lämppärin kennon puhdistus

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
onkos missä kohdalla näissä pajeroissa lämppärin kenno? meinaan, ku lämmöt olis ok ja suhtkoht kohtalaisesti tulee lämmintä sisälle... ja ajattelin, et oiskohan aika puhdistaa kenno. siellä "punaisella alueella" tulee ainoastaan kahdella viimeisellä pykälällä tulee lämmintä ja kolmas onkin jo lehmänhönkäystä...

että onkos kukaan puhdistellut niitä?
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: läppärin kennon puhdistus

Noin yleensä tuo lämppärin kennon puhdistus ei ole erityisen palkitsevaa - nykyisillä hinnoilla kannattaa melkein vaihtaa uusi osa. Saattaa lämmittääkin remontin jälkeen ;D. Esimerkiksi tuossa minulla olevassa 2.6 litran bensakonella varustetussa Pajerossa lämmityslaitteen "lähdöt" näkyvät moottoritilan puolelta, eikä sillä ole juuri toisella puolella tilaa asetella - eli jossain siinä paikkeilla ;). En tiedä onko muissa malleissa poikkeavia ratkaisuja. Tässä on toinen kenno siellä kuljettajan selän takana penkin alla, ettei tule kylmä talvella ;D.
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: läppärin kennon puhdistus

no jos joku tietäis tarkemmin, autona on siis pajero -90 2.5td

ja takana on siis toinen lämppäri, antaa lämmintä. meinasin vaa, että onko tuo pajen ominaisuus et ei anna lämmintä/kuumaa ku vasta kahdella viimeisellä "pykälällä". sitten kun vaihtaa siihen toisen värin rajalle, ni tuleekin jo viileää...

yleensä jotain haaleaa tulee siinä puolen välin paikkeilla. tietääkö joku hintoja kennolle...?
 

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: läppärin kennon puhdistus

Letkut irti ja putkimiestä kierrättää kennon läpi kunnon huuhtelu ja paikoilleen
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: läppärin kennon puhdistus

mL200 sanoi
no jos joku tietäis tarkemmin, autona on siis pajero -90 2.5td

ja takana on siis toinen lämppäri, antaa lämmintä. meinasin vaa, että onko tuo pajen ominaisuus et ei anna lämmintä/kuumaa ku vasta kahdella viimeisellä "pykälällä". sitten kun vaihtaa siihen toisen värin rajalle, ni tuleekin jo viileää...

yleensä jotain haaleaa tulee siinä puolen välin paikkeilla. tietääkö joku hintoja kennolle...?

Lämmitysjärjestelmä on perusasioissa ihan samanlainen kuin tuossa minun cabriolet-pätkässäkin. Letkuliitännät ovat siellä konetilan puolella ja saattavat olla erilaiset kun on diesel - lähdöt lienevät samat ja se haarotus näkyy ilmeisesti moottoritilasta. Lisälämmittimelle letkut menevät auton alla, suojattu muovisilla "ryyppyletkuilla". Tämä järjestelmä ei tarjoa "tasaista termostaatista hienosäätöä". Systeemi on vaijeriohjattu ja itse lämmönssäädin toimii hieman toispuolisesti, eli lämmintä tulee pääasiassa sieltä "kuumasta päästä" säädintä". Ainakin minulla lämpöä on riittänyt. Kenno voi olla sekä sisä- että ulkopuolelta tai molemmista "huonossa lämmönvaihtokunnossa". Jos aikaa on (kuten etanalla), niitäkin voi yrittää korjata ;D. Kaikissa autoissa olen huomannut, että lämmityslaiteremontit ovat enemmän kuin ikäviä. Puretaan puoli autoa ja tulos on enemmänkin onnesta kiinni - kaikki olen kyllä koonnut oikein ;D.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Vs: läppärin kennon puhdistus

Eikös Pajerossakin lämmityslaite toimi siten että, kennolle menevää vedenmäärää ei säädellä vaan kennon läpi- ja ohimenevän ilmamäärän suhdetta muutetaan mekaanisella läpällä. Jos lämppäri antaa kuumaa ilmaa säädin punaisella niin silloin kenno on kunnossa ja vika on siinä läpän säätövaijerin asennossa.
Olenkohan tulkinnut oikein, jos en niin krjatkoon joku.
 

ile-78

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2009
Vs: läppärin kennon puhdistus

sompio sanoi
Eikös Pajerossakin lämmityslaite toimi siten että, kennolle menevää vedenmäärää ei säädellä vaan kennon läpi- ja ohimenevän ilmamäärän suhdetta muutetaan mekaanisella läpällä. Jos lämppäri antaa kuumaa ilmaa säädin punaisella niin silloin kenno on kunnossa ja vika on siinä läpän säätövaijerin asennossa.
Olenkohan tulkinnut oikein, jos en niin krjatkoon joku.

OT, mutta

itse haluaisin nähdä räjäytyskuvan tuosta läppä systeemistä koskien 2.gen 2.5tdic mallia. Kun omassa se läppä välillä jumii sinne kylmälle puolelle, ni kiva ajella talvella... Ja tosiaan puoliauto pitäis purkaa että sen saa käsille, ni olis kiva tietää voiko sitä mistään kautta urkkia. luukuista tai näkis mistä ne vaijerit tulee kiinni, ni niitä sais kateltua käsikopelolla.

Eli 2.gen 2.5tdic pajen lämmityslaitteen räjäytyskuvan joku vois postata, tai linkin siihen. ja tosiaan tämmönen vaijereilla säädettävähän se tämän ikäisessä on...

t: Ile
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: läppärin kennon puhdistus

ile-78 sanoi
OT, mutta

itse haluaisin nähdä räjäytyskuvan tuosta läppä systeemistä koskien 2.gen 2.5tdic mallia. Kun omassa se läppä välillä jumii sinne kylmälle puolelle, ni kiva ajella talvella... Ja tosiaan puoliauto pitäis purkaa että sen saa käsille, ni olis kiva tietää voiko sitä mistään kautta urkkia. luukuista tai näkis mistä ne vaijerit tulee kiinni, ni niitä sais kateltua käsikopelolla.

Eli 2.gen 2.5tdic pajen lämmityslaitteen räjäytyskuvan joku vois postata, tai linkin siihen. ja tosiaan tämmönen vaijereilla säädettävähän se tämän ikäisessä on...

t: Ile

joo, se voi olla näinkin. voisin tahdota samaisen linkin sitten. eli olisikohan jossakin kohtaa vaijeria säätökohta?
 

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: läppärin kennon puhdistus

Onkohan tässä nyt kysymyksessä lämmityslaitteen kennon puhdistus vai ilmanvirtauksen "läppävika" ???
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: läppärin kennon puhdistus

läppä kyllä toimii, mutta ihmeellisesti vain viimeisellä "pykälällä" tulee lämmintä/kuumaa... muuten on sellaista haaleaa.7

mutta aamulla seuraa koeajo. se mihin menee vaijeri lämmösäätimen vivusta, niin aukaisin sen muoviläpyskän ja pudotin ylöspäin lähtevää akseli kolmisen milliä alaspäin. enempää ei oikein voi pudottaa, koska jo tuolla pudotuksella ottaa alaspäin tullessaan kiinni pohjamuoviin.
ja tuo näkyy kuskin jalkatilassa, kaasupolkimesta ylöspäin "kello 13-14 suunnassa".

jotain merkintöjä siihen niveleen oli laitettu, muoviklpisu oli juuri keskikohdalla pystyakseliin nähden. pudotin yläpuolelta kierteen piiloon, eli sen muutaman millin verran.... saas nähä, muuttuiko miksikään.
 

kollaa

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2008
Vs: läppärin kennon puhdistus

mullo tos 90 sama ominaasuus ja 89 oli samanlaane,87 oli taas pirun jäykkä siä lopus,mutta kaikki kyllä kuumaa tuli.
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: läppärin kennon puhdistus

no ei nyt kyllä suurempaa muutosta havaittavissa, pitänee odotella pakkasia taas jonkin aikaa.

mutta kyllä tuolla tarkenee, ihmettelen vain sitä pientä liikevaraa milloim lämmin lakkaa tulemasta....
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: läppärin kennon puhdistus

Kyllä se noin toimii, apulämmittimen osalta siellä on eri puhallin ja taitaa olla sulkuventtiili kesäkäyttöön. Siellä on kai niin piukat paikat ilmansäätöhanan tienoilla, että lämmitys menee säätövivulla "logaritmiselle asteikolle" ::).
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: läppärin kennon puhdistus

Onko se läppä säädetty niin, että se menee varmasti kiinni? Jos jää pikkuisen raolleen, niin kovilla pakkasilla tulee kylmää. Eli vipu ei saa mennä kuumalle pohjaan asti vaan vaijerin pitää topata ensin. Vaijeria voi ainakin tuommoisessa perinteisessä vipu-systeemissä säätää vivuston päästä vaijerin kuorta liikuttamalla, kun se on vain semmoisella peltiklipsillä kiinni.Noista uudemmista pyöritettävistä vipusysteemeistä en tiedä
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: läppärin kennon puhdistus

MVa~1 sanoi
Onko se läppä säädetty niin, että se menee varmasti kiinni? Jos jää pikkuisen raolleen, niin kovilla pakkasilla tulee kylmää. Eli vipu ei saa mennä kuumalle pohjaan asti vaan vaijerin pitää topata ensin. Vaijeria voi ainakin tuommoisessa perinteisessä vipu-systeemissä säätää vivuston päästä vaijerin kuorta liikuttamalla, kun se on vain semmoisella peltiklipsillä kiinni.Noista uudemmista pyöritettävistä vipusysteemeistä en tiedä

otan huomenna päivän valossa asiaa selventäviä kuvia...
 

herkko

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2007
Vs: läppärin kennon puhdistus

MVa~1 sanoi
Onko se läppä säädetty niin, että se menee varmasti kiinni? Jos jää pikkuisen raolleen, niin kovilla pakkasilla tulee kylmää. Eli vipu ei saa mennä kuumalle pohjaan asti vaan vaijerin pitää topata ensin. Vaijeria voi ainakin tuommoisessa perinteisessä vipu-systeemissä säätää vivuston päästä vaijerin kuorta liikuttamalla, kun se on vain semmoisella peltiklipsillä kiinni.Noista uudemmista pyöritettävistä vipusysteemeistä en tiedä

Gen 2:ssa samanlainen säätö.Ja tuohon peltiklipsiin pääsee käsiksi kun "kaataa" hanskalokeron kannen alas!
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: lämppärin kennon puhdistus

Ei taida enää olla laskutikun käyttäjiä ;D? Niissä on tuo logaritminen asteikko ja sitä ei tarvitse paljon "säätää" kun lämmöt menee. Se johtuu en vivuston ja läpän rakenteesta ja on ehkä noissa uudemmissa säätömekanismeissa kenties korjattukiin. Esim Cortina 1500 oli hieman samaa ongelmaa. Toisensa esimerkkinä voisi pitää mm Mondeo -00, jossa säätö on lineaarinen, mutta se onkin toteutettu askelmoottorilla jos oikein muistan ::).
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: lämppärin kennon puhdistus

joo elikkäs kuvat on kaasupolkimesta vähän yläviistoon.... siirsin tuota pystyakseli alaspäin, ei suurempaa tulosta... ylempänä oleva vivusto ottaa jo alas tullessaan pohjamuoviin kiinni.

alettava ilmeisesti sieltä hanskalokeron puolelta tutkimaan enemmän. mitenkäs se laatikko pistetään nurin, et pääsee käsiks siihen vaijeriklipsiin...?
 

Liitetiedostot

  • 2011-11-12 11.58.01.jpg
    2011-11-12 11.58.01.jpg
    177.3 KB · Lukukerrat 1,793
  • 2011-11-12 11.58.15.jpg
    2011-11-12 11.58.15.jpg
    164.3 KB · Lukukerrat 2,003

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: lämppärin kennon puhdistus

Hienokseltaan epäilen että teet kenties melko turhaa työtä ::). Askelmoottorilla saa logaritmisenkin muuntumaan lineaariseksi - sitä digitaalitekniikkaa ;). Vikahan on koko laitteiston perusuunnittelussa, eikä vaatimustasi näytä tiedetyn sitä suunniteltaessa;).
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Vs: lämppärin kennon puhdistus

Hanskalokero kaatuu alas kun irroittaa ne koukut joitten varaan se laskeutuu. Ne koukut on kiinni siinä hanskalokerossa ja lähtevät irti kun niitä liu'uttaa lokeronkantta kohti.
 

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
Vs: lämppärin kennon puhdistus

lekaseppä sanoi
Hienokseltaan epäilen että teet kenties melko turhaa työtä ::). Askelmoottorilla saa logaritmisenkin muuntumaan lineaariseksi - sitä digitaalitekniikkaa ;). Vikahan on koko laitteiston perusuunnittelussa, eikä vaatimustasi näytä tiedetyn sitä suunniteltaessa;).

liian hienoja sanoja mulle, mutta näinhän se voi olla... ja kaikkea kun ei voi saada, tai sitten pitäisi ryhtyä autosuunnittelijaksi.

sompio; pitänee katsoa sinne lokeroon, tyhjennettävä ensin rojut pois...

voihan tämä toki olla turhaa, mutta ainahan se kannattaa yrittää ;)
 
Ylös Bottom