Douglas999
New Member
- Liittynyt
- 11 Marraskuu 2015
Iltaa! Kaipaisin diagnoosia viikko sitten ostamalleni kauppakassille, -96 vuoden Lanceri 1.3 ruiskukoneella. Mittarissa sata tuhatta, kaikki huollot teetetty ohjelman mukaisesti liikkeessä ja katsastus meni puhkiruostuneen pakoputken vaihdon jälkeen huomautuksitta läpi. Käynnistyy kuin unelma, ja sen verran mitä tyhjäkäynnistä voi päätellä ilman kierroslukumittaria, niin tuntuu olevan todella tasainen, starttauksen jälkeen korkeampi ja koneen lämmetessä laskee niinkuin pitääkin. Auto oli seisonut lämpimässä tallissa lähestulkoon käyttämättä viimeiset pari vuotta ennen kun hain pois.
Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä liikennevaloista menemään. Välillä tuntuu, että jos kierrokset jäävät kytkintä nostaessa matalalle (alle 1500? arviolta..) niin kaikki teho jää johonkin, ja kahdenkympin vauhtiin kelaaminen ykkösvaihteella tuntuu kestävän ikuisuuden. Kaasupolkimen painaminen pohjaan tai vain muutaman sentin ei tee eroa kulkemiseen. Jos vaihdetta ei vaihda vielä tässä kohtaa, niin kierrosten noustessa tarpeeksi, ehkä johonkin 3500-4000 paikkeille, kone löytää yhtäkkiä jostain varmaan 50 hevosvoimaa lisää ja "liimaa selän penkkiin" (kuvainnollisesti tietenkin ;D) sekunnin tai kahden ajaksi kunnes onkin jo aika vaihtaa isommalle vaihteelle, ja taas sama ilmiö uudestaan...
Lisäksi kaasun vaste tuntuu jotenkin nurinkuriselta, kun kaasua painaa likimain sentin tai pari, tuntuu moottori antavan ehkä jopa parhaan potkunsa, mutta sen jälkeen loput 10 senttiä kaasupolkimen liikeestä ei tuo minkäänlaista huomattavaa lisätehoa. Onko tämä Lancereitten ominaisuus vai onko tuossa laitteessa jotain vikaa? Jonkunnäköistä vinkkiä kaipaisin miten tuota voisi lähteä selvittämään.
Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä liikennevaloista menemään. Välillä tuntuu, että jos kierrokset jäävät kytkintä nostaessa matalalle (alle 1500? arviolta..) niin kaikki teho jää johonkin, ja kahdenkympin vauhtiin kelaaminen ykkösvaihteella tuntuu kestävän ikuisuuden. Kaasupolkimen painaminen pohjaan tai vain muutaman sentin ei tee eroa kulkemiseen. Jos vaihdetta ei vaihda vielä tässä kohtaa, niin kierrosten noustessa tarpeeksi, ehkä johonkin 3500-4000 paikkeille, kone löytää yhtäkkiä jostain varmaan 50 hevosvoimaa lisää ja "liimaa selän penkkiin" (kuvainnollisesti tietenkin ;D) sekunnin tai kahden ajaksi kunnes onkin jo aika vaihtaa isommalle vaihteelle, ja taas sama ilmiö uudestaan...
Lisäksi kaasun vaste tuntuu jotenkin nurinkuriselta, kun kaasua painaa likimain sentin tai pari, tuntuu moottori antavan ehkä jopa parhaan potkunsa, mutta sen jälkeen loput 10 senttiä kaasupolkimen liikeestä ei tuo minkäänlaista huomattavaa lisätehoa. Onko tämä Lancereitten ominaisuus vai onko tuossa laitteessa jotain vikaa? Jonkunnäköistä vinkkiä kaipaisin miten tuota voisi lähteä selvittämään.