L-200 kitkalukkoperä

limppa

Hyvä tuli ku itte teki
Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Sijainti
Itä-Uusimaa.
kysymys: mistä tunnistaa L-200 kitka-lukkoperän? Vissiin vielä nimeltään joku: limitedslipdifferential.
Eli ei 100% lukkoperä.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Ei ole 100% vaan kitkalukko, eli pääsee luistamaan. Helpoin tapa ehkä tunnistaa, on nostaa toinen taka rengas tunkilla ylös, vaihde vapaalle ja pyörittää rengasta. Jos on kitkalukko, niin on aika jäykkä pyörimään ja saattaa vaatia kahta kättä pyörittämiseen, jos ei, niin pyörii ihan kevyesti.

Toinen vaihtoehto on nostaa molemmat takarenkaat ylös ja kokeilla käsin, pyöriikö ne kevyesti erisuuntiin vai haluaako pyöriä väkisin samaan suuntaan
 

limppa

Hyvä tuli ku itte teki
Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Sijainti
Itä-Uusimaa.
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

kiitän!!
tulin siihen tulokseen että omassa L:ssä on kitkalukko. Nostin perseen ylös ja pyöritin taka-pyöriä annettujen ohjeitten mukaan. Nyt kauppaan ostamaan oikeata öljyä.
Ihme vaan niin entisen omistajan mukaan L:ssä ei ole lukkoa. Onneksi tuli tämäkin varmistettua ennen öljyn vaihtoa.
Iso Kiitos minua viisaimille tässä asiassa!!!
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Onko 100% kytkettävä lukko vai kitkalukko riippuu varmaankin auton vuosimallista (joka kannattaa muuten AINA mainita postauksissa, juuri tästä syystä).

Jos edellinen omistaja on testannut perää riiputtamalla toista pyörää ilmassa (toinen pyörä esim. kiven päällä) + yrittänyt ajaa pois kiven päältä, niin helposti kitkalukkoperäistä voi luulla lukottomaksi: riipunnasta pääsee yleensä pois ainostaan lukkoa kässärillä huijaamalla.

Vastaavasti taas sitten löysä kitkalukkoperä on inhimillisempi normaaliajossa kuin oikein tiukalle säädetty.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Osaakos kukaan sanoa onko perämurikassa joku merkintä/tunnus josta tietää mitä perä on syönyt? Kai niilläkin joku tyyppikoodi on?
Itsekin nimittäin eilen pyörittelin töppösiä ja pyörii aivan vapaasti. Epäilyttää onko siellä koko kitkalukkoa. Voi tietty olla et on finaalissa tai väärät öljytkin...
nimim. Oma lehmä ojassa...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Villi veikkaus: siellä on OLLUT joku maalitäplä, tarra tms. joka on tippunut Lipposlovakian suolaisille teille jo ensimmäisenä talvena. Katso valmistenumeron avulla ehdotetaanko autoosi lukon osia perään varaosiksi?
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Oma pyydyshän on reissunnut saksasta -05 tänne lipposlovakiaan. Liekkö "saksan mallit" erilaisia esim. perän osalta näihin meidän vehkeisiin nähden?
No mutta jos jollain on joku kiva caps asa mikälie asennettuna koneella ja kehtais kurkistaa niin tuossa tuo valmistenro JMBL044GVKJ412946
Ryssän netticapsista ei tuon suhteen paljon ole riemua.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Joskus kaveri väitti, että kitkalukollinen murikka ei sopisi lukottoman kuoriin. Mutta saattaa olla vuosimallierokin, koska muistaakseni jossakin vaiheessa on takaperän koko kasvanut.

Onkos sulla Imperio kierroslukumittaria ja automaattinapalukkoja? Suomeen tuotu ns. Shogun malli on ilman kiekkamittaria ja kitkalukkoa sekä manuaalisilla napalukoilla..
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

MVa~1 sanoi
Onkos sulla Imperio kierroslukumittaria ja automaattinapalukkoja? Suomeen tuotu ns. Shogun malli on ilman kiekkamittaria ja kitkalukkoa sekä manuaalisilla napalukoilla..
Kiekkamittari löytyy ja automaattiset napalukot.

Nikon kanssa tuossa oltiin yhteyksissä ja epäilykset herää että tuossa ei kitkalukkoa ole.

MVa~1 sanoi
Joskus kaveri väitti, että kitkalukollinen murikka ei sopisi lukottoman kuoriin. Mutta saattaa olla vuosimallierokin, koska muistaakseni jossakin vaiheessa on takaperän koko kasvanut.
Olinpa tuossa myös äsken puhelimessa nick Curwoodin kanssa ja kunhan satutaan samaan pihaan niin kuvataan molemmat perät ja vertaillaan... Curwoodin Pajerossa on ainakin kitkalukko...
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Imperio, sun Nöpössä ei alustanumeron mukaan ole kitkalukkoa.....
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

uge sanoi
Imperio, sun Nöpössä ei alustanumeron mukaan ole kitkalukkoa.....
...vielä mutta ensi vuonna on. ;D

Kiitokset asiaan paneutuneille. Pitää mielenkiinnosta mittailla ja kuvata perä ja lukollinen perä ulkoapäin niin jos se tulevaisuudessa helpottaisi muiden elämää :)
Samalla selviää se myytti mahtuuko kitkaperä nuihin kuoriin kunhan sitä rupee sovittelemaan...
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Minulla on sit tuossa tallin nurkassa uusi sellainen pelkkä lukko jos vaikka tarvisi jotain mittatietoja ennen kuin menee vaikka tekemään jotain hankintoja... :)
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

samitsu sanoi
Minulla on sit tuossa tallin nurkassa uusi sellainen pelkkä lukko jos vaikka tarvisi jotain mittatietoja ennen kuin menee vaikka tekemään jotain hankintoja... :)
Kaikki mittatiedot ja kuvat vaan tähän ketjuun niin saadaan tarpeellista tietoa kaikille :peukku
Oma perä näkyy takaapäin tässä kuvassa. Otan parempia kuvia kunhan kerkeän ja samoten otan lukollisesta perästä kuvia. Sitten näkee onko niissä näkyviä eroja. Palataan tähän asiaan tuonnempana.

Samitsu, ei sulla kaupan ole se lukko?
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Voishan sellaisesta kuvankin laittaa kunhan sais ensin tuon "vapaa-ajantietokoneen" taas pelaamaan... Mittoja nyt osaa laittaa vasta kysyttäessä tarpeen mukaan... Mutta tuskin noita pikkupajeron periä on kuin enintään kahdenlaista ja uskoisin että lukkoja vain tuota yhtä mallia... Osanumero sille tietysti on tarvittaessa mutta luulen että kaupan hinnat noille välillä 1-3000€ karkottavat useimmat ostajat... :( Senpä takia tuota ei oikein kärsi myydäkään kun olis tarkoitus vielä kunnostaa vanhakin Pajero tai molemmat niistä aurauskalustoksi ja siinäkin se lukko olis aika tarpeellinen varuste... Tosin taitaahan noissa jo ollakin mutta tuskin enää kovinkaan pitävässä vireessä... :( :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: L-200 kitkalukkoperä

OT:

Pajeron lukoista löytyi tällaistä tietoa offipalsta.comilta:

Gen1

2,6 bensa, 2,3TD, 2,5T ja 2,5 ICTD
Etuakseli: 7,25", 25 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. EI SAATAVANA ARBia
Taka-akseli: 8", 28 hammasta vetarissa, 30,5mm vetoakselin halkaisija. ARB RD05

3.0 V6 bensa
Etuakseli: 8", 28 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. ARB RD110
Taka-akseli: 9", 28 hammasta vetarissa, 30,5mm vetoakselin halkaisija. ARB RD46

Gen 2

3.0 V6 bensa automaattivaihteisto
Etuakseli: 7,25", 28 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. EI SAATAVANA ARBia
Taka-akseli: 9", 28 hammasta vetarissa, 30,5mm vetoakselin halkaisija. ARB RD46

3.0 V6 bensa manuaalivaihteisto
Etuakseli: 8", 28 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. ARB RD110
Taka-akseli: 9", 28 hammasta vetarissa, 30,5mm vetoakselin halkaisija. ARB RD46

2.5 TDIC
Etuakseli: 7,25", 28 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. EI SAATAVANA ARBia
Taka-akseli: 9", 28 hammasta vetarissa, 30,5mm vetoakselin halkaisija. ARB RD46

3.5 V6 bensa ja 2.8 TDIC
Etuakseli: 8", 28 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. ARB RD110
Taka-akseli: 9,5", 31 hammasta vetarissa, 33,5mm vetoakselin halkaisija. EI SAATAVANA ARBia

Gen 3

3.5 V6 bensa, 3.8 V6 bensa, 2.8 TDIC ja 3.2 DID
Etuakseli: 8", 28 hammasta vetarissa, 29mm vetoakselin halkaisija. ARB RD110
Taka-akseli: 9,5", 33 hammasta vetarissa, 36mm vetoakselin halkaisija. EI SAATAVANA ARBia

Ja lopuksi vielä huomio:
Etuakseleissa Gen 1= low pinion ja muut= high pinion (ei vaikuta ARB asennuksiin)

Rivien lopussa ko. perään sopiva ARB kytkettävän lukon koodi (jos on saatavana).
 
U

Uldiz

Guest
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Niko Päivinen sanoi
Villi veikkaus: siellä on OLLUT, tarra joka on tippunut Lipposlovakian suolaisille teille jo ensimmäisenä talvena.

Tarran osalta pitää veikkaus paikkansa. Murikan "kannessa" on lukkoperällisissä ollut "kullan pronssin" värinen tarra, kooltaan ~ 20x20mm jossa teksti: LSD
Limited Slip Differential Oil Only
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: L-200 kitkalukkoperä

etuperästä... mistähän erottaa tuon 7,25" sen 8"sesta ?

toi kitka lukko ainakin mulla L200:ssa on ihan susi :seina
pitäs varmaan säädellä... vain liukkaalla pitää hyvin... mutta assulla ei kumia pysty polttaa molemilla...
sutii vain toinen ja _ON_ perämurikka lämmin :seina
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Jos kaikissa diesel Pajeroissa on ollut tuo 7,25" perä, niin kyllä villi veikkaus on, että niin on ollut myös samanikäisissä diesel ällissä. Pajeroihin on sentään saanut dieselin kaveriksi sitä V5MT1 lootaa, jota ei samanikäisiin älliin (tietääkseni) ole eksynyt...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: L-200 kitkalukkoperä

arbusa.com sano luettelossaan näin:

Year Axle Description Shaft Spline Ratio Part No.
ALL Front IFS, 28 Spline 28.8 (1.13") 28 ALL RD110
ALL Rear 3.0L 9.00" RG, 30.5 (1.20") 28 ALL RD46
ALL Rear 3.5L 9.50" RG, 35.5 (1.40") 31 ALL N/A

Eli ainakin tuon etuperän näyttäisi tunnistavan vetarin spooreista: 28 spooria siinä 8" perässä (ilmeisesti murikan puolella). Eihän se nyt tietty kaikista kätevin tunnistuskonsti ole, mutta konsti kuitenkin...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: L-200 kitkalukkoperä

pitäs varmaan säädellä... vain liukkaalla pitää hyvin... mutta assulla ei kumia pysty polttaa molemilla...

Toimii siis juuri kuten pitääkin. Jos se pitäisi asvaltilla 100%:sti, niin silloinhan se olisi sama kuin kemppiperä. Ja sellaisella ei kyllä viitsi ajaa kuin ne joiden mielestä on urheilullista kun perä roikkuu koko ajan sivulla liukkaalla (auton todellisen nopeuden ollessa 5-25 km/h). ;D

Maastokäytössä taas jo valmiiksi kankea kääntyvyys kärsii entisestään (jos kemppilinjalle meinaa lähteä).
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Tuo 9,5 tuuma takaperä on ilmeisesti se mihin oli Mitsun omaa oikeaa kytkettävää lukkoa saatavana. Sen vuoksi ARB:ilta ei käsittääkseni tullut lukkoa siihen vuosiin. Paitsi nyt aika vasta puute korjattiin, eli siihen on saatavana lukko toisin kuin offipalsta kertoo.

ARB:n Australian katalogi, josta näkyy myös vuodet ja korimallit:
http://www.arb.com.au/resources/pdf/airLockers/application_chart.pdf

Korimallit on ausseilla kirjaimissa, eli ne menee jotenkin näin:

Pajero
Gen1: NA - NG
Gen2: NH - NL
Gen3: NM, NP
Gen4: NS, NT
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitka-lukkoperä

Imperio sanoi
Olinpa tuossa myös äsken puhelimessa nick Curwoodin kanssa ja kunhan satutaan samaan pihaan niin kuvataan molemmat perät ja vertaillaan... Curwoodin Pajerossa on ainakin kitkalukko...
Kuvat otettu ja joku kokoelma niistä viritelty. Lukottomasta ja lukollisesta murikasta ulkoapäin siis.

http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Alusta/murikka.jpg/full
 

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Eli tosta alaosasta erottaa toisistaan? Vähän näyttää mielestäni juuri alaosa hieman erilaiselle.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Sitä en tiedä erottaako tuosta vai ei. Hieman ovat ulkoisesti eri näköisiä. Itseäni kiinnostaa vain että mahtuuko tuonne lukottomaan murikkaan kitkalukko ;)
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Onkos nuo minkä ikäisistä nuo perät? Ovatko samanikäisiä?

Itse banjoissa ei juurikaan eroja, mutta tuossa etuosassa niinkin on vähän eroavaisuuksia..
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Harmi ettei kuvat toimi enää. Voisko niitä saada johonkin, nimittäin omasta L200 -91 4WD 2,5D:stä pitäisi selvittää onko lukkoa vai ei...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: L-200 kitkalukkoperä

T. Laakso sanoi
Harmi ettei kuvat toimi enää. Voisko niitä saada johonkin, nimittäin omasta L200 -91 4WD 2,5D:stä pitäisi selvittää onko lukkoa vai ei...

on lukko, kaikissa L200 K34 malleissa on levylukko takana :peukku
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: L-200 kitkalukkoperä

Jaaha, no sitten se pitää vissiin ottaa auki joskus kun tuntuu ettei lukitse yhtään.
 
Ylös Bottom