Lämpiävä tuulilasi ei lämpiä kuin puoliksi.

Mitsukoo

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Ja tietenkin vain pelkääjän puolelta.
Mikähän tuossa on kytkentä? Lasille menevien liitäntöjen sijainnit?

My2016 outlander phev ennen täydeltä alalta lämpiävällä tuulilasilla.
 
Ton kanssa kannattanee ottaa yhteys korjaamoon jolla on osaamista korkeajännitehuolloista.
 
Ton kanssa kannattanee ottaa yhteys korjaamoon jolla on osaamista korkeajännitehuolloista.
Monellako voltilla se lämpiää? Tosi hidas se ainakin on.

Tässä on sellainen plot twist että olen itsekin automekaanikko ja sen perusvaatimus autosähkökurssin käynyt, eli periaatteessa saan roplata itse tuota, mutta työkseni teen ihan eri merkkisiä autoja.
 
Tässä on sellainen plot twist että olen itsekin automekaanikko ja sen perusvaatimus autosähkökurssin käynyt, eli periaatteessa saan roplata itse tuota, mutta työkseni teen ihan eri merkkisiä autoja.
Tarkoitatko autoalan SFS 6002 sähköturvallisuuskorttia, sehän tavallaan sama kun norm. sähköasentajilla pienin sähköautoja koskevin muutoksin. Tämä vaaditaan jos jännite yli x määrän, olisko 48v vai mikä se raja olikaan.
 
Joo just se 6002. Eipä sillä kurssilla mitään autojen korjaamista opeteta, pitänyt vain jokin kurssi keksiä vaatimukseksi.
 
Joo just se 6002. Eipä sillä kurssilla mitään autojen korjaamista opeteta, pitänyt vain jokin kurssi keksiä vaatimukseksi.
Kävi tällaisen kirjekurssin kanssa kun phev akun kanssa sähläsin, lähinnä jos "jotain" olisi sattunut. Tulipalo yms. niin vakuutusten kanssa tulisi ongelmia jos ei lupa olisi koskea.
 
Jep, byrokratiaahan tuo vain. Nyt löytyi internetistä tietoa että konetilan rasialla on kaksi relettä tuulilasille. Ei sinne mitään korkeajännitteitä mene, vaikka se akun energiaa käyttääkin. 2x60A sulakkeet. 60A x 300V olisi aika tehokas lämmitys.

Lasi siis kerran aiemmin piti pienen toimintatauon puoliksi ja toimi sitten hetken ennen tätä hajoamista. Rele selittäisi tuon käytöksen paremmin kuin sulake.
 
Kokeile vaihtaa releet ristiin ja muuttuuko tilanne?
Kokeilin, ei muuttunut. Lämmityksen piuhat tulevat helppoon paikkaan pelkääjän puolen jousitolpan yläpään luokse. Paksuille piuhoille tulee 2x akkujännite (ei ajoakku). Liitin oli vähän hapettunut muttei selittävässä määrin. Sen vastusmittaus antoi huolestuttavia tuloksia. Toinen piuha maita vasten mitattuna vähän heiluva 2kohm. Toisen vastus 0,5 ohmia eli käytännössä oikosulussa.
 
No sillä 2kohm arvolla ei mikään lämpene eli kaput?!
0,5ohm on sitten lähempänä kait toimivaa.
U=R*I eli 12v/0,5ohm=24A ikäänkuin.
 
Niin totta tuo. Se oli myös erittäin heiluva lukema se isompi vastusarvo. Eli pahasti alkaa kallistua tuulilasin suuntaan diagnoosi.
 
Ei se sen hankalampaa ole, mutta nykypäivänä kaikkeen löytyy ohjeaika ja sillä mennään. Loput on lisätöitä.
 
Moi
Hain mitsupehvan huollosta. Eivät osanneet laittaa peruutusvalo kuntoon. Lamppu ehjä, myös sulake.
Olisi pitänyt varata uusi aika... onko tämä sähkö näin hankalaa???
Kyllä se aika hankalaa saattaa monesti olla. Phevissä ei todennäköisesti ole perinteistä pakkivalokatkaisijaa mistä lähtisi noiden vikakohteiden jälkeen etsimään vikaa. Vaihdevipu antaa todennäköisesti jollekin relerasialle käskyn sytyttää valo. Onko kyseinen rasia rikki, selviää monesti vain kokeilemalla toisella rasialla. Mitsun osien hinnat tuntien se voi maksaa ihan mitä vain. Lisäksi vika voi olla johtosarjassa tai liittimessä jossain siellä välillä.

Siitä vain ihmettelemään ja mitäänhän ei saisi maksaa kun vika on niin yksinkertainen..
 
Onpa kyllä uskomattoman kuuloinen vika. Autolla siis kuitenkin pystyy ajamaan taaksepäin? :) phevissähän ei mitään vaihdelaatikkoa ole, sähkömoottoreita vaan pyöritetään takaperin kun peruutetaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom