Lahdenväylän ketjukolari

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Tuosta näkee hyvin, miten railakkaasti ja pienillä turvaväleillä porukka päästelee, vaikka näkyvyys oli ajoittain aivan surkea. Ajoin Lahden väylällä Helsingistä Keravalle neljän jälkeen ja melkein koko väli oli yhtä sotatannerta kun autoja oli pitkin poikin kymmenittäin.
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

BamBu^^ sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M

Ajakaahan varovasti.. :driver
No hui hitto :nykii Aika pelottava keli kyllä. Ja ei auto nopeesti satasen vauhdista pysähdy. Mä tiedän tasan kaks asiaa, mikä etelä-suomalaisilta ihmisiltä puuttuu(melko usealta) 1) tilannenopeus 2)turvaväli. Ajetaan kelissä ku kelissä suurinta sallittua nopeutta tai ylinopeutta ja ajatellaan että kyllä se auto tiellä pysyy. Ja sitten vielä ihan toisen perässä kiinni. Toissailtana mm. kun tulin motaria pitkin lahesta, ohitin 2 autoa, jotka ajoivat ihan toisissaan kiinni(turvaväli varmaan max. 6 metriä).
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Tämän seurauksena varmasti pudotetaan rajoituksia 60:een, oli sitten kesä tai talvi :driver
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

artova sanoi
Tämän seurauksena varmasti pudotetaan rajoituksia 60:een, oli sitten kesä tai talvi :driver
Positiivisena puolena on se että bensaa säästyy, huono puoli että matka kestää 2x pidempään...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Motorsport sanoi
Positiivisena puolena on se että bensaa säästyy, huono puoli että matka kestää 2x pidempään...

On tuo 60 semmonen nopeus ettei säästy enää, ei jaksa vitosella vetää nuo parhaimmalla tavalla. Paras on IMO kun ruuhka vetää semmosta tasastsa 80 km/h. Sillon menee vr4:nkin parhaimmillaan :)
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

mystinengalant sanoi
On tuo 60 semmonen nopeus ettei säästy enää, ei jaksa vitosella vetää nuo parhaimmalla tavalla. Paras on IMO kun ruuhka vetää semmosta tasastsa 80 km/h. Sillon menee vr4:nkin parhaimmillaan :)
No joo täysin totta. Ite käytän 40-60 km/h nelosvaihetta, suuremmilla nopeuksilla vitosta, eli siis mahd. taloudellisesti.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Edelleenkin syytän näistä eniten ajonvakautusjärjestelmiä, kuten olen vuosikaudet sanonut.
Ajotuntuma ja ajotaito katoaa näiden myötä. ESP ja muut vastaavat korjaavat talvikelissä huomaamatta koko ajan tekemisiäsi eikä todellista tuntumaan kelistä ole.

Ajellaan varovasti ja turvallisesti jookosta? Muistetaan ne turvavälit ja mitä autokoulussa on joskus opetettu...

23§ Tilannenopeus: Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Tänään aamusta klo 06.45 ajoin kehä ykkösen itäkeskukseen asti. Keli oli kyllä aika kamala. Ei siinä kelissä se turvaväli juuri omasta mielestä auta. Ainut että nopeutta pudottaisi siihen 50km/h paikkeille. Lumi tuntui pöllyävän niin pahasti että vaikka olisi 300 metriä väliä seuraavaan ni mitään ei kyllä näe. Kun sillä edellä ajavalla lähtee auto lapikkaasta niin ei sitä kuitenkaan huonon näkyvyyden takia näe kuin juuri ennen kuin kolahtaa.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

vaan enpä kerenny pysäyttää,kun tuli auto parkkikselta melkein kohdalla eteen kadunreunaan pysäköidyn auton takaa ;Djarrutuksesta ja väistöliikkeestä huolimatta ,kävi kops mutta eipä se mua ketuta oli tuo pösön reuska ajossa,pikkasen puskurin kulma halkes ja jäi toisen auton väri muistiin ;D toista osapuolta voi harmittaa enemmän,meni ovi ja kaari solmuu. ::)
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Imperio sanoi
Edelleenkin syytän näistä eniten ajonvakautusjärjestelmiä, kuten olen vuosikaudet sanonut.
Ajotuntuma ja ajotaito katoaa näiden myötä. ESP ja muut vastaavat korjaavat talvikelissä huomaamatta koko ajan tekemisiäsi eikä todellista tuntumaan kelistä ole.

Ei ne huomaamatta korjaa, merkkivalo vilkkuu silloin kun korjaa. Ja jos esp joutuu töihin niin silloin ollaan jo ajettu olosuhteisiin nähden liian lujaa.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

ei nyt enempää pelotella tai kohta kaikki mitsut matelee sen 20km/h kesät talvet ettei vaan lipsahda...

mut oli toi keli kyl aika järkyttävä....harvoinpa sitä ajaa tapulikaupungista pornaisiin 2h
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Käyttäspä ihmiset niitä sumuvaloja, auttas hivenen tossa kolarien ehkäsyssä tolla näkyvyydellä.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Se on muuten jännä että tosi harvoin näkee takasumarin palavan vaikka sille olisi todellista käyttöä. Etusumarit taas palaa monella kelistä riippumatta... :p
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

lancer evo-r sanoi
Se on muuten jännä että tosi harvoin näkee takasumarin palavan vaikka sille olisi todellista käyttöä. Etusumarit taas palaa monella kelistä riippumatta... :p
Voipi johtua siitä että ihmiset luulee että niitä saa käyttää vaan supersankassa sumussa, tai sitten ne ovat vaan niin vähällä käytöllä että ihmiset unohtavat niiden olemassaolon ::)
 
M

mikada

Guest
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Minä luulen noiden takasumareiden käytön puutteetn johtuvan siitä, että suomalaiset reppanat eivät ymmärrä sitä, että kun puhutaan sumuvaloista, niin se ei tarkoita sitä, että pitää olla brittein saarilta tuttu hernerokka sumu, jotta niitä käytetään. Suomalaiset kun eivät ymmärrä, että sakea lumipölly on vielä pahempi asia kuin vesisumu. Sitten kun ilmeisesti asiaan ei edes autokoulussa kiinnitetä huomiota riittävästi ja jos on vielä niitä joilla isukki opettaa ajamaan, niin vielä vähemmän puhutaan asiasta. Eli menee Suomessa vielä monta sukupolvea ennenkuin tajutaan noiden sumuvalojen oikea merkitys, koska nehän tulivat yleisemmin autoihin vasta 90-luvulla. Noista isin opettamista kuskeista voisi kyllä mainita montakin asiaa, mitä kotiopetuksessa ihan käytännön asioita jää opettamatta, mutta se menee jo liian offiksi ;D nimimerkillä kotioppinutta emäntää kouluttanut ::)
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

MitsuMi sanoi
Noista isin opettamista kuskeista voisi kyllä mainita montakin asiaa, mitä kotiopetuksessa ihan käytännön asioita jää opettamatta, mutta se menee jo liian offiksi ;D nimimerkillä kotioppinutta emäntää kouluttanut ::)
Hmmm.... Ehkä ei ainakaan kannata hirveesti yleistämään ruveta, tunnen useampiakin jotka on isiensä kanssa opetelleet ajamaan, eikä paljoa oo kummosta tapahtunut, ei ainakaan yhtään sen enempää kuin autokoulun käyneillä tutuillani.
Itse tuli ajettua faijan kanssa vähintään kolminkertainen määrä tunteja mitä autokoululaiset ja uskon että samaa tapahtuu monilla muillakin niin väittäisin että siinä on jo tuntumaa heti kättelyssä roimasti enempi heti alkuun.
Nim. Laakista inssi ja ajokoe läpi 18v. syntymäpäivänä :peukku

PS. Anteeksi OT mutta mulla nousee karvat heti välittömästi pystyyn näistä "Noista isin opettamista kuskeista" lauseista
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

lancer evo-r sanoi
Se on muuten jännä että tosi harvoin näkee takasumarin palavan vaikka sille olisi todellista käyttöä. Etusumarit taas palaa monella kelistä riippumatta... :p

Mä kyllä olen nähnyt takasumarin päällä huomattavasti useammin sellaisella kelillä kun sitä ei tarvitse.
 
M

mikada

Guest
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Jani T sanoi
PS. Anteeksi OT mutta mulla nousee karvat heti välittömästi pystyyn näistä "Noista isin opettamista kuskeista" lauseista
Joo sori jos tuli liikaa kärjistettyä. No hivennen vielä offia vastaukseen. En kielläkkään etteikö kotiopetuksessa tule enemmän ajokokemusta, mutta tuo teoriatieto jää monesti aika hataraksi. Monesti vielä kuljettajat, jotka nyt eivät satu kuulumaan autoista/autoilusta erityisemmin kiinnostuneeseen ryhmään, niin kaipaisivat tuota teoria tietouttakin edes sen verran, että tietäisivät auton mittaristosta muutkin asiat kuin nopeus ja bensa mittarin tai mitä pahaa on siinä jos vaihteiden vaihdoissa kuuluu parahduksia tai miksi ei pidä yleensäkään riuhtoa auton hallintalaitteita tai auton ovia ja luukkuja ei tarvitse voimalla roivia kiinni tai miten pitää valoja yleensäkin kayttää (pitkiä/sumuvaloja) yms. käytännön teoria asioita. Autolla ajo ei ole pelkästään auton käsittelyn osaamista (vaikkakin se on yksi tärkeimmistä asioista) vaan hyvän kuskin tekee kokonaisuus, joka osaa käsitellä ja käyttää autoa ;) Tuohon ajokortti testin läpäisyyn vaaditaan lähinnä liikennesääntöjen osaamisen ja vähemmissä määrin testataan oikeaa autonkäsittelytaitoa ja auton käyttämisen osaamista ei juuri ollenkaan. Niin vai olettako koskaan kuulleet, että joku olisi pompannut siitä kun vaihteita käyttäessä olisi tullut sorsia liikaa tai, että ajokokeessa olisi käsitellyt hallintalaitteita liian kovakouraisesti. Ei kyllä missään testissä testata, että osaako kuljettaja toimia oikein rengasrikon yhteydessä tai ymmärtääkö auton mittaristosta juurikaan mitään.
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Edellistä kompaten niin hän se kuuluukin mennä autokoulussa. Osaat ajaa turvallisesti ja noudattaa liikenne sääntöjä! Ei sitä mestareiksi valmistuta heti sieltä vaan oma toimista opiskelua multaan saakka.


Pakko kyl todeta et tääl pk-seudulla ei osata ajaa. Ite Lappeenrannassa 3viikkoa olleena pakko todeta et siel ei oo varaa ajella puskurissa kiinni. Motarit välillä peilijäässä ja lunta päällä. Tiesuola ?!? Mikä se on ?!?
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

"- Lahdentiellä näkyvyys oli varmaankin vain sellaiset kahdeksan metriä pöllyävän lumen takia, mutta silti ihmiset ajoivat 120 kilometrin tuntivauhtia, kertoi itsekin kolarisumaan törmännyt freelancekuvaaja Pasi Heikkilä."

Siis aivan järkyttävää. Miten ihmiset uskaltaa ajaa noin kovaa vauhtia jos ei edes näe 8 metriä pidemmälle??? En kyllä ite pystyis moiseen.
img-1288674615523.jpeg
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Motorsport sanoi
"- Lahdentiellä näkyvyys oli varmaankin vain sellaiset kahdeksan metriä pöllyävän lumen takia, mutta silti ihmiset ajoivat 120 kilometrin tuntivauhtia, kertoi itsekin kolarisumaan törmännyt freelancekuvaaja Pasi Heikkilä."

Ettei nyt olisi Pasi sortunut pieneen liioitteluun. Itse ajan kyseistä tietä päivittäin eikä siellä hyvällä kelilläkään talvirajoitusten aikaan 120 aja kuin muutama hassu, useimmat kiltisti alle 100 km/h.
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

ast sanoi
Ettei nyt olisi Pasi sortunut pieneen liioitteluun. Itse ajan kyseistä tietä päivittäin eikä siellä hyvällä kelilläkään talvirajoitusten aikaan 120 aja kuin muutama hassu, useimmat kiltisti alle 100 km/h.
Oman kokemuksen mukaan todella moni ajaa musta ohi, vaikka navigaattori näyttää nopeudeks 104(auton oma mittari 110). :driver
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Ja nyt taas nähtiin näitten kitkarenkaiden erinomaisuus. Ei tartte tuossa kelissä kuin yhdellä olla nastarenkaat ja hän joutuu tekemään paniikkijarrutuksen niin takaa alkaa kuulua iloinen rytinä kun sieltä tulla lopsakehtelee aamutossu (kitkarengas) porukka peräluukkuun.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

http://www.hs.fi/kotimaa/Liikenneturva+Turvav%C3%A4li+ja+toisten+varoittaminen+olennaista/a1305554875093

Ei kai vaan liikenneturma nyt suosittele laittomuuksia? Hätävilkkuahan ei muistaakseni saa käyttää auton liikkuessa.

Itse kyllä suosin tätä saksalaista tapaa ja aina jos on tiukempi jarrutus heitän hätävilkut päälle. Takasumuvaloa käytän lumipöllyssä tai pyryssä silloin kun on vaikeuksia nähdä edellä ajavan perävaloja. Ei kovin vaikeita ohjeita noudattaa ja toiaankin parantaisivat turvallisuutta.

Takasumuvaloa käyttää ehkä 10-20% autoilijoista silloin kun sitä tarvittaisiin.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Käyttäisin takasumuvaloa enempikin, mutta kun Mersussa ( ainakin W124) on sikäli hassusti että ensin joutuu sytyttämään etusumuvalot ennen kuin saa takasumarin päälle ja se on juuri pöllyävässä lumessa ongelma. Vielä kun ne keksisi että takasumuvalo olisi sisäpuolella takalasin vasemmassa yläkulmassa ja ns. päivävalot tuulilasin yläkulmissa josta ne näkyisivät notkosta huomattavasti aikaisemmin kuin päävalojen alta tai puskurinalta.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

jooonas sanoi
207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.

Suomessa laiton ominaisuus joka pitäis poistaa jo ennen kuin uusi auto luovutetaan omistajalle.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

lancer evo-r sanoi
Suomessa laiton ominaisuus joka pitäis poistaa jo ennen kuin uusi auto luovutetaan omistajalle.

Ihan sama juttu kuin lisäjarruvalon kanssa aikanaan. Pykälät on pykäliä ja niitähän noudatetaan turvallisuudesta piittaamatta! No lopulta se lisäjarruvalo sentään sallittiin, olisiko seuraavaksi aika muuttaa nelivilkusta annettuja määräyksiä?
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Motorsport sanoi
Mä tiedän tasan kaks asiaa, mikä etelä-suomalaisilta ihmisiltä puuttuu(melko usealta) 1) tilannenopeus 2)turvaväli. Ajetaan kelissä ku kelissä suurinta sallittua nopeutta tai ylinopeutta ja ajatellaan että kyllä se auto tiellä pysyy.
Näinhän se täällä menee, että tilannenopeus on säästä riippumatta vähintään rajoituksen verran ja turvaväliä ei voi pitää koska siihen heti tunkee joku tolppahomo. Eli siellä missä niitä autoja on paljon niin siellä ajetaan vähän eritavalla kuin siellä missä niitä autoja ei montaa ole.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

jooonas sanoi
207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.

Joissain sakemanneissa kovassa jarrutuksessa jarruvalot palavat vilkkuen, sekin on aika toimiva varoitus takana tulevalle.
 

Samurai

3000GT VR-4 -00
Liittynyt
27 Tammikuu 2012
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Hieman offia, mutta mitä olen Tokiossa pyörinyt niin siellä ajetaan välillä semi lujaa ja ihan toisissa kiinni koska muuten liikenne ei vetäisi isosta automäärästä johtuen.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Uge sanoi
Ei ne huomaamatta korjaa, merkkivalo vilkkuu silloin kun korjaa. Ja jos esp joutuu töihin niin silloin ollaan jo ajettu olosuhteisiin nähden liian lujaa.

No kyllä se käytännössä on "huomaamatta" kun ei eräs puolituttu ollut huomioinut edes sitä kun katumaasturissaan paloi kojetaulussa valo 3 kk (oli tomaattilootassa liika vähän öljyä). Sitten vasta kun loota hajosi niin auto korjaamolle -> "oli siinä joku valo juu, mutta ajattelin että kysäisen sitten vuosihuollossa kun auto kuitenkin toimi". :seina Niin ei kannata luulla että joku tajuaisi jotain ESP:n merkkivaloakaan automaattisesti vinkkinä siitä että nyt on tultu liian kovaa.

Nauroin jo vuosi sitten kun oli puskurissa/ilta-sanomien autotestissä tms (en muista) seuraavanlainen lause: "ESP eli ajonvakautusjärjestelmä on varsinkin talvella erittäin hyödyllinen apuväline ja Suomen oloissa lähes välttämätön." Nauratti, mutta pisti myös vihaksi saman tien.

Toinen liikenneturvallisuuden kannalta negatiivinen juttu on se, että autokoulussa ajatetaan ihan tuliuudella kalustolla missä on kaikki mahdolliset elektroniikkahärpäkkeet ja pahimmassa tapauksessa käsijarrukin toimii napista. Tulee mieleen kun kaveri joskus lainasi silloista Escorttiaan pikkusiskolleen, joka ihmetteli myöhemmin että autossa oli varmaan jotain vikaa kun se jarrutettaessa puski vain suoraan eteenpäin. ::) Ei paljon oltu totuttu ajamaan autolla, jossa ei ole ABS-jarruja. Miksei voi ajattaa jollain 10v vanhoilla vehkeillä, kun harvalle isi kuitenkaan ostaa uutta 3-sarjalaista bemaria heti kortin saamisen jälkeen vaan yleensä nuoret kuskit kuitenkin ajavat sen ikäisillä autoilla missä ei ole ABS/ESP/SIPS/SRS/ARP/DAC/EBA tms kälkättimiä, vaan ainut varustelistassa mainittu kirjainlyhenne löytyy kontista mallimerkinnän perästä?
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Uge sanoi
Ei ne huomaamatta korjaa, merkkivalo vilkkuu silloin kun korjaa. Ja jos esp joutuu töihin niin silloin ollaan jo ajettu olosuhteisiin nähden liian lujaa.
Ööh.. ESP:n valo ei kyllä vilku ainakaan tuossa Grandiksessa eikä Nissan Notessa silloin kun se niitä omia juttujaan tekee. Luistonesto molemmissa kyllä vilkkuu ja välkyy kun reippaammin lähtee...
99%:sesti käsi kyllä käy siellä esp off napilla ajoon lähtiessä eli haluan itse ajaa enkä olla matkustaja. Jotenkin kun saisi kokonaan pois nuo päältä niin olisipa kiva. Notessa ei onnistu ainakaan kotikonstein eivätkä huollossa rupea tekemään. Grandikseen en ole vielä kerennyt perehtyä saako siitä jotenkin sen pysyvästi pois.
 
M

mikada

Guest
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Tuosta autolehtien suitsuttamasta ajovakaudenhallintajärjestelmästä tuli mieleen, että luin juuri uusimman Auto Bild:in ja siellä oli erilaisia ajoneuvoja laitettu lumisiin olosuhteisiin ja verrattiin niiden ajo-ominaisuuksia lumisissa olosuhteissa. Alko naurattamaan, kun lehden toimittaja oli testannu kupla Volkkaria kyseisissä olosuhteissa ja kommenttina oli, että aivan hirveä ajettava ja mitenkä ihmiset ovat aikoinaan tulleet tuommosien kanssa edes toimeenkaan. Tulipa siitä vain mieleen, että olisikohan ennen ollu ihmisillä parempi liukkaankelin ajotaito, kun sen aikaiset kulkuneuvot ovat vaatineet taitoa talvikelillä.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

lancer evo-r sanoi
Suomessa laiton ominaisuus joka pitäis poistaa jo ennen kuin uusi auto luovutetaan omistajalle.

Ok joku vissii unohtanu poistaa sitte..
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

ESP päällä tai pois, ei se mitään muuta jos ajetaan takapuolessa kiinni. Isoimmat ongelmat ovat ennenkaikkea turvaväli, ja nopeus.

ESP kyllä tekee sen mitä ihminen ei pysty mitenkään tekemään, jos auto lähtee lapasesta kovemmassa vauhdissa jäällä. Etten sanoisi sitä mitenkään huonoksi keksinnöksi. Mutta toki, ei pidä siltikään olla idiootti ja luottaa liikaa autoonsa/kykyihinsä.

Kyllähän sen perässä roikkumisen osittain ymmärtääkin, jos ongelma on se, että liikennemäärät vain ovat niin suuria, ettei tie vedä riittävästi jos väliä jättää. Mutta kumpi nyt sitten on parempi, pieni viivästys, vai 300 autoa läjässä?

Katsokaa muuten tilastoja, paljonko kuoli porukkaa tien päällä 70 luvun alussa ja paljonko kuole nyt. Luku on tullut roimasti alaspäin, vaikka autoja on nykyään reilusti enempi. Ei ehkä kerro paremmasta ajotaidosta liukkaalla, mutta jotain se kertonee noin yleisesti.

Eikö ESP:t ABS:t ja luistonestot saa pois ottamalla sulakkeen irti? :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

jooonas sanoi
207 pösössä kun tekee kovemman jarrutuksen alkaa hätävilkut vilkkua muutaman kerran.
Isä osti yhden niistä Volvo S80 joita EU heput käytti sillon ku niillä oli kokous täällä Suomessa ja virallisestihan se korimalli tuli markkinoille vasta seuraavana vuonna. Mutta asiaan se auto teki myös tota että kun jarrutti kovasti ni heitti hätärit päälle ja voin kertoo että ekalla kertaa ku se teki sen jäätiellä ajaessani tuli wtf olo ja hieman kyllä säikäyttikin kun en osannu moiseen varautua ja luulin et jotain hajos.
 
M

mikada

Guest
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

masa- sanoi
Katsokaa muuten tilastoja, paljonko kuoli porukkaa tien päällä 70 luvun alussa ja paljonko kuole nyt. Luku on tullut roimasti alaspäin, vaikka autoja on nykyään reilusti enempi. Ei ehkä kerro paremmasta ajotaidosta liukkaalla, mutta jotain se kertonee noin yleisesti.
Tuo tilastojen paraneminen kertoo pelkästään siitä, että nykyautot ovat helvetin paljon turvallisempia korirakenteelta kuin 70 luvun autot. Kolareitä ajetaan varmasti ainakin yhtäpaljon kuin 70 luvulla vaikka kuinka liikennevirtaan suhteutetaan, mutta kun nykyiset pikkuautotkin ovat vähintäänkin yhtäturvallisia (kiitokset airbageistä, suurlujuusteräs korit yms.) kuin 70 luvun turvallisimmat autot (esim Volvot 140 ja 160 sarja). No kyllähän uudet pikkuautot painavatkin suurinpiirtein samanverran kuin 70 luvun "turvalliset" Volvot (esim. Volvo 142 1120kg vs uusi Mitsu Colt 1050kg
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Ei lahdenväylän kolarista mutta samanpäivän sähläyksistä kuitenkin.

En tajua mikä siinä on kun pitää roikkua puskurissa kiinni. Ajoin puolen päivän aikaan Kehä kolmosta itään näkyvyys oli huono joten ajoin hitaasti takana tuli mersu aivan puskurissa kiinni vaikka tilaa ois ollu joka suuntaan noh yhtäkkiä sumusta ilmestyi hirmuinen määrä pysähtyneitä autoja rupesin jarruttelee mutta ei voinu jarruttaa täysillä koska muute se mersu ois osunu noh laitoin sit liskäks hätärit päälle ja kaikki meni ihan nätisti loppujen lopuks mutta olisin kyllä käyttänyt mielummin kaiken huomioni edessä oleviin autoihin. Liikkeellä olin emännän C5:llä jossa xenon-ajovalot ja sumarit eteen ja taakse päällä. Siinä jonon viimesenä ollessa(mersu väisti ohituskaistalle) ei ollu kyllä kiva olla ja odottaa että jos tulee vaikka rekka kovalla vauhdilla perään.
Syynä tähän ruuhkaan oli hieman ennen koivuhaan ramppia kolaroineet puolikas ja taksi.
 

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Hahhah joo mukamas ESP välttämätön, lol ;D Kyllä ite oon ainaki saanu auton tiellä pidettyä on ollu kuinka liukasta tahansa ja vaikka edessä on melko paskat nastat. :driver Skills

Tulispa jo semmoset kelit et vois vaihtaa kesäkumit, pääsis taas tekemään niitä kunnon kiihdytyksiä kun talvella ei oikee tunnu hirveesti olevan pitoa renkaissa jos on vähänki jäätä alla :) Kyllä tää mitsu nimittäin melko hyvin lähtee kiihtyy kakkos vaihteella
 

Jonny

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

lancer evo-r sanoi
Suomessa laiton ominaisuus joka pitäis poistaa jo ennen kuin uusi auto luovutetaan omistajalle.

Minullakin on sisussa tälläinen ominaisuus, kun tekee äkkijarrutuksen. Suomessa kasattu miksihän ne ei ota sitä pois kerta laiton ???
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

ast sanoi
Ettei nyt olisi Pasi sortunut pieneen liioitteluun. Itse ajan kyseistä tietä päivittäin eikä siellä hyvällä kelilläkään talvirajoitusten aikaan 120 aja kuin muutama hassu, useimmat kiltisti alle 100 km/h.

Jep samaa mieltä.
Ajoin tuona kyseinenä aamuna klo 8:30 aikaan kehä I:ltä Lahdenväylälle keskustan suuntaan ja ainakin silla matkalla kaikki ajoi kiltisti 50-60 km/h.
Näkyvyys oli jotain max 20m ajoittain, joten vaikea on tietysti sanoa mitä sen alueen ulkopuolella tapahtui.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Bosch sanoi
Tänään aamusta klo 06.45 ajoin kehä ykkösen itäkeskukseen asti. Keli oli kyllä aika kamala. Ei siinä kelissä se turvaväli juuri omasta mielestä auta. Ainut että nopeutta pudottaisi siihen 50km/h paikkeille. Lumi tuntui pöllyävän niin pahasti että vaikka olisi 300 metriä väliä seuraavaan ni mitään ei kyllä näe. Kun sillä edellä ajavalla lähtee auto lapikkaasta niin ei sitä kuitenkaan huonon näkyvyyden takia näe kuin juuri ennen kuin kolahtaa.

Itse pähkäilin liikenteessä aamulla samaa, että pitäiskö ajaa lähemmäksi, että näkee mitä edellä ajava tekee. Tämä noin ainakin periaatteessa mahdollistaisi sen, että kun näen edessä ajavan jarruvalojen syttyvän niin voin hetken aikaa jarruttaa mukana, eikä niin että tulee 60 km/h jonon pää vastaa lumipöllyn takaa.
 

Olmar

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Onhan se totta että etelässä kun on enemmän liikennettä niin myös turvavälit ovat lyhyemmät ja massoista löytyy muutama tattikuljettaja enemmän.
Toisaalta taas mitä tollaseen lumipyryyn tulee... olihan se 80 auton ketjukolari Kuopiossakin, josta itsekin olen kotoisin.
Se on sitten asia erikseen mistä syystä se jonon ensimmäinen mälli sitten sattuu, mutta näkyvyyden ollessa ~5m sieltä tullaan perään kyllä,
ellei se vauhti ole pudonnut alle 50km/h ja vielä koko jonolla.
 

turre76

Evo x
Liittynyt
14 Marraskuu 2010
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Uudenmat Volvot kytkevät hätävilkut päälle ns.paniikkijarrutuksen
jälkeen edelleenkin.Epäilen kuinka laitonta se on , sitä en tiedä...
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Motorsport sanoi
Hahhah joo mukamas ESP välttämätön, lol ;D Kyllä ite oon ainaki saanu auton tiellä pidettyä on ollu kuinka liukasta tahansa ja vaikka edessä on melko paskat nastat. :driver Skills

Tulispa jo semmoset kelit et vois vaihtaa kesäkumit, pääsis taas tekemään niitä kunnon kiihdytyksiä kun talvella ei oikee tunnu hirveesti olevan pitoa renkaissa jos on vähänki jäätä alla :) Kyllä tää mitsu nimittäin melko hyvin lähtee kiihtyy kakkos vaihteella

;D En väittänyt että se mikään välttämätön on. Pointti oli, että keskivertoautoilijalle, se on hyvä systeemi, jos autossa semmoinen sattuu olemaan. Suuri osa tielläliikkuvista ei ole rattimiehiä, siksi autot pitää suunnitella sen mukaan. Sitäpaitsi jos juuri sen mitä ESP tekee, haluat korvata, sulla pitäis olla neljä jarrupoljinta ja nopeat refleksit käyttää niitä sekunnin sadasosien viiveellä vieläpä juuri oikein. Ei ihmisen siihen pysty, ei edes rallikuski, pelkästään jo sen takia ettei ole neljää jarrupoljinta, eikä ole tarkoituskaan.

Hyvät ajotaidot on sitten asia erikseen, ja ne ovat tottakai myös erittäin tärkeitä. Järjen käyttö voi estää sen, ettei niihin hassuihin tilanteisiin edes jouduta. Ja luulen, että se on mitä Imperiokin pohjimmiltaan tarkoitti. Auto varoittaa liukkaudesta, eikä luo yli menevää turvallisuuden tunnetta. :)

@Mitsumi
Juurikin niin, autot ovat kehittyneet turvallisuudeltaan. Ajotaidot tuskin ovat. Ajonvakautus on yksi turvallisuusvaruste monien muiden joukossa. Uskon kyllä, että myös asenteet ovat muuttuneet, nykyyään varmasti suhdautudaan vakavammin kännissä ajamiseen ja turvavöiden käyttöön.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Vielä tuohon ajonvakautukseen.
Itselläni ei ole ikinä ollut autoa jossa olisi esp, eikä ennen legnumia myöskään abs:sää.. Hyvin oon tiellä pysynyt talvellakin. Ajoin myös perjantaina iltapäiväruuhkassa kehä1-4tie-7tie, turvaväliä oli sen verran että edessä olevan takavalot näkyy.
Tosin duuniautolla sattui pari viikkoa sitten, että crafter (pidennetty ja korotettu) lähti moottoritiellä sivutuulen voimasta poikittain 105km/h vauhdissa ja ilman ajonvakautusta oltaisiin oltu kylellään ojassa.

Katsellaan vaan mitä huomenna lukee lehdessä, juuri äsken ajoin tuusulanväylä-kehä1 ja keli oli lähes yhtähuono kuin perjantaina ja ihmiset painaa toistasataa ohi. :/
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Tuon ESP:n toimintaan pitää kyllä tutustua ennalta että tietää miten se toimii. Ainakin itse ajan eritavalla ajonvakautuksella varustetulla autolla, ehkä jopa varovaisemmin. Koska se ei käyttäydy siten kuin olen tottunut ja omat vastaohjaukset ym saattaa vaan pahentaa asiaa jos tietokoneet ei oo asioista yhtämieltä. Mielestäni siis kuitenkin hyviä systeemejä mutta ne vaatii vaan hieman erilaisen ajotavan.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Lahdenväylän ketjukolari

Basbarduu sanoi
Ajoin puolen päivän aikaan Kehä kolmosta itään näkyvyys oli huono joten ajoin hitaasti takana tuli mersu aivan puskurissa kiinni vaikka tilaa ois ollu joka suuntaan noh yhtäkkiä sumusta ilmestyi hirmuinen määrä pysähtyneitä autoja rupesin jarruttelee mutta ei voinu jarruttaa täysillä koska muute se mersu ois osunu noh laitoin sit liskäks hätärit päälle ja kaikki meni ihan nätisti loppujen lopuks mutta olisin kyllä käyttänyt mielummin kaiken huomioni edessä oleviin autoihin.

Tämä on juuri se syy miksi pk seudulla pitää ajaa kuten pk seudulla. Jos pitäisi arpoa niin veikkaisin että valtaosa noista kolareista on sattunut sen takia että joku on pelännyt keliä ja ajanut reilusti hiljempaa ja joku on tulla lasauttanut sitä persiiseen. Siihen kaik yhes koos kasaan siihen.

Itse ajan mahdollisuuksien mukaan enintään 10km alle rajoituksen ja jos tuntuu että pitää vielä tiputtaa niin vaihdan pikkuteille. Koska jos tommosessa kelissä rupeaa sooloilemaan niin satavarmasti sattuu jotain. Perjantaina kuljin töihin ja kotiin nimenomaan näitä pikkuteitä, koska keliolosuhteet oli aika rankat kehä/tuuski nopeuksille.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että pk seudulla ei tajuta pitää riittävän suurta turvaväliä eikä alentaa nopeutta tilanteen mukaan. Mutta juuri sen takia pk seudulla tulisi ajaa rajoitusten mukaan, ettei sattuis jotain!

Vitsailin toisella foorumilla että 30km/h moottoritiellä ajaessa kun joku ajaa perseeseen (siis pk seudulla) niin vakuutusyhtiö syyttää sinua syyllisenä tai jopa väittää että yrität tehdä vakuutuspetosta. Johan se on 100% varmaa että jotain käy kun ajoit siellä noin hiljaa! :D

Ja ehdottoman samaa mieltä että ESP:it ja ABS:it ajo-opetus laitteista pois. IMO ESP on niin ärsyttävä etten yksinkertaisesti kestäisi sitä omassa autossa. Mulla on joku fiksaatio että haluan itse ajaa autoani, vaikka ojaan.
 
Ylös Bottom