Lancer GTI -93, Febiz

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Febiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lumet tuli viikonloppuna, mutta vielä en ole poistanut autoa liikennekäytöstä.
Huomasin, että pari kertaa tallin lattialla on ollut öljytippa, vaikka yläpuolelta kaikki näyttää kuivalta.
Tänään irrotin tekemäni pohjapanssarin ja tutkin vuotoa. Mieleen tuli, olisiko kytkinakselissa kuitenkin joku stefa, joka voisi vuotaa.

Kyse on vaihteistoöljyvuodosta ja paikka on sama kuin vuosia sitten ennen koneremonttia, eli vaihteensiirtimen haitarikumi. Tässä vanhoja kuvia.
Screenshot_20241105_204937_Firefox.jpgIMG_20220310_191319.jpgIMG_20220311_133912.jpgIMG_20220308_130305.jpg
Uutta vaihteistoöljyä on hankittuna 2 litraa ja täyttömäärä on 1,8L. Viimeksi minulla oli laittaa laatikkoon Redlineä vain 1,7L, eli pientä vajaatäyttöä. Lisäsin laatikkoon nyt 1,8 dl Motul Gear 300 LS:ää, niin jää vielä riittävästi myös vaihteistoöljynvaihtoon.

Päätin samalla tunkkauksella tehdä myös moottoriöljynvaihdon, kun konetta on ajettu nyt sisään 864 km.
Jemmassa oli MannFilterin öljynsuodatin ja Mobil Rally formula 5w50 öljyä, niin sain senkin purkin nyt tyhjäksi.
Mitään huolestuttavaa ei näkynyt vanhan öljyn seassa.

Nyt autolla voi vielä ajella, jos keliä on ja öljynvaihto on kevääksi valmiiksi tehty. Lämpimässä tallissahan tämä majailee.

Tuo vaihteiston haitarikumin vaihto onnistuisi aika helposti yläkautta, kun vaan löytäisi jostain uuden kumin.
 
Viimeksi muokattu
Mitsuclubin FB:ssä selvisi, että haitarikumi onkin pelkkä pölysuoja ja tuo huullos, johon haitarikumi kiinnittyy onkin vaihdettavissa oleva stefa, joka nyt vuotaa.
Tämä onkin jonkun sortin tyyppivika, josta en ollut aiemmin kuullut.
Nyt pitäisi löytää stefa jostain.

Lumet lähti, niin taas on päässyt ajelemaan.
 
Tuota tuosta kuvasta jo epäilinkin, että stefa on tuossa haitarikumin alla. Rellun laatikoissa joissa vaihteensiirto on vaihdekepiltä tankoväliteinen on samanlainen, haitari pölysuoja stefa homma. Vaan tyhmästi suunniteltu kun tuo siirtovipu on hitsattu vaihteiston akseliin kiinni:unsure: Carismassa, ainakin joissain malleissa on tuota Rellun laatikkoa, saatta olla ettei tuo Rellun laatikon stefa ole tuohon sopiva. Muistikuva on että Rellun laatikon akselin paksuus oli 16mm. Joo kyllä muistin tuon stefa sisämitan oikein. Tuo stefa Rellun laatikossa on mitoiltaan 16-26-12 ja alkuperäisnumero 7703087163
 
Viimeksi muokattu
Varakonetta ei olisi uskaltanut asentaa ilman avaamista paikalleen, niin irrotin kannen huvikseen tänään.
Ihan vakiokamaa sieltä löytyi, eli myyntipuheet 200hp koneesta oli ylioptimistiset, kun koneen mukana tullutta viriosaa on ainoastaan nokka-akselit, itsetehty imusarja ja säädettävät nokkapyörät.
Venttiilit on aika karstaiset.
Hoonauskäljet näkyy ihan selvästi ja pytyt on siistit.
20241110_093119.jpg20241110_093334.jpg
Aiemmin jo totesin, ettei tästä saa rakennettua toista toimivaa konetta, kun pisteosia puuttuu niin paljon.
Kuitenkin kansi ja koko alakerta on ihan käyttökelpoista tavaraa, jos kone vaikka joskus sattuu räjähtämään.

Itselle muistiin, että myin alkuperäisen ecun ja pakosarjan pois.
 
Viimeksi muokattu
Timanttitiskillä kerrottiin, että näitä vaihteiston tiivisteitä on ollut viimeksi saatavilla 2019.
Sain sieltä viimeisimmät osanumerot.
Suojakumi vaihteiston torniin MD718557 ja Stefa torniakseliin MD747660.

Itse löysin yhdet osat PrintSportilta ja tuli parissa päivässä. Toivottavasti on sopivat ja tulee näillä kuntoon.
Merkinnöistä päätellen samat osat olisi evo10:ssä, mutta en ole varma.
Vähän patinoituneet pakkaukset ja siirretty varastosta toiseen 2011.
20241112_181102.jpg
Olishan nuo ollut helpompi vaihtaa kun laatikko oli pöydällä, mutta en silloin ymmärtänyt metsästää kun haitarikumia ja sitäkään ei löytynyt mistään.
 
Viimeksi muokattu
1073 km on tullut remontin jälkeen ajoa ja orastava luottamus auton toimintaan on palannut.
Mittarilukema on nyt 211060 km.
Tämän päivän lenkin jälkeen pesin auton ja tein liikennekäytöstä poiston.
Nyt voi sitten alkaa fiksailemaan ulkoasua ja jossain välissä vaihtaa vaihteiston stefan.
 
Viimeksi muokattu
Nyt kun autossa on kiinni venttiilikoppa, johon käy nimim. Maxxilla myynnissä ollut Niko Päivisen tekemä hiilikuituinen tulppien suoja, niin ostin sen.
Aika laadukkaan osan Niko on tehnyt. Reunaa piti vähän hioa ja suurentaa reikiä, että sen sai istumaan kunnolla. Vielä uudelleenlakkaus muiden lakkaushommien yhteydessä.20241121_191230.jpg20241121_160000.jpg

Tähän varakoneen mukana tulleeseen venttiilikoppaan, mulla ei ollut ollenkaan sopivaa tulppien suojaa, kun näköjään venttiilikopisssakin on eroja.
 
Viimeksi muokattu
Vaihteiston stefan vaihto onnistui aika nopeasti ja ilman kohtuutonta väkivaltaa.

20241123_143337.jpg20241123_143325.jpg
Toivottavasti vaihteistoöljyt pysyy nyt laatikon sisäpuolella. Uudet motulin öljyt odottelee vielä vaihtoa.
Aloittelin myös vähän auton purkua maalausta varten.
 
Monta vuotta muhineet ideat on päässyt nyt toteutukseen.
Halusin saada kaikki spraymaalit pois konepellin yläpuolelta, ettei ne myöhemmin aiheuttaisi ongelmia maalauksessa. Ihmeen hyvin spraymaalit on kestänyt ja niiden poistaminen etenkin ritilöistä oli aika työlästä. Rapsuttelin kaikki vanhat lakat pois myös hiilikuituisesta sytytystulppien suojasta.
Konepellin reunat ja muut loput hion vielä myöhemmin.
20241201_111042.jpg20241201_110937.jpgEtulokareiden levitys ja uusien helmalevikkeiden sovittaminen niihin onnistui aika mukavasti. Muovihelmojen leikkaaminen onnistui näppärästi peltisaksilla.
20241201_091147.jpg20241201_091046.jpg
Rapsuttelin etulokareiden maalikuprut auki. Hitsaustarpeen laajuus selviää, kun irrotan lokarit.

20241201_110946.jpg20241201_111004.jpg
 
Viimeksi muokattu
Tulikin irrotettua lokarit vielä tänään.
Ei nuo niin pahalta näytä, että niiden hitsaamiseen menisi koko talvi. Toisessa olikin tuossa kohtaa vähän enemmän kittiä. Jännästi ruostunut samanlailla molemmilla puolilla kotelosuoja-aineen alta.
20241201_170510.jpg20241201_170621.jpg20241201_170542.jpg20241201_170433.jpg
Puskurin ja lokarin liitoksessa ollut muoto ei haitannut mustassa autossa, mutta muun värisessä se voisi näyttää oudolta. Niinpä tein myös lokareiden etuosiin levitystä sentin verran. Täytyy leipoa puskurin päihin vähän uutta muotoa, että se liittyy siististi lokareihin.20241201_155821.jpg20241201_154635.jpg
Takana alhaalla lokareissa on levitystä 3cm.20241201_155718.jpg
 
Viimeksi muokattu
Päädyin kaapimaan lokareista sisäpuolelta kaikki massat pois. Jotain pintaruostepaikkoja löytyi lisää. Hioin ruosteet pois ja sivelin Annitrolia.
20241207_140024.jpg20241207_135957.jpg
Hitsasin tarpeettomia ruuvinreikiä umpeen ja pienen palan uutta peltiä toiseen etulokariin.20241207_172127.jpg
Konepellin kittasin ja hioin maalauskuntoon.20241208_162240.jpg
 
Etulokareiden sisäpuolten maalaus valmistui. Pesin Annitrolkäsittelyn jälkeen osat. Vähän ristiriitaista tietoa löytyy, pitääkö pestä vai ei. Huljuttelin myös pultteja Annitrolissa.20241211_182904.jpg
Maalikaupassa kuulin, että happopohjamaalit ei olekaan enää samalla tavalla käytössä, eikä samoja myrkkyjä kuin ennen. Epoksi on korvannut sen.
Niinpä ostin konepeltiä ja muita mahdollisia paljaita peltikohtia varten Impa Epokar Primer 2K epoksipohjamaalia. Maalasin sillä pensselillä lokareiden sisäpuolen paljaat peltikohdat ja sen jälkeen läpeensä Normadur 65 HS 2K polyuretaanimaalilla. Kotelosuojalla en haluaisi noita nyt enää sotkea.

20241215_124634.jpg20241215_135117.jpg
 
Viimeksi muokattu
Olen sovitellut puskuria vähän levitettyihin lokareihin.Isommat täytöt puskuriin päätin tehdä vihreällä lasikuitukitillä. Lokareihin käytin hitsauksen jälkeen harmaata metallikittiä tinaamisen sijaan.
20241229_092837.jpg20241229_104726.jpg
Varsinkin toiseen lokariin aiheutin itselleni lisähommaa, kun en sisäpuolen maalauksessa suojannut ulkopuolta. Maalitippoja poistaessa meni kittaushommiksi. Istuvuus ja muoto alkaa olla jo aika lähellä tavoitetta.
20241229_162538.jpg
 
Viimeksi muokattu
Varustelin autotallimaalaamoa led-valonauhoilla ja toisella poistoilmapuhaltimella.
Siirsin myös kompressorin väliseinän toiselle puolelle varastoon, ettei tarvi käyttää kuulosuojaimia ja kompura saa puhdasta ilmaa.
20250105_102730.jpg20250104_183911.jpg
Ehdin tänään illalla vielä maalaushommiin.
Ruiskutin epoksipohjamaalin etulokareihin, etupuskuriin ja konepeltiin. Konepellin ritilöihin laitoin muovitartunnan ja sitten hiontavärin näihin kaikkiin.

20250106_183248.jpg20250106_195140.jpg20250106_195158.jpg
Konepellin ritilöissä on kyllä vieläkin paljon hommaa, että niihin voi vetästä pintavärin.
 
Koko viikonloppu meni maalaushommia harjoitellessa.
Toyotan SuperWhite 040 akryylimaalin hain läheisestä maalikaupasta. Tuli vähän edullisemmaksi, kun Automaalit.netin myymä paketti.

Olen lukenut, että valkoisella maalaaminen on hankalaa ja ei se ihan putkeen mennyt. Viimekesänä opin, että pinta pitää saada ihan märäksi ja tulla kunnon pölly, että voi saada kiiltävää pintaa.
Eilen valkoisella maalatessa en nähnyt maaliviuhkaa kunnolla ja ruiskun säätely oli tosi vaikeaa. Vaihtoehtoina tuntuu edelleen olevan aplari tai valuma.
Hankalanmallinen takasiipi ja etulokarit on nyt ihan kelvolliset mutta muut ei. Koitan pitää vaatimustason nyt aika korkealla.
20250118_173337.jpg20250118_173654.jpg
Tänään maalasin metallihohtomustalla konepellin ritilät, etupuskurin keskustan ja lokareiden reunat sisältä sekä lakkasin hiilikuituosia.
Lakatessa sain riittävän pöllyn aikaiseksi ja lakkaviuhkan näki ihan hyvin.
Ritilät taisi tulla nyt kerralla valmiiksi.
20250119_170658.jpg20250119_170634.jpg20250119_170819.jpg
Saas nähdä miten kauan tämä värinvaihtohomma tulee kestämään. Suurimmat pohjatyöt oli tuossa keulassa.
 
Jos jokaisesta maalaussatsista jotkut osat kelpaa, niin hommahan etenee. Tällä kertaa konepellistä, helmalevikkeistä ja etupuskurin toisesta päädystä taisi tulla kelvollinen.
20250126_162854.jpg20250126_161539.jpg
Valumanpoistoa on on vähän tehtävä, mutta jos sitä tulee paljon tai jää pahasti aplariksi, niin maalaan mieluummin uudelleen. Onneksi valitsin edullista maalia.
Konepellin jo kerran sain hiottua sileäksi, mutta en kunnollista kiiltoa, niin maalasin uudelleen. Samalla siitä sai 2 lommoa pois, joita en ollut huomannut.
Kieltämättä tässä on välillä usko koetuksella. Nyt kuitenkin nostin painetta ja ohensin maalia vähän enemmän sekä lisää valoa ja ruiskun säätelyä.
 
Tällä hetkellä auto on aika paljon purettuna.20250202_192106.jpg
Sytytystulppien suoja on paikallaan ja tänään hitsasin helmakoteloihin 50cm välein pienet metallihyllyt, joihin saan mukavasti asennettua helmalevikkeet. Hitsasin takapäädyistä myös vanhojen helmojen kiinnitysreijät umpeen.20250202_192023.jpg20250202_192152.jpg Maalasin helmakotelot epoksipohjamaalilla ja pu-maalilla. Ennestään helmoissa ollut epoksi oli vielä ihan hyvässä kunnossa, niin korjailtavaa ei ollut.

Seuraavaksi pitää kasailla ja peitellä auto, että pääsee ruiskuttelemaan maalia. Seuraavana vuorossa olis peräpään osia ja katto.
 
Maalaus etenee aika hitaasti, vaikka yritänkin ahkerasti tehdä.
Tänään pintamaalaukset onnistui ihan hyvin, niin puskurit ja katto on nyt valmiit.
20250215_140400.jpg20250215_140319.jpg
20250216_182919.jpg

Hidasta ja materiaalia tuhlailevaa maalata osissa, mutta muuten olisi vähän liian suuri haaste mulle. Tällä kertaa maalin ruiskuttelu tuntui jo vähän hallitummalta, niin ehkä tämä homma joskus valmistuu.
Maalin ohjeessa on ruiskutuskerrat 1-2. Totesin, että valumien välttämiseksi on parempi, jos saa kertaruiskutuksella märän pinnan. Jos jää liian kuivaksi, niin sitten se on aplaria ja on ruiskutettava uudelleen.
Lakatut hiilariosat on aina hienoja. Näitä vanhoja osia fiksailin paremmiksi.20250216_182847.jpg20250216_182910.jpg
 
Viimeksi muokattu
Viikonlopun aikana värinvaihto eteni taas vähän. Seuraavaksi on irrotettava ovet. Oikein mitään osia ei voi vielä kiinnittää paikalleen, niin maalattuja osia täytyy nyt varastoida irrallaan.
20250221_192052.jpg20250223_183646.jpg20250223_183521.jpg20250223_184117.jpg20250223_183812.jpg
Kävin ostamassa lisää maalaustarvikkeita ja myös pintamaalia, johon löytykin kovetetta ja ohennetta kaapeista jo ennestään. Näköjään tämä valkoinen sävytetään mustalla ja keltaisella.

20250221_155610.jpg
 
Työlään ovien irrottelun lomassa tilailin vähän tuninkiheebeliä.
Aixam mopoauton GTI-merkki, Foliatecin ilmanohjaimet etupuskuriin ja muovista maskiverkkoa.
Helmoihin kiinnitin jo samanlaista verkkoa vanhoista jämäpaloista.
20250303_172005.jpg20250304_182055.jpg
 
Muistiin itselleni, että poistin nyt myös oikeasta takaovesta lasinnostimen, vaikka se olikin ihan toimiva.
20250302_093857.jpg
2010 vuoden maalausharjoitteluni aiheuttaa näköjään nyt lisähommaa ovien sisäpuolella.
Ovenvälien maalipinta ei ollut 15 vuodessa mennyt miksikään, mutta ne on sen verran aplaria ja vähän valumaakin, että maalaan uudelleen.
Pelkkä mataksi hionta ei nyt riitä, kun maali kuoriutuukin aika laajalti irti.
Osittain siksi, kun on näkäjään maalattu huonosti karhennetulle pinnalle.
Osittain siksi, kun pensselöin silloin happopohjamaalia paikoittain ja suoraan happarin päälle ruiskutettu vesivärimassa ei olekaan lujasti kiinni.
Ruosteongelmaa ei ainakaan oikeanpuolen ovissa ole.20250309_103043.jpg20250309_103053.jpg
 
Näkymä oli ovenvälejä pohjamaalatessa hyvin samanlainen kun 15 vuotta sitten, kuten kuvista näkyy. Tällä kertaa epoksipohjamaali hiontavärin alla.
IMG_0031.JPG20250315_141653.jpg
Eilen ruiskutin epoksin sekä hiontapohjamaalin ja piti käydä ostamassa uusi 16€:n pohjamaaliruisku.
Tänään pintamaalasin.
Useampi osa tulee näköjään maalattua pariin kertaan, kun ei kerralla tule kelvollista.
Maalasin nyt etulokarit ja kattospoilerin päädyt uudelleen.
Lisäksi maalasin ovenkahvat ja niiden tiivisteet sekä toisen puolen ovien sisäpuolet ja takakyljen.
20250316_170943.jpg20250316_170930.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom