Lancer GTI -93, Febiz

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Takaspoilerin kitit oli ehtinyt hyvin kovettumaan 13 vuoden aikana, kun kaivoin spoilerin ullakolta esiin ja jatkoin jalkojen muotoilua kesälomailtojen iloksi.
IMG_20210619_144801.jpg
Ostaessa kiinnikkeinä oli lyöntimutterit väärin asennettuina ja ne oli korkannut irti. Lattarautakiinnikkeet ja lasikuitukorjaukset olin tehnyt, mutta jalkojen viimeistelyyn ei ole aikaisemmin into riittänyt. Nyt vielä vähän viimeistelyä ja hiontavärin ruiskutus. IMG_20210706_181513.jpg
Omasta mielestä toi siipi sopii lanceriin tosi hyvin.
IMG_20210706_201857.jpg
Tämän jälkeen pitäis palata teknisten ongelmien kimppuun ja saas nähdä kauanko innostus riittää.
Auton kabiini on ollut poikien leikkipaikkana aika rajuissakin leikeissä, mutta ihmeellisesti kaikki on säilynyt ehjänä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Verestin ruiskumaalausmuistoja 10 vuotta vanhoilla maaleilla tähän spoileriin kun ei siinä mitään menettänytkään.
Ostin nyt ainoastaan lisää tinneriä ja tislattua vettä. Pohjamaaliruiskun olen jossain vaiheessa hankkinut uuden.

Pohjatöistä tuli ihan suht hyvät, mutta hiontapohjamaali loppui kesken. Lisäksi se kuivui tosi kauan ja pelkäsin kuivuuko ollenkaan.
IMG_20210713_185823.jpg

Vedin sinistä väriä pintaan ja sekin loppui vähän kesken.
Ruiskuttelin vielä lakan pintaan, niin tuli kaikki työvaiheet tehtyä ja pääsin purkinpohjista eroon.

Näin lähelle asennusta tuo spoileri ei ole minulla vielä päässytkään, mutta saattaa se nytkin vielä päästä takaisin ullakolle.
IMG_20210714_215152.jpg

Toissasyksynä olin aloitellut vaihdelaatikon irrottelua purkutöillä, mutta sitten tarvinkin työvälineitä käyttiksen ruostesuojaushommaan ja lancerin laskin takaisin pyörilleen. Nyt mietin jatkaisinko sitä vai bensapumppu ensin kuntoon...ja millä aikataululla.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kävin kesälomareissun varrella ostamassa vähän osia yhdestä purkuautosta.

Oleellisimpana tarpeena oli takaluukun saranasetti varsinkin, jos maltan joskus rei'ittää kontin spoileria varten.
Vanhasta olen poistanut toisen vääntötangon, kun kevennetty luukku pomppasi turhan räväkästi ylös.
Tanko oli aiemmin jo olemassa, mutta olinkin poistanut myös sen kiinnitysosat.
IMG_20210720_191743.jpg

Purkuautosta löytyi syvä mokkaratti punaisilla tikkauksilla, joka on nykyään toiseksi miellyttävin vaihtoehto ja kun hyväkuntoisia evo3:n ratteja ei ole tullut vastaan.
Lisäksi mustaksi maalatut aurinkolipat, joissa maali on pysynyt paremmin kuin omissa vanhoissa.
IMG_20210720_191708.jpg

Lisäksi kaikki sähköikkunoiden mekanismit ja nappulat. Takahissit ei ole ehjät, mutta on erilailla rikki, kuin poistamassani takaoven mekanismissa.
IMG_20210720_192020.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Maalasin aamupäivällä kontin saranahässäkän mustaksi ja vaihdoin paikalleen. Nyt kontti taas pomppaa pystyyn turhan rivakasti.

Iltasella tunkkasin perän ylös ja irrotin bensatankin. Siellä olikin liruteltavana vielä 15 litraa bensaa, mutta muuten purkuhomma meni ihmeen näppärästi.
Positiivinen asia on se, että tankin sisältä taisi löytyä syyllinen bensapaineongelmaan.
Pumpun siivilä oli ruostemönjästä tukossa.
IMG_20210721_194832.jpg

Tankki on ihan suht siistissä kunnossa. Ajattelin pestä ja maalata sitä.
IMG_20210721_195753.jpg

Auton pohja on tankin yläpuolelta myös ihan siisti. Nyt sinne on helppo ruiskutella alustamassaa.
IMG_20210721_200713.jpg

Ihmettelen miksei tässä autossa ole takapenkin alla luukkua, josta pääsisi bensapumppuun käsiksi tankkia irrottamatta ja mietin tekisikö nyt itse sellaisen luukun.

Bensapumpussa ei välttämättä ole vikaa, mutta taidan ostaa sinne Walbro 255LPH:n.
Johdotuksissa en nopealla vilkaisulla havainnut mitään vikaa.

Keskustelu
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kun projektiin tulee näin pitkiä taukoja, niin tämä päiväkirja onkin ihan hyödyllinen, että muistaa mikä tilanne on.

Tein luukun bensapumpun kohdalle ja siitä olikin jo hyötyä sekä ruiskutin alustamassaa tankin yläpuolelle.
IMG_20210729_190054.jpg

Tankin yläpuolen fiksasin.
IMG_20210722_135620.jpg IMG_20210727_211607.jpg

Tilasin Walbro gss342 bensapumpun ja se olisikin ollut plug&play, mutta tankki ei ollut riittävän syvä, eli pumppu ei mahtunut tankkiin.
Sitten olikin tuhottava alkuperäiset letku- ja sähköliitännät ja viriteltävä omat, että sai pumppua ylemmäs.

Konehuoneessa on liittimiä ym. irrallaan, mutta kiinnitin akunkengän ja käänsin virrat päälle. Jostain syystä pumppu ei inahtanut, eikä mitatessakaan pumpulle tullut virtaa.
Otin virran suoraan akusta ja sain nostettua bensapaineet 3 baariin.

Takaosaan tekemäni uusien bensaletkujen klemmariliitokset näytti pitävän, mutta bensakiskon liitos yleismallisella laipalla bensapaineensäätimeen alkoi taas vuotaa.
IMG_20210730_173319.jpg

Seuraavaksi voisi ruostesuojata takaosan kokonaan nyt, kun perä on ylhäällä ja sitten siirtyä konehuoneeseen jollain aikataululla.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vaihdoin bensatankin vierestä katkenneen käsijarruvaijerin kiinnityspultin ja ruiskutin kotelosuojaa peräpäähän.
Sen jälkeen sain laskettua auton pyörilleen odottelemaan seuraavaa hommaa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tämän vuoden talviloma osuu niin, ettei se ole muun perheen kanssa samaan aikaan, joten ajattelin hyödyntää omaa aikaa lancerin kimpussa.
En ole koskaan itse ottanut autosta konetta pois, mutta on tuntunut ja näyttänyt siltä, että muut vaihtelee koneita kädenkäänteessä, niin ei se mahdottoman työlästä voi olla. Olen aina välillä sulatellut asiaa ja eilen kävin ostamassa moottoripukin, johon nostin tänään koneen moottorinosturilla, jonka hankin jo vuosia sitten.

Iän karttuessa työergonomia alkaa olla tärkeämpää, niin onhan moottoria ja laatikkoa kivempi ihmetellä kunnolla pöydän ääressä, eikä tallin lattialla könyten ahtaissa paikoissa ja aina illalla selkä jumissa.

Konehuoneen purkua olin aloitellut jo joskus aiemmin ja reilussa päivässä sain purettua niin, että koneen sai nostettua pois. Mitään suurempia hankaluuksia ei ollut, joten jo nyt tuntuu, että kannatti tehdä näin.
IMG_20220308_111626.jpg
Ihan tarkkaa visiota tulevasta ei ole, mutta muutama asia johti tähän:
1. Ensinnäkin varmaan haaveilen, että tästä tulisi vielä joskus luotettava menopeli ja kun koppa ei ole mätä, niin siinä mielessä ainakin mahdollista. :D

2. Laatikko vuotaa öljyä ulos ja hämmästyksekseni laatikosta ei tullut yhtään öljyä pihalle, kun avasin propun. Laatikkoöljyä lisäsinkin joskus reilusti. Nyt en muista, laskinko laatikkoöljyt ulos jo silloin, kun aloittelin konehuoneen purkua vai mihin ne on kadonnut. Laatikko on nyt pöydällä, mutta sitä en saanut vielä tänään avattua.
IMG_20220308_152758.jpg
3. Jakopään kiristinpanoksen katkennut ja korjaamani pultti ei ihan anna mielenrauhaa, koska se oli niin ahtaassa paikassa, että piti porata pois porakoneeseen kiinnitettävän kulmavaihteen avulla. Lisäksi mulla ei ollut käytössä jakopään kiristystyökalua, niin jakopään asennus oli hieman väkivaltaista. Nyt ne on helposti tsekattavissa.

4. Öljypohjan irrotin taas ja tarkistin löytyykö sieltä mitään ylimääräistä. Äkkiseltään ei löytynyt mitään huolestuttavaa. Siivilässä oli ainoastaan pari pientä tiivisteaineroskaa.
IMG_20220308_145600.jpgIMG_20220308_152423.jpg
5. Kytkin on alkuperäinen ja jossain kaapin perällä on hankittuna uusi kytkin. Koskaan aiemmin en ole vaihtanut kytkintä ja onhan sekin homma nyt paljon mukavampi tehdä.
IMG_20220308_130252.jpg
Kytkinkoppa näytti kai ihan siistiltä?
IMG_20220308_130305.jpg
Kytkinlevyn kunnosta en oikein osaa sanoa. Ihmeen hyvältä se kai näyttää tai ei ainakaan ihan loppu vissiin? Jokatapauksessa uusi paikoilleen.
IMG_20220308_130729.jpg
6. Avaan myös venttiilikopan ja koitan tutkia koneen mahdollisimman hyvin jokapuolelta sekä vaihtaa tiivisteitä, ettei tulisi uusia öljyvuotoja.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain avattua vaihdelaatikon ja sen sisällä näytti ihan hyvältä. Paikallistin öljyvuodon nyt lopullisesti tuohon vaihdevivun haitarikumiin, joka on ihan väljä. Motarilla ajellessa se öljyvuoto aina villiintyikin. Mistään muualta ei löytynyt vuotopaikkoja.
IMG_20220310_191319.jpg

Putsasin vaihteistoa brake cleanerillä, puukolla rapsutellen ja patapadalla tiskaten. Kovin työlästä oli, joten ostin soodapuhallusvehkeet. Sekään ei tuottanut läheskään täydellistä kiiltoa, niin täytyy vielä maalata vaihteisto.
IMG_20220310_190804.jpg

Pultteja laitoin happokylpyyn.
IMG_20220310_190848.jpg

Kumma juttu, että kun auton ropailuinspiraatio iskee, niin aina se tietää rahanmenoa. Ostoslistalla on nyt tiivisteitä ja jotain pikkuosia. Mielessä käy välillä kalliimmatkin investoinnit, mutta ei kai nyt sentään.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vaihteisto on takaisin nipussa. Tuon vaihteiston linkun porasin lopulta pois, kun menetin jo uskon, että siellä on lyötävä tappi. Foorimilta saatu ohje oli kuitenkin ihan oikein ja tappi sieltä löytyi. Teen kierteen ja laitan pultin tilalle.
IMG_20220311_133912.jpg
Pultteja ym. pikkuosia on putsattuina. Osiin alkaa muodostumaan pesun jälkeen aika nopeasti pintaruostetta, niin laitoin ne nyt lamppuöljyyn lillumaan. Aika hyvin tuo imusarjan alla oleva tukirautakin puhdistui.
IMG_20220312_103159.jpg IMG_20220311_151724.jpg IMG_20220312_104258.jpg

Sitten moottorin kimppuun.
Jakopää vaikutti ihan hyvältä ja kierrekorjauksen kokenut kiristimen pultti oli pysynyt hyvin paikallaan. Pääsin tutkimaan konetta alapuolelta nyt vielä paremmin. Vaurioita ei näkynyt, mutta on pieni mahdollisuus, että porauslastuja olisi kuitenkin päässyt tippumaan öljypohjaan tuosta pienestä reijästä.
IMG_20220313_100742.jpg IMG_20220313_152106_LI.jpg
Se ei kuitenkaan ole suurin ongelmaa, vaan ostin puristuspainemittarin ja mittasin puristuksia selvittääkseni, mitä koneelle kannattaisi nyt tehdä. Ohjeesta poiketen, en tietenkään käyttänyt konetta lämpimäksi ja pyörittänyt startilla vaan räikällä käsin. Öljy ei ole kiertänyt koneessa aikoihin, joten mittailin puristuksia useampaan kertaan ja välillä lisäsin öljyä pyttyihin.
Kaikkien pyttyjen arvot oli korkeammat iltapäivällä verrattuna aamuun, joten voitelu parani ja männänrenkaat käsittääkseni vähän vertyi.

4-pytyssä kävi suhina, kun paineet ja öljy karkasi alakertaan, eli siellä on oikeasti ongelmaa. 4:een sain lopulta öljyn avulla paineet nousemaan kerran, mutta sitten taas huononi. Nokkien ajoitusta säädin vähän, mutta sen vaikutus mittaustuloksiin on aika olematon.
Yhtä ihan tarkkaa lukemaa/pytty on vähän vaikea antaa, mutta 1,2 ja 3:ssa oli vaikkapa 14 bar ja 4:ssa 6,5 bar suhihan saattelemana.
IMG_20220313_143857.jpg IMG_20220313_144507.jpg IMG_20220313_145156.jpg IMG_20220313_145745.jpg

Kun näin pitkälle on purettu ja ongelma havaittu, niin eihän tuota voi vaan takaisin nippuun laittaa. Täytyy purkaa jakopää sekä kansi ja sitten ihmetellä hoonausta ja uusia männärenkaita tai jotain. Öljypumppua pitäsi myös tutkia tarkemmin. Kovin räyhäkät virityssuunnitelmat ei edelleenkään ole, kun se on vähän loputon tie. Kuitenkin toisen alakerran hankkiminen uudeksi aihioksi voisi olla ihan fiksu veto.
Toivottavasti kannesta ei löydy lisää murheita. Tosi selvästi se kyllä ilmeni, että paineet karkasi alakertaan, eikä venttiileistä tai kannentiivisteestä.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Koko kone on nyt purettu niin osiin kun pystyy. Pahempaa vikaa ei löytynyt, joten melkein kaikki koneen osat vaikuttaa ihan käyttökelpoisilta.
IMG_20220319_162152.jpg

Kantta en räjäyttänyt, kun siinä ei näkynyt mitään vikaa.
IMG_20220319_131722.jpg

4-pytystä olisi melkein toivonut löytyvän jotain selkeämpää vauriota kuin pienet mustat jäljet, jotka ei sormilla oikein tunnu. Hoonaamalla jäljet varmaan saisi pois. Muuta eroa muihin pyttyihin ei ollut.
IMG_20220319_132726.jpg

Männät ja männänrenkaat näytti samanlaisilta, eli ehjiltä. Voisiko tilanne silti parantua vaihtamalla männänrenkaat?
IMG_20220319_152915.jpg

Laakereiden kuntoa en oikein osaa arvioida. Kampiakselin laakereissa ei ole pahempaa jälkeä, mutta pari niistä oli vähän huonompaa ja ehkä syytä vaihtaa?
IMG_20220319_143844.jpg

Runkolaakereita en aikaisemmin ollut päässyt näkemään ja niissä oli mielestäni vähän pahempaa jälkeä. Olisiko syytä vaihtaa? Melkein kaikissa oli samantapaista jälkeä.
IMG_20220319_155852.jpg

Kampiakselin päittäisvälystä mittasin ja löysin lopulta ne päittäislaakeritkin, kun toinen putosi lattialle. Välystä on 0,15mm. Kampiakselin kauloissa ei näkynyt vaurioita.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain vähän lisää näkemystä lohkon tutkimiseen ja 4-pytyn yläosasta löytyykin kahdesta kohdasta ropelöä, vaikka näyttää samanlaiselta mustalta kuin muissakin. Tässä siis selvä syy paineiden katoamiseen.
IMG_20220320_101637.jpg

Nokka-akselit irrotin, kun ajattelin tällä kertaa laittaa ne pienet rst-aluslevyt korokkeiksi tasureiden alle. En ole ihan saanut mielenrauhaa, jos keinuvivut pääsisikin joskus tippumaan itsestään hiottujen nokkien vuoksi. Samalla pystyy tarkastamaan paremmin kaikki kannen koloset.
IMG_20220320_160547.jpg

Seuraavaksi lohko lähtee koneistamolle. Sitten voi ja pitää tehdä lisää päätöksiä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Paljon on ollut erilaista pohdintaa, illalla sängyssä pyörimistä ja vähän excel-laskentaakin.
Lohko on koneistamolla hoonattuna ja se oli kuulemma tosi hyvässä kunnossa. Siitä oikaistaan myös yläpinta. Hoonaukseen päädyttiin, kun Janicolilta löytyi yksi setti uusia männänrenkaita ja sieltä tilasin myös uudet alakerran laakerit std-kokoisina ja merkiltään King. Kampiakselin kaulat kiillotetaan, vaikka ne onkin ihan hyvät.

Työkaluarsenaalia piti täydentää iskumeisselillä, että sain öljypumpun avattua. Välykset on tosi hyvät ja muutenkin kunnossa.
IMG_20220327_105515.jpg

Ostin Kaazin levylukon, kun sellainen tuli käytettynä vastaan juuri nyt kun vaihdelaatikko on vielä pöydällä. Lukolla on ajettu vissiin pari rallia ja ihan hyvältä näyttää. Tämä on nyt kalliimpi hankinta, mutta kuitenkin halvempi kuin uusi lukko, jollaista en olisi raaskinut ostaa.
IMG_20220325_175328.jpg

Joidenkin varaosien löytäminen tuntuu nykyään olevan vielä entistä hankalampaa. Toisaalta jotain osia löytyy helpommin ja halvemmalla netistä kuin ennen. Pitää vaan kysellä verkkokaupoistakin saatavuuksia erikseen, kun ei suoraan selailemalla löydy.
Vaihdevivun haitarikumin aihion ostin IKH:sta kun mistään ei löydy alkuperäistä. Toisaalta alkuperäinen kumikin on ehjä, eikä vaikuta enää niin väljältäkään.
IMG_20220324_183918.jpg
Lootaöljyvuoto saattaa johtua myös siitä, jos huohotus on ollut tukossa. Bmw:n perän hikoilut ainakin saa loppumaan rassaamalla huohotusreikää.

Vastaan on tullut joitain käytettyjä viriosia, mutta jotenkin kai se luotettavuus on minulle tärkeämpää. Joku viriasia vaikuttaa aina johonkin muuhun ja siitä taas tulisi lisää rahanmenoa jo muutenkin järjettömään autoprojektiin.
Mulla on kuitenkin olemassa uusi vakiokytkin, joka ei mahdottoman paljon enempää kestäisi ja löytyy myös toiset alkuperäiset jarrut, joita mielellään hyödyntäisi.

Mittasin puristustilavuuden omassa moottorilaboratotiossa ja laskin oletetun puristussuhteen. Oli jotenkin hankalaa laskeskella, mutta kai tämä on nyt oikein. Kansiremontin jäljiltä puristussuhde oli noin 11,7:1.
IMG_20220327_154611.jpgIMG_20220327_181459.jpg
Nyt lohkon ja kannen oikaisussa lähtee vielä vähän pois ja puristussuhteeksi tulossa noin 12,3:1. Kannesta voisi ottaa ehkä vielä pikkusiivun pois, jos tavoittelisi vaikka 12,5:1.
Alunperin gti-lancerissa oli 10,5:1.

Ajatuksena on keventää vauhtipyörää ja tasapainottaa alakerta.
Kannen oikaisun yhteydessä taidan teettää siihen myös vesipainekokeen.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Youtubesta löytyy sen verran hyviä opasvideoita Kaazin lukoista, että uskalsin purkaa tuon omankin lukon. Lukosta ei löydy mitään koodia, joten tarkkaa mallia en tiedä. Osasin päätellä, että se on 1.5-way ja esijännitys ei vaikuttanut mahdottoman tiukalta, vaikka olenkin huono sitä arvioimaan. Toivottavasti tämä on Basic-malli, eli paremmin kadulle sopiva.
Purkamisen yhteydessä oli tarkoitus varmistaa, ettei lukko ole ihan rutikuiva, joten öljysin osat samalla.
IMG_20220331_172838.jpgIMG_20220331_181440.jpg
Vaihteisto on taas nipussa ja vaihteetkin tuntuu menevän päälle.
IMG_20220331_200113.jpg
Olen hankkinut jo aiemmin Red Linen MT-85 vaihteistoöljyt ja vissiin se tämän lukonkin kanssa soveltuu. Lisäainetta voi laitella sitten tarvittaessa.

Puristussuhteeseen liittyen olen miettinyt, pitäisikö ottaa E85 käyttöön nakutuksen estämiseksi. Siitä aiheutuisi sitten taas omat juttunsa, mutta 98:n kanssa saattaisi olla jo ongelmia.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakatessani koneistamolle lähteviä osia huomasin, että vauhtipyörän hammaskehä on kulunut. Muistinkin, että pari kertaa startti on joskus rääkäissyt. Gti:n vauhtipyörää tai uutta hammaskehää ei löytynyt, joten ostin 4g92:n vauhtipyörän, josta saadaan toivottavasti hammaskehä vaihdettua. Myös 4g93 Gdi:n vauhtipyörä on erilainen. Ruosteet putsaantui hyvin, kun pidin yön yli happokylvyssä.
IMG_20220408_165931.jpgIMG_20220409_115018.jpg

Purin, putsasin ja fiksasin startin. Purin ja putsailin myös laturia vähän, mutta sen saatan uusia kokonaan, enkä alkanut sen tarkemmin remontoimaan.
IMG_20220410_095902.jpg

Alakerran laakerit, männänrenkaat, tiivisteet ym. saapui, joten nyt alakerran hommat ja tasapainotus pitäisi onnistua. Moottorin kasauksen muutkin tarvikkeet on hankittuina. Tilasin tavaraa nyt ensimmäisen kerran Aeromotorsilta ja hyvin se tuntui pelaavan.

Tilasin uuden kampiakselin hihnapyörän, kun se ei ollut kallis hankinta ja niitä on vissiin ainakin evoissa jonkun verran hajonnut vulkanoinnin pettäessä. Uusi on 20g alkuperäistä kevyempi.
IMG_20220403_140736.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Lohkon sainkin jo kotiin, kun vein muita osia koneistamolle. Eilen maalasin koneen osia ja vaihdelaatikon.
IMG_20220412_174657.jpgIMG_20220414_103056.jpgIMG_20220414_122226.jpg
Soittelin tällä viikolla FuelFlexFinlandille ja kyselin kuinka tuollainen laite voi toimia ilman etanolianturia. https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/product/348f386905ca7258a48f4bbc0f6e12fe/
Tämä laite olisi kuulemma ihan toimiva lancerissa ja etanolin määrän haistelu tapahtuu suuttimissa. Eli kai lambdan avulla?
Flexfuel olisi hyvä, niin voisi ajella etanolilla, mutta talvisäilön ajan voisi käyttää bensaa. Eihän tuollainen laite poissuljekaan muunlaista moottorinohjausta.
Luin foorumilta etanoliin liittyvää juttua ja se Pelle Peloton-säätötouhu ei kiinnosta, enkä osaakaan.
Tai sitten hankkii vaan aluksi isommat suuttimet ja kokeilee kuinka toimii.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Mittasin uusien männänrenkaiden välykset ja asensin renkaat mäntiin. Mitään ei tarvinut viilata, vaan olivat valmiiksi sopivat. Merkkasin myös renkaiden jatkosten oikeat paikat tussilla asennusta helpottamaan.
IMG_20220425_191210.jpg
Punnitsin mielenkiinnosta mäntä/veivipaketit ja olivat gramman tarkkuudella kaikki samanpainoisia.
IMG_20220425_184821.jpgIMG_20220425_184805.jpgIMG_20220425_184641.jpgIMG_20220425_184722.jpg
YouTubesta löytyy hyviä opasvideoita moottorin kasauksen. Niiden ja Mitsubishin korjausoppaan avulla tämä on ihan terapeuttista puuhastelua.

Bongasin Moposportin nettisivuilta tällaisen Mitsubishin adapterin bensakiskon päähän ja hain tänään sen postista.
Screenshot_20220426_203933_com.fsecure.ms.saunalahti_m_edit_3428629570942976.jpg
Jospa tämän avulla saisi ongelmia aiheuttaneen liitoksen pitämään. Bensanpaineen säätimen mukana tullut adapteri ei ollut oikein sopiva.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Eilen hain koneistamolta loput osat kotiin. Etukäteen pyytämäni hinnat kyllä piti, mutta on tuo koneistus vaan arvokasta hommaa.
Vauhtipyörän hammaskehän vaihdon teetin kevennyksen yhteydessä, kun itsellä ei ole kaasupilliä. Kehän vaihto 4g92:sta onnistui hyvin.
Alkuperäinen valurautavauhtipyörä oli kuulemma aika huonosti valettu ja siitä sorvattiin reunan lisäksi keskemmältä patti pois. Tietty myös kytkinpinta oikaistiin.
Puntarin kanssa oli ennen sorvausta vähän sählinkiä, mutta nyt vauhtipyörä painaa 5,8kg. Alunperin paino oli oletettavasti noin 7kg.
4g92 vauhtipyörä on alunperin 6,5kg.
IMG_20220430_173434.jpgIMG_20220430_173746.jpg
Eilen sovittelin runkolaakerita paikalleen ja vähän jo huolestutti, kun kampiakseli ei pyörinyt kovin herkästi ilman alakerran pultteja. Tutkin netistä välysasiaa ja koitin mittailla välyksiä.
Nyt lopputulemana kiillotetut kaulat ja uudet std-laakerit vaikuttaa toimivan hyvin. Eli kun kiristin pultit ohjeen mukaan, niin kampiakseli pyörii sopivan herkästi, eikä takertele missään kohtaa.
Kampiakselin päittäisvälys on uusilla päittäislaakereilla tasan sama kuin ennen alakerran purkua, eli 0,15mm. Se on hyvin toleranssissa.
IMG_20220429_173931.jpgIMG_20220429_173603.jpg
Kiinnittelin tiivistemassan kanssa molemmat päätykappaleet ja uudet kampiakselin tiivisteet, eli öljypumppukin meni paikalleen. Kiinnitin myös vesipumpun ja jakohihnan kiristimen, jonka kierteenkorjaus helicoil-kierteellä tuntuu toimivan.
IMG_20220430_171915.jpg
Kansi koeponnistettiin koneistamolla ja se oli ihan kunnossa. Puristussuhdelaskelmieni jälkeen siitä otettiin 0,3mm pois. Varmaan mittaan palotilat uudelleen, että saan laskettua tarkemmin todellisen puristussuhteen.

Tämä taitaa nykyään olla vaan omaksi iloksi ja hyödyksi kirjoittelua, mutta tässä kuitenkin taas linkki KESKUSTELUALUEELLE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Männät sain asennettua paikoilleen.
Mittasin kannesta palotilat uudelleen ja puristussuhteeksi tulee nyt 12,54:1. Männät oli alunperin lohkonpinnan kanssa samassa tasossa. Testailin vanhalla puristuneella kannentiivisteellä, että männänreuna tulee nyt 0,2mm yli lohkon pinnasta. Joten toiset 0,2mm jää vielä tilaa, ettei männät osu kanteen.
IMG_20220501_161715.jpgIMG_20220501_183005.jpgIMG_20220501_182901.jpg
Katsoin huvikseen, kuinka suorat lohkon ja kannen pinnat ovat oikaisun jäljiltä, eikä tietysti moitetta löytynyt.
IMG_20220501_184445.jpg

Moottorin alapuolisesta palkista putsasin vanhat mönjät, maalit ja ruosteet pois. Pohjamaalasin sen Super Rostexilla. Ostin myös kiiltävänmustaa siveltävää pintamaalia.
Moottorin ja vaihteiston hapolla putsattuja pikkuosia maalasin puolikiiltävällä mustalla.
IMG_20220507_154207.jpgIMG_20220508_153411.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Keskustelupuolelle tulikin kommenttia, että paljealueen korkeus 0,2mm on tosi vähän. Hieman asia kaiveli itseäkin ja siksi kirjoittelin siitä tänne.
Soittelin koneistamolle ja paljealuetta voisi kasvattaa kannen puolelta ottamalla tavaraa esim. 0,6mm pois.
Silloin puristussuhde ei laskisi paljon, vaan tulisi olemaan noin 12,5:1 ja paljealueen korkeus 0,8mm. Hinta 100-200€.
Kahdella metallisella kannentiivisteellä arvot olisi 11,96:1, 0,6mm ja 24€.
Kolmella metallisella kannentiivisteellä arvot olisi 11,43:1, 1mm ja 48€.
Alkuperäisellä 1,2mm massatiivisteellä arvot olisi 11,43:1, 1mm ja 0€, kun niitä on jo pari ylimääräistä tiivistesarjojen mukana tulleita.
Täytyy pohdia kuinka etenen.
Kansi on vielä kasaamatta, joten sen puoleen kaikki on vielä mahdollista.

Moottorin alapuolisen palkin maalasin eilen.IMG_20220510_181952.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Teoreettiset laskelmat on mitä on, mutta mittailin eilen ihan oikeiden kannentiivisteiden avulla.
Massatiiviste sekä 2*metallitiivistettä on molemmat käytännössä paksuudeltaan 1,2mm. Kokoonpuristettuna molemmat vaihtoehdot arviolta noin 1mm.
Paljealueen korkeudeksi jää 0,8-1mm ja se on riittävä.
IMG_20220511_171306.jpgIMG_20220511_172739.jpg
Tilasin toisenkin uuden metallisen kannentiivisteen ja 2*metallitiivisteellä puristussuhteeksi tulee noin 11,7:1.
Kansiremontin jäljiltä puristussuhde oli sama 11,7:1, mutta silloin paljealueen korkeus oli vain 0,4-0,5mm, enkä osannut olla siitä huolissani.
Tilasin Aeromotorsilta samalla etutukivarret ym. alustan osaa keulaan.
 
Ylös Bottom