Laturin testaaminen auton ulkopuolella miten?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jlx
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jlx

Member
Liittynyt
3 Kesäkuu 2013
on 2 laturia 120A ja hieman kärsiny 100A yritin täs ny testata että toimiiko molemmat mutta ei taida mun testi toimia tai molemmat hajonnu vaikka toinen toimi ennen ku laitoin hyllylle.
laitoin 12V DC heräte virtaa L ja S johdoille ja napaan ja yritin porakoneel pyörittää jos voltit nousis. mutta ei reaktioo.
onko mulla menny jotain ohi vai onko ny molemmat pimeenä?
 

Liitetiedostot

  • chrome_E4IHQSFTBZ.png
    chrome_E4IHQSFTBZ.png
    101 KB · Lukukerrat 396
Tarvitset sopivan akun, mihin lataat (mopo/ruohonleikkuri tms).
L on lamppu (kertoo että laturi lataa, samalla herätetään laturi kun se pyörii), tarvitset siis testipenkkiin polttimon, joka on kytketty +12V ja laturin L -liittimeen.
S on sense, eli jännitetunnustelu, tämä pitää kytkeä kanssa suoraan +12V syöttöön, jos jätät irti, todennäköisesti jännitteensäädin palaa kun laturi työntää kaiken mitä se vain pystyy (+20V).
G ja FR on latauksen säätöjä, joita ecu ohjaa, saattaa toimia ilman näitäkin (isompien 50-60 litraisten dieselmoottorien laturit ei lähde tosin lataamaan mitään jos ei tule ohjearvoa ECU:lta).

Kierroksia tarvitset yli 3000rpm että lähtee varmasti lataamaan (pylväsporakone suoravedolla tai sitten rälläkkä teräsharjalaikalla millä pyörität hihnapyörää).

EDIT:
Jos laturi on mykkä, jännite ei nouse niin todennäköisesti hiilet loppu, jotain palanut/sulanut sisältä tai regulaattori rikki. Suosittelen purkamaan ja kattomaan, silmämääräisesti näkee yleensä suurimmat viat. Regulaattoreita (jännitesäädin) ja hiiliä on saatavilla moneen laturiin joten yleensä nuo on kunnostettavissa muutamalla kympillä.
 
Kannattaa huomioida että se rälläkkä pilaa sitten sen hihnapyörän.
 
Tuo on totta, minulla oli käytössä useampi laturi/hihnapyörä mistä yhden uhrasin testauksiin.
Rälläkkä testausmetodina ei muutenkaan ole turvallinen (lentävät laikanpalat yms metallipartikkelit), rälläkkä ottaa sitten tehoa min. 700W (laturin magnetointi, tehohäviöt pyörittäessä hihnapyörää/laturia jne), joten pikkurälläkkä kuumenee jos testaa pitempään ja lataa tyhjää akkua. 100A laturi kuitenkin kykenee lataamaan 14,4V jännitteellä 1440W teholla.
Alla pari testausvideota rälläkällä. Porakonetestauksista ei ole videomateriaalia.

Video 1
Video 2
 
Viimeksi muokattu
ihan pulttikoneella hihnapyörän mutterista pystyy testaamaan lähteekö lataamaan,hyytyy kyllä kun lähtee ottamaan tehoja. Mutta huomaa kyllä toimiiko laturi vai ei
 
no, sehän ei hakkaa jos ei ole vastusta ,siis laturi pyörii tyhjää ,siinä vaiheessa, jos se laturi toimii, kun tuikkaa herätettä ,huomaat kyllä.
milwaukee esim kun ajaa terassiruuveja ,menee kierroksilla kuin porakone ,jos vaatii lopussa voimaa alkaa sitten vetää iskevällä..mutta ihan kuin.
Jos haluat ampeereita ottaa ulos ja oikeasti ladata jotain ,sitten vaatii jo voimaa,ulkoisen moottorin ym hihnalla.
Luulin että oli vaan kyse testaamisesta toimiiko laturi vai ei .
 
Laturin pyöritykseen / testaukseen soveltuvia metodeja on useampia, oma suosikki on moottorisaha kiilahihnavedolla -> yli reilusti 1kW tehoa ja kierroksia riittää. :cool:
 
Kiitoksia tais mul tuo porakone olla vaan liian hidas laitoinpa ny takas sen minkä oli aikasemmin ja jos pimenee niin kokeilien jos 120A versio on ehjä mukavasti oli kärsiny napa pultti tuos vanhas tosin kuvat kadonnu kybertaivaaseen näköjään
Tarvitset sopivan akun, mihin lataat (mopo/ruohonleikkuri tms).
L on lamppu (kertoo että laturi lataa, samalla herätetään laturi kun se pyörii), tarvitset siis testipenkkiin polttimon, joka on kytketty +12V ja laturin L -liittimeen.
S on sense, eli jännitetunnustelu, tämä pitää kytkeä kanssa suoraan +12V syöttöön, jos jätät irti, todennäköisesti jännitteensäädin palaa kun laturi työntää kaiken mitä se vain pystyy (+20V).
G ja FR on latauksen säätöjä, joita ecu ohjaa, saattaa toimia ilman näitäkin (isompien 50-60 litraisten dieselmoottorien laturit ei lähde tosin lataamaan mitään jos ei tule ohjearvoa ECU:lta).

Kierroksia tarvitset yli 3000rpm että lähtee varmasti lataamaan (pylväsporakone suoravedolla tai sitten rälläkkä teräsharjalaikalla millä pyörität hihnapyörää).

EDIT:
Jos laturi on mykkä, jännite ei nouse niin todennäköisesti hiilet loppu, jotain palanut/sulanut sisältä tai regulaattori rikki. Suosittelen purkamaan ja kattomaan, silmämääräisesti näkee yleensä suurimmat viat. Regulaattoreita (jännitesäädin) ja hiiliä on saatavilla moneen laturiin joten yleensä nuo on kunnostettavissa muutamalla kympillä.
 
Takaisin
Ylös Bottom