Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

Tumppi76

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2006
Eli Lancerissa alkoi esiintymään ilmansuodattimen vaihdon jälkeen hyytyilemistä kiihdytyksissä ja ohituksissa sekä ylämäissä. Oireet esiintyy lämpimällä moottorilla. Vaihdettiin korjaamolla myös tulpat, joka nosti tyhjäkäyntikierroksia ja muutenkin moottori käy paremmin. Ainoa oire on tällä hetkellä bensan kulutuksen lisääntyminen ja tuo lämpimänä hyytyily. Korjaamolla päästöt näytti olevan sekaisin ainakin kylmänä, joten epäilivät katin rikkoutumista. No jos katti olisi rikki ja se on originaali vaihto-osa kuuden vuoden (2007) takaa, niin mikä sen sitten särki?

Autosta on vaihdettu tulpanjohtosarja ja virranjakajan kansi vuonna 2006, joten eivät ihan finaalissa ole. Bensansuodatinkin on vaihdettu samoihin aikoihin. Eskon korjaamalla eculla on ajeltu 2007 vuodesta lähtien, eli toimii kai, ainakaan mitään vikakoodia ei pukkaa. Ja kannen tiiviste vaihdettu 2008, vesipumppu uusittu ja jakopäänhihna vaihdettu myös 2011. Siinä tärkeimmät korjaukset. Niin ja pakosarjakin vaihdettu uuteen 2007 huoltopäiväkirjan mukaan.

Eli mitäs kannattaisi seuraavaksi tutkituttaa? Tuo takkuilu tuntuisi välillä katoavan pitkän matkan ajossa, mutta saattaa sitten tulla heti seuraavassa ohituksessa esille voimakkaana.
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

ensiksikin se mitä on viimeksi räplätty eli ilman putsari ja oireet sen jälkeisiä,onko ilmamäärämittarin johto vielä ehjä liitin kunnolla kii ja niin edespäin.

mutta jos esim tulpanjohtosarja tarvikkeena ja samaan aikaan jakajan kansi vuonna 06 voivat myös hyvinkin olla syyllisiä.

ja päästöjä EI katota kylmällä koneella,vaan käyntilämpöisenä.esim lamda ohjaus pois pelistä kylmänä ja ruisku antaa myös ryyppyä hetken kylmänä.

mutta esim lamda-anturi vois olla,(riippuu tietty mitä arvoja näyttää) ja sytkä osien kunto.

katti ei vaikuta auton käytökseen yhtään mitään,varsinkaan kun sen jälkeen ei oo toista lampaadaa.
sen voit unohtaa tossa hyytymis ongelmas heti,ellei nyt oo mekaanisesti tukossa
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

Juuri tuollaisia oireita tulee sytkäongelmista. Omassa E33 Galantissa oli aikanaan juuri samat oireet ja syy oli tulpanjohdoissa.
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

Tulpanjohdot vaihdoin tänään ja eihän tuo nykiminen/hyytyily mihinkään uusilla johdoilla hävinnyt. Kylmänä ajellessa auto toimi jälleen kuin uusi. Vastasi kaasuun ja kiihtyi rivakasti pienillä vaihteilla ja myös motarilla kulki hyvin. Kun sitten vähän lämpimällä koneella koitin kiihdytystä, niin nelosvaihteella alkoi vanha takkuamisoire tuntumaan. Jotenkin pelkään, että kansiongelma tätä autoa pohjimmiltaan vaivaa. Pientiä vuotoa on ollut kannen vasemmasta etukulmasta. Tosin vuoto on niin vähäistä, että enpä juuri joudu öljyä lisäilemään. Autossahan on siis käytetyn lankun käytetty kansi, jota on ajettu viisi vuotta/100 tkm huollon jälkeen. Romuttamolta ostettu kansihan lienee otettu aikanaan jostain 200 tkm ajetusta lankusta.

Pitää vielä se ilmamäärämittari/johto tarkistaa, koska tää nykiminen alkoi selvästi ton ilmanputsarin vaihdon jälkeen. Näkeekö sen silmämääräisesti onko johto kunnossa, vai pitääkö mittailla jollain värkillä? Itellä ei oo mitään tutkimuslaitteistoa.
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

no mites ne muut sytkä osat? yhtä loppu ne kaikki on. ja tarvike osat ei sit todellakaankestä yhtä pitkään ku orkkikset.

se että kansi valskaa öljyä pikkasen jostain kulmasta ei myöskään vaikuta kulkuun.

se nyt vaan on niin että loppuun ajetut sytkä vermeet on loppuun ajettu,se että ne on vaihdettu 06 tarkottaa että loppu ovat.tarvike osat kun tuppaa kestää minkä kestää,ei läheskään yhtäpitkään kun orkkikset. ja jos on viime isommasta huollosta 100tkm niin sillon syytä vaihtaa nokkaremmi pikimmiten sen vaihtoväli kun on 5v tai 90tkm
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

Lisäystä oireisiin viikonlopun koeajokierrokselta. Auto siis edelleen hyytyilee, varsinkin jos pitäis päästä nopeasti ohi ja antaa kunnolla hanaa. Tuolloin esiintyy selvimmin hyytymistä. Ei kuitenkaan aina! Oireita siis vain lämpimällä koneella. Sitten huomasin, että kun kiihdyttää ja alkaa tahmimaan, niin kaasupolkimen pumppailu auttaa jonkinverran/selvästi kulkuun parantavasti. Eli ikäänkuin bensaa ei olisi tarpeeksi käytettävissä.

No huomenna taas auto diagnosoitavaksi ja kokeillaan ainakin sitä ilmamäärämittarin kuntoa ja varmaankin virranjakajaa ja sitten bensapumppua/bensan suodatinta. Ja lambda-mittariakin täytynee testata. Vieläkö jäi jotain listalta pois..??
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

Onko venttiilinvälykset varmasti oikeat? Tarkista ja sääädä kylmänä tehtaan arvoihin. Oireet olivat minun mitsussa samat ja venttiilien säätö korjasi kaiken.
 
Vs: Lancer Glxi -91 hyytyilee mäessä ja kiihdyttäessä.

Vanha viesti, mutta vastaan nyt kun tähän ongelmaan tuli lopultakin selvyys. Eli kuten tossa jo eräs jäsen epäilikin niin venttiilien säädöllähän tämä hyytyily sitten loppui. Testiajoa on kuitenkin jo reilu 400 km eikä merkkiäkään hyytyilystä ole tullut enää. Tarkalleen ottaeen paikallinen Ad-korjaamo sanoi säätäneensä pakoventtiileitä.
 
Takaisin
Ylös Bottom