Lancer Raliart voimansiirron ongelmia

kumpumhe

New Member
Liittynyt
19 Kesäkuu 2018
Päivää

Nyt kaivataan asiantuntemusta.
Ostin itselle helmikuussa Lancer Ralliart -09 auton. Auto oli minulla kuukauden päivät ja toimi hyvin, kunnes maaliskuun alussa kovalla pakkasella auton näyttöön tuli voimansiirron kuva ja teksti service required. Auto ei myöskään antanut valita ajomoodeja (tarmac, gravel, snow). Otin yhteyttä auton myyneen liikkeeseen ja sieltä kehotettiin menemään paikalliseen korjaamoon näyttämään autoa. Auto antoi vikakoodin C161E, joka ilmeisesti viittaa keskilukon pumppuun. Tämän pumppuvian vahvistivat myös korjaamolta. Auton myyneen liikkeen kanssa päädyttiin ostamaan autoon autokorjaamo öhmanin HD- pumppu vakion tilalle, koska oli helpommin saatavilla ja edullisempikin. Korjaamo johon auton vein suoritti korjauksen. Ajattelin, että tämä pumppu olisi myös luotettavampi. Auton myynyt liike tuli tässä hyvin vastaan. No autokorjaamo asensi pumpun. Remonttissa pumppu muutti paikkaa peräkonttiin ja siitä tuli kyllä tosi siisti ja auto tuntui toimivan hyvin, eikä hälyttänyt enää mistään. Hain auton pois ja se oli minulla noin viisi päivää normaalissa ajossa, kunnes huomasin, että öljyä oli jostain ilmestynyt peräkonttiin ja jyrkkään kääntyessä taka-akselin sisäpuolen rengas alkoi jarruttamaan tai lyömään tyhjää ajopinnasta riippuen. No auto takaisin korjaamolle tutkittavaksi ja tutkimuksissa paljastui, että öljyvuoto tuli pumpun säiliön korkista ja siihen laittoivat uuden o-renkaan ja että autosta oli perä rikki, joka aiheutti tuon että taka akseli oli ns. tönkissä. Voi ei.
Siihen autokorjaamo löysi sitten perän ja se vaihdettiin paikoilleen ja ilmoittivat, että auto pelaa hienosti. Hain auton ja kokeilin pyöritellä autokorjaamon pihassa, jossa auto tuntuikin toimivan. Myös korjaamon henkilökunta kertoi, että oli kokeillut auto paljon ja että auto toimi. No pääsin kotipihaan asti, jolloin autossa alkoi sama vika uudestaan, eli taka-akselin sisempi pyörä pyrki jyrkästi kääntäessä jarrutamaan tai lyömään tyhjää ajopinnasta riippuen. Vein auton taas takaisin korjaamolle tutkimuksiin.
Tuntuu oleva vaikea vika.
Auto on nyt siis ollut korjaamolla käytännössä maaliskuun alusta alkaen muutamaan päivää lukuun ottamatta ja siihen on vaihdettu keskilukon pumppu ja taka-perä ja edelleen vikoo, kun jyrkkään kääntää. Eihän tämä ole normaalia eihän? Olen pitänyt mitsubishiä jotenkin luotettavana autona, mutta tuo mielikuva on kyllä ollut tässä koetuksella.

Osaisiko joku auttaa ja kuvauksen perusteella tietää missä voisi olla vika.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Raliart voimansiirron ongelmia

luepa kaikki sivut tästä läpi
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=50367.0

melkee sanon että ei se HD pumppu siellä pelaa. Vissiin yksi semmone aiemminki jo hajalle mennyt mitä jostai kuulin.
Muistaako ST jotain?
 

mitsuevo

E7 E85
Liittynyt
8 Kesäkuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Raliart voimansiirron ongelmia

Hei

Vika ei ole HD pumpussa vaan painetta ohjaava solenoidi ei vapauta painetta. Todennäköisesti solenoidi rungossa tai putkissa roskaa, joka jumittaa solenoidin. Tai paine karkaa liian ylös ja ei pysty vapauttamaan sitä enään. Vaikea sanoa tarkasti kun ei olla itse asennettu. Paineen nousu nopeus pitäisi aina katsoa MUT3 testerillä kun pumppu asennetaan. Liian tiukalla paine voi ampua +20bar ja siten aiheuttaa ongelmia.

Kerro ihmeessä Harri K mikä tai kenen pumppu on hajonnut? Itse en tiedä ainuttakaan meillä asennettua. Netti spekulaatiohin en yleensä ota kantaa millään tavalla, mutta nyt oli pakko kun muistan tämän tapauksen hyvin. Tänne nettiin ei tosin kiinnosta kommentoida enempää, mutta puhelimella tavoittaa arkisin.

Terv. Sami / Autok. S. Öhman
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Lancer Raliart voimansiirron ongelmia

Harri K sanoi
Muistaako ST jotain?
Mjoo, kaikkihan nuo käyttäjäperäisiä ollut, pumppuhan joko toimii tai ei toimi, eli se ei aiheuta tuollaisia ongelmia.

Joko päässyt ylimääräisiä partikkeleita pumpun/solenoidien sisälle, tai sitten solenoidi(t) ruosteessa ettei toimi.
 

kaahari

Member
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Vs: Lancer Raliart voimansiirron ongelmia

Heittoja:

-kun pumppu siirretty konttiin, perään jne lähtevät putket on väärissä lähdöissä kiinni pumpun venttiilirungossa TAI siellä itse perässä
-Solenoidi jumissa auki/jää auki. Paine kokoajan ko. linjassa
-Paineensäädin hajalla


Miten tuo perä oli hajonnut? AYC pakka hajalla vai tasauspyörästö?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Raliart voimansiirron ongelmia

mitsuevo sanoi
Hei

Vika ei ole HD pumpussa vaan painetta ohjaava solenoidi ei vapauta painetta. Todennäköisesti solenoidi rungossa tai putkissa roskaa, joka jumittaa solenoidin. Tai paine karkaa liian ylös ja ei pysty vapauttamaan sitä enään. Vaikea sanoa tarkasti kun ei olla itse asennettu. Paineen nousu nopeus pitäisi aina katsoa MUT3 testerillä kun pumppu asennetaan. Liian tiukalla paine voi ampua +20bar ja siten aiheuttaa ongelmia.

Kerro ihmeessä Harri K mikä tai kenen pumppu on hajonnut? Itse en tiedä ainuttakaan meillä asennettua. Netti spekulaatiohin en yleensä ota kantaa millään tavalla, mutta nyt oli pakko kun muistan tämän tapauksen hyvin. Tänne nettiin ei tosin kiinnosta kommentoida enempää, mutta puhelimella tavoittaa arkisin.

Terv. Sami / Autok. S. Öhman

Vuode sisää kerran soitti mulle joku ja kyseli kun ei toimi. Pyysin viemää sulle tai st:lle huoltoon takas. En tiä oliko sun laittama vai ei.

Eli nyt koska joku ei osaava asentanut niin eikö kannata asennuttaa/korjauttaa se kuntoon osaajalla eikä jatkaa ongelmakierrettä? Eli veisin öhmanille auton.
 
Ylös Bottom