Lancer -91 1.5 12v korkea hc- arvo

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.H
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

J.H

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2023
184tkm ajettu ruisku lancer pomppaa päästöistä katsastuksessa. Arvot ovat muuten ihanteelliset mutta hc-arvo on tyhjäkäynnillä 200. Kierroksilla taas erinomaiset. Pakoputki vaikuttaa olevan ehjä, imuvuotoja en havaitse. Tulpat on uudet ja ilmansuodatin puhdas, venttiilivälykset on ok. Katti ja lambda-anturi lienee alkuperäiset.. katsastukseen mennessä annettu kunnolla ajoa 45min jolloin pidetty reilusti kierroksia, silti jostain syystä antaa palamatonta mittauksessa.

Ajatuksena vielä vaihtaa tulpanjohdot, pyörijä ja virranjakajankoppa. Jos nyt näillä vois olla jotain vaikutusta. Kone ei syö öljyä ja on pirteä eikä ole käyntihäiriöitä. Sylinterien ohivuodot toki vielä mittaamatta... vikakoodeja ei ole

Onko vielä hyviä ehdotuksia mistä voisi kiikastaa? Onko jotain tyyppijuttua näihin? Katsuri kyllä kehui kovasti autoa muuten, lähes museokuntoinen kun on..

Edellisen katsastuksen jälkeen on vaihdettu ecu ja bensapumppu. Ecu aiheutti bensapumpun vikakoodin vaikka itse ecu oli syypää. Vaihdettu bensapumppu ei ole alkuperäinen vaan muistaakseni uudemmasta mitsusta. Oli samanlainen ja samoilla liittimillä. Mutta voiko tällä olla vaikutusta johonkin?
 

Liitetiedostot

  • 20230913_152459.jpg
    20230913_152459.jpg
    183 KB · Lukukerrat 94
Näin etänä, vaikea äkiseltään tietää. Vaan kysyisinkin, mitä kierroslukua kiekkamittari näytää tyhjäkäynnillä, ja mitä kylmänä käynnistäessä. Olihan ecu samanlainen numeroiltaan mitä aiempi. Katti näissä yleensä kestää, minulla moninkertaisesti ajettu vehje, katti alkuperäinen. Eikä noilla kilsoilla pitäisi koneessakaan olla vikaa.
 
Kylmänä kierrokset sen 1200-1300 ja lämpinä asettuu sinne 800-850. Ecu on numeroiltaan sama ja on kunnostettu.

Virranjakajan kopan käytin auki niin hapettumaa siellä kyllä on. Putsata vois mutta taidan kyllä uusiakin kopan ja pyörtimen. Olikos tuolla jakajan sisällä vielä jotain muuta kulutustavaraa mitä uusia?

Kierrosmittari tässä temppuilee, välillä toimii ja välillä ei toimi. (Ecun vaihdolla ei ollut vaikutusta, samallalailla teki vanhallakin) ottikos tässä kiekkamittari signaalin jakajalta?
 
No niin nyt on uutta jakajankoppa, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, ilmansuodatin ja lambda-anturi. Sytyn perusennakko säädetty ohjearvoon 5 astetta eykk ja kone kuumana asemalle.. Hc arvo edelleen liian korkea tippunut tosin 200 ---> 149 joutokäynnillä

Enpä ite muuta keksi enää kuin että venttiileissä ohivuotoo tai virranjakajassa syvemmällä jotain...

Autoo tarvitsee nyt jonkun aikaa ihan käyttöön ennen ku isompiin remppoihin alkaa, niin ajattelin vähän puhdistusainetta bensan sekaan. Mikäs se oli sopiva sekoitus jos vähän lorauttaa re85:ta?
 
No niin nyt on uutta jakajankoppa, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, ilmansuodatin ja lambda-anturi. Sytyn perusennakko säädetty ohjearvoon 5 astetta eykk ja kone kuumana asemalle.. Hc arvo edelleen liian korkea tippunut tosin 200 ---> 149 joutokäynnillä

Enpä ite muuta keksi enää kuin että venttiileissä ohivuotoo tai virranjakajassa syvemmällä jotain...

Autoo tarvitsee nyt jonkun aikaa ihan käyttöön ennen ku isompiin remppoihin alkaa, niin ajattelin vähän puhdistusainetta bensan sekaan. Mikäs se oli sopiva sekoitus jos vähän lorauttaa re85:ta?
En tiedä näistä vanhemmista mutta ainakin seuraavan sukupolven lancereissa (myös 1.3 12v koneisissa joka on melkeenpä sama ku mitä tuo 1.5 12v) pitää maadottaa yks liitin ennenkuin säätää perusennakkoa.
 
Juu, tulipellistä pitää maadoittaa se liitin johon menee 1 johto (ehkäpä punamusta) laattaliittimelle sopiva liitin. Sen jälkeen perusennakon säätö 5-8 asteen korville.

Olihan jakopää varmasti merkeissä?
 
Juu maadoitin sen liittimen kun säädin sytytystä. 5 astetta eykk asetin säädön.

Auto meni leimalta läpi kun hieman lisäsi etanolia tankkiin. Tämä nyt oli pakko tehdä kun autoa tarvitsee käyttöön. Varsinainen vika siis vielä korjaamatta. Jakopäätä en ole katsonut mutta edellisen omistajan toimesta vaihdettu muutama vuosi sitten. Ajettu hihnalla ehkä 10tkm muistaakseni.

Tuon jakopään kyllä voisi tarkistaa ihan kaiken varalta...
 
Juu maadoitin sen liittimen kun säädin sytytystä. 5 astetta eykk asetin säädön.

Auto meni leimalta läpi kun hieman lisäsi etanolia tankkiin. Tämä nyt oli pakko tehdä kun autoa tarvitsee käyttöön. Varsinainen vika siis vielä korjaamatta. Jakopäätä en ole katsonut mutta edellisen omistajan toimesta vaihdettu muutama vuosi sitten. Ajettu hihnalla ehkä 10tkm muistaakseni.

Tuon jakopään kyllä voisi tarkistaa ihan kaiken varalta...
en tiedä miten paljon oikeasti vaikuttaa mutta kannattaa myös tarkistaa että se venttiilikopassa oleva PCV venttiili ei oo tukossa kun sen niin helposti irti saa. Venttiilikopasta puheenollen, nakuttaako venat ku kone käy? Voi myös olla venttiilivälykset väljät.
 
Ei siitä koneesta erityistä nakutusta kuulu. Kertaalleen olen tarkastanut venttiilien säädön. Ei niistä muistaakseni mikään ainakaan kantanut eikä isommin ollut liikaakaan välystä. Muutama venttiiliä hieman hienosäädin.

No...Siinäpä sitä on vähän puuhaa kun talliin pääsee. Tarkistaa nyt sen jakopään, samalla vielä venttiilivälykset kertaalleen ja sen pvc- venttiilin.
 
Noh... vajaa vuosi tästä jo mutta kerronpa kuitenkin. Ohivuotomittaus paljasti että kakkos sylinterin pakoventtiili laski läpi ( pyöri kuitenkin neljällä) kansiremontti koneistuksineen ja uudet tiivisteet. Nyt katsastus niin hc arvo pudonnut 200 ---> 14. Kelpaa taas ajella.
 
Takaisin
Ylös Bottom