muovista liitintä, joista isompi on hyvin kiinni laturissa mutta pienemmälle en löytänyt sopivaa paikkaa. Kävin jopa ryömimässä auton alla, mutten silti nähnyt sille paikkaa laturissa tai muuallakaan. Johto toisaalta on niin lyhyt, ettei se voi minnekään muualle yltää.

Mielestäni se että auton käydessä akun navoilta löytyy sama jännite kuin kuormittamattomasta akusta viittaa siihen, ettei laturilta tule mitään, ja jos olen tulkinnut piuhan oikein niin sieltä ei todellakaan tule mitään. Eli laturin vaihtoon vain. Täytynee olla yhteydessä koululle ja kysellä asian perään; kukaanhan ei tietysti tunnusta ikinä mitään.

Niin juu: käytin auton katsastuksessa suoraan koululta, enkä ole ikinä kokenut sellaista syynäystä! Katsastaja käytti autoon noin tunnin aikaa, muttei löytänyt töistä mitään huomautettavaa vaikka kuinka halusi eli se homma oli hyvin tehty. Keksipä sitten että oikean takajarrun suojakilpi on ruostevaurioitunut ja siten vaihdettava, eikä minulla ollut todistusta rungonmitoista ja pyöräkulmista, joten hylätty-leima paperiin. Ei edes antanut ajolupaa autolle vaan paperit on toimitettava hänelle ennenkuin autolla saa ajaa. Voi v, sanon vaan.

Kauankos muuten laturin vaihtoon menee kun ei ole monttua tai nosturia ja kannattaako pyytää kaveri apukäsiksi?
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

menee siinä hetki.kiitos ahtaan paikan.muuten ei kovin monimutkanen operaatio. ite otin ylä kautta laturin pois.syylärin ritilät otti osumaa.minulla se ei sinänsä haitannut ku oli syyläri menossa vaihtoon.pisin aika tais mennä takaisin laitossa ku koitti saada sen laturin sinne jalkaansa.

kannattaa syyläri irrottaa ainakin yläpäästä niin tulee hieman lisää peli tilaa.

jeps tuosta oranssin hatun alta pitäs auton käydessä virtasta tulla.

ps:mukavia katsastus inssejä siellä :p
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

Tunnissa vaihtaa eikä tule edes vielä kiire. Itse olen alakautta vaihtanut, eikä siihenkään tarvita sen enempää työkaluja kun yläkautta vaihtoon. Eikä tarvitse purkaa mitään ylimääräisiä pois tieltä.
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

Jatkokysymys:

Käsittääkseni laturi on kaikissa 2-litraisissa 89-92 -malleissa sama eli ovat vaihtokelpoisia keskenään. Mikäli olen väärässä, niin osaisiko joku kertoa, mistä malleista laturit omaani (-89 GLSi) käyvät.

Kiitokset,
-Jouni-
 
Vs: Galant -89 Laturi rikki?

Heippa!

Hirvittävien mittailujen jälkeenhän lopputulos oli, että laturi on sökö. Irroitin vempeleen ja kävin ostamassa Aditasta uuden; hintaa oli 120;- kun vei vanhan vaihdossa. Ei mielestäni älytön kun purkulatureiden hinnat vaihtelivat 65...200 euroon. Kysyin myös kunnostusta mutta sen hinta oli 110;- + osat eli ei järkevää tässä tapauksessa.

Laturi on nyt paikallaan, kunnostin maadoituksen ja aioin myös vaihtaa laturilta akulle tulevan johdon, mutta keli ei oikein innostanut taivasalla värkkäilyyn. Lisäsin myös akkuun nestettä, latasin sen, ja ta-daa: auto pelittää! Jos jotakuta kiinnostaa niin olisi yksi ylimääräinenkin latausjohto myynnissä. Poikkipinta 35 mm^2, pituus 1,5m ja kengät päihin puristettuna. Tiedän, on ylimitoitettu mutta sattui olemaan ko. piuhaa. Hintaa 20;- Jos jostakin saa halvemmalla, niin kerro ja keskustellaan hinnasta uudelleen :) Piuha on Itä-Helsingissä mutta tulee postin pehmopussissa perille.

Laturin vaihtoon kaikkineen ei varmaan mennyt kolmea varttia enempää vaikka sen pihalla ilman nostureita yms tein. Ei paha homma.

-Jouni-
 
Takaisin
Ylös Bottom