Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

Davekki

New Member
Liittynyt
19 Toukokuu 2017
MITSUBISHI LANCER IV Sedan (C6_A) 1.5 12V (66Kw/90 hv) bensiini, Vuosimalli: 1991, Moottorikoodi: 4G15.

Taustatiedot:

Auto alun perin isoisällä. Vanhemman miehen ajotapa nk. ’tukkoonnuttava’. Kone ilmeisesti karstainen ja tukossa, koska motarilla jo 110 km/h alkoi nykiä ja 120 kovempaa ei päässyt. Myös tyhjäkäynti oli erittäin horjuvaa. Auto muutoin hyvin huollettu ja pidetty.

Autossa vaihdettu sen jälkeen useaan kertaan suodattimet, ajettu puhdistavia kemikaaleja tankin kautta ja uusittu tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä useampaan kertaan. Autolle annettu myös ’kenkää’, jotta karstat lähtisivät. Autolla päästiin näiden jälkeen jopa 160 km/h. Myös tyhjäkäynti saatiin asettumaan suhtkoht stabiiliksi.



Seuraavat ongelmat:

2016 ei mennyt katsastuksesta enää läpi kuin neljännellä yrittämällä - syy päästöt - päästi polttoainetta raakana läpi. Syy löytyi: Pakosarjassa n. 12 cm hiushalkeama. Uusi pakosarja tilattiin jenkeistä (a’ 110 €, Delta-autossa 350 €). Tiiviste Delta-autosta 12 €. Jenkkipakosarja oli ’Mitsubishi Mirage’ mallin mukaisesti pyöreillä pakoaukoilla, joten korjaaja joutui 5 tuntia mirklaamaan pakoaukot lähdössä sopiviksi eli ’suorakaiteen’ malliseksi, pyöreillä kulmilla. Myös Lambda -anturi, em. sytytysosat, bensa- ja ilmasuodatin vaihdettiin kertaalleen. Asennettiin Boschin kolmikärkitulpat.

Meni katsastuksesta läpi.



Viimeaikaiset ongelmat:

Autossa ajettiin läpi myös ilma-/imukanavien kautta tehokasta ’jenkki’-putsausainetta: Sea Foam, joka nähtävästi myös hyvin toimi. Pitkän työmatkan (n. 500 km) ja samalla kovan motariajon (140 -160 km/h) jälkeen alkoi ensimmäisessä risteyksessä röpöttämään. Käynti ilmeisesti kolmella pytyllä ja kun tulpat avattiin, olivat monet karstaiset joten ei ihme ettei toiminut. 2-pytty (vasemmalta lukien) kaikkein pahin: karstan lisäksi myös jotain mössöä. Tulpat vaihdettiin samoihin 3-kärkisiin.

Tehot ja toimivuus palautui joksikin aikaa paremmaksi, vaan ei aivan ’priimaksi’, kunnes sama ’röpötys’ jälleen ilmeni.

- Vietiin korjaamolle, jossa kaveri totesi, että käy vain kolmella pytyllä ja syy löytyi: em. 2-pytyn suutin pimeänä.

- Vietiin kaikki neljä suutinta putsattavaksi ja sitä ennen mitattiin ohmit (12-15 ohm/suutin), joten eivät kokonaan pimeänä.

- Puhdistus ja testaus a’ 20€/ kpl (Liipposet, Turku) ja uudet tiivisteet Delta- autosta (uusi suutin Delta-autossa a’ 600€/kpl).

- Tämän jälkeen auto ensimmäisellä koeajolla toimi hyvin ja tehot huipussaan, kunnes jo hetimiten alkoi uudelleen ’röpöttämään’.

Vielä kerran ajettiin Sea Foam, mutta eri koosteaine, bensatankin kautta. Ongelma korjaantui ja tehoja löytyi ’kotvan aikaa’, mutta tekee edelleen ajoittain sitä, että tehot katoavat ja kone ’pistää hanttiin’ kaasua painettaessa – uusi isompi vaihde silmään ja pelittää hiukan paremmin.

Vika esiintyy ajoittain, muuna aikana koneesta puhtia löytyy ja kiihdytyksessä pärjää isompienkin autojen kanssa, kunnes taas pistää hanttiin.

Viimeiset kaksi pidempää maantieajoa (yht. 300 – 400 km) alkuun tehoja oli kunnes kone alkoi taas ’hyytyä’ jotkut ylämäet päästiin vain noin 60-70 km/h vauhtia. Toinen matka (Tku-Hki-Tku) peräkärryllä sama ilmiö.

- Yleensä bensa tuoksuu myös, kun tehot hyytyvät.

- Polttoainetta kului n. 380 km matkalla vähän yli 50 litraa eli keskikulutus maantieajossa jotain 13 – 15 litraa 100 km !? Ja ylämäet vaivoin päästiin ylös.

- Jostain syystä aina takaisinpäin tullessa illemmalla (viielämpi ilma?) auto pelasi melko hyvin, joskin pientä tehohävikkiä silti ajoittain.

- ”Niinhän se Hevonenkin tulee mieluummin ’kotiinpäin’ ….”

Missäköhän vika ?

- Onko ilmamassamittarianturi likainen tai epäkunnossa ?

- Onko suuttimissa edelleen kuitenkin vikaa ? (Jenkeistä saa tilaamalla a’ 38 €/kpl).

- Irtoaako imukanavista edelleen ’mössöä’, joka tukkii suuttimet ajoittain ?

- Vielä ei viitsisi antaa Sea Foam uusintakäsittelyä, koska sitten ainakin pitää vaihtaa osaa sun toista, mutta uusi kuuri voisi toisaalta parantaa asiaa.

- Onko vika kenties jossain muualla: sytytyspuola, sytytyksen ohjausyksikkö, Ecu tms. ?

- Onko virranjakajassa itsessään välystä tms.?



Muuta todettavaa:

- Sytytyspuolaa tai ohjausyksikköä ei ole vaihdettu.

- Hankalia vaihdettavia sikäli, että virranjakajasta täytyy ottaa ensin hilut irti, jotta voi alkaa etsiä oikeanlaista osaa. Joten auto jää joksikin aikaa ’pukeille’ ja on tällä hetkellä ainoa auto perheessä.

- Sytytyspuola sijaitsee virranjakajan kannen alla – harmi koska tilalle ei saa – ainakaan suoraan – vaihdettua ’suurtehopuolaa’.

- Voipi olla että ’nikkaroimalla’ sekin onnistuisi, tosin Honda Civic/Accordiin ei onnistunut, koska jokin ohjaussignaali kulkee jonkin liittimen/kaapelin kautta.

- Vaihdoin taannoin Mazda 626 1990 automaattiin Bilteman suurtehopuolan a’ 25 € – ’muuntajamallisen’ – ja autosta tuli suorastaan ’hyökkäävä’, jonka muutkin huomasivat…

- Jos Ecussa vikaa, taitaa tulla turhan ’kallis paukku’ ja tilalle kannattanee vaihtaa jokin ’trimmi-ecu’, niitäkin ilmeisesti/muistaakseni löytyy…?



Onko muilla tullut samanlaisia ongelmia vastaan ? Hankala vika ’diagnisoitavaksi’, koska vika ei esiinny kaiken aikaa ja jollei muuta keinoa ole, niin pitänee vaihdattaa osa kerrallaan…

Ko. auton käyttöarvo on kuitenkin suurempi kuin myyntiarvo ja auto muutoin suht hyvässä kunnossa.
 

Ms-Somebody87

New Member
Liittynyt
16 Syyskuu 2017
Sijainti
Oulu
Vs: Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

Hei, et ole yksin!
Kuulostaa hieman tutulta vm. 90 Hb GLXi 8V Lancerissa hieman vastaavaa ongelmaa. Ennen ongelmaa toimi kuin unelma. Bensan kulutus 5L/100km. Aj. 400000km. Isännän silmäterä ;).

Ongelmat:

-Bensankulutus nousi 15L/50km
-Bensiinin syöttöpaineet huollossa mitattu (8bar) kuuluis olla 2-2,5
-Isompaan mäkeen noustessa hyvä että edes 1-vaihde riittää kaasu pohjassa, vaikka ennen mäkeä kerättynä vauhtia n. 150km/h (kerjäämällä)

Toimenpiteet:

-Suodattimet vaihdettu
-Ohjausyksikkö (ecu) vaihdettu
-Pakoputkisto ei tukossa
-Jarrut ei laahaa
-Sytkät kunnossa kuten jakokin
-Moottoriin polttoaineen puhdistusaineet (ei apua)

Isäntä epäilee bensapumppua ja paineensäädintä. Ne on kohta ainoat mitkä tulee mieleen. Auto ollu seisonnassa heinäladossa 4v mut tahto on saada liikenteeseen tämä pirssi.Voi olla et joku asia jäi kirjaamatta kun käytössä auto ei ole ollut. Autoa käytetty käynnissä aika-ajoin, "raskaasti" lähtenyt käyntiin.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

Ilmamäärämittari on harvoin syyllinen näissä autoissa. Näitä kun löytyy sellainen erikoinen mittari joka "kuuntelee" ilman määrää (karman vortex) tukkoinen ratkaisu verrattuna esim map anturiin mutta harvoin on vikaa. Tämänkin pystyy testaamaan jos auton saa lukijan päähän jolla näkee arvot, ei tosin onnistune muulla kun MUT-2 tai uudemmalla.

Irtoaako imukanavista edelleen ’mössöä’, joka tukkii suuttimet ajoittain ? Ei, imukanavista irtoava tavara ei ole kostuksissa suuttimiin niin että se niitä tukkisi. Huonolaatuinen, pitkään seissyt, naapurimaan bensa tai reippaat kilometrit on usein syynä suuttimien tukkeutumiseen.

Usein 12v malleissa on vikana juurikin tuo "virranjakaja" joka alkaa temppuilemaan ja lopulta auto sitten hyytyy totaalisesti.

Ecut on myös vakavasti otettavia riskikohteita, kannattaa käyttää auki ja tarkistaa levyltä ne kondensaattorit, niitä kun tuppaa paukkumaan mitsuissa.

Molemmille ongelmista kärsiville suosittelen käymään päästömittauksessa, niistä arvoista voi antaa paremman diagnoosin. Tarkoitus ei ole siis saada päästöjä läpi vaan ihan puhtaasti käyttää koneessa jotta näkee millaisia arvoja autot tarjoavat nykyisessä kunnossaan.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

Jos bensanpainetta on mitattu 8bar ja siellä kuuluisi olla neljäsosa siitä, niin melko selvästi paineensäädin on rikki. Silloin kone käy tolkuttoman rikkaalla, eli polttoainetta kuluu paljon ja on varmasti tehoton.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Vs: Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

No jos ei niinkään auton arvon ylittäminen huolloissa haittaa niin melkein itse säädättäisin venttiilit ja putsaisin, samalla varrenkumitki vaihtas ja kattois nostimien kunnon.
Vaarisi varmaan ajanut matalilla kierroksilla niin saattaa pidempään aikaan olla vaikutuksia kun tetyt osat liikkuvat vain tietyn verran.
Ja kun käynyt rikkaalla ja epätahdissa ja tahdittomasti, on silläkin oma vaikutuksensa. samalla kansi suoraks koneistamollajossa he yleensä myös säädättävät venttiilit valmiiksi kun pisävät hilkkeet kiinni.
jakopää ja kansipahvikin tulee samassa vaihdettua. Bensanpaineet nyt kummiskin ensin saatava kuriin.

Itse ostaisin jo toisen moottorin kun ylittää roimasti kokoauton myyntiarvon, noita kummiskin menee romuun ja puoli ilmatteeks jatkojalostukseen miltei päivittäin.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

TuplaNokka sanoi
No jos ei niinkään auton arvon ylittäminen huolloissa haittaa niin melkein itse säädättäisin venttiilit ja putsaisin, samalla varrenkumitki vaihtas ja kattois nostimien kunnon.
Vaarisi varmaan ajanut matalilla kierroksilla niin saattaa pidempään aikaan olla vaikutuksia kun tetyt osat liikkuvat vain tietyn verran.
Ja kun käynyt rikkaalla ja epätahdissa ja tahdittomasti, on silläkin oma vaikutuksensa. samalla kansi suoraks koneistamollajossa he yleensä myös säädättävät venttiilit valmiiksi kun pisävät hilkkeet kiinni.
jakopää ja kansipahvikin tulee samassa vaihdettua. Bensanpaineet nyt kummiskin ensin saatava kuriin.

Itse ostaisin jo toisen moottorin kun ylittää roimasti kokoauton myyntiarvon, noita kummiskin menee romuun ja puoli ilmatteeks jatkojalostukseen miltei päivittäin.

Miten kansiremppa liittyy kasvaneeseen bensan kulutukseen?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lancer Gli 1.5 outo teho hävikki

nostokurki sanoi
Jos bensanpainetta on mitattu 8bar ja siellä kuuluisi olla neljäsosa siitä, niin melko selvästi paineensäädin on rikki. Silloin kone käy tolkuttoman rikkaalla, eli polttoainetta kuluu paljon ja on varmasti tehoton.
Tälle +1.

Ja ne suuttimet vaihtoon.

Davekki sanoi
2016 ei mennyt katsastuksesta enää läpi kuin neljännellä yrittämällä - syy päästöt - päästi polttoainetta raakana läpi. Syy löytyi: Pakosarjassa n. 12 cm hiushalkeama.

- Vietiin korjaamolle, jossa kaveri totesi, että käy vain kolmella pytyllä ja syy löytyi: em. 2-pytyn suutin pimeänä.

- Vietiin kaikki neljä suutinta putsattavaksi ja sitä ennen mitattiin ohmit (12-15 ohm/suutin), joten eivät kokonaan pimeänä.

Haljennut pakosarja ei aiheuta polttoaineen päästämistä raakana läpi. Sotkee kyllä varmasti päästöt ja bensan seossuhteen mutta vika on kyllä muualla. Tottakai tuokin piti korjata eli hyvä että se on nyt hoidettu.
Uskaltaisin väittää että riikkoontunut suutin ei enää korjaannu puhdistuksella. Puhdistus tulisi tehdä ennalta ehkäisevänä. Itse olen käyttänyt Sonaxin ja Liqui Molyn puhdistusaineita. Epäilen että suutin ei toimi enää ainakaan lämmettyään halutulla tavalla.
 
Ylös Bottom