Vs: Lancer -06 ecu huolto?
Ei näistä kyllä ole tiedossa että olisi ecuja mennyt, eikä 10v iässä oikein voi vielä elektrolyyttikonkatkaan (jos näiden ecuissa nyt sellaisia enää edes käytetään) olla kuolleet. Tai voi, mutta ei oikein todennäköistä.
Oma järkeily sanoisi, että voisikohan vika olla kaasuläpän asentotunnistimessa (TPS)? Tämä selittäisi käyntihäiriöt nimenomaan kierrosten "välialueella" (=tyhjäkäynnillä saa viskoa mitä arvoja haluaa, mutta lambda-arvon perusteella ECU osaa kompensoida - korkeilla kierroksilla taas kaasuläppä on miltei kokonaan auki ja tällöin ECU laskee ilmamassamittarin mukaan kun virtaus on niin runsas) ja kaasun asentoa vaihdellessa.
Virheellistä kierroslukutietoa tämä ei toki selitä, mutta suurimman osan oireista kumminkin. Kokeilisin ainakin TPS:n liittimen (kaasuläppäkotelossa, sensori kiinnittyy kaasuläpän akseliin) kiinnityksen tarkistamista ja vaikka putsaamista jollain elektroniikkakliinerillä. Toistan vielä, että VOIHAN siitä toki olla myös ECU hajonnut, ei se mahdotonta ole. Kunhan vain halusin sanoa että tämä ei nykyisen tiedon valossa ole ainakaan yleistä.