L-200 ja päästömittaukset

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Kuinka välttää turha poljetus katsastuksessa? Ostan tuossa erään takapotku L-200 (vm. 1988) 2.5D mitsun ja tiedän entuudestaan että sen pahin ongelma on savutus. Kyseisellä autolla on ajettu melkeinpä aina pienillä kierroksilla lyhyttä matkaa, eli arvaahan sen miten siinä käy.

Onkohan muita konsteja tukkoisuuden poistoon kuin purkki fortea tai rajumpi poljettaminen? Ja mitä kannattaisi huomioida jatkossa ettei karstaa kertyisi? En ole dsl tekniikkaan erikoistunut kovinkaan, kaikki pikkuvihjeetkin olisi arvokkaita.

Syöttö on ollut melkein aina ihan pohjassa, eli vetoa ei juurikaan kys. pirssistä löydy.

Kaikki muukin tieto kyseisen mallin yleisimmistä vioista olisi arvokasta.

Ps: onkohan tuossa L-200:ssa simpukkaa mitä ruuvaisi vähän... meinasi olla välystä ratissa kiitettävästi.
 
J

jaskajokunen

Guest
jakopään remmit ja kiristimet olis syytä vaihtaa ennen poljetusta samoin kuin öljyt suodattimineen. Kierrätättävät sit rajoittimeen asti eli mullakin oli ekassa mittauksessa n.5100 rpm. ( rajoitinta ei kuulemma saa ruuvata tiukemalle, kun katsastusasemilla on kuulemma maahantuojan laput siitä kuinka paljon on paljon kierroksissa, tosin viime mittauksessa mulla kiersi vain n. 4500 joka on punaisen raja eikä hemmo siitä sanonut ) savuttaminen viittaisi suutin tukokseen tms. eli keikka diesel korjaamolla voisi auttaa ja samallahan saisi sit sen päästölapunkin.
 

nettijussi

Pajero -89
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Sijainti
Veneheitto
Ite viime katsastukseen ruuvasin kierroksetniin, ettei oman mittarin mukaan ottanu ku n.4200rpm, eikä puhuneet siitä mitään.

Tehostettu ohjaus? Jos on samanlainen ku Pajerossa, niin ohjausvaihteen päällä olevasti säätöruuvista voi välystä säätää, mutta kuulamutteri ohjausta ei ihan välyksettömäksi saakkaa toisin ku hammastanko ohjausta.
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Tuohon ei varmaankaan ole juuri huoltoja tehty... öljytkin oli kuin tervaa. Mitkäs kaikki seikat nyt sitten vaikuttaa päästöihin? Suuttimet, hehkut, syöttö? Ja miten oisi fiksuinta virittää tuo syöttö? Kun arvot saa kohdilleen, sen jälkeen yleensä vetoa ei löydy kyllä... uskaltaako sitä syöttöä virittää ihan lonkalta sen mukaan miten jalassa tuntuu.

Sen tiedän että kun tuota viimeksi on ruuvattu, veto oli vielä hyvä. Nyt vuoden jälkeen veto oli kyllä ihan surkea, sai polkea urakalla eikä auto liiku mihinkään... taisi huiput jäädä 110km/h, hehe. Oisiko tosiaan joku tukos, tai sitten voisiko karsta olla syyllinen tuohon?
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Ainiin ja muistaakseni tuossa oli 6000 kiekkaa ainakin testipoljetuksissa... kannattasko sitä vähän laskea tosiaankin. Huutaa todella pahasti niillä kiekoilla, vaikka tuossa mallissa onkin normaalia miehekkäämpi ääni. Olin katsovinani ettei sinettiä oltu rikottu tuosta max kiekkojen osalta.
 

nettijussi

Pajero -89
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Sijainti
Veneheitto
On kyllä hirveet kierrokset....kannattaa kyllä pikkusen laskea.

Suurin syy savutukseen, liika syötön jälkeen, on tukkonen ilmanputsari.
Syötöt kannattaa katsastukseen puottaa pienelle, ja katsastuksen jälkeen kääntää sopivasti lisää, eli ettei savuta ihan hirveesti kuitenkaan.
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Ilmanputsari... hyvä pointti. Sitä tuskin on koskaan vaihdettu. Huoltoa tuohon nyt ei varmaan ole tehty koskaan juuri. Iso urakka kesällä muutenkin tiedossa tuon kanssa.

Pitää vielä kysäistä onkohan isokin homma vaihtaa perään stefat? Näkyi lirittävän vähän jarruihin öljyjä. Motonetissä ainakaan ei näkynyt stefoja, lienee vähän harvinaisempia osia.

Toiseksi, onko tietoa olisiko netissä mitään korjauskirjoja, eli räjäytyskuvaa ym. nuista mitsuista? ei ainakaan googlella haettuna sattunut silmään.

Ja kiitos muuten kaikille vastanneille jo etukäteen.
 

eki.j

New Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2004
Sijainti
Nummi-Pusula
Ja kyllä se näköjään tuo "karstanpolttokierros" ennen testiä vaikuttaa. Silloin ensimmäistä kertaa kun tuota katsastettiin ei menneet päästöt läpi. Pikku lenkki tavallista raskaammalla jalalla ja k-arvo putosi normaalille tasolle...
 
S

Sanna

Guest
Minulla on käytössä vuoden -89 2.5l td Pajero. Mistä siinä säädetään kierroslukua ja syöttöä?

Mihinkä noista saa koskea vai eikö kumpaankaan. Mistä sinetistä tuossa puhuttiin, voiko korjaamo tarkistaa tuon. Jos maksimi kierroslukua lasketaan niin vaikuttaako se jotenkin tehoon.

Jotenkin nyt on ruvennut pelottamaan tuo päästömittaus. Minulla ei ole ollut koskaan aikaisemmin diesel autoa, joten tuosta testistä en mitään tiedä. Rikkovat vielä vanhan hyvän kulkupelin. Miten siis mittaus suoritetaan, rääkkäävätkö konetta pitkäänkin?

Itse en ole ainakaan kovin lähelle tuota punaista (4500 kierrosta) rajaa koskaan pässyt joten huippukierroksia ei tule muutenkaan käytettyä. Jotenkin tuollainen lupsakka diesel kulkee ihan mukavasti muutenkin, vääntökoneita :D

Jos haluaa varmistaa kulkupelin läpäisyn katsastuksessa niin millaisen saadön tai huollon läpi auton pitäisi kulkea? Pitäisikö korjaamolta tilata joku suuttimien tarkastus ja huolto, eikös siinä nyt säädetä sitten kaikki muu tarpeellinen.

Kuinka usein yleensäkin noita suuttimia pitäisi huoltaa?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
se karstanpoltto kierros on MUST, mulla jäi ekalla ryntäytyksellä reilusti yli kolmen, mutta sittenhän tuo olisi mennyt turbottomanakin dieselinä läpi...

Ja itse olen ajoittanut jakopäänhihnan vaihdot niin, että testiin pääsee vähän ajetulla hihnalla -se on toinen must. Jos ei hihnojen kilsoista ole tietoa, ÄLÄ mene katsastukseen ennen kuin olet vaihtanut ne.

Testihän tehdään siten, että konetta huudatetaan vapaalla hetki rajoittajaa vastaan. Ihan älytön testi siis.

Suuttimet ja syötöt pitää tietty olla kunnossa, syötön ruuvailuun oli linkkipalstalla vinkkejä.
En ole itse kokeillut moista, mutta isot pojat kertoi, että jos savutuksen kanssa on ongelmia, niin tulppaa turbolta pumpulle menevän letkun huomaamattomasti leiman ajaksi ->vähentää syöttöä ja savutusta.
 

nettijussi

Pajero -89
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Sijainti
Veneheitto
Ne sinetit on tarpeelliset vain takuu aikana, sen jälkeen ne ei kiinnosta enää ketään. Ja kumpaakin saa väännellä niin paljon ku haluaa.

Syöttöpumpun toimintaperiaatehan on sellainen, että se syöttää maksimi syötöllä (jos kaasu pohjassa) max. kierroksiin asti, eli jos lasketaan max. kierroksia, niin ei se matalemman kierroksen tehoihin vaikuta millään lailla.

Helpoin konsti päästä savutestistä läpi, on yksinkertaisesti vääntää syöttöjä pienemmälle. Se on kuitenkin niin helppo homma, että sen takia ei kannata autoa hylkäyttää. Tuo noenirrotus polkasu on ihan hyvä jutsja kans.

Suuttimia ei taideta enää juuri huollella, vaan niihin vaihdetaan vaan uudet kärjet, ei ne niin kovin kalliita kuitenkaan ole. Eikä nuita dieselin päästötestereitäkään kovin monella korjaamolla taida olla. Kärkien vaihto on mielestäni ajankohtasta viimestään 400tkm jälkeen.
 
S

Sanna

Guest
Ne sinetit on tarpeelliset vain takuu aikana, sen jälkeen ne ei kiinnosta enää ketään.

Eli siis viranomainen ei valvo näitä mitenkään? Miten ne sinetiti vaikuttavat takuuseen?

Ja kumpaakin saa väännellä niin paljon ku haluaa.

Onko siinä vaara rikkoa jotain jos täysin hihasta säätää?

Jos oletetaan näin että punainen alkaa kierroslukumittarissa 4 500 kierroksen kohdalla, niin koneen ei siis tarvitse (saa) kiertää tuota enempää?

Helpoin konsti päästä savutestistä läpi, on yksinkertaisesti vääntää syöttöjä pienemmälle. Se on kuitenkin niin helppo homma, että sen takia ei kannata autoa hylkäyttää.

No tuota, pistä lapsi asialle ja...

Kun ja jos se syöttöruuvi löytyy, niin kuika paljon ensin pitää kiertää kokeeksi? Kiinnipäin vai aukipäin? Eli siis jos syöttö pitää puolittaa, niin jos kierroksia on kymmenen, niin säädänkä viisi kierrosta pois. Pitääkö säätää käydessä vai kone sammuksissa?

Ja lopuksi, mistä tietää lopputuloksen, ettei mene ihan metsään ???

Suuttimia ei taideta enää juuri huollella, vaan niihin vaihdetaan vaan uudet kärjet, ei ne niin kovin kalliita kuitenkaan ole.

Osaako normaali korjaamo tehdä tuollaiset hommat vai meneekö merkkikorjaamon hommiksi?

Kärkien vaihto on mielestäni ajankohtasta viimestään 400tkm jälkeen.

360 tkm mittarissa :-\
 

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Uudet suuttimet saa vaikkapa kouvolan moottorikoneistamosta (www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi). En nyt muista hintaa, ei kai ollu kovin kalliit, mutta itehän ne pystyy vaihtaa helposti. Eri asia on että kannattako vaihtaa jos kone käy hyvin.
 

nettijussi

Pajero -89
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Sijainti
Veneheitto
Jos takuuaikana paukahtaa kone, ja kierrostenrajotin sinetti puuttuu, niin ei takuu korvaa.

Tietenkin ylikierroksilla saa koneen hajotettua.

Syöttöruuvia aukipäin >> syötöt vähenee ja tyhjäkäynti laskee samalla. Kiertää vaikka neljänneskierroksen kerrallaa ja kokeilee. Voi säätää myös käynnissä ollessa.

Ihan mille tahansa sottapyttypajalle ei kannata suuttimia viedä. Niissä on välykset sitä luokkaa, että ei kestä mennä yhtään epäpuhtautta sisään.

Kärkien vaihto vaikuttaa eniten kulutukseen ja savutukseen.
 

jukkapoika77

pajero 2800 tdic -97
Liittynyt
4 Toukokuu 2005
Tomi.T sanoi
Uudet suuttimet saa vaikkapa kouvolan moottorikoneistamosta (www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi). En nyt muista hintaa, ei kai ollu kovin kalliit, mutta itehän ne pystyy vaihtaa helposti. Eri asia on että kannattako vaihtaa jos kone käy hyvin.
eikös ne suuttimet pidä olla just oikeessa säädöissä joten ei varmaan suositeltavaa vaihtaa itse ::)
 

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Tuota, tuota. Itse kyllä vaan iskin kiinni uudet suuttimet kansirempan yhteydessä pari vuotta sitten. Koneella ajettu 480 tkm samoilla suuttimilla niin ehkäpä oli syytä vaihtaa. Hyvin kone käy ja kulutus ohjekirjan mukainen.
 

nettijussi

Pajero -89
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Sijainti
Veneheitto
Jos tulee koko suutin uusi, niin kyllä sen voi itekki laittaa paikolleen, mutta jos ostaa pelkän suuttimen kärjen, niin se on vähän hankalampi laittaa jos ei oo testipumppua ja säätö limuja.
 

jukkapoika77

pajero 2800 tdic -97
Liittynyt
4 Toukokuu 2005
jep niin se on tarkoitin juuri sitä että jos vaihtaa vain pelkät suutinkärjet niin ei kannata ruveta hommaan itse sillä dieselkorjaamo reissu on kuitenkin edessä
 

teemp

New Member
Liittynyt
22 Helmikuu 2011
Vs: L-200 ja päästömittaukset

moro!
itsellä samanlaisia ongelmia savutuksen kanssa -92 L200 2.5D. missäpäin konehuonetta toi säätöruuvi löytyy? ihan ruuvarilla säädettävissä?onko jossain piilossa vai pääseekö helposti käsiksi? ja mitä kyseinen ruuvi säätää, öljyn/dieselin seosta, ilman/dieselin seosta vai? jos kuvaa löytyis niin ois kyllä hyvä..konehuonetta oon tutkinut mutten tommoista oo löytänyt.. :-\
 

(welmu)

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2011
Vs: L-200 ja päästömittaukset

teemp sanoi
moro!
itsellä samanlaisia ongelmia savutuksen kanssa -92 L200 2.5D. missäpäin konehuonetta toi säätöruuvi löytyy? ihan ruuvarilla säädettävissä?onko jossain piilossa vai pääseekö helposti käsiksi? ja mitä kyseinen ruuvi säätää, öljyn/dieselin seosta, ilman/dieselin seosta vai? jos kuvaa löytyis niin ois kyllä hyvä..konehuonetta oon tutkinut mutten tommoista oo löytänyt.. :-\
Kirjoita hakuun syötön lisäys ja sieltä vaan teet toisin päin hommat ;)
 

kollaa

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2008
Vs: L-200 ja päästömittaukset

sannalle sanoosin et rohkeesti vaa katsastaan,unohra kaikki säätely,josei kovin mustaa lykkää kovemmas kiihrytykses nii uskoisin että siino kaikki sääröt konrikses.ittellä -89 pajero ml.385tkm aina menny päästöistä ja muutenki läpi. eikä eres remmin vaihroosta tietoo,mutta hyvä olis tietää koska vaihrettu.tarkistin silimämääräsesti kunnon.
 
Ylös Bottom