Lancer GTI -93, Febiz

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Febiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lumet tuli viikonloppuna, mutta vielä en ole poistanut autoa liikennekäytöstä.
Huomasin, että pari kertaa tallin lattialla on ollut öljytippa, vaikka yläpuolelta kaikki näyttää kuivalta.
Tänään irrotin tekemäni pohjapanssarin ja tutkin vuotoa. Mieleen tuli, olisiko kytkinakselissa kuitenkin joku stefa, joka voisi vuotaa.

Kyse on vaihteistoöljyvuodosta ja paikka on sama kuin vuosia sitten ennen koneremonttia, eli vaihteensiirtimen haitarikumi. Tässä vanhoja kuvia.
Screenshot_20241105_204937_Firefox.jpgIMG_20220310_191319.jpgIMG_20220311_133912.jpgIMG_20220308_130305.jpg
Uutta vaihteistoöljyä on hankittuna 2 litraa ja täyttömäärä on 1,8L. Viimeksi minulla oli laittaa laatikkoon Redlineä vain 1,7L, eli pientä vajaatäyttöä. Lisäsin laatikkoon nyt 1,8 dl Motul Gear 300 LS:ää, niin jää vielä riittävästi myös vaihteistoöljynvaihtoon.

Päätin samalla tunkkauksella tehdä myös moottoriöljynvaihdon, kun konetta on ajettu nyt sisään 864 km.
Jemmassa oli MannFilterin öljynsuodatin ja Mobil Rally formula 5w50 öljyä, niin sain senkin purkin nyt tyhjäksi.
Mitään huolestuttavaa ei näkynyt vanhan öljyn seassa.

Nyt autolla voi vielä ajella, jos keliä on ja öljynvaihto on kevääksi valmiiksi tehty. Lämpimässä tallissahan tämä majailee.

Tuo vaihteiston haitarikumin vaihto onnistuisi aika helposti yläkautta, kun vaan löytäisi jostain uuden kumin.
 
Viimeksi muokattu
Mitsuclubin FB:ssä selvisi, että haitarikumi onkin pelkkä pölysuoja ja tuo huullos, johon haitarikumi kiinnittyy onkin vaihdettavissa oleva stefa, joka nyt vuotaa.
Tämä onkin jonkun sortin tyyppivika, josta en ollut aiemmin kuullut.
Nyt pitäisi löytää stefa jostain.

Lumet lähti, niin taas on päässyt ajelemaan.
 
Tuota tuosta kuvasta jo epäilinkin, että stefa on tuossa haitarikumin alla. Rellun laatikoissa joissa vaihteensiirto on vaihdekepiltä tankoväliteinen on samanlainen, haitari pölysuoja stefa homma. Vaan tyhmästi suunniteltu kun tuo siirtovipu on hitsattu vaihteiston akseliin kiinni:unsure: Carismassa, ainakin joissain malleissa on tuota Rellun laatikkoa, saatta olla ettei tuo Rellun laatikon stefa ole tuohon sopiva. Muistikuva on että Rellun laatikon akselin paksuus oli 16mm. Joo kyllä muistin tuon stefa sisämitan oikein. Tuo stefa Rellun laatikossa on mitoiltaan 16-26-12 ja alkuperäisnumero 7703087163
 
Viimeksi muokattu
Varakonetta ei olisi uskaltanut asentaa ilman avaamista paikalleen, niin irrotin kannen huvikseen tänään.
Ihan vakiokamaa sieltä löytyi, eli myyntipuheet 200hp koneesta oli ylioptimistiset, kun koneen mukana tullutta viriosaa on ainoastaan nokka-akselit, itsetehty imusarja ja säädettävät nokkapyörät.
Venttiilit on aika karstaiset.
Hoonauskäljet näkyy ihan selvästi ja pytyt on siistit.
20241110_093119.jpg20241110_093334.jpg
Aiemmin jo totesin, ettei tästä saa rakennettua toista toimivaa konetta, kun pisteosia puuttuu niin paljon.
Kuitenkin kansi ja koko alakerta on ihan käyttökelpoista tavaraa, jos kone vaikka joskus sattuu räjähtämään.

Itselle muistiin, että myin alkuperäisen ecun ja pakosarjan pois.
 
Viimeksi muokattu
Timanttitiskillä kerrottiin, että näitä vaihteiston tiivisteitä on ollut viimeksi saatavilla 2019.
Sain sieltä viimeisimmät osanumerot.
Suojakumi vaihteiston torniin MD718557 ja Stefa torniakseliin MD747660.

Itse löysin yhdet osat PrintSportilta ja tuli parissa päivässä. Toivottavasti on sopivat ja tulee näillä kuntoon.
Merkinnöistä päätellen samat osat olisi evo10:ssä, mutta en ole varma.
Vähän patinoituneet pakkaukset ja siirretty varastosta toiseen 2011.
20241112_181102.jpg
Olishan nuo ollut helpompi vaihtaa kun laatikko oli pöydällä, mutta en silloin ymmärtänyt metsästää kun haitarikumia ja sitäkään ei löytynyt mistään.
 
Viimeksi muokattu
1073 km on tullut remontin jälkeen ajoa ja orastava luottamus auton toimintaan on palannut.
Mittarilukema on nyt 211060 km.
Tämän päivän lenkin jälkeen pesin auton ja tein liikennekäytöstä poiston.
Nyt voi sitten alkaa fiksailemaan ulkoasua ja jossain välissä vaihtaa vaihteiston stefan.
 
Viimeksi muokattu
Nyt kun autossa on kiinni venttiilikoppa, johon käy nimim. Maxxilla myynnissä ollut Niko Päivisen tekemä hiilikuituinen tulppien suoja, niin ostin sen.
Aika laadukkaan osan Niko on tehnyt. Reunaa piti vähän hioa ja suurentaa reikiä, että sen sai istumaan kunnolla. Vielä uudelleenlakkaus muiden lakkaushommien yhteydessä.20241121_191230.jpg20241121_160000.jpg

Tähän varakoneen mukana tulleeseen venttiilikoppaan, mulla ei ollut ollenkaan sopivaa tulppien suojaa, kun näköjään venttiilikopisssakin on eroja.
 
Viimeksi muokattu
Vaihteiston stefan vaihto onnistui aika nopeasti ja ilman kohtuutonta väkivaltaa.

20241123_143337.jpg20241123_143325.jpg
Toivottavasti vaihteistoöljyt pysyy nyt laatikon sisäpuolella. Uudet motulin öljyt odottelee vielä vaihtoa.
Aloittelin myös vähän auton purkua maalausta varten.
 
Monta vuotta muhineet ideat on päässyt nyt toteutukseen.
Halusin saada kaikki spraymaalit pois konepellin yläpuolelta, ettei ne myöhemmin aiheuttaisi ongelmia maalauksessa. Ihmeen hyvin spraymaalit on kestänyt ja niiden poistaminen etenkin ritilöistä oli aika työlästä. Rapsuttelin kaikki vanhat lakat pois myös hiilikuituisesta sytytystulppien suojasta.
Konepellin reunat ja muut loput hion vielä myöhemmin.
20241201_111042.jpg20241201_110937.jpgEtulokareiden levitys ja uusien helmalevikkeiden sovittaminen niihin onnistui aika mukavasti. Muovihelmojen leikkaaminen onnistui näppärästi peltisaksilla.
20241201_091147.jpg20241201_091046.jpg
Rapsuttelin etulokareiden maalikuprut auki. Hitsaustarpeen laajuus selviää, kun irrotan lokarit.

20241201_110946.jpg20241201_111004.jpg
 
Viimeksi muokattu
Tulikin irrotettua lokarit vielä tänään.
Ei nuo niin pahalta näytä, että niiden hitsaamiseen menisi koko talvi. Toisessa olikin tuossa kohtaa vähän enemmän kittiä. Jännästi ruostunut samanlailla molemmilla puolilla kotelosuoja-aineen alta.
20241201_170510.jpg20241201_170621.jpg20241201_170542.jpg20241201_170433.jpg
Puskurin ja lokarin liitoksessa ollut muoto ei haitannut mustassa autossa, mutta muun värisessä se voisi näyttää oudolta. Niinpä tein myös lokareiden etuosiin levitystä sentin verran. Täytyy leipoa puskurin päihin vähän uutta muotoa, että se liittyy siististi lokareihin.20241201_155821.jpg20241201_154635.jpg
Takana alhaalla lokareissa on levitystä 3cm.20241201_155718.jpg
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom