Latausasema

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Aloitetaanpa uusi ketju, kun en vielä tallaista threadia löytäänyt

Minkälaisia latausasemia porukka asentanut?
Itse tilasin innohome Charlie 3
Täältä

Autotalliin asensin 6 neliön kaapelin talolta talliin, kun vanha kaapeli oli 11/2 neliön/10A päävirta kaapeli
Toki sähköasentaja kävi kytkemässä kaapelin uuteen jakokeskukseen tallissa ja syöttö otettiin talon 25A virtakiskoista, niin saatiin tallin jakokeskukseen 20A voimavirta syöttö, onpahan sitten virallinen ja saatiin samalla voimavirta talliin.

Charlie 3:n dip kytkimet kytketään 16A dippi asetuksille,silloin latausasema syöttää 11kW maksimissaan.Phevihän ottaa vastaan 3.7kw,eli potkua riittää kyllä tässä latauasasemassa riittävästi Torstaina kytketään asema käyttöön, toivottavasti toimii, kuten pitääkin.

Latausnopeus pitäisi nousta tyhjästä täyteen noin 3 tuntiin, kun nythän se on 5.5 tuntia
Charlie 3:n lähtö on type2
Latauskaapelina on auton mukana tullut type1-type2 5 metrin kaapeli
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Screenshot_20211020-094358.jpg

Minä oon ruuvannut halvan lukollisen postilaatikon seinälle kevyesti modattuna ja Mitsun vakiolaturi asuu sen sisällä. Outlander latautuu kotona pääsääntöisesti siitä. Mutta mikäli pitää ladata nopeammin otetaan käyttöön autossa mukana kulkeva ChargeAmpsin säädettävä 6-16A laturi.
Pähkäilen parhaillaan josko sitä hankkisi talliin Webasto Nextin sen kuormanhallinta ominaisuuksien vuoksi vai tyytyisikö halvempaan Pure II -malliin?
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Saatiin sähkärin kans kytkettyä innohome charlie-3 ja hyvin toimii
Vielä ei ole tietoa lataus nopeuden muutoksesta, ajoakku oli täysi, kun saatiin kytkennät tehtyä
Pitää päivitellä tänne, kun parempaa tietoa
 

Liitetiedostot

  • IMG_20211021_104953.jpg
    IMG_20211021_104953.jpg
    85 KB · Lukukerrat 140

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
No, Mitsu ottaa 16A yhdessä vaiheessa, eikä ihan kaikkea siitä. Oisko ollut 3,4 kWh.

Eli vähän vajaa/yli kolme tuntia riippuen PHEV:n versiosta.
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Mulla ollu muutaman kuukauden käytössä tommonen arctic EV :N laturi N:kolme ja puol tuntii kestää tyhjästä täyteen lataus 16A modella.
 

Liitetiedostot

  • 20210529_123028.jpg
    20210529_123028.jpg
    312.3 KB · Lukukerrat 166

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Mulla on autotallin rakentaminen vaiheessa kotona. Talliin tulee kaksi rinnakkaista paikkaa ja lisäksi ulos katos. Ajattelin asentaa 16A voimavirtapistorasiat tallin molemmille seinille ja katokseen. Sitten voisi hankkia ei-kiinteän latausaseman/johdon, jossa voimavirtapistoke.

Tämä siksi että auto voi päätyä lataukseen missä tahansa noista kolmesta paikasta, joten kiinteästi asennettava latausasema olisi usein sitten väärässä paikassa.

Lataushybridin kanssa tämä korostuu, kun auto ladataan käytännössä aina kun se ajetaan kotipihaan. Seuraava auto on todennäköisesti täyssähköauto, ja sen kanssa mun ajoilla riittää lataus 1-2 viikon välein. Silloin kiinteäkin asema toimisi, kun ei tarvi joka päivä ajaa laturin viereen.

Mutta irtonaisessa asemassa on sekin puoli, että voin napata sen kesällä mökille mukaan, siellä kun löytyy voimavirta parkkiksen liepeiltä. Ja toki sitten täyssähköauton kanssa myös mukaan pidemmälle matkalle, jos päätyy tilanteesen jossa akku on tyhjä eikä latausasemaa ole mailla halmeilla, mutta voimavirtaa löytyisi.

TM:ssä oli muuten tästä juttu aikanaan, miten voimavirtalataus + pikkukylän marketin pihalta löytyvä jätepuristin voi olla sähköautoilijan pelastus:

 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Beavisille ois varmaan fiksuin CTEK Njord omalla seinätelineellä johon laturin saa tarvittaessa lukittua munalukolla. Kännykkä apin kautta näkee myös lataustilanteen kätevästi. Ainoa ongelma on vaan että se on Type2 ja vaatii Outlanderin kanssa sitten adapterin.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Toki on myös mahdollista, että en lopulta hanki mitään latausasemaa kotiin. Mitsu latautuu totuttuun tapaan alkuperäisellä mummolaturilla niin kauan kuin auto talossa on, ja kun hankin täysähkön, niin kotilataaminen muuttuu tosi harvinaiseksi. Tämä siksi että mulla on töissä ilmaiseksi käytössä latausasema omalla parkkipaikalla ja kuten mainittua, täyssähköä mun ei tarvitsisi ladata edes joka viikko. Näin ollen kotona ja matkoilla riittäisi hyvin satunnaiseen tarpeeseen täyssähkön mummolaturi (paitsi kun sähkö loppuu jossain peräkylässä :) ). Mutta senhän näkee sitten kun sen täyssähkön aika on.

Kiinteällä Type1-piuhalla varustettua tai yksivaiheista asemaa en joka tapauksessa hankkisi. Eli vaihtoehto tosiaan sitten kaapeliton asema tai Type2-piuhallinen asema ja siihen Mitsun kanssa adapteri.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Rangea oli töistä tullessa 0 km ja latausaika melkein puolittui entisestä 5.5h 3 tuntiin, olen tyytyväinen, tätä juurikin hain tällä ratkaisulla
Vielä kun saisi tuon my16:n napilla pelkälle sähkölle kytkettyä,niin olisi valmis paketti omiin tarpeisiin
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20211021_221823_com.inventec.iMobile2.jpg
    Screenshot_20211021_221823_com.inventec.iMobile2.jpg
    74.8 KB · Lukukerrat 122
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Toki on myös mahdollista, että en lopulta hanki mitään latausasemaa kotiin. Mitsu latautuu totuttuun tapaan alkuperäisellä mummolaturilla niin kauan kuin auto talossa on, ja kun hankin täysähkön, niin kotilataaminen muuttuu tosi harvinaiseksi. Tämä siksi että mulla on töissä ilmaiseksi käytössä latausasema omalla parkkipaikalla ja kuten mainittua, täyssähköä mun ei tarvitsisi ladata edes joka viikko. Näin ollen kotona ja matkoilla riittäisi hyvin satunnaiseen tarpeeseen täyssähkön mummolaturi (paitsi kun sähkö loppuu jossain peräkylässä :) ). Mutta senhän näkee sitten kun sen täyssähkön aika on.

Kiinteällä Type1-piuhalla varustettua tai yksivaiheista asemaa en joka tapauksessa hankkisi. Eli vaihtoehto tosiaan sitten kaapeliton asema tai Type2-piuhallinen asema ja siihen Mitsun kanssa adapteri.
Itsekään en suosittele yksi vaiheista asemaa,jos on kolmivaihe mahdollista kytkeä,kuiten iso ero latausnopeudessa,jos joskus päättää laittaa yli 7kw vastaanottavan täyssähköauton,esim. tesla model 3 ottaa vastaan 11kw ja näyttäis,että hyvin moni autonvalmistaja käyttää type2 liittimellä varustettua latauspistoketta,tämä olikin yhtenä isona syynä,miksi valitsin ei kiinteällä johdolla type2 olevan latausaseman .Innohomella on myös erittäin hyvä suomalainen tekninen tuki,jos täällä yhtään saa kehua tiettyä merkkiä.
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mitsu taitaa nykyään olla lähes ainoa joka käyttää type1-pistoketta.

Type1 on 1-vaiheinen, Type2 taas 3-vaiheinen. Muilta osin noissa on ihan sama signalointi yms, eli Type2-latausasemaan voi kyllä vaihtaa Type1-liittimen johdon päähän. Jättää 2 vaihetta irti. Voi sitten myöhemmin vaihtaa type2 takaisin jos auto vaihtuu.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Mitsu taitaa nykyään olla lähes ainoa joka käyttää type1-pistoketta.

Type1 on 1-vaiheinen, Type2 taas 3-vaiheinen. Muilta osin noissa on ihan sama signalointi yms, eli Type2-latausasemaan voi kyllä vaihtaa Type1-liittimen johdon päähän. Jättää 2 vaihetta irti. Voi sitten myöhemmin vaihtaa type2 takaisin jos auto vaihtuu.
En nyt ymmärrä zuikkiksen pointtia,miksi latausaseman type 2 liitin pitäisi vaihtaa type1 liittimeksi,kun on olemassa type2-type1 kaapeleita,kuten minulla esim. on???
Ja type 2 on kolmivaiheinen,mutta käyttää 2 vaihetta lataukseen maksimissaan,kun toisessa päässä on type1 liitin,kuten mitsussa on,eli sen 3.7 kw max latausteho
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
1-vaihenen se silloin on, 2-vaiheesta saa sen reilu 7 kw. Zuikkis tarkoitti varmaan sellaista latausasemaa jossa kiinteä latausjohto, useimmissa myynnissä olevissa juuri on kiinteä johto. Jos on ilman johtoa niinkuin noissa markettien lataus pisteissä silloin tuo normaali type 2 / type 1 johto riittää.
 
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Mitsu taitaa nykyään olla lähes ainoa joka käyttää type1-pistoketta.

Type1 on 1-vaiheinen, Type2 taas 3-vaiheinen. Muilta osin noissa on ihan sama signalointi yms, eli Type2-latausasemaan voi kyllä vaihtaa Type1-liittimen johdon päähän. Jättää 2 vaihetta irti. Voi sitten myöhemmin vaihtaa type2 takaisin jos auto vaihtuu.
Type2:sta on sekä yksi-, että kolmevaiheisena. Riippuu niistä piikkien ja piuhan johtojen määrästä. Sitten on vielä variaatioita 16/32A suhteen. Esim. nykyisessä autossani on 1x32A ja siinä on turha käyttää raskaampaa kolmevaihepiuhaa. Hyvästä asiointilaturista tuolla saa 7 kWh ja kotona 3,4 kWh (johtuen sulakekoon rajoista). Toki sitten löytyy latauspömpeleitä, jotka yhdistävät kaksi vaihetta yhdeksi ja sillä saisi n. 6 kWh, mutta kotona ei ole noin kiire.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mielestäni Outlanderille paras olisi joku 16A laturi caravan pistokkeella. Mietin että jos olisin vaihtanut caravan pistokkeen tuohon vakiolaturiin joka asuu postilaatikossa silloin kun vaihdoin siihen uuden suko-johdon mutta kun toi lataa vaan jollain 10A virralla niin päädyin sitten laittamaan vaan uuden hyvä laatuisen sukon.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tietääkö kukaan,kuuluuko type1-type2 latauskaapelissa tuolta type2 puoli päästä yhden pinnin olla alempana kuin muut pinnit?
itse epäilen ettei kuulu olla,11 milliä alempana tuo oikeassa yläkulmassa oleva pinni
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20211101-105958_Gallery.jpg
    Screenshot_20211101-105958_Gallery.jpg
    109 KB · Lukukerrat 109
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuo CP-pinni (Control pilot) kuuluu olla lyhempi kuin muiden. Se kertoo, että liitin on kunnolla kiinni ja sähkö saa virrata. Tämän vuoksi se kytkeytyy viimeisenä.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Ok,kiitti tiedosta PajeGls,alkoi tuo uus latausasema herjaileen vikakoodia aina välissä kesken latauksen ja yhtenä vaihtoehtona oli viallinen latauskaapeli,sillä epäilin sitä
Pitää miettiä muita vikakoodi vaihtoehtoja
 
Ylös Bottom