Lancer Ralliart menee limp modeen

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Laza sanoi
Päivitystä tähän tilanteeseen, delta-auto ei yllättäen löytänyt mitään vikaa autosta, eli sille ei sitten tehty mitään. Joku torque limit vikakoodi siellä oli muistissa, mikä nollattiin. Pari kampanjaa oli voimassa, polttoaineen paluuputki ja konepellin avausvaijeri, jotka siis vaihdettiin.

Jaaha, tänään sitten taas, vaimon ajaessa kotiin tuli tuo limp-mode, ja meno tyssäsi siihen. Tyhjäkäynnillä tuo pumppaa oudosti, eikä suostu menemään mihinkään. Restartilla pääsi kotiin vikavalojen saattelemana.

Pärse.....eikä teltta tuolle tietenkään mitään taas osaa tehdä.
 
M

mikada

Guest
Laza sanoi
Jaaha, tänään sitten taas, vaimon ajaessa kotiin tuli tuo limp-mode, ja meno tyssäsi siihen. Tyhjäkäynnillä tuo pumppaa oudosti, eikä suostu menemään mihinkään. Restartilla pääsi kotiin vikavalojen saattelemana.

Pärse.....eikä teltta tuolle tietenkään mitään taas osaa tehdä.
Ei muuta kun viehän Deltalle luettavaksi ja jos sieltä joku vikakoodi löytyy, niin sano niille, että opettelevat tulkitsemaan, mitä se tarkoittaa ;) Nykyisin nuo autojen merkkihuollot ovat aika turhia pajoja, kun niillä alkaa olemaan niin monta merkkiä, että mistään merkistä ne eivät enää tiedä sen enemppä kuin sika hopea lusikan päälle. Ja nuo määräaikaishuollot tehdään niin hopulla, että asiakas saa tehdä ne loppuun. Se on tänäpäivänä paras homma, kun ostaa auton uutena ja pitää sen pitkään sekä perehtyy itse sen sielun elämään hyvin tarkoin. Kaikkein heikoimmilla on ihmiset, jotka ostelevat uusia autoja tämänkin tästä ja eivät ymmärrä mistään mitään, koska eivät ne merkkiliikkeetkään ymmärrä niitteen päälle, kun automerkkejä on edustuksessa yksi joka sormelle. :mad:
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Joo, koodit on luettu, ja siellä ihmettelivät sitä puolisen tuntia. :seina
Kuulemma vaatii lisäselvittelyä, ei auennut vielä mitä ne koodit tarkoittavat. Toivottavasti ei hyydy enää motarille, se on kiva kesken ajon kun tehot ja luistonesto lähtee pois.

Mistähän tuo voisi johtua...selvästi aina kovin kylmällä tuo tulee. Nokalla kun on kaikenlaista öljynjäähdytintä sun muuta, pitäisikö noita vähän peitellä pakkasviimaa varten? Kone on kyllä aina ollut lämmin, ja lohkolämppärin päässä....
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Eikös ainakin VGT varustetuissa L200 malleissa ole ollut samantyylisen ongelman syynä yliahtaminen?

Kylmäilma ->boostcreep ->vikatila?

Ihan vaan ajatuksena?
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Jaa-a, voisihan sekin olla, eikö MAF anturi sitten osaa tuota ottaa huomioon? Tuota voisi tietty kokeilla ottamalla snorkkeli irti ja antaa koneen ottaa ilmaa sieltä konetilasta, ehkä se olisi vähän lämpimämpää.

Tosin ei tuo selitä sitä miksi sitten tuo voimansiirtokin herjaa välillä.....

Kenellä muullakaan ei ilmeisesti ole samaa ongelmaa, ei edes kymppimiehillä/naisilla?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Pyydä ny ne vikakoodit ni eiköhä me yhdes ne kuule selvitetä...
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Joo pyydän.

Nyt se sattui taas kotimatkalla, 5 min ajon jälkeen. Menin tien sivuun ja otin videolle tuon tyhjäkäynnin vispaamisen. Kun vaihtaa N:lle ja yrittää kierrättää se pumppaa edelleen oudosti, kun vaihtaa D:lle niin pumppaus loppuu.

http://youtu.be/omOjGmTIfdY

Sammutin auton, starttasin heti uudelleen, toimii taas normaalisti. No tuo vikavalo jää tietty palamaan kunnes on se 5 starttikertaa täynnä.

Ei tuolla uskalla kyllä motarille mennä, mitä jos esim. ohittaessa menee yhtäkkiä tehot ja ASC pois :eek: Se meinaan hidastuu aika nopsaa....viime talvena teki tuon liikenneympyrässä, meinas kans mennä penkkaan kun oli vähän liukasta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Otan osaa. Tiiän että toi on erittäin epämiellyttävää mulla teki evo aika vastaavaa tyhjäkäyntiongelmaa kun tyhjäkäyntimoottori oli rikki. Ei ollu kiva. Etenkään keskustassa ja lisäks ahisti ku kaikki katto että mitä tuo riehuu ku toi 3tuuman putkisto ei oo niitä hiljasimpia, valoissaki luulivat et haluan ajaa kilpaa koko ajan vaikka koitin liikkua vaan sen verran kun oli aivan pakko.

Mutta tuo tehojen leikkaantuminen on pientä verrattuna siihen ku mulla oli nokka-akselin asentotunnistin paskana. Se kun sytytti vikakoodin ni halus sit sammuttaa koko auton. Motarilla ei onneks sammunu mut ei kyllä kulkenukkaan ja kaupungissa sit sammu. Ei ollu hauskaa ku auto ei vaan startannu kuin määrän X aikaa jälkeen. Pahinta on just tuo arvaamattomuus ku se voi iskee millon vaan.

Saattaahan tuo sinunki vikas johtua tosta nokka-akselin asentotunnistimesta. Mulla kyllä anto sen suoraan vikakoodilla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

TK mosa tekee samoin joo lähes kaikis evoissa (ja muissakin)
Itselläni meni kans seiskast just samanlailla. Toki voi myös olla et akun jännite laskee ja se "nollaa" ecun, mut eihä sul oo webastoo siinä?
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Päivitystä:

Yksi vaihtoehto oli jäätynyt välijäähdytin, mutta ilmeisesti Deltassa eivät löytäneet sieltä mitään viitteitä kyseisestä ogelmasta. Sanoivat että kaasuläppäkotelo menee vaihtoon, nyt odotellaan uutta...

Taitaa mennä taas niin, ettei tänä talvena enää pääse tuota kokeilemaan, voi olla että alle -20 pakkaset ovat jo historiaa...
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Ripeätä toimintaa, tänään vaihdettiin kaasuläpppäkotelo uuteen. Välijäähdytin oli ollut irti talvella mutta eivät havainneet siellä mitään jäätymisen merkkejä, joten tämä oli seuraava epäilyn kohde. Nyt vaan pitää sitten taas odotella ensi vuoteen että näkee auttoiko mitään....
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Vähän päivitystä aiheeseen..viime talvi oli senverran leuto ettei alle 20 asteen pakkasia sattunut kohdalle. Tänään sitten 3-tiellä ajaessa tuli taas tuo perhanan vika, ja oli sitten heti sammutettava auto pientareelle :seina

Kai sitä on taas mentävä teltta-autoon itkemään tiskin taakse, onneksi on 1.5v takuuta vielä jäljellä. Mutta olisiko tuo nyt jo 4. kerta kun tuota koitetaan ratkaista.
 

Ippe Ra

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2013
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Oma ra hyyty tänä aamuna samalla tavalla. Pakkasta oli-12 ja koneen lämmöt alko olla jo normaalissa.
Oharille kiihdyttäessä veto loppu kun seinään ja luistonesto lähti pois päältä. Laitoin heti vapaan kun luulin että auto sammuu. Kierrokset jäi seilaamaan noin 1000-1500 välille ja kuulosti kun ois käyny kolmella. Parin sammutuksen jälkeen taas matka jatkui mutta moottorin vikavalo jäi palamaan. Kyseessä taitaa olla sama vika kun laza:lla.

Auto on vm2010 ja kilsoja (vain) 153 tuhatta.

En alkanut autoa illallla enää korjaamoon viemään kun muistin lukeneeni tämän topicin.
Onko vian syystä jo jollain tietoa?
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Kas, ensimmäinen (tai no siis, toinen) tapaus mistä kuulen suomessa. Jenkkilässä noita on kanssa muutama.

Omalle autolle tuo on sattunut ~10 kertaa neljän vuoden aikana, kilsoja on vasta 36 000. En ole vielä vienyt Deltalle, pitäisi saada ensin itse koitettua josko sieltä löytyy joku vikakoodi.

[EDIT] ja niin minulla se raja on asteen tarkkuudella -20'C. Sen lämpimämmällä kelillä toimii kun sveitsiläinen kello.
 

Ippe Ra

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2013
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Laza sanoi
Kas, ensimmäinen (tai no siis, toinen) tapaus mistä kuulen suomessa. Jenkkilässä noita on kanssa muutama.

Omalle autolle tuo on sattunut ~10 kertaa neljän vuoden aikana, kilsoja on vasta 36 000. En ole vielä vienyt Deltalle, pitäisi saada ensin itse koitettua josko sieltä löytyy joku vikakoodi.

[EDIT] ja niin minulla se raja on asteen tarkkuudella -20'C. Sen lämpimämmällä kelillä toimii kun sveitsiläinen kello.

Oma on kanssa pelannu sen vähän ajan mitä on mulla ollut. Pakkanen toi 2 ongelmaa. Tämän ja sellasen että nelivedon asetus vilkkuu mittaristossa (asfaltti, hiekka,lumi mikä päällä sit onkaan) ja hetken päästä tulee huolto ilmotus ja nelikon asetus näyttö hävii mittaristosta kokonaan eikä napista tapahdu enää mitään. Luulin alkuun että tää liittyy jotenkin tämänpäiväseen mutta sulla ei käsittääkseni ole tätä ongelmaa ollu?
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Ei, tuota ongelmaa ei ole ikinä ollut. Evolutionm:n forumeilla tuo ongelma syntyy yleensä ACD pumpun rikkoutumisesta. Se on vähän huonossa paikassa, oikean takapyörän takana, ja korroosio syö pikkuhiljaa sen pumpun epäkuntoon :-(

Varsinkin kuumissa osavaltioissa ilmeisesti öljy on sen verran notkeata että se pakenee nopeasti tuon syöpyneen pumpun sisälmyksistä...
 

Ippe Ra

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2013
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Laza sanoi
Ei, tuota ongelmaa ei ole ikinä ollut. Evolutionm:n forumeilla tuo ongelma syntyy yleensä ACD pumpun rikkoutumisesta. Se on vähän huonossa paikassa, oikean takapyörän takana, ja korroosio syö pikkuhiljaa sen pumpun epäkuntoon :-(

Varsinkin kuumissa osavaltioissa ilmeisesti öljy on sen verran notkeata että se pakenee nopeasti tuon syöpyneen pumpun sisälmyksistä...

Tarvii tarkastaa sen kunto kun seuraavaks tallille menee. Kiitoksia avusta ja ruvetaan nyt sitte ettimään ratkasua tähän "kyykähdys" ongelmaan
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Noniin, tänään sain luettua vikakoodin. Se on P1241, eli Torque max. limit exceeded. Liittyy ilmeisesti siihen, että tiheä kylmä ilma saa aikaan overboost-tilanteen ja ECU toteaa että nyt tuli liikaa boostia ja heittää pyyhkeen kehään. DIY jampat ovat jo tehneet kartat millä tuota raja-arvoa on nostettu.

Lisää kaivelemalla löytyi myös aika tuore takaisinkutsu, 19.12.2013, jossa mainitaan "An improper permitted torque threshold may cause false MIL (malfunction indicator light eli moottorin vikavalo) illumination. A software update optimises the permitted torque threshold value to minimise false MIL illumination"

http://forums.evolutionm.net/evo-x-general/680774-2014-evo-x-recall.html

Kuulostaa juuri siltä ongelmalta mikä itselläkin on. Tuo takaisinkutsu on tietenkin taas vain jenkkilässä, mahtaako jälleen kerran suomi jäädä tuostakin pois...
 

Ippe Ra

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2013
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Laza sanoi
Noniin, tänään sain luettua vikakoodin. Se on P1241, eli Torque max. limit exceeded. Liittyy ilmeisesti siihen, että tiheä kylmä ilma saa aikaan overboost-tilanteen ja ECU toteaa että nyt tuli liikaa boostia ja heittää pyyhkeen kehään. DIY jampat ovat jo tehneet kartat millä tuota raja-arvoa on nostettu.

Lisää kaivelemalla löytyi myös aika tuore takaisinkutsu, 19.12.2013, jossa mainitaan "An improper permitted torque threshold may cause false MIL (malfunction indicator light eli moottorin vikavalo) illumination. A software update optimises the permitted torque threshold value to minimise false MIL illumination"

http://forums.evolutionm.net/evo-x-general/680774-2014-evo-x-recall.html

Kuulostaa juuri siltä ongelmalta mikä itselläkin on. Tuo takaisinkutsu on tietenkin taas vain jenkkilässä, mahtaako jälleen kerran suomi jäädä tuostakin pois...

Voiko joku anturi ollu sellasen kun menee jotenki "huurteeseen" kun itellä auto tilttasi vasta kun pakkanen laski melkein 10 astetta. -21 asteessa toimi hyvin ja -12 hyyty.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Mitä tästä opimme? Nää softat on tehty muokattaviksi. Toi torque request systeemi on kans kyllä suoraan sanottuna yks vitun turhake tolla mitsun ohjaustyylillä. Siellä on kuitenkin se vanhanaikainen boost desired ja waste gate duty cycle takana. Mut kyllä se ny kannattas jokaseen yksilöön optimoida seokset ja kevyesti ees nostaa ahtoja. Ei ne mihkää hajoo viellä teillä ekoilla omistajilla. Tommonen ralliarto olis ihan unelmakäyttis itsellekkin mutta kun ei eletä siinä täydellisessä maailmassa.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

Laza sanoi
Noniin, tänään sain luettua vikakoodin. Se on P1241, eli Torque max. limit exceeded. Liittyy ilmeisesti siihen, että tiheä kylmä ilma saa aikaan overboost-tilanteen ja ECU toteaa että nyt tuli liikaa boostia ja heittää pyyhkeen kehään. DIY jampat ovat jo tehneet kartat millä tuota raja-arvoa on nostettu.

Lisää kaivelemalla löytyi myös aika tuore takaisinkutsu, 19.12.2013, jossa mainitaan "An improper permitted torque threshold may cause false MIL (malfunction indicator light eli moottorin vikavalo) illumination. A software update optimises the permitted torque threshold value to minimise false MIL illumination"

http://forums.evolutionm.net/evo-x-general/680774-2014-evo-x-recall.html

Kuulostaa juuri siltä ongelmalta mikä itselläkin on. Tuo takaisinkutsu on tietenkin taas vain jenkkilässä, mahtaako jälleen kerran suomi jäädä tuostakin pois...

Deltalle keskustelemaan asiasta. Ei kai siinä muu auta? Säilyy ainakin takuu ja ei tule urputusta, että "itse säädetty".

Luulis Deltan nyt tajuavan, että jotain tarttis tehä.
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer Ralliart menee limp modeen

cubeqtio sanoi
Deltalle keskustelemaan asiasta. Ei kai siinä muu auta? Säilyy ainakin takuu ja ei tule urputusta, että "itse säädetty".

Luulis Deltan nyt tajuavan, että jotain tarttis tehä.

Juu, ei kai siinä ole ongelmaa, mutta tuota takaisinkutsua ei vaan ole euroopassa jostain ihmeen syystä :( Deltalla eivät siis löydä mitään softa/ECU- päivitystä, ja osaavatko sen puolesta sitten tehdä mitään? Tuskin alkavat siellä karttoja käsipelilä säätämään...

Mutta juu selvittely on vielä kesken, toivotaan että joku ratkaisu löytyy. Ennen sitä lienee turha viedä autoa valohoitoon.
 
Ylös Bottom