Lancer GTI -93, Febiz

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Takaspoilerin kitit oli ehtinyt hyvin kovettumaan 13 vuoden aikana, kun kaivoin spoilerin ullakolta esiin ja jatkoin jalkojen muotoilua kesälomailtojen iloksi.
IMG_20210619_144801.jpg
Ostaessa kiinnikkeinä oli lyöntimutterit väärin asennettuina ja ne oli korkannut irti. Lattarautakiinnikkeet ja lasikuitukorjaukset olin tehnyt, mutta jalkojen viimeistelyyn ei ole aikaisemmin into riittänyt. Nyt vielä vähän viimeistelyä ja hiontavärin ruiskutus. IMG_20210706_181513.jpg
Omasta mielestä toi siipi sopii lanceriin tosi hyvin.
IMG_20210706_201857.jpg
Tämän jälkeen pitäis palata teknisten ongelmien kimppuun ja saas nähdä kauanko innostus riittää.
Auton kabiini on ollut poikien leikkipaikkana aika rajuissakin leikeissä, mutta ihmeellisesti kaikki on säilynyt ehjänä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Verestin ruiskumaalausmuistoja 10 vuotta vanhoilla maaleilla tähän spoileriin kun ei siinä mitään menettänytkään.
Ostin nyt ainoastaan lisää tinneriä ja tislattua vettä. Pohjamaaliruiskun olen jossain vaiheessa hankkinut uuden.

Pohjatöistä tuli ihan suht hyvät, mutta hiontapohjamaali loppui kesken. Lisäksi se kuivui tosi kauan ja pelkäsin kuivuuko ollenkaan.
IMG_20210713_185823.jpg

Vedin sinistä väriä pintaan ja sekin loppui vähän kesken.
Ruiskuttelin vielä lakan pintaan, niin tuli kaikki työvaiheet tehtyä ja pääsin purkinpohjista eroon.

Näin lähelle asennusta tuo spoileri ei ole minulla vielä päässytkään, mutta saattaa se nytkin vielä päästä takaisin ullakolle.
IMG_20210714_215152.jpg

Toissasyksynä olin aloitellut vaihdelaatikon irrottelua purkutöillä, mutta sitten tarvinkin työvälineitä käyttiksen ruostesuojaushommaan ja lancerin laskin takaisin pyörilleen. Nyt mietin jatkaisinko sitä vai bensapumppu ensin kuntoon...ja millä aikataululla.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kävin kesälomareissun varrella ostamassa vähän osia yhdestä purkuautosta.

Oleellisimpana tarpeena oli takaluukun saranasetti varsinkin, jos maltan joskus rei'ittää kontin spoileria varten.
Vanhasta olen poistanut toisen vääntötangon, kun kevennetty luukku pomppasi turhan räväkästi ylös.
Tanko oli aiemmin jo olemassa, mutta olinkin poistanut myös sen kiinnitysosat.
IMG_20210720_191743.jpg

Purkuautosta löytyi syvä mokkaratti punaisilla tikkauksilla, joka on nykyään toiseksi miellyttävin vaihtoehto ja kun hyväkuntoisia evo3:n ratteja ei ole tullut vastaan.
Lisäksi mustaksi maalatut aurinkolipat, joissa maali on pysynyt paremmin kuin omissa vanhoissa.
IMG_20210720_191708.jpg

Lisäksi kaikki sähköikkunoiden mekanismit ja nappulat. Takahissit ei ole ehjät, mutta on erilailla rikki, kuin poistamassani takaoven mekanismissa.
IMG_20210720_192020.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Maalasin aamupäivällä kontin saranahässäkän mustaksi ja vaihdoin paikalleen. Nyt kontti taas pomppaa pystyyn turhan rivakasti.

Iltasella tunkkasin perän ylös ja irrotin bensatankin. Siellä olikin liruteltavana vielä 15 litraa bensaa, mutta muuten purkuhomma meni ihmeen näppärästi.
Positiivinen asia on se, että tankin sisältä taisi löytyä syyllinen bensapaineongelmaan.
Pumpun siivilä oli ruostemönjästä tukossa.
IMG_20210721_194832.jpg

Tankki on ihan suht siistissä kunnossa. Ajattelin pestä ja maalata sitä.
IMG_20210721_195753.jpg

Auton pohja on tankin yläpuolelta myös ihan siisti. Nyt sinne on helppo ruiskutella alustamassaa.
IMG_20210721_200713.jpg

Ihmettelen miksei tässä autossa ole takapenkin alla luukkua, josta pääsisi bensapumppuun käsiksi tankkia irrottamatta ja mietin tekisikö nyt itse sellaisen luukun.

Bensapumpussa ei välttämättä ole vikaa, mutta taidan ostaa sinne Walbro 255LPH:n.
Johdotuksissa en nopealla vilkaisulla havainnut mitään vikaa.

Keskustelu
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kun projektiin tulee näin pitkiä taukoja, niin tämä päiväkirja onkin ihan hyödyllinen, että muistaa mikä tilanne on.

Tein luukun bensapumpun kohdalle ja siitä olikin jo hyötyä sekä ruiskutin alustamassaa tankin yläpuolelle.
IMG_20210729_190054.jpg

Tankin yläpuolen fiksasin.
IMG_20210722_135620.jpg IMG_20210727_211607.jpg

Tilasin Walbro gss342 bensapumpun ja se olisikin ollut plug&play, mutta tankki ei ollut riittävän syvä, eli pumppu ei mahtunut tankkiin.
Sitten olikin tuhottava alkuperäiset letku- ja sähköliitännät ja viriteltävä omat, että sai pumppua ylemmäs.

Konehuoneessa on liittimiä ym. irrallaan, mutta kiinnitin akunkengän ja käänsin virrat päälle. Jostain syystä pumppu ei inahtanut, eikä mitatessakaan pumpulle tullut virtaa.
Otin virran suoraan akusta ja sain nostettua bensapaineet 3 baariin.

Takaosaan tekemäni uusien bensaletkujen klemmariliitokset näytti pitävän, mutta bensakiskon liitos yleismallisella laipalla bensapaineensäätimeen alkoi taas vuotaa.
IMG_20210730_173319.jpg

Seuraavaksi voisi ruostesuojata takaosan kokonaan nyt, kun perä on ylhäällä ja sitten siirtyä konehuoneeseen jollain aikataululla.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vaihdoin bensatankin vierestä katkenneen käsijarruvaijerin kiinnityspultin ja ruiskutin kotelosuojaa peräpäähän.
Sen jälkeen sain laskettua auton pyörilleen odottelemaan seuraavaa hommaa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tämän vuoden talviloma osuu niin, ettei se ole muun perheen kanssa samaan aikaan, joten ajattelin hyödyntää omaa aikaa lancerin kimpussa.
En ole koskaan itse ottanut autosta konetta pois, mutta on tuntunut ja näyttänyt siltä, että muut vaihtelee koneita kädenkäänteessä, niin ei se mahdottoman työlästä voi olla. Olen aina välillä sulatellut asiaa ja eilen kävin ostamassa moottoripukin, johon nostin tänään koneen moottorinosturilla, jonka hankin jo vuosia sitten.

Iän karttuessa työergonomia alkaa olla tärkeämpää, niin onhan moottoria ja laatikkoa kivempi ihmetellä kunnolla pöydän ääressä, eikä tallin lattialla könyten ahtaissa paikoissa ja aina illalla selkä jumissa.

Konehuoneen purkua olin aloitellut jo joskus aiemmin ja reilussa päivässä sain purettua niin, että koneen sai nostettua pois. Mitään suurempia hankaluuksia ei ollut, joten jo nyt tuntuu, että kannatti tehdä näin.
IMG_20220308_111626.jpg
Ihan tarkkaa visiota tulevasta ei ole, mutta muutama asia johti tähän:
1. Ensinnäkin varmaan haaveilen, että tästä tulisi vielä joskus luotettava menopeli ja kun koppa ei ole mätä, niin siinä mielessä ainakin mahdollista. :D

2. Laatikko vuotaa öljyä ulos ja hämmästyksekseni laatikosta ei tullut yhtään öljyä pihalle, kun avasin propun. Laatikkoöljyä lisäsinkin joskus reilusti. Nyt en muista, laskinko laatikkoöljyt ulos jo silloin, kun aloittelin konehuoneen purkua vai mihin ne on kadonnut. Laatikko on nyt pöydällä, mutta sitä en saanut vielä tänään avattua.
IMG_20220308_152758.jpg
3. Jakopään kiristinpanoksen katkennut ja korjaamani pultti ei ihan anna mielenrauhaa, koska se oli niin ahtaassa paikassa, että piti porata pois porakoneeseen kiinnitettävän kulmavaihteen avulla. Lisäksi mulla ei ollut käytössä jakopään kiristystyökalua, niin jakopään asennus oli hieman väkivaltaista. Nyt ne on helposti tsekattavissa.

4. Öljypohjan irrotin taas ja tarkistin löytyykö sieltä mitään ylimääräistä. Äkkiseltään ei löytynyt mitään huolestuttavaa. Siivilässä oli ainoastaan pari pientä tiivisteaineroskaa.
IMG_20220308_145600.jpgIMG_20220308_152423.jpg
5. Kytkin on alkuperäinen ja jossain kaapin perällä on hankittuna uusi kytkin. Koskaan aiemmin en ole vaihtanut kytkintä ja onhan sekin homma nyt paljon mukavampi tehdä.
IMG_20220308_130252.jpg
Kytkinkoppa näytti kai ihan siistiltä?
IMG_20220308_130305.jpg
Kytkinlevyn kunnosta en oikein osaa sanoa. Ihmeen hyvältä se kai näyttää tai ei ainakaan ihan loppu vissiin? Jokatapauksessa uusi paikoilleen.
IMG_20220308_130729.jpg
6. Avaan myös venttiilikopan ja koitan tutkia koneen mahdollisimman hyvin jokapuolelta sekä vaihtaa tiivisteitä, ettei tulisi uusia öljyvuotoja.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain avattua vaihdelaatikon ja sen sisällä näytti ihan hyvältä. Paikallistin öljyvuodon nyt lopullisesti tuohon vaihdevivun haitarikumiin, joka on ihan väljä. Motarilla ajellessa se öljyvuoto aina villiintyikin. Mistään muualta ei löytynyt vuotopaikkoja.
IMG_20220310_191319.jpg

Putsasin vaihteistoa brake cleanerillä, puukolla rapsutellen ja patapadalla tiskaten. Kovin työlästä oli, joten ostin soodapuhallusvehkeet. Sekään ei tuottanut läheskään täydellistä kiiltoa, niin täytyy vielä maalata vaihteisto.
IMG_20220310_190804.jpg

Pultteja laitoin happokylpyyn.
IMG_20220310_190848.jpg

Kumma juttu, että kun auton ropailuinspiraatio iskee, niin aina se tietää rahanmenoa. Ostoslistalla on nyt tiivisteitä ja jotain pikkuosia. Mielessä käy välillä kalliimmatkin investoinnit, mutta ei kai nyt sentään.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vaihteisto on takaisin nipussa. Tuon vaihteiston linkun porasin lopulta pois, kun menetin jo uskon, että siellä on lyötävä tappi. Foorimilta saatu ohje oli kuitenkin ihan oikein ja tappi sieltä löytyi. Teen kierteen ja laitan pultin tilalle.
IMG_20220311_133912.jpg
Pultteja ym. pikkuosia on putsattuina. Osiin alkaa muodostumaan pesun jälkeen aika nopeasti pintaruostetta, niin laitoin ne nyt lamppuöljyyn lillumaan. Aika hyvin tuo imusarjan alla oleva tukirautakin puhdistui.
IMG_20220312_103159.jpg IMG_20220311_151724.jpg IMG_20220312_104258.jpg

Sitten moottorin kimppuun.
Jakopää vaikutti ihan hyvältä ja kierrekorjauksen kokenut kiristimen pultti oli pysynyt hyvin paikallaan. Pääsin tutkimaan konetta alapuolelta nyt vielä paremmin. Vaurioita ei näkynyt, mutta on pieni mahdollisuus, että porauslastuja olisi kuitenkin päässyt tippumaan öljypohjaan tuosta pienestä reijästä.
IMG_20220313_100742.jpg IMG_20220313_152106_LI.jpg
Se ei kuitenkaan ole suurin ongelmaa, vaan ostin puristuspainemittarin ja mittasin puristuksia selvittääkseni, mitä koneelle kannattaisi nyt tehdä. Ohjeesta poiketen, en tietenkään käyttänyt konetta lämpimäksi ja pyörittänyt startilla vaan räikällä käsin. Öljy ei ole kiertänyt koneessa aikoihin, joten mittailin puristuksia useampaan kertaan ja välillä lisäsin öljyä pyttyihin.
Kaikkien pyttyjen arvot oli korkeammat iltapäivällä verrattuna aamuun, joten voitelu parani ja männänrenkaat käsittääkseni vähän vertyi.

4-pytyssä kävi suhina, kun paineet ja öljy karkasi alakertaan, eli siellä on oikeasti ongelmaa. 4:een sain lopulta öljyn avulla paineet nousemaan kerran, mutta sitten taas huononi. Nokkien ajoitusta säädin vähän, mutta sen vaikutus mittaustuloksiin on aika olematon.
Yhtä ihan tarkkaa lukemaa/pytty on vähän vaikea antaa, mutta 1,2 ja 3:ssa oli vaikkapa 14 bar ja 4:ssa 6,5 bar suhihan saattelemana.
IMG_20220313_143857.jpg IMG_20220313_144507.jpg IMG_20220313_145156.jpg IMG_20220313_145745.jpg

Kun näin pitkälle on purettu ja ongelma havaittu, niin eihän tuota voi vaan takaisin nippuun laittaa. Täytyy purkaa jakopää sekä kansi ja sitten ihmetellä hoonausta ja uusia männärenkaita tai jotain. Öljypumppua pitäsi myös tutkia tarkemmin. Kovin räyhäkät virityssuunnitelmat ei edelleenkään ole, kun se on vähän loputon tie. Kuitenkin toisen alakerran hankkiminen uudeksi aihioksi voisi olla ihan fiksu veto.
Toivottavasti kannesta ei löydy lisää murheita. Tosi selvästi se kyllä ilmeni, että paineet karkasi alakertaan, eikä venttiileistä tai kannentiivisteestä.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Koko kone on nyt purettu niin osiin kun pystyy. Pahempaa vikaa ei löytynyt, joten melkein kaikki koneen osat vaikuttaa ihan käyttökelpoisilta.
IMG_20220319_162152.jpg

Kantta en räjäyttänyt, kun siinä ei näkynyt mitään vikaa.
IMG_20220319_131722.jpg

4-pytystä olisi melkein toivonut löytyvän jotain selkeämpää vauriota kuin pienet mustat jäljet, jotka ei sormilla oikein tunnu. Hoonaamalla jäljet varmaan saisi pois. Muuta eroa muihin pyttyihin ei ollut.
IMG_20220319_132726.jpg

Männät ja männänrenkaat näytti samanlaisilta, eli ehjiltä. Voisiko tilanne silti parantua vaihtamalla männänrenkaat?
IMG_20220319_152915.jpg

Laakereiden kuntoa en oikein osaa arvioida. Kampiakselin laakereissa ei ole pahempaa jälkeä, mutta pari niistä oli vähän huonompaa ja ehkä syytä vaihtaa?
IMG_20220319_143844.jpg

Runkolaakereita en aikaisemmin ollut päässyt näkemään ja niissä oli mielestäni vähän pahempaa jälkeä. Olisiko syytä vaihtaa? Melkein kaikissa oli samantapaista jälkeä.
IMG_20220319_155852.jpg

Kampiakselin päittäisvälystä mittasin ja löysin lopulta ne päittäislaakeritkin, kun toinen putosi lattialle. Välystä on 0,15mm. Kampiakselin kauloissa ei näkynyt vaurioita.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain vähän lisää näkemystä lohkon tutkimiseen ja 4-pytyn yläosasta löytyykin kahdesta kohdasta ropelöä, vaikka näyttää samanlaiselta mustalta kuin muissakin. Tässä siis selvä syy paineiden katoamiseen.
IMG_20220320_101637.jpg

Nokka-akselit irrotin, kun ajattelin tällä kertaa laittaa ne pienet rst-aluslevyt korokkeiksi tasureiden alle. En ole ihan saanut mielenrauhaa, jos keinuvivut pääsisikin joskus tippumaan itsestään hiottujen nokkien vuoksi. Samalla pystyy tarkastamaan paremmin kaikki kannen koloset.
IMG_20220320_160547.jpg

Seuraavaksi lohko lähtee koneistamolle. Sitten voi ja pitää tehdä lisää päätöksiä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Paljon on ollut erilaista pohdintaa, illalla sängyssä pyörimistä ja vähän excel-laskentaakin.
Lohko on koneistamolla hoonattuna ja se oli kuulemma tosi hyvässä kunnossa. Siitä oikaistaan myös yläpinta. Hoonaukseen päädyttiin, kun Janicolilta löytyi yksi setti uusia männänrenkaita ja sieltä tilasin myös uudet alakerran laakerit std-kokoisina ja merkiltään King. Kampiakselin kaulat kiillotetaan, vaikka ne onkin ihan hyvät.

Työkaluarsenaalia piti täydentää iskumeisselillä, että sain öljypumpun avattua. Välykset on tosi hyvät ja muutenkin kunnossa.
IMG_20220327_105515.jpg

Ostin Kaazin levylukon, kun sellainen tuli käytettynä vastaan juuri nyt kun vaihdelaatikko on vielä pöydällä. Lukolla on ajettu vissiin pari rallia ja ihan hyvältä näyttää. Tämä on nyt kalliimpi hankinta, mutta kuitenkin halvempi kuin uusi lukko, jollaista en olisi raaskinut ostaa.
IMG_20220325_175328.jpg

Joidenkin varaosien löytäminen tuntuu nykyään olevan vielä entistä hankalampaa. Toisaalta jotain osia löytyy helpommin ja halvemmalla netistä kuin ennen. Pitää vaan kysellä verkkokaupoistakin saatavuuksia erikseen, kun ei suoraan selailemalla löydy.
Vaihdevivun haitarikumin aihion ostin IKH:sta kun mistään ei löydy alkuperäistä. Toisaalta alkuperäinen kumikin on ehjä, eikä vaikuta enää niin väljältäkään.
IMG_20220324_183918.jpg
Lootaöljyvuoto saattaa johtua myös siitä, jos huohotus on ollut tukossa. Bmw:n perän hikoilut ainakin saa loppumaan rassaamalla huohotusreikää.

Vastaan on tullut joitain käytettyjä viriosia, mutta jotenkin kai se luotettavuus on minulle tärkeämpää. Joku viriasia vaikuttaa aina johonkin muuhun ja siitä taas tulisi lisää rahanmenoa jo muutenkin järjettömään autoprojektiin.
Mulla on kuitenkin olemassa uusi vakiokytkin, joka ei mahdottoman paljon enempää kestäisi ja löytyy myös toiset alkuperäiset jarrut, joita mielellään hyödyntäisi.

Mittasin puristustilavuuden omassa moottorilaboratotiossa ja laskin oletetun puristussuhteen. Oli jotenkin hankalaa laskeskella, mutta kai tämä on nyt oikein. Kansiremontin jäljiltä puristussuhde oli noin 11,7:1.
IMG_20220327_154611.jpgIMG_20220327_181459.jpg
Nyt lohkon ja kannen oikaisussa lähtee vielä vähän pois ja puristussuhteeksi tulossa noin 12,3:1. Kannesta voisi ottaa ehkä vielä pikkusiivun pois, jos tavoittelisi vaikka 12,5:1.
Alunperin gti-lancerissa oli 10,5:1.

Ajatuksena on keventää vauhtipyörää ja tasapainottaa alakerta.
Kannen oikaisun yhteydessä taidan teettää siihen myös vesipainekokeen.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Youtubesta löytyy sen verran hyviä opasvideoita Kaazin lukoista, että uskalsin purkaa tuon omankin lukon. Lukosta ei löydy mitään koodia, joten tarkkaa mallia en tiedä. Osasin päätellä, että se on 1.5-way ja esijännitys ei vaikuttanut mahdottoman tiukalta, vaikka olenkin huono sitä arvioimaan. Toivottavasti tämä on Basic-malli, eli paremmin kadulle sopiva.
Purkamisen yhteydessä oli tarkoitus varmistaa, ettei lukko ole ihan rutikuiva, joten öljysin osat samalla.
IMG_20220331_172838.jpgIMG_20220331_181440.jpg
Vaihteisto on taas nipussa ja vaihteetkin tuntuu menevän päälle.
IMG_20220331_200113.jpg
Olen hankkinut jo aiemmin Red Linen MT-85 vaihteistoöljyt ja vissiin se tämän lukonkin kanssa soveltuu. Lisäainetta voi laitella sitten tarvittaessa.

Puristussuhteeseen liittyen olen miettinyt, pitäisikö ottaa E85 käyttöön nakutuksen estämiseksi. Siitä aiheutuisi sitten taas omat juttunsa, mutta 98:n kanssa saattaisi olla jo ongelmia.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakatessani koneistamolle lähteviä osia huomasin, että vauhtipyörän hammaskehä on kulunut. Muistinkin, että pari kertaa startti on joskus rääkäissyt. Gti:n vauhtipyörää tai uutta hammaskehää ei löytynyt, joten ostin 4g92:n vauhtipyörän, josta saadaan toivottavasti hammaskehä vaihdettua. Myös 4g93 Gdi:n vauhtipyörä on erilainen. Ruosteet putsaantui hyvin, kun pidin yön yli happokylvyssä.
IMG_20220408_165931.jpgIMG_20220409_115018.jpg

Purin, putsasin ja fiksasin startin. Purin ja putsailin myös laturia vähän, mutta sen saatan uusia kokonaan, enkä alkanut sen tarkemmin remontoimaan.
IMG_20220410_095902.jpg

Alakerran laakerit, männänrenkaat, tiivisteet ym. saapui, joten nyt alakerran hommat ja tasapainotus pitäisi onnistua. Moottorin kasauksen muutkin tarvikkeet on hankittuina. Tilasin tavaraa nyt ensimmäisen kerran Aeromotorsilta ja hyvin se tuntui pelaavan.

Tilasin uuden kampiakselin hihnapyörän, kun se ei ollut kallis hankinta ja niitä on vissiin ainakin evoissa jonkun verran hajonnut vulkanoinnin pettäessä. Uusi on 20g alkuperäistä kevyempi.
IMG_20220403_140736.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Lohkon sainkin jo kotiin, kun vein muita osia koneistamolle. Eilen maalasin koneen osia ja vaihdelaatikon.
IMG_20220412_174657.jpgIMG_20220414_103056.jpgIMG_20220414_122226.jpg
Soittelin tällä viikolla FuelFlexFinlandille ja kyselin kuinka tuollainen laite voi toimia ilman etanolianturia. https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/product/348f386905ca7258a48f4bbc0f6e12fe/
Tämä laite olisi kuulemma ihan toimiva lancerissa ja etanolin määrän haistelu tapahtuu suuttimissa. Eli kai lambdan avulla?
Flexfuel olisi hyvä, niin voisi ajella etanolilla, mutta talvisäilön ajan voisi käyttää bensaa. Eihän tuollainen laite poissuljekaan muunlaista moottorinohjausta.
Luin foorumilta etanoliin liittyvää juttua ja se Pelle Peloton-säätötouhu ei kiinnosta, enkä osaakaan.
Tai sitten hankkii vaan aluksi isommat suuttimet ja kokeilee kuinka toimii.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Mittasin uusien männänrenkaiden välykset ja asensin renkaat mäntiin. Mitään ei tarvinut viilata, vaan olivat valmiiksi sopivat. Merkkasin myös renkaiden jatkosten oikeat paikat tussilla asennusta helpottamaan.
IMG_20220425_191210.jpg
Punnitsin mielenkiinnosta mäntä/veivipaketit ja olivat gramman tarkkuudella kaikki samanpainoisia.
IMG_20220425_184821.jpgIMG_20220425_184805.jpgIMG_20220425_184641.jpgIMG_20220425_184722.jpg
YouTubesta löytyy hyviä opasvideoita moottorin kasauksen. Niiden ja Mitsubishin korjausoppaan avulla tämä on ihan terapeuttista puuhastelua.

Bongasin Moposportin nettisivuilta tällaisen Mitsubishin adapterin bensakiskon päähän ja hain tänään sen postista.
Screenshot_20220426_203933_com.fsecure.ms.saunalahti_m_edit_3428629570942976.jpg
Jospa tämän avulla saisi ongelmia aiheuttaneen liitoksen pitämään. Bensanpaineen säätimen mukana tullut adapteri ei ollut oikein sopiva.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Eilen hain koneistamolta loput osat kotiin. Etukäteen pyytämäni hinnat kyllä piti, mutta on tuo koneistus vaan arvokasta hommaa.
Vauhtipyörän hammaskehän vaihdon teetin kevennyksen yhteydessä, kun itsellä ei ole kaasupilliä. Kehän vaihto 4g92:sta onnistui hyvin.
Alkuperäinen valurautavauhtipyörä oli kuulemma aika huonosti valettu ja siitä sorvattiin reunan lisäksi keskemmältä patti pois. Tietty myös kytkinpinta oikaistiin.
Puntarin kanssa oli ennen sorvausta vähän sählinkiä, mutta nyt vauhtipyörä painaa 5,8kg. Alunperin paino oli oletettavasti noin 7kg.
4g92 vauhtipyörä on alunperin 6,5kg.
IMG_20220430_173434.jpgIMG_20220430_173746.jpg
Eilen sovittelin runkolaakerita paikalleen ja vähän jo huolestutti, kun kampiakseli ei pyörinyt kovin herkästi ilman alakerran pultteja. Tutkin netistä välysasiaa ja koitin mittailla välyksiä.
Nyt lopputulemana kiillotetut kaulat ja uudet std-laakerit vaikuttaa toimivan hyvin. Eli kun kiristin pultit ohjeen mukaan, niin kampiakseli pyörii sopivan herkästi, eikä takertele missään kohtaa.
Kampiakselin päittäisvälys on uusilla päittäislaakereilla tasan sama kuin ennen alakerran purkua, eli 0,15mm. Se on hyvin toleranssissa.
IMG_20220429_173931.jpgIMG_20220429_173603.jpg
Kiinnittelin tiivistemassan kanssa molemmat päätykappaleet ja uudet kampiakselin tiivisteet, eli öljypumppukin meni paikalleen. Kiinnitin myös vesipumpun ja jakohihnan kiristimen, jonka kierteenkorjaus helicoil-kierteellä tuntuu toimivan.
IMG_20220430_171915.jpg
Kansi koeponnistettiin koneistamolla ja se oli ihan kunnossa. Puristussuhdelaskelmieni jälkeen siitä otettiin 0,3mm pois. Varmaan mittaan palotilat uudelleen, että saan laskettua tarkemmin todellisen puristussuhteen.

Tämä taitaa nykyään olla vaan omaksi iloksi ja hyödyksi kirjoittelua, mutta tässä kuitenkin taas linkki KESKUSTELUALUEELLE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Männät sain asennettua paikoilleen.
Mittasin kannesta palotilat uudelleen ja puristussuhteeksi tulee nyt 12,54:1. Männät oli alunperin lohkonpinnan kanssa samassa tasossa. Testailin vanhalla puristuneella kannentiivisteellä, että männänreuna tulee nyt 0,2mm yli lohkon pinnasta. Joten toiset 0,2mm jää vielä tilaa, ettei männät osu kanteen.
IMG_20220501_161715.jpgIMG_20220501_183005.jpgIMG_20220501_182901.jpg
Katsoin huvikseen, kuinka suorat lohkon ja kannen pinnat ovat oikaisun jäljiltä, eikä tietysti moitetta löytynyt.
IMG_20220501_184445.jpg

Moottorin alapuolisesta palkista putsasin vanhat mönjät, maalit ja ruosteet pois. Pohjamaalasin sen Super Rostexilla. Ostin myös kiiltävänmustaa siveltävää pintamaalia.
Moottorin ja vaihteiston hapolla putsattuja pikkuosia maalasin puolikiiltävällä mustalla.
IMG_20220507_154207.jpgIMG_20220508_153411.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Keskustelupuolelle tulikin kommenttia, että paljealueen korkeus 0,2mm on tosi vähän. Hieman asia kaiveli itseäkin ja siksi kirjoittelin siitä tänne.
Soittelin koneistamolle ja paljealuetta voisi kasvattaa kannen puolelta ottamalla tavaraa esim. 0,6mm pois.
Silloin puristussuhde ei laskisi paljon, vaan tulisi olemaan noin 12,5:1 ja paljealueen korkeus 0,8mm. Hinta 100-200€.
Kahdella metallisella kannentiivisteellä arvot olisi 11,96:1, 0,6mm ja 24€.
Kolmella metallisella kannentiivisteellä arvot olisi 11,43:1, 1mm ja 48€.
Alkuperäisellä 1,2mm massatiivisteellä arvot olisi 11,43:1, 1mm ja 0€, kun niitä on jo pari ylimääräistä tiivistesarjojen mukana tulleita.
Täytyy pohdia kuinka etenen.
Kansi on vielä kasaamatta, joten sen puoleen kaikki on vielä mahdollista.

Moottorin alapuolisen palkin maalasin eilen.IMG_20220510_181952.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Teoreettiset laskelmat on mitä on, mutta mittailin eilen ihan oikeiden kannentiivisteiden avulla.
Massatiiviste sekä 2*metallitiivistettä on molemmat käytännössä paksuudeltaan 1,2mm. Kokoonpuristettuna molemmat vaihtoehdot arviolta noin 1mm.
Paljealueen korkeudeksi jää 0,8-1mm ja se on riittävä.
IMG_20220511_171306.jpgIMG_20220511_172739.jpg
Tilasin toisenkin uuden metallisen kannentiivisteen ja 2*metallitiivisteellä puristussuhteeksi tulee noin 11,7:1.
Kansiremontin jäljiltä puristussuhde oli sama 11,7:1, mutta silloin paljealueen korkeus oli vain 0,4-0,5mm, enkä osannut olla siitä huolissani.
Tilasin Aeromotorsilta samalla etutukivarret ym. alustan osaa keulaan.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Viimeviikonloppuna kävin vuosien tauon jälkeen radalla Ahvenistolla ja vasta nyt ensimmäisen kerran kerhon ratapäivillä.
Menopelinä ei kuitenkaan ollut tarinan Lancer, vaan perheauton virkaa toimittava Subaru Levorg, joka sekin on toki vähän kokenut autoharrastajan huolenpitoa ja oli tosi tasapainoinen vehje radalla.
Suurempia vahinkoja tuli tottakai välteltyä kaluston ja sen vuoksi että pojatkin oli takapenkillä kyydissä. Koko perheellä oli kivaa, kalusto toimi ja ratakilometrejä kertyi 76 km.
Samalla pääsin katselemaan muiden mitsuharrastajien ratakalustoa, jossa 4G93 on aika vahvasti edustettuna.

Subarussa on alkuperäisenä varusteena lisämittareita ja öljynlämpömittari löytyy jopa vaimon kauppakassista.
Aiemmin olen ajatellut, että tieto lisää tuskaa, mutta öljynlämpöjen seuraaminen rata-ajossa muutti mielen.
Laatumittarit maksaa aika paljon, enkä halua asentaa lanceriin puolihuolimattomasti montaa 52mm pyöreää mittaria.
Bongasin netistä halvan yhdistelmämittarin, johon tietysti suhtaudun varauksella.
Tarvikemotti.comin varastossa oli 2kpl. näitä yhdistelmämittareita ja matkahuolto toimitti sen alle 24h:ssa. Varmaan halusivat päästä näistä eroon.

On kyllä ihan kiinalainen vehje, mutta testailin sitä tänään ja se näyttää toimivan ihan fiksusti. Arvot on oikeaa suuruusluokkaa ja muuttuu loogisesti.
Vedenlämpömittarissa on asteikko 110 asteeseen saakka, joka juuri riittää myös öljynlämmön seuraamiseen ja niin aion tehdäkin.
IMG_20220526_165208.jpgIMG_20220526_165726.jpgIMG_20220526_165218.jpgIMG_20220524_170017.jpg
Myyjäliikekin on testannut mittarin, kun johdot oli kuorittu ja samalla olivat arponeet valmiiksi lämpöanturin johdot oikein päin, nimittäin johdot ovat samanvärisiä.
IMG_20220526_164411.jpg
Laite on sopivan pieni, että sen saa, ilman hirmuisia lasikuitutöitä tai muita modauksia, asennettua siististi kuskin näkökenttään, eikä tarvi tehdä mitään reijityksiä tai muuta pysyvää vahinkoa sisustaan. Kiinalainen teksti pitää peittää jollain teipillä.
IMG_20220524_170336.jpg
Asia oli akuutti lähinnä siksi, että saan asennettua anturit nyt kun moottori on vielä pukissa.
Nykyisen kojelautaan integroidun volttimittarin paikalle on tulossa seosmittari, niin siksi yhdistelmämittarissa oleva jännitenäyttö on tarpeellinen.

Aikaisemmin tällä viikolla tuli Aeromotorsin paketti, jossa on etupään alustanosaa ja se toinen kannentiiviste.
IMG_20220526_170744.jpg
Vaihdevivuston kumin teurastin niin, että siitä on käytännössä leikattu vaan ohuemmasta päästä O-rengas, jonka laitoin alkuperäisen väljän kumin sisään. Nyt öljy ei pääse akselin juuresta karkaamaan, mutta alkuperäisen kumin huohotusreikä on toiminnassa.
IMG_20220526_170659.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tänään oli vapaapäivä, niin sain kannen naitettua lohkoon ja kiinniteltyä muitakin koneen osia.
IMG_20220527_154615.jpgIMG_20220527_163440.jpgIMG_20220527_124928.jpgIMG_20220527_084310.jpg
Katselin mittarin antureille paikkoja.
Öljynlämpöanturille taidan tehdä ihan uuden paikan öljypohjaan ja mittailin kuinka alas se pitäisi tehdä. Öljypohjasta on vissiin paras mitata öljynlämpöjä.

Öljynpaineanturin taidan haaroittaa kannesta samasta paikasta kuin öljynpainekytkin on.

Tuli mieleen, että sama anturi taitaa käydä helposti myös bensanpaineensäätimeen, josta aikaisemmin haaroitin letkulla mittarin tuulilasin ulkopuolelle näkyville. Sen virityksen voisi jättää pois, jos seurailisin tällä anturilla/mittarilla ensialkuun bensanpainetta, jossa oli ongelmaa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ennen kesälomareissua sain öljyanturit paikalleen ja öljyt koneeseen.
IMG_20220603_144313.jpg
Reissun jälkeen postissa odotteli pari pakettia.
T.Kiililtä heräteostoksena hankittu hieno syylärin korkki, joka on sopiva lancerissa olevaan tarvikesyyläriin. Orkkis korkki ei tähän syyläriin käynyt.
IMG_20220614_160123.jpg
Toisessa paketissa oli Outonaapurilta ostettua hyödyllisempää tavaraa.
IMG_20220614_153541.jpg
Evo7:n ecu, Evo 4-8:n maf ja j Evo 1-4:n keltaiset 510cc suuttimet INP-019. Tämä koko setti on ollut toimivana käytössä ja johdoissa on valmiiksi suuttimien etuvastukset.
Näitä sitten voi jollain aikataululla näpräillä paikalleen.
Mukana tuli myös space starin ecu. Kai siinäkin on eprom.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kaasuläppäkotelo näytti ulkopuolelta jo sen verran hapettuneelta, että purin sen ja käytin happokylvyssä. Nyt se sopii paremmin muuhun maisemaan.
IMG_20220616_140731.jpgIMG_20220628_190800.jpg
Kone on nyt paikoilleennostoa vaille valmis, joten purin etupäästä alustan osia vielä kunnostettavaksi.
IMG_20220629_103436.jpg
IMG_20220629_195207.jpg
Rapsutin massat päältä pois ja hapotin osia. Sitten sivelin Rust Stoppia. Tummaa maalia jo on, mutta ostin lisäksi punaista ja keltaista, että saan fiksattua iskarit ja jouset alkuperäisvärillä. Konin patruunat näytti vielä uudenveroisilta.
IMG_20220628_190853.jpg
IMG_20220629_195041.jpg
Kuvassa näkyy myös ihan toimivat paineilmaletkusta rakennetut kolinan vaimentimet, jotka pujotetaan jousiin.
Etuiskarit ei ole päällisin puolin edes näyttänyt keltaisilta Koneilta, kun ne on pelkät patruunat, jotka asennettiin vanhojen iskareiden runkoihin. Silloin aikoinaan oli niin kova kiire saada uudet iskarit alle, että rungot jäi fiksaamatta.
Niihin on nyt myös uudet yläpäät ja suojakumit, jotka jäi aiemmin vaihtamatta.
IMG_20220629_195033.jpg
Etuvakaajatankoon pitää ostaa uudet runkopuslat. Taisi unohtua hankkia aiemmin. Ne oli alkuperäiset ja jo vähän väljätkin. Toisessa etualatukivarressa on pieni ruostereikä, mutta sellaiset uudet onkin jo hankittuna.

Juhannusreissulla kävin ostamassa Marketplacesta bongaamani Omp:n mokkaratin, joka on omaan silmään ja käteen vielä parempi kuin viimekesän löytö, eli syvä mokkaratti. Sillä ei ajettu metriäkään.
IMG_20220627_174546.jpg
Mafin liittimen sain ostettua käytettynä.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vakaajatangon ja uudet alatukivarret maalasin kaapista löytyneellä tummanharmaalla Futuralla. Ajattelin parantaa uudella maalikerroksella tukivarsien kestävyyttä. Harmaa sävy on sellainen, että osat erottuu vähän muusta ympäristöstä, mutta ei turhan räikeästi.
Kaikki mahdolliset iskareihin liittyvät osat maalasin "Konin keltaiseksi" Hammerilla ja hyödynsin myös kaapista löytyneen keltaisen kilikalin.
Yläpäät näkyy vähän konehuoneestakin, mutta se natsaa vaikkapa ratin keltaisiin kohtiin.
IMG_20220630_203715.jpg
Apurunko ja kiinnikkeitä tuli mustaksi.
IMG_20220630_195833.jpg
Näköjään uudet etutukivarret oli keskenään tosi erilaiset, vaikka molemmat on Japanparts. Paketitkin oli erilaiset, mutta niinhän se autojen varaosamaailma toimii.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Apurungon kiinnityspisteiden alta löytyi pohjasta ihan pientä pintaruostetta, jotka putsailin ja laitoin Rust Stoppia.
IMG_20220703_172751.jpgIMG_20220703_172735.jpg
Vetarit kunnostin putsaamalla, maalaamalla ja vaihtamalla yhden uuden suojakumin, joka aukesi vaihteiston irrotuksen yhteydessä.
IMG_20220703_181242.jpgIMG_20220703_184209.jpg
Iskarit kasasin ja laitoin roikkumaan paikalleen. Vaihdoin jousiin uudet kirkkaamman siniset letkut kolinanvaimentimiksi.
IMG_20220702_123841.jpgIMG_20220703_184112.jpg
Olka-akseleissa on sitkeästi jumissa alapallonivelien tappien pätkät.
Toiset samanlaiset olka-akselit tuli joskus T.Kiililtä jarruosakauppojen kylkiäisenä. Ne laitoin happokylpyyn, mutta niihin pitäisi sitten vaihtaa pyöränlääkerit. Saa nyt nähdä kummat tulee käyttöön.
IMG_20220703_154917.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain vihdoin taisteltua alapallonivelien nysät irti.
IMG_20220706_191132.jpg
Ei auttanut mitkään Wurthin irrotusaineet, ei sopivaksi modattu ulosvetäjä, eikä hitsauskoneella lämmittäminen.
Lopulta ne piti vaan porata melkein kokonaan pois. Reikien kartiomuoto kuitenkin vielä säilyi.
Pesin toiset happokylvyssä olleet olka-akselit, mutta ne on huonommassa kunnossa ja jarrukilvet ruosteisemmat, joten auton alkuperäisillä osilla jatketaan.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain maalattua konehuoneen kokonaan kiiltävän mustaksi. Alaosan sivelin Hammerilla ja yläosan kilikalilla. Yläosa oli maalattu jo aiemmin samanlailla, mutta nyt on uutta maalipintaa.
IMG_20220713_182256.jpg
Vieläkin löytyi jatkuvasti vaan lisää irrotettavaa nippeliä kunnostettavaksi.
IMG_20220713_182328.jpg
Nyt kuitenkin alkaa jo kasausvaihe.

Mietin, että bensalinjaa pitäisi parannella luotettavammaksi.
Vaihtoehtona uusi kuparinen bensaputki pohjaan tulopuolelle sekä taivuttaa kunnollinen mutkakappale heti pumpun jälkeen ja hankkia siihen sopivat työkalut. Linjan ULKOhalkaisija olisi alkuperäinen eli noin 8mm.
Toisena vaihtoehtona mietin teräspunossuojattua teflonletkua saumattomasti pumpulta konehuoneen suodattimelle asti ja siihen AN-liittimet. Letkun SISÄhalkaisija olisi noin 8mm.
Jälkimmäinen vaihtoehto olisi kokonaisuudessaan vain muutaman kympin kalliimpi eli tuplahintainen.

Etujarrut laitoin paikoilleen jo aiemmin. Levyjen keskiöistä hioin vanhat maalit pois ja suihkutin ohuen kerroksen mustaa kuumakestomaalia. Jarruja en ajatellut tällä kertaa enempää rempata. IMG_20220709_093444.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Yllättävän äkkiä tässä tulikin jo tilanne, että oli aika nostaa kone paikalleen.
Vauhtipyörän pulttien kiristys momenttiin onnistui hyvin yksin pöydän ääressa ja kytkimen sain keskitettyä itsetehdyn työkalun avulla.
IMG_20220716_171707.jpgIMG_20220716_180344.jpgIMG_20220716_173801.jpg
Kone on nyt paikallaan ja vetarit kiinnitettyinä.IMG_20220717_094336.jpgIMG_20220717_103534.jpgIMG_20220717_141417.jpgIMG_20220717_142910.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kaikenlaista pikkukasailua on tullut tehtyä viikon mittaan. Ihan kiva maata myös auton alla ropailemassa, kun kaikki on puhdasta.

Jäähdytysjärjestelmän letkut ja sisäkennon huuhdoin vedellä.
IMG_20220718_183021.jpg

Vaihdelaalikon ja ohjaustehostimen Redlinen öljyt on ollut jo useamman vuoden hyllyssä ja nyt laitoin ne sisään. OT:n öljyä pitää hankkia vielä pikku purkki lisää.
Selvittelin käykö Redlinen MT-85 myös lukolliseen laatikkoon ja kyllä se käy. Kytkinnesteet laitoin myös.
IMG_20220719_140937.jpg

Olen kysellyt viisaammilta mitsuclubilaisilta apua lähinnä moottorinohjaukseen liittyen ja sitä on tullutkin. Mainittakoon nyt outonaapuri, Webtrab_86, akio ja mystinengalant.

Oli muuta asiaa katsastuskonttorille, niin kysyin samalla onko sallittua tehdä bensalinja koko matkalta, myös pohjassa, teflonletkulla. Vastaus oli, että saa kunhan letku on polttoaineelle tarkoitettu ja kiinnitetty riittävän tiuhaan.

Niinpä tilasin eilen Finjectorilta AN6 teflonletkun ja siihen AN-liittimet.
Lisäksi ostin kauan kaivatun laajakaistalambdan AEM Uego, jonka ulkonäkö miellyttää ja lueskelin, että AEM:t on ollut toimivia.
Finjectorilta sai mitsuclubilaisena aika hyvät alennukset ja siksi tuo oli halvin paikka, jonka löysin. Lisäksi osat tuli vuorokaudessa.
IMG_20220722_163821.jpg
Näiden osien kanssa saa hommaa taas vähän eteenpäin. Voi olla, että koitan saada auton vielä ensin käyntiin vakio eculla, että mahdollisia vikapaikkoja olisi helpompi rajata pois. Viimeyrityksellähän bensapumpulle ei tullut virtaa.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Just kun pääsin kehumasta puhtaan auton alla könyämisen mukavuudesta, niin pitikin siirtyä taas peräpään kimppuun. Onneksi olin ruiskutellut viimekesänä uutta alustamassaa vain tankin yläpuolelle, ettei sotkenut ihan niin pahasti.
Alkuperäisen bensalinjan purin pois, mutta huomasin, että edes AN-liittimen mutkaa ei saa millään mahtumaan tapapenkin alla olevan pohjapellin alapuolelle, vaikka pumppusetti on nyt niin matala kuin mahdollista.
No viimeisenä ratkaisuna oli pudotettava tankkia 2,5-3cm alemmas.
IMG_20220724_172354.jpgIMG_20220724_172557.jpg
Tekemästäni pumpun tarkastusluukusta on nyt todella apua.
Tankin alle löytyi sopivankorkuinen muovilaatikko, niin sen kannattelu ei ollut ongelma.
IMG_20220724_171436.jpg
Hitsasin tankin 10mm kiinnitysmuttereihin M8 muttereista jatkoa, niin sain sopivat jatkomutterit, joihin käy M8 pultit. Orkkismuttereissa ei ollut M10 kierrettä vaan joku muu kierre, niin valmiita jatkomuttereita en äkkiseltään löytänyt.
IMG_20220724_143951.jpgIMG_20220724_171229.jpg
Nyt ainut ongelma on, että yksi tankin kannakkeen peltilirvake ottaa pakoputkeen kiinni. Sitä pitää vielä taivuttaa. Pakoputken takia yksi tankin kiinnike on muutenkin ärsyttävän ahtaassa paikassa.
IMG_20220724_171343.jpg
Koko bensalinjahässäkkä lähti viimekesänä siitä, kun Walbron pumpun piti olla ihan plug&play, mutta tankissa ei ollutkaan tarpeeksi syvyyttä ja siksi jouduin modailemaan lähtöpäätä, eikä se vaikuttanut niin luotettavalta kuin haluaisin.

Olen vetkutellut subbariboxin irrottelua, koska se ei varmaan ihan lähiaikoina ole pääsemässä takaisin paikalleen. Sen verran on nyt luvassa kojelaudan sisällä tehtävää hommaa.
IMG_20220724_171958.jpgIMG_20220724_130449.jpg
Muistelin, että subbariboxi olisi ollut pulttien ja ruuvien lisäksi liimalla kiinni, mutta olinkin saanut vuonna 2008 paranneltua kiinnikkeitä niin, ettei liimaa enää ollut.
Raitisilmasuodattimen olin vaihtanut maaliskuussa 2008 ja se onkin nyt tarkoitus vaihtaa, mutta katalogit tarjoaa edelleen väärää suodatinta. Aikaisemmin olin selvitellyt ja löytänyt siihen FAS-147:n, mutta sellaista en enää löydä.
IMG_20220724_131943.jpg
Voi olla, että teen tuohon suodattimen kehikkoon talon ilmanvaihtokoneen suodatinmatosta uuden suodatinosan, kun tämä kerran on muuten niin hankalaa.

Muut käyttää näköjään ratacolteissa vakioilmansuodatinta moottorissa, niin minäkin kaivoin ullakolta orkkiksen suodatinkotelon ja tilasin siihen uuden ilmansuodattimen.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Taas vähän muistiinpanoja.
Bensatankin vasenta etukulmaa oli nostettava vähän ja oikeaa takakulmaa laskettava, että pakoputkelle ja bensalinjan lahdölle jäi tarpeeksi tilaa. Tankki on siis aavistuksen vinossa.

Bensapumpun kanssa tuli vieläkin ongelmia kun asensin bensalinjan.
Motonetistä ostettu upotusta kestävä bensaletkun pätkä oli pehmennyt ja turvonnut, vaikka oli vaan muutaman päivän tankissa bensahöyryissä.
IMG_20220802_181141.jpg
Nyt tilalla on nylonletkun pätkä, vaikka sitä ei kuuluisikaan kiristää klemmarilla.
IMG_20220802_192021.jpg
Muuten bensalinjan asennus orkkispaikalle onnistui ihan siististi.
IMG_20220802_211149.jpgIMG_20220802_211057.jpgIMG_20220802_194952.jpg
Tässä alkuperäinen ja uusi bensalinja.
IMG_20220801_202523.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Näköjään saan orkkiksen sekä laajakaistalambdan anturit sopimaan aikaisemmin tekemiini paikkoihin, vaikka vähän ahdasta meinaa olla.
Ostin lisää pakosarjakäärettä ja ajattelin eristää myös tämän pakoputken alkuosan, ettei se kuumentaisi niin paljon öljypohjan öljyjä.
IMG_20220806_141932.jpg
Raitisilmasuodatin on nyt toteutettu modaamalla suodatinmattoa ja tuninkiverkkoa vanhan suodattimen kaulukseen.
IMG_20220810_181139.jpgIMG_20220810_181338.jpgIMG_20220810_181344.jpg

Bensalinjan testasin suoralla akkuvirralla pumpulle ja se vaikuttaa nyt tiiviiltä.

Melkein kaikki alkuperäiset liittimet on nyt kiinni ja olen päässyt testailemaan sähkölaitteita. Konettakin pyöräytin startilla.
Pyyhkijät ei toiminut, mutta ne tuli kuntoon, kun lisäsin pyyhkijänmoottorilta vielä erillisen maadoitusjohdon suoraan runkoon.
Bensapumppu ei surahtelee, vaikka laittaa virrat päälle. Täytyy vielä testailla onko jossain vikaa ja miten pumpun sähköjen pitäisi toimia. Walbrolle vissiin kuuluisi antaa jatkuva 12v ja en tiedä miten alkuperäisessä jännite vaihtelee.

Alkuperäinen ilmansuodatinkotelo tuli asennettua, mutta jätin itsetehdyn ilmanottoputken käyttöön. Se antaa paljon paremmin ilmaa kuin alkuperäinen.
IMG_20220810_203349.jpg

Paikallaan on alkuperäinen ecu sekä maf ja joskus lähiviikkoina pitäisi kokeilla niillä konetta käyntiin.
Uudet mittarit pitäisi vielä kytkeä ja asentaa kabiiniin.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tuli haalittua mitsun osia, kun käytännössä ilmaiseksi sai. Vasemmalla olevat taitaa käydä lanceriin ja oikeanpuoleiset ei.
IMG_20220812_181232.jpg
Nyt mulla riittää lambda-antureita ja 2 kpl. uudemmanmallisia maffeja. Maf on ainakin päällisinpuolin samanlainen kuin evon, niin olisiko tuokin käyttökelpoinen evo7:n ecun kanssa.
Lisäksi tuli imusarjan tiiviste, venttilikopan puolikuutiiviste ja uusia/käytettyjä tasureita ym.
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Tuli haalittua mitsun osia, kun käytännössä ilmaiseksi sai. Vasemmalla olevat taitaa käydä lanceriin ja oikeanpuoleiset ei.
Näytä liitetiedosto 23891
Nyt mulla riittää lambda-antureita ja 2 kpl. uudemmanmallisia maffeja. Maf on ainakin päällisinpuolin samanlainen kuin evon, niin olisiko tuokin käyttökelpoinen evo7:n ecun kanssa.
Lisäksi tuli imusarjan tiiviste, venttilikopan puolikuutiiviste ja uusia/käytettyjä tasureita ym.
Oik puolen Tiivari on `97 chrysyn/mitsun 6G73 2.5 v6 pakarinlaippaan, jarrukengät ja lämppärin vastus ´98 Gdi 1.8 carismaan, imarin tiivisteet myös 1.8 16v Gdi ja jarrusylkkä taitanee olla 2000 etiäpäin caritsaan
 

outonaapuri

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Sulla on siihen openport sen ecun kaveriksi niin siinä mielessähän siihen saa osaaja toimimaan melkeen maffin ku maffin
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kiitos tiedoista asianosaisille. Tämä viimeisin osakasa tuli tosiaan mc662:lta.
Tänään käärin eristeet putken etuosaan ja asensin paikalleen.
Tällainen paketti sinne nyt meni.
IMG_20220813_141606.jpg

Keskusteluosion linkki oli karannut vähän kauas, niin TÄSSÄ linkki siihen.
Pari viestiä tässä ketjussa ei haittaa, mutta jatkossa kommentit keskusteluosioon.
Kommentteja saisi tulla enemmänkin, mutta olen iloinen näistä kaikista vähistäkin. En ole viitsinyt enää aina edes lukita tätä ketjua.
 
Viimeksi muokattu

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Kiitos tiedoista asianosaisille. Tämä viimeisin osakasa tuli tosiaan mc662:lta.
Tänään käärin eristeet putken etuosaan ja asensin paikalleen.
Tällainen paketti sinne nyt meni.
Näytä liitetiedosto 23893

Keskusteluosion linkki oli karannut vähän kauas, niin TÄSSÄ linkki siihen.
Pari viestiä tässä ketjussa ei haittaa, mutta jatkossa kommentit keskusteluosioon.
Kommentteja saisi tulla enemmänkin, mutta olen iloinen näistä kaikista vähistäkin. En ole viitsinyt enää aina edes lukita tätä ketjua.
Tuohan näyttää 1.8 gdi:n putkelta mutta; mikäs funktio tolla tupla lambdalla vierekkäin on.
Siks vaan kysyn kun en oo ennen moista nähnyt??
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Nimimerkki mystinengalant ohjeisti, että jätetään vakiolambda sellaisenaan käyttöön ja laajakaistalambdan anturi on vaan seosten tarkkailuun. Anturit on tilapuutteen vuoksi vähän huonosti rinnakkain. Muuta paikkaa ei oikein ole ja nämäkin menee tarkasti vetarin ja öljypohjan välistä.

Tänään asensin ja kytkin lisämittarit. Kytkentä oli yksinkertainen, koska mittarit tarvitsee antureiden lisäksi vain ohjatun +12v ja maadoituksen.
Tein itselleni harvinaisen ratkaisun ja nappasin sähkön sulakerasialta. Yleensä tämän auton sähköjä on vedetty suoraan akulta ja ohjaillaan kytkimillä tai jotenkin.
Mutta nyt kuskin jalkatilasta mittasin tyhjästä sulakepaikasta ohjatun 12v ja lisäsin oman 10A sulakkeen väliin. Lopputulos toimii ja näyttää tältä.
IMG_20220814_144620.jpgIMG_20220814_150910.jpgIMG_20220814_150920.jpg

Tänään asensin myös syylärin ja kaadoin 4 litraa jäähdytysnestettä. Sen verran oli vanhaa waterwetterseosta tallessa. Täytyy sekoittaa vielä lisää jäähdytysnestettä.

Nyt jos uskaltaisi startata kauemmin, niin auto voisi lähteä käyntiin. Nyt vaan nopeasti kokeilin mittareiden toimivuutta. Bensapumpun sähköt on vielä se kysymysmerkki, mutta oli bensapaineet mittareiden testauksessa reilun barin. Pumpun ääntä en kyllä kuullut.
IMG_20220814_163507.jpg
Kyllähän tämä alkaa jo vähän autolta taas näyttää, kun laitoin valot ja konepellinkin paikalleen.
IMG_20220814_163715.jpgIMG_20220814_163700.jpgIMG_20220814_163609.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kyllä se vaan hörähti käyntiin ja vieläpä aika helposti.
Bensapaineet nousi 3,7 bariin ja öljynpaineet 2-4 barin välillä, kun konehuoneen mittarista kävin kurkkaamassa ja vähän kaasuttelin.
Seokset on rikkaalla, mutta siellähän on nyt tuplasti alkuperäistä isommat suuttimet paikallaan ja vakio moottorinohjaus.
IMG_20220815_185640.jpgIMG_20220815_192026.jpgIMG_20220815_192023.jpg
Auto myös liikkui omin voimin eteen ja taakse, joten toistaiseksi kaikki ok.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
KOMMENTTIOSIO siirtyi näköjään seuraavalle sivulle, niin tässä uusi linkki sinne.

Ajoin auton ulos pesuun ja lämmitin konetta.
IMG_20220816_180120.jpgIMG_20220816_180146.jpg

Tosi rikkaalla se käy ja savu on sen mukainen. Ei kuitenkaan enää ihan yhtä paha kuin aluksi.
Lämmetessä kone ei enää käynyt juuri ollenkaan, niin irrotin sytytystulpat ja mittasin puristuspaineet nyt suunnilleen oikeoppisesti. Tulpat oli tosi mustat, niin ei ihmekään epätasainen käynti. Lopulta auto piti työntää talliin pieneen ylämäkeen lapsityövoimaa hyödyntäen kun ei omin voimin kiivennyt.

Bilteman puristuspainemittari näytti nyt 1 ja 2 pytyissä 13,2 bar, 3 pystyssä 13,6 bar ja 4 pystyssä 13,8 bar. Tulokset on odotuksia vähemmän, mutta aika tasaiset, joten siinä mielessä remontti taisi onnistua.
Netistä löytyneellä kertoimella 1,36 laskettuna puristussuhde olisi noin 10:1, mutta pitäisihän sen todellisuudessa nyt enemmän olla. Saattaisihan tuo paine myöhemmin mitattuna ehkä olla enemmänkin ja mikä on Bilteman mittarin tarkkuus.

En tiedä viitsiikö härnätä tätä vielä tällaisenaan re85 polttoaineen testauksella vai alkaisiko jo ecun vaihtohommiin.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kovin nopeasti lancer ei edisty, kun tämä viikonloppu menee ja yksi aikaisempikin jo meni kauppakassin (pösö 207) helmapellin vaihdon parissa. Tuleepahan taas hitsauskokemusta ja näköjään se ottaa mulla aikaa viikonlopun/puoli.
IMG_20220827_152228.jpg
Kahden auton huollot ja pensasaidan leikkuukin painaa päälle, mutta jotain yritän kuitenkin lancerillekin aina jossain välissä tehdä.

Tässä vähän lanceristakin asiaa ennen kun nämä unohtuu.
Suuttimien etuvastukset on heti ecun perässä ja ecu on nyt irti.
IMG_20220827_193328.jpgIMG_20220821_133157.jpg.
Yhden youtube-videon innostamana mittasin suuttimien toiminnan. Kaikissa oli vastus 2,5 ohmia. Mittasin myös etuvastukset, jotka oli kaikki 10 ohmia.
Alkuperäiset suuttimet näytti 14,5 ohmia.

Mafin liittimen vaihdoin pienempään ja asensin viimeisimmän osakasan mukana tulleen mafin paikalleen, kun se oli täydellisempi ja näytti siistimmältä.
Se on numeron 481 perusteella Galantin, Pajeron tai jonkun.
Nämä mun mafit näyttää ihan samoilta, mutta googlettelun perusteella ihan yleisestikin mafeissa on pieniä eroja esim. ilmanvirtausaukon koko.
IMG_20220824_171000.jpgIMG_20220824_171036.jpg
Liittimen vaihdossa pidin johtojen järjestyksen samana.

Yhdistin itsetehdyn imuputken hienosti Gorillateipin avulla orkkis ilmansuodatinkoteloon ja virittelin myös aiemmin lisäämäni sulakerasian nyt vähän uuteen paikkaan.
IMG_20220824_175745.jpgIMG_20220827_193212.jpg
Lueskelin, että perinteiset kupariset sytytystulpat voisi toimia parhaiten etanolin kanssa ja iridiumit taas ei välttämättä, joten tilasin yhden varaosatilauksen mukana samalla lanceriin Championin tulpat 2€/kpl. Näitä voisi kokeilla, kun edellisethän mustui aika pahasti.
IMG_20220826_155619.jpg
Laitoin alkuperäisen puskurin paikalleen ja kun maski on myyty aikoja sitten, niin laitoin sen tilalle Subaru Levorgin puskurin alasäleikön, joka lojui ullakolla.
IMG_20220827_193059_edit_148226954923214.jpg
Tämän viikkoisen googlailukerran tuloksena löysin vihdoin edes ehkä lähelle tätä - 92 loppuvuoden gti-lanceria osuvan ecun pinnikaavion. Kaavio on vm-95 4g93 Miragen ja antaa sekin jo eroja eri vuosimalleille.
Vertailua varten laitoin jo aiemmin excel-taulukkoon evo7:n pinnit. On siinä vielä jonkun verran setvimistä ja pitääköhän jotain johtoja tarkistaa vielä mittaamallakin.
Screenshot_20220827_080853_com.google.android.gm_edit_134992237151796.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pientä päivitystä taas ennen kun asiat unohtuu.
Pumppasin yksi ilta 98 bensat pois tankista ja hain kanisterilla 40 litraa 85:sta.
Mietin ensin pitäisikö tunkata auto ylös ja valutella bensat pohjapropusta, mutta homma onnistuikin tosi helposti ja siististi, kun laitoin letkun paluulinjasta kanisteriin ja annoin pumpulle sähköä.
Nyt tankissa on mahdollisimman raakaa 85:sta.
IMG_20220831_185019.jpg
Championin sytytystulpat on myös vaihdettu paikoilleen ja ecun johtoja olen selvitellyt sekä vähän kytkentöjäkin jo muutellut.

Pitäis vissiin maadottaa 1000 ohmin vastuksen kautta tuo lisämittarin polttoaineanturin johto, että saisi tyhjän tankin varoituspiipittelyn loppumaan. Johto on nyt irrallaan.
IMG_20220907_192344.jpg
2 rattia olen saanut kesän aikana myytyä, joten nyt mulla on enää Omp:n pieni mokkaratti ja toinen syvä mokkaratti.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Lisämittarissa olevan polttoainemittarin sain huijattua näyttämään täyttä, kun lisäsin 1000 ohmin vastuksen, maadoitin anturinjohdon ja kalibroin mittarin.
Ajoin yksi päivä Lahdessa elektroniikkakomponentteja myyvän Bebekin ohi, jonka luulin lopettaneen jokunen vuosi sitten. Mutta se olikin taas auki ja sain yhden vastuksen ilmaiseksi. Mittarin tekstit olen nyt jo teipannut mustaksi.
IMG_20220912_163751.jpgIMG_20220912_171846.jpg
Uudelle eculle tein pellistä kiinnikkeen kopioiden alkuperäistä ja nyt tämä mahtuu alkuperäiselle paikalle, kun sen aika tulee. Pari pinniä on vielä epäselviä ja olen vähän varovainen/osaamaton tämän ecuhomman kanssa. Aika pienestä se olis varmaan kiinni, että sais auton käyntiin.
IMG_20220925_143258.jpgIMG_20220925_143353.jpgIMG_20220925_143142.jpg
Selvittelin itsetehtyjä sähköjä, kun ei oikein muistanut enää mikä sulake on minne. Oli niissä kuitenkin lopulta järkeä ja nyt merkkasin sulakkeet. Samalla tein yhden uuden johtovarauksen hanskalokeron taakse.
Ctekin laturin liittimellä varustetut johdot kytkin kiinteästi akulle ja tällä kertaa ilman sulaketta. Eihän siinä normaalistikaan ladatessa ole sulaketta välissä ja näin ei tarvinnut pätkiä johtoja.
Näkymä konehuoneesta, kun nyt myös pissapojan säiliö ja poikkituki on paikallaan.IMG_20220925_143546.jpg
Kojelaudan modailluissa ilmakanavissa oli jeesusteipit vähän kuivahtanut vuosien saatossa ja kanava vuoti ainakin repsikan suuttimien luona. Korjasin sen Gorillateipillä silleen kun pystyin.IMG_20220925_181856.jpg
Voi olla, että muuallakin kanavissa on jotain vuotoja, mutta muualle en nähnyt, saati päässyt käsiksi. Ilma tuntuu kuitenkin virtaavavan näistä jäljellä olevista suuttimista ihan hyvin.
Pitäisi irrottaa koko kojelauta, jos haluaisi jotenkin paremmin fiksailla kanavia. Stereoiden konkkaakaan ei välttämättä mahtuisi irrottamaan kojelauta paikallaan, niin se homma voi olla joskus edessä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Laitoin ecun paikalleen ja koitin startata, mutta vielä on liikaa johtoja väärin. Bensapaineet kateissa, eli varmaan ainakin pumpulta puuttuu sähkö.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Toisessa topicissa oli puheena benspumpun sähköt, niin ajattelin itsekin puuhailla bensapumpulle sähkön suoraan akulta kytkimen kautta.

Konehuoneessa oli sulakevaraus valmiina ja juuri vedetty varausjohto hanskalokeron takana.
Porasin kojelautaan rivistön jatkeeksi kytkimelle reiän. Samanlainen kytkin oli varauksena katossa ja siirsin sen tuohon ja ujutin myös johdot kytkimelle.

Kojelaudan sisällä oli ahdasta ja kojelaudan ledien tai jäähdytyspuhaltimien johdot taisi ottaa kipeää tai liittimet irrota, kun niiden toiminta muuttui epävarmaksi. Täytyy korjailla joskus.
20221016_104453.jpg20221016_135001.jpg
Kytkimeltä vedin punaisen 2,5 mm2 johdon pumpulle ja apukuskin puolella kulkikin näppärästi valmiina tyhjä putki johdolle. Ennen putkessa on kulkenut rokkikoneitten johtoja konttiin.
20221016_135018.jpg20221016_135032.jpg
Nyt viimeisin versio bensapumpun asennuksesta näyttää siis tältä.
20221016_143558.jpg
Uuden maadoituksen tein M6 pultilla polttoaineanturin tarkastusluukun viereen ja johto kulkee valmiiksi pohjan ja tankin välissä, ettei tarvinnut turhaan tehdä läpivientiä peltiin.
Punaisen johdon läpiviennin suojasin paksusti sähköteipillä ja johdoa varten tein vähän reilumman kokoisen reiän.

Totesin, että suuttimien etuvastukset on syytä kiinnittää jotenkin, etteivät ne vain roiku abikoliittimissä.
Leikkasin pienen alumiinilevyn, johon kiinnitin vastukset pop-niiteillä ja laitoin palikan paikalleen.
20221016_154429.jpg20221016_155219.jpg
Ecuhomma selkeytyi vähän, kun enää ei tarvitse miettiä bensapumpun sähkönsaantia. Vielä taitaa olla kaksi pinniä joihin pitäisi saada johdot. Toinen niistä taitaa olla maadoitusta vailla ja toinen ehkä ohjattu 12v.
 
Viimeksi muokattu

JerelancerV

New Member
Liittynyt
15 Marraskuu 2022
Toisessa topicissa oli puheena benspumpun sähköt, niin ajattelin itsekin puuhailla bensapumpulle sähkön suoraan akulta kytkimen kautta.

Konehuoneessa oli sulakevaraus valmiina ja juuri vedetty varausjohto hanskalokeron takana.
Porasin kojelautaan rivistön jatkeeksi kytkimelle reiän. Samanlainen kytkin oli varauksena katossa ja siirsin sen tuohon ja ujutin myös johdot kytkimelle.

Kojelaudan sisällä oli ahdasta ja kojelaudan ledien tai jäähdytyspuhaltimien johdot taisi ottaa kipeää tai liittimet irrota, kun niiden toiminta muuttui epävarmaksi. Täytyy korjailla joskus.
Näytä liitetiedosto 24039Näytä liitetiedosto 24036
Kytkimeltä vedin punaisen 2,5 mm2 johdon pumpulle ja apukuskin puolella kulkikin näppärästi valmiina tyhjä putki johdolle. Ennen putkessa on kulkenut rokkikoneitten johtoja konttiin.
Näytä liitetiedosto 24037Näytä liitetiedosto 24040
Nyt viimeisin versio bensapumpun asennuksesta näyttää siis tältä.
Näytä liitetiedosto 24041
Uuden maadoituksen tein M6 pultilla polttoaineanturin tarkastusluukun viereen ja johto kulkee valmiiksi pohjan ja tankin välissä, ettei tarvinnut turhaan tehdä läpivientiä peltiin.
Punaisen johdon läpiviennin suojasin paksusti sähköteipillä ja johdoa varten tein vähän reilumman kokoisen reiän.

Totesin, että suuttimien etuvastukset on syytä kiinnittää jotenkin, etteivät ne vain roiku abikoliittimissä.
Leikkasin pienen alumiinilevyn, johon kiinnitin vastukset pop-niiteillä ja laitoin palikan paikalleen.
Näytä liitetiedosto 24042Näytä liitetiedosto 24043
Ecuhomma selkeytyi vähän, kun enää ei tarvitse miettiä bensapumpun sähkönsaantia. Vielä taitaa olla kaksi pinniä joihin pitäisi saada johdot. Toinen niistä taitaa olla maadoitusta vailla ja toinen ehkä ohjattu 12v.
Kahtelin että oot värkänny enemmänki tämmöstä lanceria nii osaakko sanua että miks lancerissa ei nopeusmittari pyöri? pyöritin pyörii kyllä ilman että mittaristo on paikallaan muttakun mittariston laittaa paikollee nii ei mitää elua muuten kaikki mittarit toimii ongelmattomasti.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kahtelin että oot värkänny enemmänki tämmöstä lanceria nii osaakko sanua että miks lancerissa ei nopeusmittari pyöri? pyöritin pyörii kyllä ilman että mittaristo on paikallaan muttakun mittariston laittaa paikollee nii ei mitää elua muuten kaikki mittarit toimii ongelmattomasti.
Jos vaijeri kerran pyörii, niin sitten ongelmana voi olla vaijerin väljä liitos nopeusmittariin. Vaijerihan vaan työntyy mittaristoon oikealle paikalleen, kun mittariston asentaa, eikä sitä lukita muistaakseni mitenkään. Vaijeri taitaa olla jotenkin kojelaudassa kiinni, ettei se pää pakenemaan mittaristoa asentaessa.
 
Ylös Bottom