Laturi aloitti taas -tuilunsa. Eikä oo eka kerta. Eikä viimeinen. 
Auto on siis E14-Galant, 1,8 TDIC -87. Näissä Galanteissa kai GLX-varustetasosta ylöspäin on aina myös jännitemittari. Kaikki tähän asti näkemäni diesel-Lanttien laturit ovat aina olleet vähän hitaita heräämään, eli käynnistyksen jälkeen saa ajaa pari kilometriä, ennen kuin lataus alkaa (tämän huomaa paitsi jännitemittarista, myös valoista ja esim. puhaltimen moottorin käyntinopeuden kasvusta).
Tänä aamuna laturi ensimmäiset 60 km ei jaksanut nostaa jännitettä valot ja lämmityslaite päällä yli 12:n voltin, mutta kun kulutuslaitteet sammutti, niin jännite pomppasi heti 14,5 volttiin. Samoin jännite tipahti ilman kulutusta, jos koneen laski tyhjäkäynnille. Sitten oire katosi yhtäkkiä: valot ja lämppäri päällä painoi vielä melkein 13 volttia, kuten normaalistikin.
Hyllystä löytyy yksi ilmeisesti melko uusi (taitaa olla Pukinmäen Esson tarrat vieläkin tallella) ja mekaanisesti hyväkuntoisen oloinen laturi, mutta kun viimeksi käytin sitä autoa, jossa laturi oli kiinni, auton valot "väreilivät" ja jännitemittari "lepatti" tiuhaan tahtiin. Minusta tämä voisi viitata epätasaisesti kuluneisiin hiiliharjoihin (esimagnetointivirta epätasainen - > ulostulojännite vaihtelee) tai diodisillasta tussahtaneeseen diodiin (-> yksi vaihe pois pelistä, jolloin tasasuuntauksen jälkeinen tasajännitetaso vaihtelee). Täytynee nyt vaan ajaa tuon nykyisen laturin kanssa, toivoa, että se pelaa - ja talsia autosähkökauppaan ostamaan diodisiltaa tuohon varalaturiin.
Omaan Mitsu-historiaan kuuluu ajoa tällä diesel-Galantilla (ja muutamalla sille hankitulla varaosa-autolla) ja L300-pakulla (4D56, 2,5-litrainen vaparidiesel), ja latausongelmat ovat kyllä ihan arkipäivää. L300:ssa latausongelmat hävisivät sen jälkeen, kun vedin laturin lähdöstä ylimääräisen 6-neliöisen kaapelin akulle.

Auto on siis E14-Galant, 1,8 TDIC -87. Näissä Galanteissa kai GLX-varustetasosta ylöspäin on aina myös jännitemittari. Kaikki tähän asti näkemäni diesel-Lanttien laturit ovat aina olleet vähän hitaita heräämään, eli käynnistyksen jälkeen saa ajaa pari kilometriä, ennen kuin lataus alkaa (tämän huomaa paitsi jännitemittarista, myös valoista ja esim. puhaltimen moottorin käyntinopeuden kasvusta).
Tänä aamuna laturi ensimmäiset 60 km ei jaksanut nostaa jännitettä valot ja lämmityslaite päällä yli 12:n voltin, mutta kun kulutuslaitteet sammutti, niin jännite pomppasi heti 14,5 volttiin. Samoin jännite tipahti ilman kulutusta, jos koneen laski tyhjäkäynnille. Sitten oire katosi yhtäkkiä: valot ja lämppäri päällä painoi vielä melkein 13 volttia, kuten normaalistikin.
Hyllystä löytyy yksi ilmeisesti melko uusi (taitaa olla Pukinmäen Esson tarrat vieläkin tallella) ja mekaanisesti hyväkuntoisen oloinen laturi, mutta kun viimeksi käytin sitä autoa, jossa laturi oli kiinni, auton valot "väreilivät" ja jännitemittari "lepatti" tiuhaan tahtiin. Minusta tämä voisi viitata epätasaisesti kuluneisiin hiiliharjoihin (esimagnetointivirta epätasainen - > ulostulojännite vaihtelee) tai diodisillasta tussahtaneeseen diodiin (-> yksi vaihe pois pelistä, jolloin tasasuuntauksen jälkeinen tasajännitetaso vaihtelee). Täytynee nyt vaan ajaa tuon nykyisen laturin kanssa, toivoa, että se pelaa - ja talsia autosähkökauppaan ostamaan diodisiltaa tuohon varalaturiin.
Omaan Mitsu-historiaan kuuluu ajoa tällä diesel-Galantilla (ja muutamalla sille hankitulla varaosa-autolla) ja L300-pakulla (4D56, 2,5-litrainen vaparidiesel), ja latausongelmat ovat kyllä ihan arkipäivää. L300:ssa latausongelmat hävisivät sen jälkeen, kun vedin laturin lähdöstä ylimääräisen 6-neliöisen kaapelin akulle.