Lancer -87 käyntihäiriöitä lämpimänä

V

Ville

Guest
Mikä mahtaa mättää, kun Lancer 1,5 GLX -87 (260 tkm) toimii, tai siis ei
toimi seuraavasti:

- kylmänä lähtee hienosti käyntiin
- 5-10 minuutin ajon jälkeen alkaa nykimään ja sammuu
- ei lähde heti käyntiin, mutta puolen minuutin odottelun jälkeen pelaa
taas, mutta hyytyy parin minuutin ajon jälkeen
- taas odotellaan ja lähtee käyntiin, mutta hyytyy jälleen

Ylläolevaa voi toistaa n kertaa, mutta ongelma ei korjaannu (mitenkäs se nyt
itsestään korjaantuisikaan). Vika ei ilmene paikallaan autoa käytettäessä,
vaan ainoastaan vedossa, mikä tekee vianetsinnän huomattavan hankalaksi.

Alun perin epäilin vettä bensassa, mutta se ei enää pitäisi olla ongelmana,
kun aiemmin talvella paikkasin vuotavan tankin ja päästelin sieltä
ylimääräiset vedet pois. Puola on myös vaihdettu, joten sielläkään ei vikaa
pitäisi olla. Tulpanjohdot, tulpat ja virrajakajan kansi ja pyörijä on
vaihdettu syksyllä, joten sekin puoli pitäisi olla kunnossa. Kaasarin
jäätymistäkin epäilin, ja virittelin ilmanoton siten, että myt kaikki
imuilma tulee esilämmitettynä, mutta ei auttanut tuokaan.

Nyt alkaakin epäilyttää, josko vika olisi bensapuolella, lähinnä kaasarin
lukuisissa alipaine- plus muissa säätöhärveleissä. Myöskin bensapumppu
epäilyttää, tosin ymmärtääkseni lämpiämisen ei pitäisi siihen vaikuttaa.
Ensin taidan kuitenkin vielä tsekata, ettei bensan paluuletku ja
huohotinputki ole tukossa aiheuttaen alipainetta tankkiin.

Olisko hyviä arvauksia vian laadusta, ennenkuin alan hommaamaan uutta
kaasaria?

-Ville
 
Ilmeneeko kyseinen ongelma vain talvella vai myös kesällä?

Tuontyyppinen ongelma voisi johtua esim. kaasuttimen jäätämisestä ajoviiman takia, joka sammumisen jälkeen sulaa koneen lämmön voimalla.

Kesä/talvi "vaihdin" ilmanotossa kenties rikki ???
 
onko bensasuodattimet vaihdettu? pumppu syynätty? letku molempiin suuntiin auki? jos tankissa on ollut reikä, niin todennäköisesti hiekkaa ja kökköä on joka puolella polttoaine järjestelmää.

Veikkaisin jonkinlaista polttoaine puolen vikaa. Turbo Coltissa oli joskus vastaava: molemmat suodattimet tukossa, kiihdytys, ja yhtäkkiä meno hyytyi. Löysäsit kaasun, sähköpumppu imi suodattimen läpi kohokammioon soppaa ja taas kone heräsi. Lancerissa on varmaan mekaninen pumppu, eli koko tapahtuma sarja etenee Lancerissa vaan hitaammin....
Vian ilmeneminen ainoastaan vedon aikana viittais tänne puolelle.

Seuraavan kerran kun se sammuu, kurkkaat äkkiä konehuoneen puolelle, ainakin vanhemmissa Mitsuissa on kaasarin kyljessä ikkuna, josta näkee kohokammion bensatilanteen. Jos ei soppaa näy, niin olet jäljillä... (toivo, että uudemmissakin on vielä se ikkuna)

Toinen vaihtoehto on jonkin sähkökomponentin kypsyminen -komponentti lämpenee, lakkaa toimimasta. sitten se taas hetken jäähdyttyään toimii taas. Viallisen komponentin etsiminen onkin sitten työläämpää. Ota irto tulppa taskuun, ja kun kärry sammuu, ota tulpanjohto irti ja tsekkaa avustajan startatessa tuleeko kipinää? Samoin joku huono liitos jossain johdossa voi aiheuttaa samaa. Oletko tutkinut akulta lähtevät johdot huolellisesti? Yhdessä coltissa oli kerran "päävirta" johto ihan tomuna, joka yllättäen aiheutti kaikenlaista diskoa autossa...
Mites virtalukko ja sieltä lähtevät johdot, kuumeneeko? Tulikuuma johto antaa vinkin huonosta kosketuksesta jossain. Tämä ei ole kylläkään Mitsulla tyypillistä, mutta meikäläisen Transistorista sykähti kerran virtalukko JA sen viereinen liitin....

Kerro sitten mikä siinä oli, kun selviää. Onnea etsinnälle.
 
jäätymis teoriaan.. minun kokemukseni mukaan se ilmenee enemmänkin kostealla (ilman kosteus) kuin kylmällä ilmalla, jolloin ilman kosteus on usein pieni.
Lähellä nolla astetta on pahin keli jäätämiselle.

Coltissa oli joskus sitä, mutta siinä oli viri-suodatin, ja sittenkin sen sai jäähän vasta 45min maantie-ajon jälkeen -toisen auton vesisumussa, tasaisella kaasuläpän avauksella pitkään ajaessa. Eikä se sittenkään kokonaan sammunut, mutta rupesi kyllä nykimään ja vaati koko ajan enemmän kaasua kulkeakseen... opin tunnistamaan oireet nääs.
Vaikea uskoa, että vakioputsarilla olis jääongelmia.

Jos olet nopea, niin tämänkin voi tarkistaa: kun auto sammuu, äkkiä putsarin kansi auki, käännät läpät auki ja kurkkaat kurkkuihin. Jos jäätä on niin paljon, että se aiheuttaa ongelmia, niin kyllä se silloin näkyy kurkuissa.
 
Bensansuodatin oli tukossa oikein huolella. Paikkasin tankista about 7 reikää pari kuukautta sitten ja tuosta harjoituksesta tankkiin oli jäänyt ruostepölyä sun muuta mujua, joka nyt sitten löytyi bensansuodattimesta.

-Ville
 
jotain tällaista vähän arvelinkin, varaudu uusimaan se suodatin vielä ainakin pariin otteeseen, ja pidä autossa mukana vara-suodatin ja työkalut sen vaihtoon, roskaa on ihan varmasti vielä lisää.

Paras olisi, jos malttaisit ottaa tankin irti ja huuhdella sen: ehjänkin tankin pohjalta löytyy usein uskomattomia määriä vettä, hiekkaa ja ruostetta. Eikä varmaan pahaa tekisi kurkata kaasariinkaan...
 
Niinpä. Tankki pestiin moneen kertaan paikkauksen jälkeen vedellä, tenulla ja bensalla, mutta silti mähnää tuntui sinne jäävän. Ei kyllä ihmetytä kauheasti, niin hankalaa nimittäin oli saada kaikkea nestettyä tankista kerralla pois.

Näköjään ainoa keino saada se lopullisesti tyhjäksi on tosiaan kerätä kama filtteriin, jota sitten vaihtelee vähän useammin.

Sinänsä suodatin kyllä tuntuu vetävän liat aika hyvin pois, kaasari itsessään oli nimittäin täysin puhdas, kun senkin eilen illalla vielä purin.

-Ville
 
millä ville sait paikkattua sen tankin ja oliko reiät pahassakin paikassa ??? pitäs nimittäin yrittää paikata kesällä itsekkin ;)
 
Reiät oli etupäässä tankin päällä. Yksi oli alapuolella kiinnityspannan alla. Paikkasin reiät tinaamalla, pienempiin reikiin pelkkää tinaa ja isompiin pala kuparipeltiä tinalla kiinni. Toimi hyvin ja oli huomattavasti helpompaa kuin jos olisi alkanut turaamaan puhkiruostunutta tankkia migillä.

Disclaimerina tässä pitää sanoa, että tankki kyllä kannattaa pestä hyvin ennen kuin alkaa tulen kanssa leikkimään, muuten voi päätyä pytyn kanssa autotallin katolle. Itse pesin tankin ensin vedellä, sitten tankkiin litra tenua ja taas pesu runsaalla vedellä. Tuonkin jälkeen bensaa jäi sen verran, että kun toholla antoi tulta syöttöputkeen, niin loppu paloi pois sinisellä liekillä. Oleellista tuossa on pestä tankkia tenulla ja sitten vedellä, jota voi tankkiin vähän jäädäkin. Silloin huurut ei räjähdä, vaan ainoastaan palaa pois.

Tinaaminen kandee tehdä koritinalla, jota lämmittää puhalluslampulla (Biltemasta saa hyviä). Sillä saa tankin ja tinan riittävän lämpimäksi. Kannattaa myös sijoittaa kunnon juotospastaan, sellaiseen, jossa on vähän tinaa mukana. Espoossa sitä saa ainakin Kauklahden Autotarvikkeesta. Muuten ei oikein tina tartu. Bilteman pastalla ei tässä projektissa tee mitään.

Bensamittarin anturin ja bensaletkujen läpivientejä ei kannata irroittaa, jos ei ole ihan pakko. Ovat kuitenkin niin ruosteessa että takaisinlaitto on aika tuskaista, jos onnistuu enää ollenkaan.

Summeerauksena voi sanoa, että yllättävän hyvin homma onnistui, vaikka välillä näytti pahalta. Aikaa kyllä meni kohtuullisen paljon. Motonetissä tankki maksaa 135 Eur, plus tiivisteet, läpiviennit ja muut about sata Eur, joten siitä voi kukin itse päätellä, kannattaako korjaus. Jos autoa aikoo pitää pidempään, sijoittaisin kyllä uuteen tankkiin, jos taas yrittää päästä seuravaan katsatukseen asti, niin korjaus ehkä on paikallaan.

-Ville
 
Takaisin
Ylös Bottom