Lancer GTI -93, Febiz

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Febiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Ainakin mitä ite oon noilla paikkaillut niin on kyllä toiminut hyvin. Tosin radalla en ole ajanut mutta yhden renkaan paikkasin liki uutena ja kesti ihan sakoille asti.
 
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Bazeeba sanoi
Ainakin mitä ite oon noilla paikkaillut niin on kyllä toiminut hyvin. Tosin radalla en ole ajanut mutta yhden renkaan paikkasin liki uutena ja kesti ihan sakoille asti.
Itelläkin on yhdessä renkaassa toiminu paikkaus ihan hyvin, mutta niillä ei tullu hirveesti radalla ajeltua.
 
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Mulla on konkalle menevä virtajohto tehoreleellä, niin ei ime akkua tyhjäksi. Ohjaamosta saa laitettua releen päälle/pois. Koitin sen laittaa soittimelta tulevaan herätevirtaan mutta siinä ei riittänyt ampeerit laittamaan relettä päälle.
Suunnilleen tällainen rele
 
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kiitos vinkistä. Täytyy katsoa, jos siihen rakentelis jonkun tommosen systeemin.
Mulla on konehuoneessa konkan virtajohdossa pikasulake, eli saan sen kyllä napista painamalla tosi helposti pois päältä ja vivusta vääntämällä taas päälle.

Akkua rasittaa tietysti myös se, että vaikka konkka on pois päältä ja kun kytkee sen pidemmän ajan jälkeen taas päälle, niin sillonhan akku täyttää kondensaattorin. Vaikka akku kaipais itsekin kaiken mahdollisen potkun.
Tämä nyt ei oo ollut varsinainen ongelma, mutta niinhän siinä teoriassa käy.
 
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Febiz sanoi
Akkua rasittaa tietysti myös se, että vaikka konkka on pois päältä ja kun kytkee sen pidemmän ajan jälkeen taas päälle, niin sillonhan akku täyttää kondensaattorin. Vaikka akku kaipais itsekin kaiken mahdollisen potkun.
Tämä nyt ei oo ollut varsinainen ongelma, mutta niinhän siinä teoriassa käy.

Kytkee sen konkan päälle vasta sitten kun on autolla jo hetken ajellut? ::) Vai eikö kestä hetkeäkään ilman musiikkia? ;D
 
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Ei kestä hetkeäkään ilman ;D
Tosiaan se pikasulake on konehuoneessa, niin ei viitti sen takia pysähtyä ja avata konepeltiä.

Auto pelaa muuten niin hyvin, että pitää melkein keksiä nämä ongelmat ;D
Kävin vähän pidemmällä iltapäiväkruisailulla ja mitään todellisiä ongelmia ei ollut.
 
Toivottavasti nähdään, mutta ulkopuolen fiksaus tuskin ehtii siihen. Paineita tästä en haluaisi ottaa. Kun nyt saisi tekniikan ensin kuntoon.
 
....että tilaamani Carisman metallinen kannentiiviste on sopiva.....

Muista vaan hiotuttaa ne kulmista nastat varovasti pois, muuten ei puristu pahvi oikein. (kuvat löydät tuolta colt rojektista että miten)

Hienoa et sait tän jo näin pitkälle, hyvin se menee kunhan vaan merkkailee ja laittaa pultteja järjestyksessä talteen ja ottaa paljon kuvia niin helppo palata myöhemmin jos ei muista jotain. ;)


Meinasitko mihin nyt viedä hiottavaksi nuo nokat?
 
Viimeksi muokattu
....että tilaamani Carisman metallinen kannentiiviste on sopiva.....

Muista vaan hiotuttaa ne kulmista nastat varovasti pois, muuten ei puristu pahvi oikein. (kuvat löydät tuolta colt rojektista että miten)

Hienoa et sait tän jo näin pitkälle, hyvin se menee kunhan vaan merkkailee ja laittaa pultteja järjestyksessä talteen ja ottaa paljon kuvia niin helppo palata myöhemmin jos ei muista jotain. ;)


Meinasitko mihin nyt viedä hiottavaksi nuo nokat?
Täytyis soitella nokkien hionnasta Mauri Virtaselle. Se vaan, että millaset teettäisi. Toimiskohan samanlaiset kun sun vanhassa coltin koneessa? Kävisköhän sillon jotkut valmiit aluslevyt korokkeiksi tasureiden alle? Pari muutakin asiaa tullu mieleen, joista pitäs sulta kysyä. Eiköhän kannentiivisteen nastat saa hiottua itsekin.
 
Viimeksi muokattu
Tämä projektihan on lähtenyt rakettimaiseen nousukiitoon, nyt ei muuta kun ankaraa puurtamista vaan :cool:
 
Tämä projektihan on lähtenyt rakettimaiseen nousukiitoon, nyt ei muuta kun ankaraa puurtamista vaan :cool:
Joo:) Käytännössä on vaan käynyt niin, että menen yksin illalla talliin touhuamaan kun lapset on nukkumassa ja pari tuntia kerrallaan teen jotain.
 
Camshaft worksilta löytyvään 4g92 nokka akseli oli soch mikä me käytettiin siellä. JS83 colttoseen se tuli ( ja kyllä on raju nokkajos oikein muistan niin melkein 11mm nousulla)
Tuskin kukaan on käyttänyt siellä 4g92 doch(mivec kannen nokkia) =kuin yksisarvinen

Mutta edelleen itse olisin sillä kantimilla et camshaftwork +1
ja katuma päälle saatat tulla jollet teetätä kerralla kovempia ;)
 
Viimeksi muokattu
Millaiset nokkakulmat noissa uusissa nokissa on vai pitääkö se itse jaksaa laskea noista arvoista?

Mulla myös yhdessä moottorissa hiotut nokat eikä venttiilikoneiston kanssa ole mitään ongelmaa, kyse on tosin 4G63 moottorista. Ei ole tarvinut lisätä mitään, lisäksi siinä vaiheessa kun moottori käy ja kannessa on öljynpainetta, ne tasurit on kuitenkin kohtuu jäykät VS penkissä ilman paineita pyörittely. Toki kirjaan tähän vielä disclaimerin että en ota vastuuta jos jotain menee rikki. :D

Mä taidan myös hiottaa maurilla nuo omat nokat, meinaan moni paikka ei tarjoa tuota fosfatointia mikä sulla näkyi olevan ruksattuna tuonne.
 
Millaiset nokkakulmat noissa uusissa nokissa on vai pitääkö se itse jaksaa laskea noista arvoista?

Mulla myös yhdessä moottorissa hiotut nokat eikä venttiilikoneiston kanssa ole mitään ongelmaa, kyse on tosin 4G63 moottorista. Ei ole tarvinut lisätä mitään, lisäksi siinä vaiheessa kun moottori käy ja kannessa on öljynpainetta, ne tasurit on kuitenkin kohtuu jäykät VS penkissä ilman paineita pyörittely. Toki kirjaan tähän vielä disclaimerin että en ota vastuuta jos jotain menee rikki. :D

Mä taidan myös hiottaa maurilla nuo omat nokat, meinaan moni paikka ei tarjoa tuota fosfatointia mikä sulla näkyi olevan ruksattuna tuonne.
Arvot pitäisi itse laskea ja siihen en ole pystynyt.
Mietin ihan samaa öljynpaineasiaa tasureihin liittyen, mutta korokkeet tasureiden alla voisi ainakin tuoda lisävarmuutta. Täytyy varmaan vielä pyöritellä ja miettiä.
Fosfatoinnin pyysin erikseen, mutta se kuitenkin sisältyi alkuperäiseen hintaan.
Kyllähän vastuu vinkkien noudattamisella tai noudattamatta jättämisellä ja tuhot jää itselleni. Kiitos kommentista.
 
Tuohon nakutus-anturiin liittyen, kannattaa todellakin kiristää se momenttiin, kokeile löytyiskö lambda-hylsysarjasta 24mm:stä?
 
Tuohon nakutus-anturiin liittyen, kannattaa todellakin kiristää se momenttiin, kokeile löytyiskö lambda-hylsysarjasta 24mm:stä?
T
Täytyy sitäkin asiaa vielä miettiä. Muistin väärin, koko onkin 27mm.

Nakutusanturi toimii oikein vain kun on oikeassa momentissa. Eli sen asennuksessa ei ole vaihtoehtoa kuin laittaa se tarkasti oikeaan momenttiin.:)
 
Nakutusanturi toimii oikein vain kun on oikeassa momentissa. Eli sen asennuksessa ei ole vaihtoehtoa kuin laittaa se tarkasti oikeaan momenttiin.:)
Kiitos painostuksesta sinulle ja Maxxille. :)
Ehdinkin jo miettimään, että hitsauskoneen avulla saan kyllä tehtyä sopivan työkalun, johon momenttiavain käy.
 
Mulle Virtasen Mauri hioi nokat n. 14 vuotta sitten, niiden arvot oli 272 astetta ja 10.2mm. Nokkakortissa luki muistaakseni, et vakio ajoitukset. Sit kelle myin ne nokat silloin, niin ne tais ottaa venan päästä tavaraa pois sen mitä perusympyrä pieneni, en muista oliko 0,5 vai 0,6mm. Itellä ei ollu muutoksia nokkakoneistossa ja hyvin toimi. Niillä nokillahan on mitattu 183hp 223Nm, mut ei vakio alakerralla. Multa mitattiin vakio alakerralla ja unichipillä 166hp 191Nm
 
1549816104725.png

Jos oikein laskin ,nii sulla on 270asteita imu sekä pako.
 
Kiitos tiedoista. Sinunkin viritysjuttuja olen lueskellut :)
Liittämääsi kuvaa en saa tarkasti näkymään ainakaan nyt puhelimella.

Kansi on jo paikallaan ja kasailu muutenkin edennyt.


Tuo kuva on sinun nokkakortista :) On ollu tuo lancerin rakentelu vähän vaiheessa viime vuosina, mut jospa joskus sais moottorin valmiiks ja sen +200hp.
Jonka pitäis noilla muutoksilla mitä tulee, nii tulla helposti :rolleyes:
 
Tuo kuva on sinun nokkakortista :) On ollu tuo lancerin rakentelu vähän vaiheessa viime vuosina, mut jospa joskus sais moottorin valmiiks ja sen +200hp.
Jonka pitäis noilla muutoksilla mitä tulee, nii tulla helposti :rolleyes:
Ai sulla on edelleen lancer ja vieläpä työnalla. :) Vanhoista virityksistäsi olen lueskellut täällä foorumilla.
 
Tuo pakosarjakääre ei pysy kovin pitkään mustana, vaan siitä lähtee värit ja se muuttuu valkoseks :confused:
 
Miltäs käynti muuten kuullostaa? kuuluuko et on nokat vaihdettu
Hyvä et sait kasaan asti, ja tällä kertaa paremmin kuin se sun eka kansi poka =) Sit ei muuta ku dyno pvlle ilmoittautumaan ja rata pvlle ???;)
 
Miltäs käynti muuten kuullostaa? kuuluuko et on nokat vaihdettu
Hyvä et sait kasaan asti, ja tällä kertaa paremmin kuin se sun eka kansi poka =) Sit ei muuta ku dyno pvlle ilmoittautumaan ja rata pvlle ???;)
Lisäsin moottorin käyntivideon eiliseen päivitykseen, niin nyt voi käydä kuuntelemassa.
Kuulostaa videolla aika erilaiselta kuin livenä, mutta mielestäni käynti on aika tasainen nytkin.

19 vuotta sitten ensimmäisen auton kansihommassa ei ollut käytettävissä samaa netin apua, kokemusta ja työkaluja kuin nyt, mutta pelasihan sekin kun lisäili jäähdytysnestettä :D
 
Vesiletkusarjaa en löytänyt tähän mistään ja muutenkin ne on aika kalliita. Letkut on teipattu wurthin tuotenimellä olevalla vulkanoivalla silikoniteipillä. En tiedä missä kaikkialla sitä myydään.
 
Ei tule öljyt pihalle kun tuon vaihdat. Sokka irti ja käpälä nousee, sitten tuossa on vain perus stefa.

Mutta katso tarkkaan kummalta puolen alat löymään sokkaa, koska on kartio! Ja saattaa olla pirun jumissa.

Vaihda samalla nuo kumiholkit laakereihin, ja ota se nailoninen holkki myös uusi.
 
Kiitos. Täytyy tilata osia. Helpompaa olisi ollut kun oli enemmän tilaa.
Vaihteistoöljyn vaihto olisi muutenkin ajankohtaista ja kauan jatkuneen vuodon vuoksi sen määrästäkään ei ole tietoa.
 
Ei tule öljyt pihalle kun tuon vaihdat. Sokka irti ja käpälä nousee, sitten tuossa on vain perus stefa.

Mutta katso tarkkaan kummalta puolen alat löymään sokkaa, koska on kartio! Ja saattaa olla pirun jumissa.

Vaihda samalla nuo kumiholkit laakereihin, ja ota se nailoninen holkki myös uusi.
Löytyisikö näille tarvittaville osille varaosanumeroita? En löytänyt niitä korjausoppaasta.
 
Viimeksi muokattu
Minun silmään nuo 4 kiekuraa näyttäs vähän poraus lastuilta, siis sitä silppua mitä tulee kun poraa reikää porakoneella. Onko auton vieressä tai lähellä tehty jotain sellasta kansiremontin aikana ja silppu olisi lentänyt koneeseen?
 
Minun silmään nuo 4 kiekuraa näyttäs vähän poraus lastuilta, siis sitä silppua mitä tulee kun poraa reikää porakoneella. Onko auton vieressä tai lähellä tehty jotain sellasta kansiremontin aikana ja silppu olisi lentänyt koneeseen?
Hyvä ajatus. Olen kyllä koittanu suojella moottoria ylimääräiseltä tavaralta, mutta kaikkihan on mahdollista.
 
Tuo huoltoluukku toho polttoainepumpun kohdalle on kyllä aika hyvä idea. Itelläki lancerissa jotai polttoaineongelmaa ja vähä nihkee kyllä jos pitää aina tankki pudottaa alas kun pumppua rovehtii. :(
 
Tuo huoltoluukku toho polttoainepumpun kohdalle on kyllä aika hyvä idea. Itelläki lancerissa jotai polttoaineongelmaa ja vähä nihkee kyllä jos pitää aina tankki pudottaa alas kun pumppua rovehtii. :(
Joo siitä oli paljon apua liitoksia tehdessä ja jos niitä joutuu vielä myöhemminkin ropailemaan.
 
Onpas kerrassaan harmillista tuon nelospytyn kanssa. No äkkiäkös tuon moottorin purkaa ja tutkii loppuun kun se on kätevästi irrallaan. Tiiät sitten kannattaako hankkia uutta lohkoa vai saako tuosta vielä hyvän. Veikkaan että viimeistään ylikokoon poraamalla siitä saa hyvän mutta se vaatii sitten tietenkin uudet männät.
 
Onpas kerrassaan harmillista tuon nelospytyn kanssa. No äkkiäkös tuon moottorin purkaa ja tutkii loppuun kun se on kätevästi irrallaan. Tiiät sitten kannattaako hankkia uutta lohkoa vai saako tuosta vielä hyvän. Veikkaan että viimeistään ylikokoon poraamalla siitä saa hyvän mutta se vaatii sitten tietenkin uudet männät.
Joo nyt se on helppo purkaa ja tutkia. Kiirehän tässä ei ole mihinkään.
 
Tuo 0,2mm männän ja kannen välissä kyllä kuulostaa tosi pieneltä. Laittaisin paksumman tiivisteen jos mahdollista. Itsekkään en ole mikään moottori velho, mutta jostain olen lukenut että 0,1mm per 1krpm on hyvä nyrkkisääntö.
 
Tuo 0,2mm männän ja kannen välissä kyllä kuulostaa tosi pieneltä. Laittaisin paksumman tiivisteen jos mahdollista. Itsekkään en ole mikään moottori velho, mutta jostain olen lukenut että 0,1mm per 1krpm on hyvä nyrkkisääntö.
Kiitos. Täytyy siis googlailla asiaa lisää. En ollut törmännyt tuollaiseen asiaan, mutta aika pieneltä raolta kieltämättä tuntuu.
Tuo 0,2mm tuli ihan luonnostaan siitä, kun lohkon pinta oikaistiin, eikä kannen laskemisella ole vaikutusta siihen asiaan.
Alkuperäisen massatiivisteen vaihto jo kansiremontin yhteydessä ohuempaan metalliseen tiivisteeseen aiheutti sen, että rako pieneni reilusti.
Kannestakin voi ottaa näiltä alueilta tavaraa pois, jolloin rakoa saisi kasvatettua.
 
Viimeksi muokattu
Tuohon paljerakoon vielä, isot pojat on kertonu että se pitäs olla alle 1,5mm tai yli 3mm. Sillä välillä moottorista tulee nakutus herkkä.
Eli toi mun 0,8-1mm toteuttais sitten sen.
Törmäsin itsekin googlailussa tuohon vähintään 0.1mm/1krpm ja se toteutuu myös.
Punaraja on 7500 rpm.
 
Nimimerkki mystinengalant ohjeisti, että jätetään vakiolambda sellaisenaan käyttöön ja laajakaistalambdan anturi on vaan seosten tarkkailuun. Anturit on tilapuutteen vuoksi vähän huonosti rinnakkain. Muuta paikkaa ei oikein ole ja nämäkin menee tarkasti vetarin ja öljypohjan välistä.


Nyt kyllä vähän kiinnostaisi jotta miksi näin, en oikein äkkiä itse keksi mitään hyötyjä vakiolambdan paikalleen jätöstä ecua ohjaamaan. Vai oliko ajatus antaa sen siellä olla kunnes moottorinohjaus vaihtuu vai mikä ecu siellä nyt on kiinni?
 
Jos sen vakiolambdan jättää sinne niin silloin:
a) Molempien lambdojen mahdollisia vikoja on helpompi havaita vertaamalla anturien tietoja.
b) Moottoria ohjataan kuten alunperinkin on suunniteltu ja se toimii erittäin suurella todennäköisyydellä.
c) Vältytään suodattamasta ja muuntamasta laajakaistasignaalia jolloin vältetään yksi mahdollinen vikakohde.

Tossa ainakin mulle ekana mieleen tulevat syyt.
 
Takaisin
Ylös Bottom