Legnum ja vetokoukku

Vs: Legnum ja vetokoukku

Kojootti sanoi
Tere!

Käyköhän vakio farkku-galantin vetokoukku suoraan Legnumiin?

Tuskin käy kun on nelikko kyseessä. Ja laillisuudestakin voidaan olla montaa mieltä...
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

On aika jännä juttu, jos VR4:seen/Legnumiin ei saa vetokoukkua. No samahan se on kyllä Evonkin kanssa. Ymmärtääkseni Evoihinkaan ei saa koukkua. Vähän menee offiksi, mutta mitenkähän tulee olemaan asia tulevan Ralliartin kanssa? Jos siihen saa koukun, niin se voisi olla harkitsemisen arvoinen jalkine Galantin tilalle, mutta jos ei, niin kiinnostus siihenkin hiipuu samalla.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Kojootti sanoi
kuinkahan vaikee ois rakentaa vai kannattaa suoraan hylätä ajatus?

Onhan noita ns. "yleismallisia" koukkuja olemassa, pitänee sellaista alkaa miettimään jos ei galantin koukku sovi. Omaan ainakin olisi tarkoitus (ja tarve) saada koukku.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

MitsuMi sanoi
On aika jännä juttu, jos VR4:seen/Legnumiin ei saa vetokoukkua. No samahan se on kyllä Evonkin kanssa.

Joo, näinhän se on. Koukusta täytyy löytyä E- hyväksyntä kyseiseen automalliin :seina

Omaan Leguun meinaan kuitenkin koukun jossain vaiheessa tehdä.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Ja rekisteriotteessakaan ei taida olla mainintaa sallituista perävaunumassoista ?
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Harri K sanoi
Tuskin käy kun on nelikko kyseessä. Ja laillisuudestakin voidaan olla montaa mieltä...

Onkohan kukaan muuten koittanut sovitella Galantin koukkua Leguun?
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Sudo sanoi
Onkohan kukaan muuten koittanut sovitella Galantin koukkua Leguun?

Minun eräs ystävä joka on töissä Mitsun huollossa oli melko varmaa että N/A V6-24 Galantin koukku sopis Legnumille. Hän sanoi että "Takaakselin takana ne näyttä samanlaiset" Kun minun Legnum tulee, aion ainakin yrittää asentaa N/A Galantin koukku Legnumille. Pitää vaan kattoa jos se sopii :p.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

SpoonCivic sanoi
Minun eräs ystävä joka on töissä Mitsun huollossa oli melko varmaa että N/A V6-24 Galantin koukku sopis Legnumille. Hän sanoi että "Takaakselin takana ne näyttä samanlaiset" Kun minun Legnum tulee, aion ainakin yrittää asentaa N/A Galantin koukku Legnumille. Pitää vaan kattoa jos se sopii :p.
älä ainakaa enne katsastusta sitte asenna sitä...
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Tuolta näyttäisi löytyvän -97 ja ylöspäin farkku galantiin sopiva koukku, jonka kiinnityspisteet pitäisi nopealla tulkinnalla mennä Legnumiin myös ongelmitta; www.monoflex.se

Sähkökytkentöihin löytyy ilmeisesti myös jonkinlaista valmista johtosarjaa Galantia varten, joka varmaan on muokattavissa Legnumiin melko pienellä vaivalla.

Suomesta noita saa Fixus-liikkeiden kautta, ja tarjolla on kahta mallia.

Kiinteä koukku, Monoflex tuotenumero 37816
Irrotettava koukku, Monoflex tuotenumero 374027

Itselle tulee tuollainen irrotettava malli loppukesästä näillä näkymin.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Sudo sanoi
Itselle tulee tuollainen irrotettava malli loppukesästä näillä näkymin.
Paljonko on irroitettavan hinta? Vai onko vielä tietoa?
Aikoinaan omaan farkkuun kyselin irroitettavaa koukkua ja hinta oli jotain karvan yli 500€. Arvelin silloin ettei ole niin suuri tarve :D
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Bosalin kiinteä koukku näyttäisi maksavan 206,18€ ja on tehdastilaustuote. Sähkösarja em. koukkuun 82,4€ ja maininta ei 4x4..
Nelivetoon käyvä(?) sähkösarja 139,08€
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Ei ole vielä Monoflexin hinnat selvillä, mutta tuolla ei ainakaan ollut mainintaa etteikö kävisi nelivetoon, tai sitten olen vaan puusilmä.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Juuri tanaan tuli puoliskon kanssa puheeksi nuo peravaunumassat, kuinkas paljon ne on?
(yritan tassa pikkuhiljaa saada sen lampeamaan ajatukselle farkku, 4wd, turbo, jdm ;) )
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Hyeena sanoi
peravaunumassat, kuinkas paljon ne on?

Mulla on jarrullisena 1000Kg ja jarruttomana 750Kg
+ helmenä? (E-hyväksyttyä) koukkua ajatellen mallimerkintänä 5D GALANT 2,5T V6 STW
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Uldiz sanoi
Mulla on jarrullisena 1000Kg ja jarruttomana 750Kg
+ helmenä? (E-hyväksyttyä) koukkua ajatellen mallimerkintänä 5D GALANT 2,5T V6 STW

eli sun papereitte mukaan auto on normi V6 vapari Gallu ;)
...legnumiin kun ei perävaunumassoja ole mistään saatavissa....
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Harri K sanoi
eli sun papereitte mukaan auto on normi V6 vapari Gallu ;)
...legnumiin kun ei perävaunumassoja ole mistään saatavissa....
Tarkoittaako tuo kaytannossa sita etta legnumiin on turha unelmoidakkaan karrya peraan?
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Hyeena sanoi
Tarkoittaako tuo kaytannossa sita etta legnumiin on turha unelmoidakkaan karrya peraan?

Ei siihen lain mukaan ainakaan saa koukkua viritettyä, saatika sit vetää sillä mitään. :-\ Toi on yks syy lisää miks en hanki VR-4:sta, koska tahtoisin vetokoukun.. Vaikka se onkin niiiiiiin kaunis kulkine....! :'(
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Harri K sanoi
eli sun papereitte mukaan auto on normi V6 vapari Gallu ;)
...legnumiin kun ei perävaunumassoja ole mistään saatavissa....

Perävaunumassat on moneen muuhunkin autoon tullut ihan puhtaasti konaispainon kautta laskemalla. Se, että niitä ei saa tehtaalta ei vielä tarkoita, etteikö otteeseen voisi painoja tulla ja ihan laillisesti vielä.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Ei kai se mistään muusta ole kai kiinni kuin että legnumiin / galanttiin ei saa hyväksyttyä koukkua.
Vetomassat voidaan laskea ihan omapainosta

"Nykylakia sovelletaan tänäpäivänä ja suurin jarrullisen kärryn paino menee joko auton valmistajan ilmoittaman, koukun valmistajan ilmoittaman tai auton kokonaismassan mukaan pienimmän näistä ollessa määräävä. Eli jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut painoja saa vetää kokonaismassan mukaan, koukun valmistaja = minä ilmoittaa kyllä riittävät lukemat. Jarrutonta saa vetää saman säännön mukaisesti mutta kuitenkin enintään puolet auton omapainosta, edelleenkin pienimmän arvon ollessa määräävä"
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Minun mielestäni siis:

Mitä autolla saa vetää tulee kokonaismassasta..
Mitä koukulla saa vetää tulee koukusta. Ja mielestäni (?) jos autossa on samat kiinnikkeet kuin toisen au ton koukussa, ie. se tulee kiinni niinku pitääkin ja on tehty (ja hyväksytty), niin on aivan sama lukeeko autossa legnum, galant vai lanceri badgessa.

En tosin tiedä mikä on lain kanta tähän, mutta tuntus taas tyhmältä jos se olisi jotain muuta, mut enpä ihmettelis vaikka siellä tuijotettas mallimerkintöjä.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Harri K sanoi
eli sun papereitte mukaan auto on normi V6 vapari Gallu ;)
...legnumiin kun ei perävaunumassoja ole mistään saatavissa....

LTI mallimerkintänä on toi edellä mainittu ja se merkintä käsittääkseni koskee esim. vetokoukun e-hyväksyntää kyseistä automallia varten.
Eli luulisin, että 4wd farkku Galantin E-hyväksytty koukku kelpaisi muitta mukinoitta konttorilla.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

:nykii
karua kun coltilla saa vetää yhtäpainavaa peräkärryä kuin v6 farkku galantilla :nykii

jotenkin tuntuu tuhauttavalle asenentaa koukku kun perään ei saa kuin puutarhakärryn :nykii
verraten sedaniin mulla e33 sedanissa 1600kg jarrullinen 750kg jarruton
kaverilla sedan galantissa 98vm 1500kg/750kg
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Tuo onkin mielenkiintoinen tieteenlaji, miten noita perävaunumassoja arvotaan autoihin. Minulla taas vm. 00 sedan Galantti ja perävaunumassat ovat 1400/600. Ohjekirjassa sanotaan kuitenkin, että jos on alle 10% mäkiä, niin saa hinata 1600kg jarrullista vaunua. Tietääkseni Suomessa ei tule ihan helpolla vastaan yli 10% mäkiä. Kyllähän noilla perävaunumassoilla ole mitään tekemistä järjen kanssa ;D
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Mr mmc sanoi
verraten sedaniin mulla e33 sedanissa 1600kg jarrullinen 750kg jarruton
Jep,mutta mitsu kieltää manuskassa yli 550kg:n kärryn..
Eli eipä tarvi ihmetellä millä niitä lodjuja rikotaan.

Ja saahan uudella puntollakin vetää 1,2t jarrullista..
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

ST sanoi
Jep,mutta mitsu kieltää manuskassa yli 550kg:n kärryn..
Eli eipä tarvi ihmetellä millä niitä lodjuja rikotaan.

Ja saahan uudella puntollakin vetää 1,2t jarrullista..

jaa kieltää vai? millä sivulla? Ja kylläkai kaikki jotka ikinä kärryä on vetäneet tietää sen että alle ykkösen (1.0) vaihteilla ei hinata mitään (käytönnössä e3x tapauksessa vaihteella 5, oli kärry tyhjä tai täysi)
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Onko kellään vieläkään legnumissa koukkua? Jos on niin paljonko saa vetää jarrullista?
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Kuulin tossa pariltakin eri taholta väitteen, että vetokoukkua ei ole enään vuosiin tarvinnut katsastaa.
Tutullani on myös koukku, mikä on muokattu sopivaksi asuntoautoon ja ei katsuri sanonut mitään viimeleimalla.

Siitä mitä laki sanoo en tiedä, mutta aijon selvittää asiaa, koska venettä pitäs hinailla ja legu on jo tulossa. :driver
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Mullaki on merkattu rekisteriotteeseen suurin sallittu perävaunun massat. Omasta mielestä ei ole moneen vuoteen enää tarvinnut muutos katsastaa koukkua. Faijan autoon laitettiin koukku ja ei mitään muutos katsastuksia tarvinnu ku käytii katsarilla. Himottais kyllä tuo koukku tuohon laittaa kun sillä on kuitenkin käyttö aika paljon.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Anza69 sanoi
Himottais kyllä tuo koukku tuohon laittaa kun sillä on kuitenkin käyttö aika paljon.

Mulla on koukku tallissa jo... En oo vielä kerinnyt laittaa se kiinii vaan... Auton Katsastus on suoritettava ennen 31.3 että siihen aikaan täytyy saada se kiinii. Ja koukku ei tarvii muutoskatsastaa. E-merkkintä täytyy olla vaan.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

SpoonCivic sanoi
Ja koukku ei tarvii muutoskatsastaa. E-merkkintä täytyy olla vaan.

Joo, ja se E-hyväksyntä tulee koskea kyseistä automallia mihin koukku tulee, eli tässä tapauksessa Legnumia.
Ei taida sun koukussa olla hyväksyntää ::)
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Anza69 sanoi
Minkä merkkisen koukun ostit? nii ja mistä ;D Jos saan kysyä :)
Joo kyllä saat kysyä! :D
Monoflexin valmiste... Irroitettava. Fixus liikeistä sitä saa... Luulen että se on melko arvokas (500e + sähkösarja) Mun on käytetty (mutta hyvässä kunnossa). En tiedä sen numero mutta otettu 2.5 V6 Avancesta ilman Nivomat... Tyypikyltissä lukee jotain... en tiiä mutta E-merkki löytyy. Tämä on samalainen: http://www.monoflex.nu/index.php?page=shop/product_details&ext_link=shop/product_details&product_id=4019249a900c3&category_id=1492bb0303a3e4&lang_id=0 Vois olla että on sama. Näyttäis kyllä.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Legnum katsastettu! samoin MonoFlexin irroitettava vetokoukku joka asensin. Koukku sai hyväksyntä kun E-merkki löydetiin. Katsuri mietti että "taitaa olla ensimmäinen vetokoukkulla varustettu Legnum" :peukku Koukku oli muuten ihan 99% bolt on. Ainakin faceliftissä. Vähän jouduin sorvata toi oikea kiinikke kun AYCn pumpun kiinitys mutteri oli tiellä. Muuten kaikki reikät oli jo auton rungossa valmix.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

SpoonCivic sanoi
Koukku sai hyväksyntä kun E-merkki löydetiin.

Ei muutaku pisteet kotia leimasta. :peukku
Nii olikos toi koukku EA galantista (eli siis onko EC:lle vai EA:lle se E leima) ;D
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Hemppis sanoi
Ei muutaku pisteet kotia leimasta. :peukku
Nii olikos toi koukku EA galantista (eli siis onko EC:lle vai EA:lle se E leima) ;D

Niii... katotaan. Vetopalkissa ei lukee EA eikä EC vaan Mitsubishi Galant STW 97- ja E4. Lappu on aika vaikea nähdä koska se tuli niin jemmassa. Koukussa lukee joku Monoflexin "internal" koodi ja E4. Mutta palkki/koukku on otettu EA Galatista V6 Avance ilman Nivomat. Jotain se katsuri mutisi että riitä että koukku on E-hyväksytty mutta se ei tarvii olla tarkoitettu juuri siihen auton, mutta se täytyy olla asialliseti kiinitetty, kun auto on Ei tyypihyväksytty... Näin myöskin toinen katsatusasema selitti minulle.
Tarpeeks lailinen se on ;) Jos asiantuntijat antaa luvan, niin minä teen! :)

:eek:fftopic
Hemppis, otan yhteyytä kun tulen takaisin. Vähän tuli muutokset että lähden vasta ens viikon Maanantaina.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Onnittelut!

Nyt uskaltaa itsekin alkaa kokeilemaan onneaan vastaavanlaisen operaation kanssa.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

VR. Sykerö sanoi
Mulla ainakin on otteessa 1000kg jarruilla ja 750kg ilman

Joo, mulla on samat.

Sudo sanoi
Onnittelut!

Nyt uskaltaa itsekin alkaa kokeilemaan onneaan vastaavanlaisen operaation kanssa.

No kiitos kiitos! Joo, kannataa kokeilla... mutta omaalla vastuulla tietenkin. Mun koukkuasennus oli vaan testi. En käytä kuokkua niin paljon. Lisäksi mulla on toinen 4x4 auto joka saa vetää ihan riitävästi.
Sain kuulla eilen erässä kaverissa että ei se mun koukku ollut hyväksytty koska siinä ei luke Legnum mutta toinen joka on autoonasentaja sanoi että "ei oo mitään väliä kun se sopii kun käsi hanskassa ja koukkut ei enää muutoskatsastetaan. Ne vaan kokeile että se on asialliseti kiinitetty..." Ja tämä mies on asentanut pari sataa koukkua hänen elämänsä. Näin se katsastusmies myöskään teki eilen ja antoi hänen hyväksyntä. Sitä paitsi kannataa pidä omaa suu suljettuna ja ei kysyä mitään "turhia" kysymyksiä. :)
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Ymmärsinkö nyt oikein, että Legnumilla ei tosiaankaan saa vetää kuin 1000kg painavaa jarrullista?? Me ollaan kiskottu tuolla perus gallulla 1200 kiloista asuntovaunua, ja otteessahan on tuo 1400kg jarrulliselle. Miten poliisi tuohon suhtautuu jos kuitenkin vetää tuollaista asuntovaunua? Luulisi todellisen vetokyvyn olevan kuitenkin jotakin ihan muuta kuin 2.4 -litraisella vaparilla jossa puolet tehoista ::)
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

Eikös tuo riipu siitä mitä inssi on kirjottanut rekisteröidessä papereihin? Eli kuinka hyvin rekisteröintikatsastus on hoidettu.
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

TD farkussa ei ole kuin 1200kg jarrullinen otteessa :seina
ei sen puoleen sillä ei kyllä vedäkkään enempää :nykii
 
Vs: Legnum ja vetokoukku

rämeairo sanoi
Eikös tuo riipu siitä mitä inssi on kirjottanut rekisteröidessä papereihin? Eli kuinka hyvin rekisteröintikatsastus on hoidettu.

Voiko tuohon vaikuttaa jotenkin? Meinaan meikäläinen on tässä käynyt alustavaa kauppaa yhdestä Legnumista ::) Ko. yksilöhän on siis kilvitetty suomeen, mutta vetokoukkuahan siinä ei tietenkään vielä ole.
 
Takaisin
Ylös Bottom