lancer evo-r: Evo V

Vs: lancer evo-r: Evo V

Mikä putkisto tässä on? Kattelin äsken tuon bypass videon ja huomio heräsi hiljaiseen pakoääneen verrattuna massiiviseen putkenpäähän.

Omassa ei konehuoneesta kuulu kyllä mitään suhinaa lukuunottamatta +80km/h kevyestä kaasunpainalluksesta syntyvä spooli ääni. Blueflame 3" + 3.5"downpipe ja putkenpää pienennetty 5"-->3"
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Joo tuo käännetty bypassi oli hetken kokeilu. Aluksi oli kivaa mutta äkkiä alkoi tuntua tyhmältä kun ei edes toimi niinkuin pitäisi. :D

Putkihan mulla RS-R downpipe ja loppuosa on Kakimoton 3". Katti on myös paikkallaan. Ilmeisen hiljainen tuo taitaa olla kun dynopäivilläkin joku kommentoi että onpas hiljainen Evo. ;D
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Tuon HKS:n imuputken kanssa on nyt ongelma. En meinaa löytyy sopivia letkuja tuohon.

MAFille tuleva pää on 84mm paksu kauluksen kohdalta ja n.80mm putken ulkohalkaisia.Maffi on saman kokoinen. 3" silikoniletku on sisähalkaisialta 76mm joten se on turhan tiukka. Seuraava koko on 90mm joten se on liian iso.
Sama ongelma turbon päässä. Turbon imutöttörö on n.55mm ja HKS n.67mm. Lähin soviteletku mitä löysin on 63-51mm. Tuskin sekään sopii.

Nämä siis www.silikoniletku.fi. Tekevät myös erikoistilauksena mutta hinta varmaankin nousee kohtuuttomasta ja toimitusaika on turhan pitkä.
Oletan että sopivia on jo kuitenkin olemassa. :)
Mistähän niitä voisi löytää?
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Autoracing.fi ? Siellä tuntui olevan kaikenkokoista kamaa tarjolla.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

lancer evo-r sanoi
Tuon HKS:n imuputken kanssa on nyt ongelma. En meinaa löytyy sopivia letkuja tuohon.

MAFille tuleva pää on 84mm paksu kauluksen kohdalta ja n.80mm putken ulkohalkaisia.Maffi on saman kokoinen. 3" silikoniletku on sisähalkaisialta 76mm joten se on turhan tiukka. Seuraava koko on 90mm joten se on liian iso.
Sama ongelma turbon päässä. Turbon imutöttörö on n.55mm ja HKS n.67mm. Lähin soviteletku mitä löysin on 63-51mm. Tuskin sekään sopii.

Nämä siis www.silikoniletku.fi. Tekevät myös erikoistilauksena mutta hinta varmaankin nousee kohtuuttomasta ja toimitusaika on turhan pitkä.
Oletan että sopivia on jo kuitenkin olemassa. :)
Mistähän niitä voisi löytää?

Eli siis tarvitset :

-Suoraletku sisämitta 80mm ? 1 kpl
-Supistus 70mm to 55mm ? 1 kpl

Kyllä tuollaiset jostain löytyy ilman ongelmia.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

kirppu1990 sanoi
Autoracing.fi ? Siellä tuntui olevan kaikenkokoista kamaa tarjolla.

Komppaan tätä, letkut olivat ennen US Partsin puolella (samaa konsernia) ja sieltä ainakin olen ostanut sopivan supistimen turbon ja samaisen HKS imuputken välille.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Mullakin oli just tuollasia ihmekokoja ja KKD:lta löysin kaikki tarvittavat supisteet.

lancer evo-r sanoi
Tuon HKS:n imuputken kanssa on nyt ongelma. En meinaa löytyy sopivia letkuja tuohon.

MAFille tuleva pää on 84mm paksu kauluksen kohdalta ja n.80mm putken ulkohalkaisia.Maffi on saman kokoinen. 3" silikoniletku on sisähalkaisialta 76mm joten se on turhan tiukka. Seuraava koko on 90mm joten se on liian iso.
Sama ongelma turbon päässä. Turbon imutöttörö on n.55mm ja HKS n.67mm. Lähin soviteletku mitä löysin on 63-51mm. Tuskin sekään sopii.

Nämä siis www.silikoniletku.fi. Tekevät myös erikoistilauksena mutta hinta varmaankin nousee kohtuuttomasta ja toimitusaika on turhan pitkä.
Oletan että sopivia on jo kuitenkin olemassa. :)
Mistähän niitä voisi löytää?
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Autoracingiltä löyty lähin koko 70-60mm. Mahtaako olla hyvä?
Orkkis imuputkessa on turbon päälle se kumikaulus. Voiko sitä käyttää silikoniletkun kanssa jos sillä saisi timmisti letkun siihen päälle?
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

-JP- sanoi
70mm > 57mm 5.0mm 125mm 32,50 €

http://www.virtalaracing.com/samco-sport-silikoniletkut/138-suorat-supistajat

Jos ei kiire ole niin jostain kyllä löytyy vieläkin lähempänä olevilla mitoilla. :)


Tipsi : Google , :peukku

http://www.sfsperformance.co.uk/motorsportparts.asp

Noni. Tuolta Virtalalta täytyy tilata. :peukku

Google on kyllä tuttu käsite mutta silti en vaan löytänyt sopivia. Tuolta SFSltä katsoin aikoinaan koko moottorin silikonisarjaa mutta hinta ei mielestäni kohdannut tarvetta. Joten olin vähän niinkuin sulkenut tuon pois. :P
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Mun vanhaan vitoseen laitettiin AMW:n bleedi niin Maatsi laittoi 1mm reiällä olevan kuristimen letkuun.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Hablu sanoi
Mun vanhaan vitoseen laitettiin AMW:n bleedi niin Maatsi laittoi 1mm reiällä olevan kuristimen letkuun.

+1 tälle - tosin ei Maatsin kertomana vaan itse kokeilemalla.

Jos on kuristin niin on "helpompi" ja tasaisempi ahtopaine koko alueen.
 
Vs:

Bleedillä voi tosiaan auttaa tuohon kun periaatteessa taitaa olla sama toimintaperiaate kuin solenoidilla. Kuulajousessa ei ilmeisesti ole mitään hyötyä kuristuksesta?
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

SanttuBoi sanoi
Ei kuulu olla kuristusta. Se on vain vakio solenoidilla että saa ahtoja korkeammalle

Tämmöset ohjeet mäki googlesta löysin.

Tänään isoilla vaihteilla 4. ja 5. ei noussu kuin sinne missä vakionakin oli. Eli 1.2b. Ei piikannut ylemmäksi. ???
Ensi viikkolla säätöä ni uskaltaa kokeilla paremmin.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Lähtökohtaisesti kuristin hidastaa reagointia kuulajousen kanssa eikä sitä kannata käyttää. Bleedi vaatii aina jonkunlaisen kuristuksen tai sitten ulos vuodettavan ilmamäärän pitää olla tarpeettoman suuri.

Alkuperäinen solenoidi on elektronisesti säädettävä bleedi. Kolmeporttiset ovat lähempänä kuulajousta toimintaperiaatteeltaan.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Edelleen mua ihmetyttää nämä paineet. Kun vakio solenoidilla ne oli aika tarkkaan 1.0b ja piikki 1.2b. Nousivat tähän kun vaihdoin hukkaportinkellon ehjään edellis talvena. Vuotavalla kellolla oli 0.8-0.9b ja piikki 1.0b
Isommalla dp voi tosin myös olla joku vaikutus tähän paineiden nousuun viime keväänä.

Uuden hukkaportin testasin ennen asennusta ja alkoi avautumaan 0.6b kuten kuuluukin.

Nyt tosiaan ruuvi on niin löysällä että ei pitäisi olla yhtään kuulajouselle painoa. Joten voisi kuvitella että mentäisiin pelkällä hukkaportinkellon paineella? ???

Mutta suunta on kuitenkin oikea. Joka talvi lisää painetta ;D
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

lancer evo-r sanoi
Edelleen mua ihmetyttää nämä paineet. Kun vakio solenoidilla ne oli aika tarkkaan 1.0b ja piikki 1.2b. Nousivat tähän kun vaihdoin hukkaportinkellon ehjään edellis talvena. Vuotavalla kellolla oli 0.8-0.9b ja piikki 1.0b
Isommalla dp voi tosin myös olla joku vaikutus tähän paineiden nousuun viime keväänä.

Uuden hukkaportin testasin ennen asennusta ja alkoi avautumaan 0.6b kuten kuuluukin.

Nyt tosiaan ruuvi on niin löysällä että ei pitäisi olla yhtään kuulajouselle painoa. Joten voisi kuvitella että mentäisiin pelkällä hukkaportinkellon paineella? ???

Mutta suunta on kuitenkin oikea. Joka talvi lisää painetta ;D

Muistelisin, että kun eräs toinen Evo V oli kokonaan ilman ahtopaineen säätöä, niin ahdot jäi 0,6-0,7 bar pelkän kellon paineella.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Takapalojen kuluminen :

Suhde on tuollainen -> Kahdet etupalat ja yhdet takapalat , kulutus siis menee about noin.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

-JP- sanoi
Takapalojen kuluminen :

Suhde on tuollainen -> Kahdet etupalat ja yhdet takapalat , kulutus siis menee about noin.

Mielestäni ehkä jopa vielä vähän suurempi etupalojen kulutus suhteessa takapaloihin. Kevytperäisessä etuvetoisessa sitten suhde entisestään kasvaa ainakin 3:1 tai enemmän :) Itselläni takapalat ovat edellen kirkkaan keltaiset ja tuskin kuluneet.

Eli toisin sanoen takapalojen ei tarvitse kestää yhtä kuumaa kuin etupalojen. Olennaisempaa on että kitkakerroin suhteessa etupaloihin on yleiseltä tasoltaan sopiva (Sopiva suhde voi vaihdella eri autoissa ja ajotyylin mukaan) ja että se käyttäytyisi lämmetessään saman suuntaisesti kuin etupalat.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Joo näinhän se menee mutta sitä ihmettelin että palat eivät olleet yhtään palaneet vaikka levyt ovat sinisenä käyneet.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

44284.jpg
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Suosittelen ohivuotomittausta jos tikku ei pysy paikallaan. Evo 4 tapauksessa olisi lähes varmasti männät murtuneet rengasväleistä. Ehjät O-renkaat riittävät kyllä.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

lancer evo-r sanoi
Miten tuo jousen alapää on kiinni?

Siinä on sellainen ruuvikiinnitys pantaklemmari härdelli tuon mittatikunputken ympärille , varsin yksinkertainen kapistus.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

ast sanoi
Suosittelen ohivuotomittausta jos tikku ei pysy paikallaan. Evo 4 tapauksessa olisi lähes varmasti männät murtuneet rengasväleistä. Ehjät O-renkaat riittävät kyllä.
Näinpä.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

ast sanoi
Suosittelen ohivuotomittausta jos tikku ei pysy paikallaan. Evo 4 tapauksessa olisi lähes varmasti männät murtuneet rengasväleistä. Ehjät O-renkaat riittävät kyllä.
ST sanoi

Sen verran mitä asiaan Alastarossa törmäsin niin tosiaan olivat nuo O-renkaat tulleet tiensä päähän. Mutta ei kait noista mittauksistakaan haittaa ole.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

ast sanoi
Suosittelen ohivuotomittausta jos tikku ei pysy paikallaan. Evo 4 tapauksessa olisi lähes varmasti männät murtuneet rengasväleistä. Ehjät O-renkaat riittävät kyllä.

Mitattu. 5% joka pytyssä.

Tikku tosiaan oli oikeastaan vaan omalla painollaan kiinni. Nyt on pysynyt. :peukku
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

ast sanoi
Suosittelen ohivuotomittausta jos tikku ei pysy paikallaan. Evo 4 tapauksessa olisi lähes varmasti männät murtuneet rengasväleistä. Ehjät O-renkaat riittävät kyllä.

Itse ainakin laitoin varmuudeksi. Tulee sen verta painetta kampikammioon et voi ampua ylös..
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

cubeqtio sanoi
Itse ainakin laitoin varmuudeksi. Tulee sen verta painetta kampikammioon et voi ampua ylös..

Itse laitoin yleismallin sarjasta uudet O-renkaat. Ei koskaan tikku liikkunut mihinkään ajossa.

Jos moottorin huohotusjärjestelmä on riittämätön se on mielestäni syytä korjata jotenkin muuten kuin jumittamalla öljytikku paikalleen.

Nelosessa ymmärrän tikun kiinnittämisen kun männät voivat pettää hetkenä minä hyvänsä.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

ast sanoi
Itse laitoin yleismallin sarjasta uudet O-renkaat. Ei koskaan tikku liikkunut mihinkään ajossa.

Jos moottorin huohotusjärjestelmä on riittämätön se on mielestäni syytä korjata jotenkin muuten kuin jumittamalla öljytikku paikalleen.

Nelosessa ymmärrän tikun kiinnittämisen kun männät voivat pettää hetkenä minä hyvänsä.

huohotus menee pönttöön kahdesta paikkaa....
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Taitaa olla pyöränkulmien suuntausaika lähellä. Parin päivän aikana nyt tullu ajettuu tuhannen kilsaa ja hirmuinen uraohjus on tosta tullu. :P
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Etupään kamberpultti 2 asteen asennossa..
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

lancer evo-r sanoi
Pultit on oikein. Toisinpäin oli yli 3 asteen kulmat.

1. Eli yläpään säädöt eivät olleet kohdillaan tai nollassa ennen säätöä. (kun pultti on asennossa 1.0 camber niin silloin on arvo on yksi ja taas asennnossa 2.0 arvo on kaksi)
2. Ensin yläpäät nollaan tämän jälkeen pultista molemmat puolet samaan säätöön. (iskareista riippuen toisissa pultit kääntyy/liikkuu , toisissa iskareissa eivät). Kun pultit ovat ok niin loput säädöt sitten yläpäistä.


Minkä pyörän laakerin asensit tai mistä ostit ? Melko nopeasti on kulunut ?
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

-JP- sanoi
1. Eli yläpään säädöt eivät olleet kohdillaan tai nollassa ennen säätöä. (kun pultti on asennossa 1.0 camber niin silloin on arvo on yksi ja taas asennnossa 2.0 arvo on kaksi)
2. Ensin yläpäät nollaan tämän jälkeen pultista molemmat puolet samaan säätöön. (iskareista riippuen toisissa pultit kääntyy/liikkuu , toisissa iskareissa eivät). Kun pultit ovat ok niin loput säädöt sitten yläpäistä.


Minkä pyörän laakerin asensit tai mistä ostit ? Melko nopeasti on kulunut ?

+1
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

-JP- sanoi
1. Eli yläpään säädöt eivät olleet kohdillaan tai nollassa ennen säätöä. (kun pultti on asennossa 1.0 camber niin silloin on arvo on yksi ja taas asennnossa 2.0 arvo on kaksi)
2. Ensin yläpäät nollaan tämän jälkeen pultista molemmat puolet samaan säätöön. (iskareista riippuen toisissa pultit kääntyy/liikkuu , toisissa iskareissa eivät). Kun pultit ovat ok niin loput säädöt sitten yläpäistä.


Minkä pyörän laakerin asensit tai mistä ostit ? Melko nopeasti on kulunut ?

1.Pulttisäätö voi pitää paikkansa vakio korkeudella mutta ei madallettuna. Väkisin tulee lisää camberia kun auto laskee. Eihän tämä mikään älyttömän matala ole mutta varmaankin 30-50mm vakiota matalampi...?

BCR V1-alustassahan ei ole yläpäässä säätöä ja silloin koitin tuota pulttia käännellä. Toisin päin oli reilu 2 astetta ja toisinpäin yli kolme.
Myöhemmin hommasin noi säädettävät yläpäät jotta saisin hieman suoremmaksi renkaat. Oli eri muuttujia ja nyt vasta tuli tehtyä suuntaus.

2.Eli pultit oli/on yhden asteen asennossa ja yläpäät keskellä ennen säätöä.

Camskillin halpa tarvike tuo oli. Kilsoja sille ei montaa tonnia ole tullut. Tilasin eilen uuden tarvikkeet sieltä kun oli tarjouksessa 50€. ;D
Nyt sit vaan kaikki oem-osa rakastajat haukkumaan tarvikeosia. :D
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

lancer evo-r sanoi
1.Pulttisäätö voi pitää paikkansa vakio korkeudella mutta ei madallettuna. Väkisin tulee lisää camberia kun auto laskee. Eihän tämä mikään älyttömän matala ole mutta varmaankin 30-50mm vakiota matalampi...?

Mielenkiintoinen asia ,koska CT9A:ssa ei korkeus vaikuta Camberiin yhtään. Öhlinssin kanssa pulttia ei voi edes kääntää ,koska tolpan alapäässä on sellainen "hahlo" johon pultti lukittuu.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

-JP- sanoi
Mielenkiintoinen asia ,koska CT9A:ssa ei korkeus vaikuta Camberiin yhtään. Öhlinssin kanssa pulttia ei voi edes kääntää ,koska tolpan alapäässä on sellainen "hahlo" johon pultti lukittuu.

Oma evo on aika hyvin tontissa myös ja mitäääään ongelmia kamberin kanssa ei ole. Itsellä myös erikoiset caster puslat edessä. Alustana BC BR.
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

cubeqtio sanoi
Oma evo on aika hyvin tontissa myös ja mitäääään ongelmia kamberin kanssa ei ole. Itsellä myös erikoiset caster puslat edessä. Alustana BC BR.

Jaaaa... Olisko sitten tossa V1 alustasta joku ero? Vakio alustalla renkaat oli silminnähden ihan pystyssä. No, mutta kyllä tuo 2 asteen camber on ihan ok.

Mitä noi caster-puslat vaikutti?
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Camskillin halpa tarvike tuo oli. Kilsoja sille ei montaa tonnia ole tullut. Tilasin eilen uuden tarvikkeet sieltä kun oli tarjouksessa 50€.
Nyt sit vaan kaikki oem-osa rakastajat haukkumaan tarvikeosia.

Aika retee laakeri tuli. ;D
_smaller.jpg


_smaller.jpg
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Suosittelen KH-Motorsia (Kari Hätönen) turbohuoltoon jos tarvetta.
Asiantuntevaa ja muutenkin kaikin puolin asiallista palvelua.
Muistelisin että 400-600 huolto, riippuen mitä kaikkea joutuu tekemään..
 
Vs: lancer evo-r: Evo V

Kuten sanoin myyntithreadissa.

JapSpeed elbow.
 
Takaisin
Ylös Bottom