Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

maisteri

ex. Lancer stw 2.0 sport
Liittynyt
14 Tammikuu 2005
Sijainti
Helsinki
Niin kävi, että rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit on ruostuneet todella tiukkaan. Neljästä ruuvista kaksi aukesi ja tietysti eri kuvuista, joten polttimoiden vaihto ei onnistunut. Tuli katsastus ja rekisteriotteeseen merkintä, että korjattava 14 pv kuluessa. Samanlaisen auton omistajat voivat käydä omastaan kurkkimassa kuinka p#%&%ssa paikassa ruuvit on. Avausyrityksissä tietysti sain tuhottua ruuvien kannat. Nyt tarvitaan hyviä ehdotuksia kuinka saada nuo ruostuneet ruuvit auki, ilman että tarvitsee irrottaa koko takapuskuria.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

Voisko porakoneella porata kannat pois? Mahtuuko? Sitten vois jollain pihdeillä kokeilla vääntää ruuvin tyvestä irti, kun lasi on irrotettu ensin...
 

maisteri

ex. Lancer stw 2.0 sport
Liittynyt
14 Tammikuu 2005
Sijainti
Helsinki
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

Poraaminen taitaa olla se ainoa vaihtoehto. Yritin erilaisia "pihtitekniikoita", mutta tuloksena vain kiroilua. Vielä kun löytäisi sellaisen sopivan pienen akkuporakoneen...
 

sport lankku

New Member
Liittynyt
30 Syyskuu 2006
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

Terve vaan. Minullakin tuo homma oli tosi tahtojen taistoa. CRC-litkulla ja varovasti töhöllä puhallellessani sain onnekseni kolme neljästä ruuvista vähitellen meisselillä aukeamaan. Viimeinen oli sitkeä: se folion paksuinen lamppujen kiinnityspelti koetti kaikin keinoin livetä alta, kun yritin kantaa porailla, mutta jotenkuten sain sormin pideltyä vastaan. Olipahan ruuvi sitten muuten tosi kovaa ainetta: mullakin kun oli olevinaan tosi kova ja pureva pora, mutta eikös se ainoastaan mulkunnut koko ristikannan olemattomiin. Ja ruuvi jököttää kiinni. Se hyöty touhusta oli, että kuumetessaan ruuvinkanta sulatti valon kupuun mentävänsä ison reiän, ja kupu lähti irti. Ruuvin kierteet olivat kuumassa hellinneet ja ruuvi lähti papukaijoilla. Kasatessa tarvittiin pientä silottelua kupuun ja prikka ruuvin kannan alle. Kierteet kuparitahnalla käsiteltyinä kasaan.
Joten: sulla on oltava tosi pureva ja kova pora. Valojen teline myötää porattaessa, joten sulla olis myös oltava noin seitsemänniveliset ja 0,5 senttiä paksut sormet. Puskurin irrotus varmaan auttaa, kun saisi pelkät polttimopesät irrotettua, mutta voisi tuosta "sulatuskikastakin" hädän tullen olla johonkin.
parkkilampun polttimo-ja 2 tunnin työ- terveisin Sportlankku
 

Pumpkinca

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2008
Sijainti
Kortesjärvi
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

Kokeile hakata sopiva torxi vasaralla pyöristyneeseen koloon ja sit vääntää.. :peukku
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

Pumpkinca sanoi
Kokeile hakata sopiva torxi vasaralla pyöristyneeseen koloon ja sit vääntää.. :peukku

sopii ehkä järeämpiin kohteisiin,mutta tässä tapauksessa olen varma että tulee vaan lisää tuhoa kun vasaraa näyttää,vaikka sitä käyttäisi ainoastaan erilaisen ruuvikärjen upottamiseen ristikantaiseen ruuviin päähän ;D sen verta ovat pehmeitä valojen taustat/kiinnitykset mitsuissa
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

maisteri sanoi
Poraaminen taitaa olla se ainoa vaihtoehto. Yritin erilaisia "pihtitekniikoita", mutta tuloksena vain kiroilua. Vielä kun löytäisi sellaisen sopivan pienen akkuporakoneen...

No semosella Dremellillä (tai mikälie pienoisporakaralaikkahiomajyrsinkone) vois yrittää hioa ruuvinkannan pois, niin saa ainaki lasin irti ja lampun vaihtaa....

Lampunlasi sit yhellä vain kii ;D ;D
 

maisteri

ex. Lancer stw 2.0 sport
Liittynyt
14 Tammikuu 2005
Sijainti
Helsinki
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

Ongelma ratkaistu. Tunge käsi lampun taakse, etsi lampulle kulkeva johto, seuraa sitä lampun kannalle asti ja ota kiinni. Kun kiertää lampun kanna irti kuvun takaosasta, vaihtaa polttimon ja kiertää takaisin paikalleen, niin hyvä tuli. Ohjekirjan vaihto-ohjeet on siis syvältä. Ihan turhaan rikkoo kiinni ruostuneiden ruuvien kannat ja sitten vielä kiroilee niiden takaisin laitossa.
 

Kahvipaussi

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2018
Vs: Lancer -04 STW, rekisterikilven valojen kiinnitysruuvit ruosteessa

maisteri sanoi
Ongelma ratkaistu. Tunge käsi lampun taakse, etsi lampulle kulkeva johto, seuraa sitä lampun kannalle asti ja ota kiinni. Kun kiertää lampun kanna irti kuvun takaosasta, vaihtaa polttimon ja kiertää takaisin paikalleen, niin hyvä tuli. Ohjekirjan vaihto-ohjeet on siis syvältä. Ihan turhaan rikkoo kiinni ruostuneiden ruuvien kannat ja sitten vielä kiroilee niiden takaisin laitossa.

Kiitokset Maisterille yksinkertaisesta vinkistä. Olin äsken jo lähdössä poran kanssa irrottamaan niitä juuttuneita perhanan ruuveja, mutta onneksi tuli ensin kurkattua tänne. Vinkin avulla lamppu oli vaihdettu n. 30 sekunnissa :)
 
Ylös Bottom