L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Porukka vissiin vaihdellut noita l200 taka akseleita noihin vanhoihin takavetolansereihin?

Mistä vuosimallista tollasta taka-akselia kannattaa etsiä ja onko edes lähes bolt-on-hommaa? Tosin valmiudet on vaikka riisua kaikki akselilta ja tehä uudet korvakkeet tukivarsille, iskareille ja jousille.
Mitenkäs kardaanin liitoskohta onko sama pulttijako vai pitääkö tehä spacer eri pulttijaolle?
Onko L200 renkaiden pulttijako sama vaiko eikö?

Toinen asia jarrut: Onko tollaseen vanhaan lanseriin mahollista sovitella sitten jotain vähän järeämpiä jarruja. Kori on 1.2GL ja tekniikka 2000gsr tuplakaasarikone. Takana rumpujarrut ja edessä levyt. Radalla vähän alko jarrut loppumaan kesken. Jos mahottomaks menee niin hommaa jonkun uudemman takavetosen etunavat vaan isoilla jarruilla ja sovittaa :)

Tommoset on mielessä. Tällä hetkellä perä pitää kauheta meteliä niin perän vaihtaisi vaihtamalla koko akselin ja samalla sais kitkalukkoa taakse ::)

Peltiosistakin olis kysymyksiä, mutta niitä tuskin kannattaa esittää, koska ei ole saatavilla kuitenkaan :D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Jarrujen saaminen kelvolliselle tasolle oikeastaan kyllä edellyttäisi vähintään Mitsun kaksimäntäisiä satuloita edessä jollain sopivalla levyllä ja navalla. Nimittäin takavetoisten turbomallien noin 260 mm jäähdytetyt levytkään yksimäntäisillä satuloilla eivät ole kovin kaksiset ja osien kuten jarrulevyjen tai tarvikekuraa parempien jarrupalojen saatavuus on heikkoa tai olematonta.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Joo noin oon miettinytkin, ja jos ottaa jostain uudemmasta mitsusta etunapoja niin sanomattakin selvää että ne on sitte etuvetosen tai nelivetosen eli siellä pitää saada vetaritumppi mukaan, että saa laakerin piukkaan, sillä viittais esim nissanin 200sx/silvia/skyline etunapoihin, mut sittaas tulee nämä että onko alapallot ja olkavarret sopivat vai pitäiskö teettää billet navat vai miten sen toteuttais. Tais sitte vaan jonkun galantin etunavat ja vetaritumpit mukaan :)
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Tuskin on kukaan mun lisäksi asentanut mitään kitkalukko perää yhteenkään takavetoon, l200 akselin sovittaminen ei ole mienkään bolt-on hommaa, mutta kuitenkin aika helpoa. nostat lancerin nosturilla ilmaan ja rälläköit perän korvakkeet juurista irti ja mittaat l200 akselin oikealle kohdalle ja hitsaat kiinnikkeet uuteen perään kiinni :peukku
jos et vaihda jakoa samaksi kuin edessä eli 4-pulttiseksi niin kannattaa pitää ne l200 jarrut ovat tietenkin rummut, mutta isot ja tehokkaat.

itse laitoin taakse sigman reijitetyt ja uritetut levyt ja 9G galantin etu jarrusatulat.

Ja etupään tekeminen onnistuu siten, että teet adapterit sigman etujarrusatuloille ja vaihdat keulaan sigman levyt ruvaamalla ne alkuperäsiin napoihin kiinni.

tai ostat multa valmiin paketin keulaan uusilla sigman satuloilla ja levyillä navoilla ja adaptereila..Bolt-on paketti!! :peukku
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

JK.Galant sanoi
Tuskin on kukaan mun lisäksi asentanut mitään kitkalukko perää yhteenkään takavetoon,

Noh noh Jarkko.........
En nyt l200:sen mutta Dana 31:sen kitkalevylukolla kyllä ;) . Ja samat kuviot ne päti siihenkin, tosin tuli levyjarrut jo valmiina ja välitys-/lukko variaatiota saa sitten pilvin pimein jatkoa ajatellen. :peukku
-A
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Jaa kerros arska lisää tästä dana 31 setistä? takkse pitäs kyllä varmaan saada levyjarrut koska mallisarjan tehokkaimmassa on käsittääkseni levyt takana

ja miten toi pulttijaon vaihtaminen nelipulttiseks käy? sori tyhmät kysymykset taas, mut on paljo helpompi ryhtyä hommaan jos jotain tietäis valmiiks :D

Jarkko: Paljon huudat niistä etusista? Evo 3 jarruja mietin jo eteen mut sitte ei mene enää 14tuumanen vanne päälle ja 15 on liian iso.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

:iws Sori arska ;D kyllä mun sun sapporo olis pitäny muistaa :-[, mutta ainakaan en usko kenekään muun asentaneen L200 kitkalukkollista taka-akselia ...btw. tai on clubilla toinenkin auto missä sellainen on, mutta sen mä oon siihen asentanut :D :D :eek:fftopic

volvonperä lienee parempi vaihtoehto kun ei ole niin harvinainen ja on tosiaan levy-jarruilla jo valmiiksi, mutta jos L200 periä olis enemmän niin on huomattavasti kevyempi ja kardaanin pultti jako on sama ja rakenne identtinen alkuperäisen kanssa vain vähän joka kohdasta isompi..

pulttijaon vaihtaminen onnistuu siten että viet vetoakselit lähimpään sorvaamoon ja sanot, että
" 4x114,3 reijät tuohon vetarin päähän" ja sitten käyt hakemassa vahvempia esim. 50mm pitkiä pultteja oikealla kierteellä ja heppaat ne vetoakseliin porattuihin uusin reikiin kiinni.

etuvetosen jarrujen sovittaminen napoineen päivineen ..ei kuulosta ainakaan helpolta. Paras tyytyä käyttämään joko lancerin omia napoja/ tolpan ala-päitä tai vaihtaa ne hieman kestävimpiin turbo mallin napoihin jne.

Tämä mun sigman jarrupaketti on siis suoraan käypä niihin tolpiin ja kiluihin mitkä sulla on paikalla ja 14" vannekin sopii juuri ja juuri alle.
mutta koska satulat ovat tehdas uudet samoin levyt ja paikalla on vslmiiksi yellowstuff-palat ja adaptereiden teko oli lievästi haastavaa sarjan hinta on väkisinkin 700€

ps. pelkkä sigman satula tehdas osana maksaa 500€/kpl
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

joh. Mulla on tosa gti galantin jarrut mitkä varmaan sinne vois sovittaa. kyl saman kokoset toppas eclipsen ihan kivasti niin kyl ne tossaki sen mitä tarvii niin pittää.

Sain tarjouksen l200 taka-akselista just eikä ollu pahan hintanen. Onkos siinä sitte ne poikittaistuennat ratkastu samalla tavalla kun tosa lanserin takasessa? 2wd L200 kyseessä. ja onko niissä lehtijouset takana? pitänee sitte tehä noille lanserin omille paikat jos on.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

juu ja 6 pulttinen vanne.... :D
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Niin siis edellä mainittiin jo lääke siihen pulttijakoon ;)

Mutmut. tosa ajoin äsken GT corollan takana. Japseistahan saa millä mitoin halvalla lukollisia gt corollan akseleita eikä tule varmaan leveys ongelmaks sillain kun L200 perässä. Onkos niissä jako 114.3 vai 100 vai mitä mahtaa olla?
Niitä kuitenkin luiosukäytössä on noita gt corollia joka puolella maailmaa niin vois kuvitella että ne perät kestää normiajoa ja välillä rataakin :)
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

ja melkei kaikis gteis on volvolainen sf pyörän lukolla... :D

ja niis on 4x114.3 jako tai sitte volvolainen jos ei oo viittitty muuttaa...
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

oukei.

Tosa tiedustelin tota L200 akselia ja myyjän mukaan siinä on lukkomurikka sisällä ja laakerit kunnossa niin voipi olla että päädyn ny sihen sitten. Vois sen hakkee pois kuleksimasta kun uki nyt ei niin kauheen kaukana ole. Muutaman sentin levitys tulee takapäähän ton myöti, mut haitanneeko se, tuleepahan renkaat likemmäksi kurakaarta :D Nelijakoseks sen poraa varmaan vaikka lokaali koneistamo? saako ton navan irti akselista vai meneekö koko akseli penkkiin poratessa? Et saako sorviin/poraan sen kiinni keskitetyks?

Jokatapauksessa tommonen akseliremppa alkaa siitä ku molemmista otetaan kaikki pois aivan nahoille ja sitä myöti rakentamaan uutta setuppia.

Jarruasia on vähän auki vielä kun tuli mielenkiintosia tarjouksia tossa päivällä :)
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

UITTO- sanoi
oukei.

Nelijakoseks sen poraa varmaan vaikka lokaali koneistamo? saako ton navan irti akselista vai meneekö koko akseli penkkiin poratessa? Et saako sorviin/poraan sen kiinni keskitetyks?


Jarruasia on vähän auki vielä kun tuli mielenkiintosia tarjouksia tossa päivällä :)

koko kanki laitettava.. eli ei saa napaa irti. ja jos meinaat jarruja muuttaa niin kannattaa miettiä sitte että onko se katsurille mieluinen... ja se vanteen keskireikä on kans aika raaka...
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Pakko se on muuttaa vastaamaan mallisarjan tehokkainta, jossa käsittääkseni on levyjarrut takana. Mut tekee ne siististi niin katsuri tykkää :D kyl senverta hitsarin vikaa on pojassa et saa tehtyä kauniisti :D Entiä sitte kuin lailiset/hyväksytyt ne sitte on, pitää kattoa.

Tarvii vaan miettiä ratkasut takajarruille, lanserin/galantin takasatuloita en laita sinne koska ne on niitä joka toinen kuukausi avattavaa mallia..
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

kyllä hommaakin on sovitella levyjä ja satuloita siihen L200 akseliin... ::)
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Varmasti. saa ny nähä mitä keksii sen kanssa. pitäävähä käyä juttelemassa tuolla konttorillakin että mitä mieltä ne on tosta jarruhäsmäkästä.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

että meet sanomaan niille sinne "mulla on tossa tollanen lanceri 2000 konella, 1200 jarruilla......"
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

Jahvetti sanoi
että meet sanomaan niille sinne "mulla on tossa tollanen lanceri 2000 konella, 1200 jarruilla......"
eiku kysyn että mitä vaatii että saa muuttaa tekniikan tolle koneelle :D

*Edit* Sori ny, en mää ny "IHAN" niin tyhymä ole :D (aika uskomatonta kyllä.)
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: L200 Taka-akselin sovittamisesta -82 lanceriin sekä asiaa jarruista

sori.. oli vaan ihan pakko.. :D :D :D :D :peukku
 
Ylös Bottom