L-200:n taka-akselin stefan vaihto?

  • Viestiketjun aloittaja Jan The Bull
  • Aloituspäivämäärä
J

Jan The Bull

Guest
1.
Vanteet öljyssä... Stefat ja o-renkaat on, pitäisi vaan laittaa paikoilleen. Eli tarvitseeko purkaa jarruja miltään osin, vai lähteekö vetari vetämällä, kun irrottaa ne neljä pulttia pois jarrukilven takaa?

2.
Onko mitään erikoista huomioitavaa, kun vaihdetaan etu kardaanin Stefat? Huonosti muotoiltu, mutta jokainen varmaan ymmärtää mitä stefoja tarkoitan... Työ ohjeet lyhyesti on sitä mitä kaipaan?
 
Kyllä kai joku on ton projektin läpi käynyt???
No, siinä toivossa ettei jarruihin tarvitse kajota.. :cool:
 
Ohessa taka-akselin osalta projektin selostus koskien pajeroa. Uskoisin etta in yksyhteen L200 kanssa.


Pajeron jarrurumpu lähtee yleensä irti ilman kenkiä, eli käsijarrun räikkää löysäämättä. Jos ei niin kilvessä on ovaalin muotoinen tulppa josta kengät voi löysätä. Itse rummussa on pyörän pulttien välissä 8mm kierteet joiden avulla pulteilla painattamalla ja miedolla legatolla saa rummun irti.

Varaudu jarruputken teettämiseen, jos aiot auki saada niin hanki oikea jarruputken avain (ns. avolenkki), tavallisen avaimen leuat joustaa sen verran että mutteri voi mennä saman tien, ja vaikka mutterin auki saakin voi putki silti katketa. Sitten vain ne neljä mutteria auki ja vetoakseli ja jarrukilpi lähtee jopa jarrurentteitä pois ottamatta, jos vain saa käsijarrun vaijerin muuten irti.

Uskoisin että sisempien stefojen vaihto riittää, sillä ulompi on vain rasvatiiviste. Vetoakselien pois otto on kuitenkin eka kerran jälkeen sen verran joutuisa toimenpide että voisi ainakin kokeilla. Ei sinällään että laakeri tiukassa olisi, mutta laakerit kannattais kyllä samalla uusia jos siihen ryhtyy ja lämmitystä ja mielellään ulosvedintä vaatii ja vielä kun yleensä puolimiljoonaakaan ajetussa laakereita ei huonouden takia tarvitse uusia. Huonompikin stefa kyllä rasvan pitää. Laakerin pesua ei tarvitse tehdä sillä oljy on sen huuhdellut. Laakerin rasvaus on kätevintä tehdä niin että laittaa rasvanippaan kiinni ohuen letkun jonka survoo laakerin väliin ja painaa rässillä pohjasta päin rasvaa jolloin liika öljy ja mahdollinen paska tulee pois. Vetoakselit tulevat ns. päistään yhteen eli laakerin tiukkuus säädetään laipan ja jarrukilven välissä olevilla limuilla, jotka tulee putsata ruosteesta jotta saa oikean käsityksen välyksestä. Muistaakseni oli 0.2-0.5 milliä eli jos ei ole heittokelloa käytössä niin käsivaralta pieni välys.
 
Takaisin
Ylös Bottom