Latausongelmia / Control Pilot System & Latauspiuha

Liittynyt
9 Toukokuu 2019
Tykkäykset
1
#1
Tervehdys!
Meillä on ongelma Mitsubishi Outlander PHEV (2014) latausta koskien.
Asukasyhtiön pihallamme on Virta-yhtiön tarjoama latauspiste, joka on parin viime kuukauden ajan tarjonnut auton latauksessa error-viestiä. Myös muut julkiset latauspisteet ovat herjanneet ongelmaa juurikin Type 2 - Type 1 - kaapelin kohdalla. Käyttäessäni normaalia 16A shuko-latauspiuhaa (joka menee autossa samaan Type 1-pistokkeeseen) ei ole ollut mitään ongelmaa. Myöskin Chademo-lataus onnistuu ongelmitta.
Soittivat Virralta, että heidän lokitietojensa mukaan automme yrittää lähettää suurempaa jännitettä takaisin latauslaitteelle, jonka vuoksi tuo error-tila (Mode 3 error) syntyy. Virta-yhtiön insinöörin mukaan: ”Control Pilot signaalin jännitetasot ovat oudot”.
Onkohan tällaista tullut teille vastaan ja viittaisiko vika enemmänkin kaapelin kuntoon kuin jossakin auton uumenissa olevaan ”Control Pilot”-järjestelmään?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
214
#2
Eipä ole moista tullut mutta ihan ekana kokeilisin puhdistaa kaapelin pinnit vaikka tops puikon ja elektroniikan puhdistusaineen avulla.
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
64
#3
Control pilot-signaali on se millä auto ja latauspömpeli neuvottelevat että minkä verran virtaa auto saa ottaa. Tuo vakio schuko-mokkula ei ehkä ole neuvotteluista kauhean kiinnostunut kun on kiinteä 8A ohjelmoitu siihen..

Vika toki voi olla kaapelissakin, koska varmaanhan sinulla on eri kaapeli Virtaa varten.

CP on siis toinen niistä ohuemmista pinneistä latausliittimessä.
 
Liittynyt
9 Toukokuu 2019
Tykkäykset
1
#4
Kiitos kommenteista! Topsipuikko-hommelia kokeilin mutta probleema näyttäisi jatkuvan. Jos saan jostain kokeiluun samanlaisen piuhan niin olis sitten suljettu tuo piuha pois luvuista. Käväisen alkuviikosta kokeilemassa vaikka autoliikkeessä. Jos piuhan vaihto ei auta, sitten katse suuntautunee tuohon CP-järjestelmään...
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
21
#5
Kyllähän se auton mukana tuleva boksi neuvottelee auton kanssa, joten jos auton päässä olisi vikaa, ei pitäisi sallia latausta. Vahva veikkaus vialliselle "Mode 3" -piuhalle.
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
64
#6
Kiitos kommenteista! Topsipuikko-hommelia kokeilin mutta probleema näyttäisi jatkuvan. Jos saan jostain kokeiluun samanlaisen piuhan niin olis sitten suljettu tuo piuha pois luvuista. Käväisen alkuviikosta kokeilemassa vaikka autoliikkeessä. Jos piuhan vaihto ei auta, sitten katse suuntautunee tuohon CP-järjestelmään...
Missäpäin maailmaa luuraat? Minulla olisi tässä Lahden kupeessa piuha millä voi kokeilla, ja osaisin varmaan testata/korjata sen nykyisenkin.

Sitä irtojohtoa voisi ihan yleismittarin ohmipuolella katsoa. Tuo CP pitäisi mennä ihan suoraan läpi eikä mielestäni edes yhdisty mihinkään muuhun. Siinä toisessa ohuessa pinnissä (PP, proximity pilot) taitaa olla jotain vastuksia suojamaahan, ja ei ehkä edes mene läpi asti johdon toiseen päähän. Mutta CP pitäisi mennä läpi.
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
64
#7
2016010515454622641.png

Tossa kuvakin vielä, liitin nyt on vähän väärän näköinen mutta tuommoinen se kytkentä on. CP menee läpi, PP:ssä on vain vastus suojamaahan mutta ei kytkeydy toisen puolen liittimelle ollenkaan.

Tuo PP-vastuksen arvo kertoo sekä autolle että latauslaitteelle minkä verran virtaa kaapeli kestää.. Teoriassahan siinäkin voisi olla vika, tosin ei ehkä jos virheilmoituksessa puhutaan CP:stä kuitenkin.
 
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
5
#8
Tuossa Signal current kohdassa on 2A <30V, tuo jännite on varmaan se joka vetää chuko johdossa sen releen? Tuo olisi hyvä mitata.
 
Liittynyt
9 Toukokuu 2019
Tykkäykset
1
#9
Kiitokset kaikille kuvista ja neuvoista! Päässen parin päivän sisään kokeilemaan toista piuhaa niin tulee se puoli ainakin suljettua pois. Palailen asiaan!
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
64
#10
Tuossa Signal current kohdassa on 2A <30V, tuo jännite on varmaan se joka vetää chuko johdossa sen releen? Tuo olisi hyvä mitata.
Ei se suoraan tuolla jännitteellä mitään tee, nuo on vaan signalointeja joilla laitteiden prosessorit juttelee keskenään. CP-karvassa kulkee 1kHz PWM-signaali jonka pulssisuhteella latausasema kertoo autolle minkä verran sillä on lupa ottaa virtaa. Tuota voi muutella lennossa. Älykkäämmät latausasemat osaa muuttaa CP:tä esimerkiksi aurinkovoimalan tuoton mukaan, että auto ottaa aina sen verran sähköä mitä taivaalta tulee.

https://openev.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000052070-theory-of-operation

Tuossa linkissä vähän sitä teoriapuolta. :)
 
Liittynyt
9 Toukokuu 2019
Tykkäykset
1
#11
Tervehdys!
Kuukauden takainen latausprobleemi selvisi ihan vain piuhan vaihdolla, oli siis vanha piuha mennyt poikken, enkä alkanut sitä tutkimaan sen tarkemmin missä kohtaa katkos oli, sattaisin olla vieläkin etsimässä ratkaisua...
Kiitos Zuikkikselle jelpistä sekä samalla kiitän samaa herraa Pehvanlämmittimestä, loistokeksintö kun voi ajella oikeasti pelkästään sähkölläkin!
 
Ylös Bottom