Kysymys PHEVin moottorin käynnistymisestä

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Onko kellään tietoa mikä on vikana, kun ajoakku alkaa olemaan tyhjä veto lakkaa. Ei tule mitään virhe ilmoitusta, eikä moottori lähde lataamaan. Kun painaa lataus apin alas moottori käynnistyy ja matkaa voi jatkaa. Huolto ei löytänyt vika koodeista mitään. Epäilivät tulppien olevan vaihtokunnossa. Vaihtettuani uudet tulpat(iridium) tuntui,että vika poistui, mutta ei kuitenkaan. Sama vika tulee uudelleen hyvin satunnaisesti.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannattaa kertoa alkuun tarkemmat tiedot autosta. Vuosimalli, jälkeen asennetut varusteet, ajoakun kunto...
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
No niimpä tietysti, auto on Mitsubishi Outlander phev vm. 2013 ajettu n. 180000 km, ajoakku alkuperäinen pieni akku muutama viikko sitten uusittu.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Muistaakseni tuollaista vikaa oli esiintynyt useasti resetoidulla ajoakulla, joka oli päässyt sen myötä erittäin huonoon kuntoon. Mitä PHEV Watchdog sanoo ajoakusta? Onko autossa mitään omia viritelmiä?
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Ei ole omia virityksiä, ajoakku on kyllä huonontunut paljon, kun auto tuli mulle (70000km) pääsi sähköllä parhaimmillaan 45 km, nyt kun mittarissa on 180000km ajomatka akulla 25 km.
Akun PHEV Watchdog sitä en tiedä enkä osaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Onko autoon tehty kaikki toimilaitepäivitykset ja muut kampanjat? Tämän tiedon saat merkkihuollosta.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Kyllä kaikki kuulemma tehtiin silloin kun auto tuli minulle. Eilen huomasin että toinen takarengas oli hyvin vajaa. Rengaspaineet korjattuani ei vikaa 60 km kotimatkalla toistunut, mutta samoin teki tulppien vaihdon jälkeen monta päivää toimi oikein. Että saapi nähdä.
Katselin toisesta viestiketjuista että samanlaiset renkaat pitää olla edessä ja takana, talvi renkaat ovat erilaiset, mutta ajettu 2 talvea eikä mitään vikaa ole esiintynyt.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Nyt alkaa vaiva olemaan jo jokapäiväistä, kun akku kapasiteetti on vähimmillään on ajettava chrg tai savenappi painettuna jos aikoo ajaa.
Kullanarvoinen olisi tieto kuka osaa korjata. Kuopion Deltassa ottaavat maksun mutta vikaa ei osata korjata.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Arvauksena vaikuttaa huolestuttavasti että ajoakku olisi tiensä päässä, jos näin on olisi pitänyt käyttää merkkihuollossa ennen akkutakuun päättymistä.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Tuota arvausta itsekin epäilen, välillä kuitenkin toimii ihan oikein. Lyhytkin matka akulla n. 25 km riittää minulle, kun vaan ei tarvitse vahtia lähteekö moottori käyntiin. Toki sen huomaa heti kun auto ikäänkuin tökkää, vauhtiputoo eikä kaasun painaminen auta. Äkkiä vain lataus nappi alas niin moottori käynnistyy ja matka jatkuu. Toinen tapa painaa savenappi alas kun muutama palkki kapasiteetti mittarissa on näkyvissä. Silloin pelaa niin kuin pitää.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Tuo olis mielenkiintoinen katsoa wd että miltä akusto näyttää. Olisiko joku paketti lähellä kyykkäämistä? Ja mitä tapahtuu kun alkaa -15..-20c pakkaset…
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tuo olis mielenkiintoinen katsoa wd että miltä akusto näyttää. Olisiko joku paketti lähellä kyykkäämistä? Ja mitä tapahtuu kun alkaa -15..-20c pakkaset…
Niin olisi, jos "Petoi" itse ei hommaa lukijapalikkaa niin joku lähistöltä lukaisisi wdllä.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Kyllä, jos lähistöllä olisi joku jolla Ko. palikka(testeri) olisi niin voisin tuoda auton. Asun Kuopiossa.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Olen kokeillut tälläisella palikalla: blakBox OBD/EOBD bluetooth kytkeytyy vain vähäksi aikaa Watchdog. Iin. Voiko olla asetuksissa vikaa vai onko palikka sopimaton. Torgue ohjelmassa palikka toimii, mut ei näytä akusta mitään tietoja.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Sellainen palikka tietysti varma valinta, mutta halpakin voi toimia yhtä hyvin jos osuu kohdalle. Minulla kiinalainen merkitön ja pelasi tuossa ja nyt Teslassa ja sähköpakussa toiminut.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
No niin akkua olen katsellut palikan kautta, mutta mitkähän tiedot sieltä olisivat kriittisiä?
Auto saattaa toimia oikein useita päiviä, sitten taas veto häviää, taas lataus nappi päälle niin moottori lähtee käyntiin ja vähän ajettua lataus nappi painettuna voi taas ajella normaalisti.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Eiköhän se ole akkukennojen välinen jännite ero? Ja lähinnä onko siellä joku paketti selkeästi heikompi vs muut? Laita kuva?
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Screenshot_20221229_170350_phev.watchdog.full.jpg
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Otan vielä kuvan siitä kennokartasta silloin kun akku on niin tyhjä jolloin moottorin pitäis alkaa lataamaan.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Tuossa viimeisessä kenno jännitteet hyppelee kaikilla väreillä, on siinä punaista jonkun verran, se vaan vaihtelee miten sattuu.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Kuvista kun katsoo niin koko paketin jännite ainakin laskee alas paljolti niin oliskos se vaan koko akkupaketti tiensä päässä ja kyykkää loppumetreillä oikein huolella?
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Onhan se kymmenen vuotta vanha, sitä luokkaa nuo muissakin laitteissa olevat akut kestää.
Mistä sitten uuden akun saa tai kennotuksen. Tiedän yhden paikan joka on Vaasan seudulla, onko muita Ko. kennotuksen tekijöitä tai akun myyjiä. Ruotsista purkaamoista löytyy hyvinkin vähän ajettuja akkuja, sen voisi sieltä käydä hakemassa. Paras olisi jos siellä olisi myös sellainen yritys joka voisi akun myös vaihtaa.
Onkohan täällä sellaista viestiketjua jossa nämä akun vaihto asiat olisi käyty läpi.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Minä en ainakaan löytänyt.
Mikään rakettitiedetemppuhan tuo vaihto ei ole. Vaatii kuitenkin kylmäaineiden talteenoton ja ymmärryksen sähköjärjestelmästä/etenkin vaarapaikat!
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Onko tuo kuitenkin resetoitu, kun noilla kilsoilla näyttää SOH 35,1 Ah? Sehän on 92,4 % laskettuna alkuperäisestä 38 Ah:sta. Lisäksi kuvasta näkyy että nykyistä edellinen arvo on ollut 89,8 % jonka WD laskee 40 Ah:sta, eli se on ollut 35,9 Ah. Edellinen pudotus on siis ollut 0,8 Ah. Se on poikkeuksellisen paljon, kun yleensä SOH putoaa 0,1 tai 0,5 Ah kerrallaan.

Iso kerrapudotus ja poikkeuksellisen korkea SOH suhteessa akun ikään ja kilsoihin kielisi siitä että BMU on resetoitu tai resetoitunut vahingossa. Tämä olisi voinut tapahtua vaikka aiemmin mainitun 12 V akun vaihdon yhteydessä. Alkoiko oireilu silloin kun pikkuakku vaihdettiin?

Voisiko oireilu johtua akun todellisen kunnon ja BMU:n luuleman kunnon erotuksesta, eli ajaessa auto ei älyä että akku on jo tyhjä ja kone pitäisi käynnistää?
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Kyllä, Pikku akun vaihdon jälkeen, nyt kun tarkemmin ajattelin. Ja kun katsastuksessa ei auto lähtenyt käyntiin, piti apua kulla antaa virtaa. Sen jälkeen vein auton akun vaihtoon. Jännite annettiin autoon toisella akulla vaihdon aikana.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Samaa mietin kun Beavis, akkuhan vaikuttaa luettujen arvojen mukaan pari vuotiaalta mutta ajosuoritteen mukaan luokkaa 65%, se nykyinen lukema menee vauhdilla kohti oikeampaa jos bmu resetoitunut.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Arvaus: jatkat varovaista ajamista niin että auto oppii hiljalleen akun kunnon kohdilleen ja voi alkaa toimia nätisti.
Ja… varaudut henkisesti uuden akun hankintaan?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Akku itsessään voi olla ihan käyttökelpoisessa kunnossa, mutta Battery Management Unit (BMU, eli ohjausyksikkö, joka hallinnoi akun käyttöä ja latausta) luulee resetoinnin jälkeen akun olevan paremmassa kunnossa kuin se onkaan. Resetointi siis meinaa sitä että BMU on palautunut tehdasasetuksiin, eli tilaan jossa auto ja akku on olleet uusia ja SOH (=State-of-Health = akun kapasiteetti prosentteina uuden akun 38 Ah kapasiteetista) on ollut 100 %.

BMU seuraa autoa käytetäessä akun käyttöä ja latausta ja sopeuttaa sitä mukaa omaa käsitystään siitä mikä auton SOH on.

Nyt jos BMU luulee akun olevan paremmassa kunnossa kuin se onkaan, se voi antaa ajossa akun purkautua tyhjemmäksi kuin on normaalia. Se voisi johtaa siihen että auto ei päätä käynnistää moottoria riittävän aikaisin akun tyhjentyessä.

Mahdollinen lääke tähän on käyttää autoa ihan normaalisti ja antaa BMU:n oppia vähitellen akun oikea tila. Moottorin saa siis käsittääkseni käyntiin Charge-napista eli tielle auto ei ilmeisesti oireista huolimatta jätä?

Nopeampi apu tilanteeseen olisi teettää autoon DBCAM eli Mitsun testerillä tehtävä akun tasapainotus ja mittaus, jonka yhteydessä BMU:hun syötetään tiedoksi akun oikea SOH ja toiminnan pitäisi sillä normalisoitua.
 
Viimeksi muokattu

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Kiitos analyysistä, tuo tuntuu järkevältä. Siispä tilaan ajan DBCAM testiin.
Vaikuttaako tämä onnistuneena ajomatkaan sähköllä?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kiitos analyysistä, tuo tuntuu järkevältä. Siispä tilaan ajan DBCAM testiin.
Vaikuttaako tämä onnistuneena ajomatkaan sähköllä?
Jos ne akun tiedot on resetoitunut ja luulee akkua parempikuntoiseksi kun on, olet saanut ajettua akun tyhjemmäksi eli ajomatkaa antanut enemmän. Nyt kun tiedot laitetaan oikeiksi tai annetaan ajan kanssa korjautua, ajomatka tulee lyhentymään sellaiseksi kun akun kunnon mukaan kuuluukin.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Mitsubishin huolto Iisalmessa ei tiedä/osaa DBCAM testistä mitään, eikä resetoinnista. Mitenkä noille voi antaa auton näpelöitäväksi. Voi hyvänen aika.
Jos joku tietäisi paikan jossa nämä asiat osattaisiin olisi hyvä tieto.
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Jyväskylän Deltassa ainakin minun my-19:iin tehtiin tuo toimenpide, kun BMU softaan tuli se päivitys. Tietty Kuopiosta / Iisalmesta vähän matkaa. Ja tuo toimenpide taitaa vaatia aika pitkän ajan - mulla oli auto siellä yön yli.

Kumma jos eivät Kuopion Deltassa tuota osaisi tehdä - samaa puljua kumminkin.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Nyt ajettu jonkin verran, muutama viikko, vaiva on päivä päivältä vähentynyt. Ihan itsekseen on korjautunut. Ei siis vielä akun vaihtoon.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Nyt ajettu jonkin verran, muutama viikko, vaiva on päivä päivältä vähentynyt. Ihan itsekseen on korjautunut. Ei siis vielä akun vaihtoon.
Nyt jossain vaiheessa kun lukee akun arvot uudestaan niin ehkä luvut on huonommat kun aiemmin katsotut. Kyllä se resetoitunut varmaan on. Kuukauden päästä on varmaan jo ihan todelliset arvot.
 

Petoi

Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2018
Niimpä jäi kirjoittamatta, kun auton akku vaiva korjautui ihan itsekseen. Toki ajomatka akulla on n. 25 km luokkaa, siinä on n. 70 % mootoritietä.
Akku on siis huonontunut mutta riittää minulle.
En ole katsellut sen jälkeen akun arvoja, kun kaikki toimii niin kuin pitää.
Voima jopa sanoa, hyvä auto, nyt jo
200000 mittarissa.
 
Ylös Bottom