Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

T-mu

New Member
Liittynyt
11 Syyskuu 2018
Elikkäs kuinka huono/hyvä auto tuo evo olisi käyttöautona? Tarkoitus olisi hommata 8,9 tai 10 EVO. Käynyt tässä läpi internetin foorumeita ja löytänyt vähän molemman puoleista kommenttia. Toiset sanoo että kestää kyllä hyvin peruskäytössä kun huollattaa normaalisti ja toiset taas sanoo että ehdottomasti täytyisi olla oma talli ja kädentaitoja että pysyy auto hyväkuntoisena ja toiminnassa. Toiset sanoo että hauskin auto ajaa mitä koskaan ollut, kun toiset sanoo että ollut täysi virhe ostaa. Käden taitoja löytyy itseltä vähän, ymmärrystä kyllä tekniikasta jonkun verran, mutta aikaa ja paikkaa ei oikein ole joten auton huollattaminen tulisi ulkoistettua. Onko totta että merkkihuoltoon noita ei kannata viedä, Jyväskylän Delta-auto minua lähimpänä?

Ja olen kyllä lukenut täältäkin foorumilta tuon kiinnitetyn "Oletko ostamassa evoa? LUE TÄMÄ ENSIMMÄISEKSI SIIS!!" ketjun, mutta sekään ei antanut tarpeeksi tietoa.

Eli lyhyesti kysymykseni on siis, voiko EVOa käyttää normi työmatka ja vapaa-ajan ajossa ilman että tarvitsee huolehtia kokoajan, että mitähän menee seuraavaksi ja paljon sen tutkituttaminen ja korjaaminen maksaa? Onko tälläisenä minunlaisena vähemmän autojen laitosta ja korjaamisesta kiinnostuneella mitään järkeä ostaa EVOa ja käyttää sitä käyttöautona? Ihan töissä käyvä ihminen olen, mutta en kuitenkaan mikään rikas, onko EVO liian kallis auto pitää ja huollattaa?

Vielä lyhyemmin: Onko vähemmän autoista ja niiden laitosta ymmärtävän ihmisen järkeä ostaa EVO käyttöautoksi?

:)
 

T-mu

New Member
Liittynyt
11 Syyskuu 2018
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Ja lisäksi, ymmärrän kyllä että kestävyys riippuu täysin myös siitä kuinka hyvä yksilö sattuu kohdalle. Lisäksi mainittakoon vielä, että suunnitelmissa oli ostaa auto liikkeen kautta saadakseni vielä hiukan varmuutta auton kuntoon, sekä takuuta moottoriin ja vaihteistoon.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Huollot teettää ajallaan ja nimenomaan huolto-ohjelman mukaisesti, mitä vähemmän viritetty sen parempi, jos pelkäksi käyttöautoksi tulee.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26512.0
 

T-mu

New Member
Liittynyt
11 Syyskuu 2018
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Maxx sanoi
Huollot teettää ajallaan ja nimenomaan huolto-ohjelman mukaisesti, mitä vähemmän viritetty sen parempi, jos pelkäksi käyttöautoksi tulee.

Mahdollisimman vakiota ajattelinkin. Kysymykseni oikeastaan paremmin muotoiltuna olisi, että eroaako vakio EVOn käyttäminen käyttöautona sen enempää minkään muun auton käyttämisestä?
 

T-mu

New Member
Liittynyt
11 Syyskuu 2018
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Basbarduu sanoi
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26512.0

Kuten tuossa alkuperäisessä viestissäni jo mainitsin, olen lukenut tuon mutta se ei antanut tarpeeksi tietoa
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

jos käyttöautoa haet niin ei evo seiso siinä rivissä.
ja huollot/korjaukset tulee aika kalliiksi jos ei ite pysty tekeen niitä.
varaosien saanti on aika toivotonta normi varaosa liikkestä.
Ite en käyttöautoksi laittas evoa.
 

T-mu

New Member
Liittynyt
11 Syyskuu 2018
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

hs sanoi
jos käyttöautoa haet niin ei evo seiso siinä rivissä.
ja huollot/korjaukset tulee aika kalliiksi jos ei ite pysty tekeen niitä.
varaosien saanti on aika toivotonta normi varaosa liikkestä.
Ite en käyttöautoksi laittas evoa.

Tuleekos sit ihan vakioissakin sen verran huoltoja ja korjauksia vastaan? Ymmärrän kyllä että tietyt osat maksavat enemmän, mutta ei kai tuommoisten normi huoltojen hinnat pitäisi nousta hirveästi normaalia kalliimmaksi? Ja eiköhän noiden vakioiden pitäis kestää nuo huoltovälit siinä missä muutkin autot
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Öljynvaihdot tulee aika tiuhaan, itse vaihdan 5tkm välein. Mutta ei näissä nyt muita kovin kalliita huoltoja ole. Tosin autot alkaa olla jo iäkäämpiä joten kaikenlaista saattaa tulla vastaan. Kannattaa kysyä täällä mikäli auto olisi jollekin jo entuudesta tuttu.
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Itse tuli aikoinaan Evo 4 llä ajettua kaikki ajot työmatkoista lähtien.Kokemuksia voin sanoa että jämäkkä alusta ei kaikkein miellyttävin.Meteli korvia huumaava ainakin pitkässä matkassa.Penkit aika naftit lihaisammalle kuskille.Ja bensaahan menee sitte vitusti enemmän kuin 1.3l corollassa.Nyt tallissa Evo 7 ja sillä ajellaa kun tekee mieli ja jaksaa.Työmatkat ajetaa halpispaskalla ja pitkissä matkoissa käytetään vaimon lanceria.Öljyjä tosiaan vaihtelee ja jos hiomaa jotain orastavaa vikaa niin kannattaa puuttua siihen ajoissa ettei riko muuta.Suomessa osat hintavia marmorilta mutta niissä takuu.Ulkomailta etsimiseen saa kulutettua kivasti aikaa ja parhaillaan tulee väärää kamaa jos halvalla löytyy.Eli ulkomailtakin kannattaa käyttää tunnettuja paikkoja.Ayc pumput ovat yksi murheen pesä ja tarvikkeena ei saa.Uusi maksaa yli 2000€ mutta näitä sentään pystyy osaava tekijä korjaamaan nykyään suomessakin.

Näillä vinkeillä jätän pohtimaan asiaa.
Ps.On kyllä mukavia pelejä ja varsinkin ratapäivillä saa toteuttaa itseään.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Mulla kanssa ollut Evo 3 käytössä ihan työmatka/kauppakassi/lasten harrastuksiinvientiautona ja ihan hienosti se siinä palveli. Toki piti varautua siihen, että korjattavaa/huollettavaa on enemmän kuin ihan perusautossa ja musta pitäisi sit olla se kakkosauto, jolla pääsee jos Evo jättää. Vaikka vaan seisonnassa odottamassa. Paljonhan se on omasta asenteesta kiinni, että haluaako helppoa autoilua vai "tunneautoilua" ja vähän ehkä sitä vaivaa teettävää autoilua.

Kyllähän se on vähän sillai, että jos ei osaa itse tehdä, niin sitten pitää olla lompakossa varaa tai sitten se kakkosauto, jolla voi päästellä jos/kun se Evo tökkää. Aivan ihania autoja ovat, mutta eihän noi millään tavalla huoltovapaita ole. Helpommalla pääsee, kun etsii perus siistin räpeltämättömän yksilön ja hoitaa huollot ajoissa ja pitää muutenkin ennaltaehkäisevästi paikat kunnossa. Ja hankkii sen luotettavan kontaktin, jolla sitten huollattaa.

Ei muutakuin Evokaupoille! :peukku
 

kaahari

Member
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Aivan mutuilua mutta jos suht ok kilometreillä oleva 8,9,10 , varsinkin virittämättömänä, eiköhän tuo ihan käyttiksenä mene hyvin. Huoltaa vaan ajallaan... vaihtaa/vaihdattaa öljyt tms riittävän usein.

Konehan noissa on hyvä, ostaessa vaan katsoo yksilön jossa vaiheloota ei rutise, kulmavaihde ei äännä ja ayc pumpun siirtäisin/siirrättäisin konttiin jos talvikäyttöä meinaa.

Sisältähän nuo on melko karuja mutta omasta mielestä yks parhaita vehkeitä ajettavuudeltaan mitä oon omistanut :peukku
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Onko näitä yhtään olemassa virittämättömänä ja kertaakaan kolaroimattomana ???
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Mulla on nyt ollu Evo 7 reilu 2,5 vuotta käyttöautona. Välillä on ollu vähän aikaa joku muukin auto (harraste tai talvipulkka) samaan aikaan ajossa, mutta Evo on ollu lähes kokoajan käytössä. Melkein 60tkm oon tuona aikana evolla ajanut, ihan ympäri vuoden. Ei sen huolto ole mitenkään erityisen kallista ollu. Polttoainetta menee aika reilusti, vaikka ajaisi nätisti. Tankkaamassa saa käydä useasti, kun tankki on niin pieni. Tuota ei ole paljoa viritetty, putkisto vaihdettu ja ahtopainetta nostettu. 358hp kuulemma joskus penkitetty, kuulostaa ihan uskottavalta kulkuun nähden.

Tyytyväinen olen ollut. Ajelen tollasilla autoilla paljon mielummin ihan kaikki ajot, kuin jollakin perus corollalla, vaikka se järkevämpää olisikin. Ääntä ja voimaa pitää olla, eikä alusta saa liikoja niialla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

ah-05 sanoi
Suomessa osat hintavia marmorilta mutta niissä takuu.Ulkomailta etsimiseen saa kulutettua kivasti aikaa ja parhaillaan tulee väärää kamaa jos halvalla löytyy.Eli ulkomailtakin kannattaa käyttää tunnettuja paikkoja.Ayc pumput ovat yksi murheen pesä ja tarvikkeena ei saa.Uusi maksaa yli 2000€ mutta näitä sentään pystyy osaava tekijä korjaamaan nykyään suomessakin.

Kerhon jäsenille osat on marmorilta halvempia ja varaosaliikkeistä saa enimmät osat ihan kohtuulliseen hintaan.
Mulla ei ole ollut koskaan ongelmia AYC pumpun kanssa vaikka autolla on ajettu kaikkina vuodenaikoina. Pumppu pitää vain suojata hyvin ettei pääse hapettumaan.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer EVO hommaaminen ja sen käyttäminen käyttöautona

Huomaa myös että olet 10v tai jopa yli vanhaa autoa ostamassa. Mieti jos tavallisen auton otat samanikäisen ja siihen liittyvät huollot ja kerrot sen kahdella niin olet lähellä.

Jos haluat että auto on priima niin vaihteisto ei saa takuta yhtään, vaihteiden pitää mennä kuin uudet sisään. Ja myöskään mitää ylimäärästä ääntä ei saa kuulua tai vikavaloja palaa(tai olla palamatta esim polttimo poistettu tms).
8 - 9 alkaa olee happamia ellet löydä myöskin priimaa. Takakaaret ensimmäinen merkki, joissa ei sais olla mitäänsanomista.
Siviiliajoon 8-9 on äänekäs versus joku käyttis. Ei noissa ole äänieristettä nimeksikää, mut jossei se haittaa ni no problem. Kymppi jo "sivistyneempi" mut myöski yhtä janoisa moottoriltaan.
Paljonko ajat ja millaista ajoa päivittäin?

Jos ostat velaksi, niin jätä ostamatta (omasta mielestäni)

Käy ajamassa useita samanlaisia, huomioi että Suomi on oikeasti pieni maa ja juna tai bussikyyti on halpa reissu käydä 20-30ke autoa katsomassa. Se ei voi olla este siis.
Ja ota evoista tietävä hminen mukaasi vielä kun olet sen yksilön löytänyt jonka haluaisit.
 
Ylös Bottom