Lancer GTI -93, Febiz

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Febiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vakio moottorinohjaus on vielä paikallaan, koska halusin testata tässä välissä koneremontin onnistumisen, kun se taas helpottaa mahdollisten tulevien vikojen rajaamista.

Itse mietin a:ta ja b:tä ja mystinengalantilta oli varmaan aikalailla nuo samat perustelut lambda-asiaan, mitä Basbarduu kirjoitteli.

Käytän ja testailen konetta nyt vielä vähän lisää. Mietin testaisiko jo nyt pelkkää RE85 polttoainetta. Periaatteessa se voisi toimia.
 
Tuon ekan voin ymmärtää. Toinen on vähän niin ja näin, mielelläänhän sä sen säädätkin laajakaistalla etkä kapealla signaalilla. Kolmas taas menee samaan kuin toinen, mitä sillä laajalla oikein edes tekee jos siihen ei luota?

Edit: Ja lisätään nyt vielä että en ole minkäänlainen säätöguru enkä edes juuri hapuileva aloittelijakaan, mutta ihmetellen kyselen kun ei ole missään muualla tullut vastaan vakiolambdan paikalleen jättöä
 
Joo itse en säätöhommista ihan hirveästi ymmärrä. Mutta toinen anturi on helpompi tarvittaessa ottaa pois ja tulpata, kuin hitsailla lisää lambdan paikkoja.
 
Aika kova bensapaine, taitaa yleensä pyöriä 3 barin tietämillä ilman alipainetta. Sekä kannattaa huomioida, että paluulinja on riittävän iso , jos olet vaihtanut korkeampituottoisen pumpun . Ahdas paluulinja rikastaa seosta entisestään.
Liian rikas seos tuhoaa lambda-anturin helposti.
 
Hyvä huomio. Mulla on säädettävä bensapaineensäädiin, niin sitä voi löysätä. Foorumilta löytyneen tiedon mukaan lancerin bensapaineen tyhjäkäynnillä pitäisi varmaan olla suuruusluokka 2,5 bar.
Screenshot_20220817_054609.jpg
Bensapaineen riittävyyden kanssa oli aiemmin ongelmia, niin kiinnostava nähdä, että nyt painetta tuntuu riittävän. Ei paine kyllä ennekään pihassa kaasutellessa loppunut, vaan kiihdytyksessä.
Ehkä on parempi olla nyt kiusaamatta autoa enempää ja vaihdella vaan osat, joilla sen voi sitten saada säätöihin.
 
Viimeksi muokattu
Semmonen huomio että sun topaasissa oleva linkki tänne ei ainakaan mulla toimi, kirjaa ulos eikä anna kirjautua uudestaan
 
Toimisikohan nyt tietokoneella tehtynä.
Ja TÄSSÄ linkki itse aiheeseen.

Edit. Tietokoneella linkit toimii, mutta puhelimella näköjään ei, vaan kirjaa pihalle.
 
Viimeksi muokattu
Mullahan pitäis jossain olla ecun pinnikaavio, kun teetätin hestecin johtosarjan sen mukaan, mut siitähän on varmaan jo 15vee aikaa :) muistaakseni se on jollain cd:llä. Pitää katella löytyykö vielä jostain
 
Mullahan pitäis jossain olla ecun pinnikaavio, kun teetätin hestecin johtosarjan sen mukaan, mut siitähän on varmaan jo 15vee aikaa :) muistaakseni se on jollain cd:llä. Pitää katella löytyykö vielä jostain
Löysin Harisen lapun, nii sen mukaan tuo siun kaavio ainakin täsmää niiltäosin mitä Hestec tarvii (y) Ja miun johtosarja oli muistaakseni tehty Evo3:n perusteella :unsure:
 
Viimeksi muokattu
Löysin Harisen lapun, nii sen mukaan tuo siun kaavio ainakin täsmää niiltäosin mitä Hestec tarvii (y) Ja miun johtosarja oli muistaakseni tehty Evo3:n perusteella :unsure:
Hyvä tietää.
On mun excelissä vielä yli 10 johtoa, jotka pitää tarkemmin tutkia.
En ole auton päästä vielä tarkemmin katsonut miten tuon kaavion johdot osuu sinne. Eli onko tyhjät pinnit samat jne. Vanhemmissa ja uudemmissa gti:ssä on näköjään eroja.
Nakutustunnistin oli tyhjä gti:n kaaviossa ja sen pinnin päättelin tuosta Apexin lapusta.
Screenshot_20220827_081012_com.google.android.gm_edit_134969485054924.jpg
 
Iltasella tunkkasin perän ylös ja irrotin bensatankin. Siellä olikin liruteltavana vielä 15 litraa bensaa, mutta muuten purkuhomma meni ihmeen näppärästi.
Positiivinen asia on se, että tankin sisältä taisi löytyä syyllinen bensapaineongelmaan.
Pumpun siivilä oli ruostemönjästä tukossa.
Pudotiks vaan tankin ihan rohkeasti ennen ku aloit irrottelemaan sähköliittimiä ja polttoainelinjoja? Pakko oli itekki alottaa tää sama rojekti mut jotenki meinaa usko loppua.

Tosin uskoa vahvistaa tuo havainto kun pyörittelin pumppua väkisin ja tyhjentelin tankkia kannuun, puoli tankkia oli ainetta ja välillä tuli edes jotenkin soppaa.
IMG_20230203_201926.jpg

Välillä sit taas ei tuonkaan vertaa.
IMG_20230203_201921.jpg

Sit ku valo sytty niin alko tulee lähinnä ilmakuplia, ei kyl jaksanu omin voimin tankkia tyhjentää. :(
 
Irrottelin muistaakseni ensin kaikkea minkä sai kohtuudella irti, mutta eihän niihin bensalinjoihin ja pumppuun pääse käsiksi ennen tankin pudottamista.
Ja takaisin asentamisessa sama juttu, että ensin kiinnittelin bensalinjoja ym. tankkiin, ennen tankin paikoilleen nostoa. Pumpun liitäntöjen teossa auttoikin sitten paljon se uusi huoltoluukku takapenkin alla.

Tankin pohjassahan on myös tyhjennysproppu.
 
Joo näköjään se oikea järjestys on ottaa täyttö ja ylivuotoletkutputket irti ihan ekana, sit tankki alas. jännä huomio oli myös että pumpun päässä ei sit käänny edes voimalla se liitos, se pitää irrottaa auton päästä ihan ekaks vaikka näyttäs kuinka vastenmieliseltä.
IMG_20230204_164821.jpg
Mulla ei ollu ihan niin raju tuo imusihti kun sinulla, mutta ihan tarpeeks oli jotain settiä siinäkin.

IMG_20230204_173200.jpgIMG_20230204_174622.jpg
 
Tässä oma näkemykseni huoltoluukusta, rutasin reijän naapurin isoimmalla rasiaporalla minkä satuin löytämään. Helposti meni kyllä läpi. Vähän jäi pieneks mutta kyllä tuosta hyötyä on jos tonne tarvii vielä joskus kajota. Bonuksena että sai siistin mittapalan minkä sai pultilla ja pellinpalalla niin että pystyy laittamaan nätisti paikoilleen ja penkki päälle. :)
IMG_20230205_142704_HDR.jpg
 
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

jeps. toi normipaksuus on aika ohut letku, siinä on kymmenen metrin matkalle noin bar painehävikkiä mitä ite testannut. Kannattaa laittaa likemmäs 3bar kompuran päässä paine niin johan hajoaa lakka hienoksi sumuksi.
Tuli lueskeltua vanhoja maalausvinkkejä.
Nyt on taas ruiskumaalaushomma käynnissä ja meinaa vuosien mittaan vinkit unohtua. Jotain pieniä ruiskumaalaushommia on välillä tullut tehtyä ja oleellista on muistaa ohentaa lakkaa reilusti ja käyttää kovempaa painetta.
Nyt on työnalla yhdet vanteet ja takalippa.
20230311_131430.jpg
 
Ei ehkä kannata liimata vaihteiston pulttelja, kyllä mulla ainaskin lancerissa pultit pysyivät kiinni. Kai sulla on kierteet ehjät? Tai otitko kierteet auki jenkatapilla ennen asennusta?
 
Ei ehkä kannata liimata vaihteiston pulttelja, kyllä mulla ainaskin lancerissa pultit pysyivät kiinni. Kai sulla on kierteet ehjät? Tai otitko kierteet auki jenkatapilla ennen asennusta?
On kierteet ehjät. Ja koko lohko on putsattu sen ollessa ihan tyhjä muista osista. En tainnut kierretapilla käydä kierteitä läpi.
Mutta kuten kirjoitin, pultteihin pääsee käsiksi ja voin jälkikiristellä/tarkkailla niitä myöhemminkin.
 
Tuli mieleen tuosta sun hylsypaperista, että onko auton paino kenties noussut noiden kaikkien osien myötä mitä olet asentanut? Eli massa kasvaa sen verran ettei riitä jarruteho enään.
 
Tuli mieleen tuosta sun hylsypaperista, että onko auton paino kenties noussut noiden kaikkien osien myötä mitä olet asentanut? Eli massa kasvaa
Tämäkin on käynyt mielessä, mutta alkuaikoina tehdyn lihotuskuurin ja myöhemmän laihdutuskuurin ansiosta luulen, että paino on aika lähellä alkuperäistä. Perä varmaan jopa kevyempi.
Riittämätön jarruteho oli katsurin oma tulkinta ja tosiaan huonommillakin mittausarvoilla tämä on ennen mennyt läpi. Siihenhän ei paino sinällään vaikuta.
Mutta tosiaan olisi se voinut keksiä jonkun V-mäisemmänkin hylkäysperusteen.
Ei vaan oltu ihan samalla aaltopituudella, kun se vähän halveksuvaan sävyyn kyseli, miksi olen maalannut esim. etuiskarit ja jotain muutakin miksi-juttuja.
Vastaus kaikkeen on, että huvikseen.
 
Eivätpä ole koskaan +15v. aikana kehuneet gti Lancereiden takajarruja -90 ja -95 mutta on ne läpi menneet vähän alle 1 kn tehoilla. Ja käsijarru teho vähän päälle? Laput on kyl autossa mutta auto vielä kaukana.
 
Eivätpä ole koskaan +15v. aikana kehuneet gti Lancereiden takajarruja -90 ja -95 mutta on ne läpi menneet vähän alle 1 kn tehoilla. Ja käsijarru teho vähän päälle? Laput on kyl autossa mutta auto vielä kaukana.
Mullakin on vanhoja katsastuslappuja paljon tallella.
 
Takaisin
Ylös Bottom