Legnum talvikäytössä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnimanni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Onnimanni

New Member
Liittynyt
8 Toukokuu 2008
Tulipa oma Legu hommattua ihan ympärivuotiseen käyttöön ja nyt kun talvi näyttääpi kovaa vauhtia lähestyvän, pitäisi alkaa laitella koslaa talvikuntoon. Mitenkäs tätä asiaa kannattaisi noin käytännössä lähteä hoitamaan? Alustan ruostesuoja massaus on jo aikataulussa, talvikumit yms. hankinnassa. Lähinnä tuota lämmityspuolta on tullut enemmän mietittyä. Omassa käytössä ei ole lämmitettyä tallia työpaikan tai kodin päässä, eli lämpimään ei autoa pakkasilta suojaan saa. Onnistuuko 8G Legnumiin minkäänlaisen lohkolämmittimen asennus? Jos onnistuu niin minkälaisen tuohon tarvitsee ja miten kannattaa asennella?

Yleiset neuvot, mielipiteet yms. Legnumista talvikäytössä ovat myös kovin tervetulleita.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Ei kannata ähertää lohkolämmittimen kanssa. Laitat letkulämmittimen OIKEAAN paikkaan niin se toimii hienosti :peukku
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Harri K sanoi
Ei kannata ähertää lohkolämmittimen kanssa. Laitat letkulämmittimen OIKEAAN paikkaan niin se toimii hienosti :peukku

Mitään lisäneuvoja/vihjeitä kyseisen vehjeksen asentamisesta? Sekä mistä voisi moista saada ostettua? Vielä lisäyksenä, kukahan tuollaista mahtaisi osata asentaa?

Miksi muuten letkulämppäri ennemminkuin lohko?
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Ilmeisesti sitten kaikki näkemäni letkulämmittimet on väärin asennettuja, koskapa eivät hommaansa oikein hoida. Minä laitan ainakin lohkolämppärin. Molempia löytyy lähivaraosakaupasta. Leguun käy varmasti sama kuin samankokoiseen vaparigalluun.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

En oo letkulämppäreistä kanssa montaa hyvää sanaa kuullut. Säteilylämmitin vähän sama tapaus, joskin itse aion sellaisen täksi talveksi hommata ja katsoo sitten talven jälkeen mitä keksii. Voipi olla että tää talvi mennää patenttiratkaisuilla, eli varmaa viel lisäks sisätilanlämmitin pitää laittaa konehuoneesee jos on kovempi pakkanen. Tosin, lämpötilan alittaessa sen -20 C jää kyllä auto ruutuun seisomaan joka tapauksessa. Penkinlämmittimet asennan kanssa tuohon :)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Paljon eriäviä mielipiteitä aiheesta selvästikkin. Onko kukaan selvitellyt miten mahtaa lohkolämppäriä saada asenneltua tuohon VR-4 mottiin? Joutuuko hirveästi kikkailemaan vai pitäisikö olla suht kivuton homma?

Mitäs öljyjä muuten talveksi suosittelisitte?
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Onnimanni sanoi
Paljon eriäviä mielipiteitä aiheesta selvästikkin. Onko kukaan selvitellyt miten mahtaa lohkolämppäriä saada asenneltua tuohon VR-4 mottiin? Joutuuko hirveästi kikkailemaan vai pitäisikö olla suht kivuton homma?

Mitäs öljyjä muuten talveksi suosittelisitte?

Kivuttomasta on turha puhua. Lohkarin asennus ei tohon mottiin ole mitään muuta kuin ihan helvetillinen homma. Vielä kun lyödään päälle se, että kukaan tuskin tietää sopivaa halkaisijaa vastukselle, niin oma kiinnostus loppuu siihen :) Vapari V6:ssa voisi olla aika lähellä, mutta sekin olis vaan arvaus.

Öljyinä aion käyttää jatkossakin tota Motulin 8100 X-cessiä, kesät ja talvet.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Olen aika 100-varma, että vaparissa on saman kokoisen plommit. Jollain täällä on varmasti myös ko. lohko jemmassa, joten siitä vaan mitat ja ostoksille.
Tokihan se voi hankala olla asentaa.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Nimenomaa hankalin mahdollinen on asentaa kyllä lohkari tuonne...ja veikkaan ettei ole samankokoset blommitkaan kuin vaparissa...
En tiiä mitä mä sitte oon asentanu mut 2kpl 3000gt-vr4:siani asennin letkulämppärin alavesiletkuun nousevaan kohtaan ja aina moottorin lämmöt nous nopeesti talvella :peukku
http://www.defa.com/doc/23939.970208468.6Asennusmv.pdf
sivu 6 tuolta... Samalla on hyvä vaihtaa jäähdytysnesteet ellei ole ennen vaihtanut niitä.
Laitteen laittaminen on 30min homma jos hyvin onnistuu. Ainoa mitä liikkeessä kysyvät on letkun sisämitta, joka pitää siis tietää.

Samaan voi samalla vetää sisähaarankin, jolloin kabiini on lämmin kanssa aamulla :driver

Säteilylämmitin = maailmankaikkeuden lämmitin... toki se öljyi lämmittää mut energiaa katoaa pitkin maita ja mantuja....
 
Vs: Legnum talvikäytössä

blommi on *~35mm mm. Asennus ja työskentelytilaa on erittäin paljon lohkon - tulipellin välissä, kunhan ottaa pakoputken ja kulmavaihteen pois. Vois sanoa että helpompi on kun johonkin rivineloseen laitto, kun se lohko on vähän kallellaan muutenkin siellä konehuoneessa.

SItä en osaa sanoa miten yleensä tuommoisen V koneen lämmitys voidaan tehdä. Että haittaako jos toinenpuolisko on toista lämpimämpi.



* Muistaakseni, tarkistakaa itse ;)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

tepi sanoi
SItä en osaa sanoa miten yleensä tuommoisen V koneen lämmitys voidaan tehdä. Että haittaako jos toinenpuolisko on toista lämpimämpi.
Nähtävästi ainakin vapariin tulee vain yksi vastus,juurikin tulipellin puolelle.
http://www.defa.com/doc/100/106.pdf

Mutta eihän tuokaan järkevin vaihtoehto ole..
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Kenellääkään ei olevarmaa tietoa miten käytännössä toimii tuo vaparin vastus VR4:ssa? Itsekin olen haaveillut legua talvikäyttöönkin, mutta täällä lapissa on pakko olla jonkinnäköinen lämppäri kun pakkastakin saattaa olla vähän reilumminkin....
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Eiköhän se toinenkin puoli koneesta lämpiä, metalli kun tuppaa johtamaan lämpöä.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Alkaa olla aika ruveta rassaamaan vastusta paikoilleen, joku jo asentanut? Kuvia tapahtuneesta?

Mihis letkuun sitä letkulämppäriä ruvetaan laittelemaan?
Ja jos mahdollista, oisko varaosanumeroa?

Kiitos jo etukäteen.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

monikos ampeerinen akku legnumiin kannattas vaihtaa ? kun ei jaksanu enää aamulla lähtee käyntiin tolla japsiakulla, melko onnettomiahan noi on ;D
aattelin samalla siirtää akun konttiin niin millasella kaapelilla kannattaa piuhat konttiin vetää ?
Löytys ihan tollasta vahvari piuhaa (melko paksua)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Jalperi sanoi
monikos ampeerinen akku legnumiin kannattas vaihtaa ? kun ei jaksanu enää aamulla lähtee käyntiin tolla japsiakulla, melko onnettomiahan noi on ;D
aattelin samalla siirtää akun konttiin niin millasella kaapelilla kannattaa piuhat konttiin vetää ?
Löytys ihan tollasta vahvari piuhaa (melko paksua)

Itelle ostin ~500A/62Ah akun ja ihmettelen jos sillä ei tule hyvin toimeen, ei siellä mitään kuorma-auton mottia kuitenkaan ole.

Tosta akun siirtämisestä tein sähköpuolelle ihan oman aiheenkin joku aika sitten, lue sieltä. Mutta voin sanoa että se siirto ei ole Legnumissa mikään "siirränpä sen nyt tonne" :P Varsinkaan jos hyvin haluaa tehdä.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

miikka sanoi
Itelle ostin ~500A/62Ah akun ja ihmettelen jos sillä ei tule hyvin toimeen, ei siellä mitään kuorma-auton mottia kuitenkaan ole.

Tosta akun siirtämisestä tein sähköpuolelle ihan oman aiheenkin joku aika sitten, lue sieltä. Mutta voin sanoa että se siirto ei ole Legnumissa mikään "siirränpä sen nyt tonne" :P Varsinkaan jos hyvin haluaa tehdä.
joo okei, oli hetken tommonen toyotastakin otettu käytetty akku tais olla 55AH/550A ja siitäki loppu puhti ,taisi olla siitäkin jopuhti poies,
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Letkulämmittimen kun asennatte niin poratkaa 3mm reikä termostaattiin. Ei lue missään ohjeissa mutta eräs pätevä varaosamyyjä sitä kertoi.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Imperio sanoi
Letkulämmittimen kun asennatte niin poratkaa 3mm reikä termostaattiin. Ei lue missään ohjeissa mutta eräs pätevä varaosamyyjä sitä kertoi.

Syystä että?
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Nesteet lämmetessään lähtee hiljalleen kiertämään paremmin... Näin muistelen sen hepun sitä selvittäneen. Useampi vuosi jo aikaa tuosta juttu tuokiosta.
Eli siis siihen termostaatin tasaiseen pelti osaan niin sanotusti reunaan. Ei minnekkään siihen keskelle :)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Kattelin koneen taakse auton alapuolelta ja siellähän se lohkolämppärin paikka oli. Vielä pitäs löytää joku pöljä laittamaan se paikoilleen. Timanttitiskillä käväsin ja hintaa olivat vailla 79€ defan pelkästä vastuksesta, Varaosamaailmasta sama 60€.

Eikä ne siellä ainakaan mitään tienneet voiko letkulämppärin laittaa ja minne sen vois laittaa.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Joikale sanoi
Kattelin koneen taakse auton alapuolelta ja siellähän se lohkolämppärin paikka oli. Vielä pitäs löytää joku pöljä laittamaan se paikoilleen. Timanttitiskillä käväsin ja hintaa olivat vailla 79€ defan pelkästä vastuksesta, Varaosamaailmasta sama 60€.

Eikä ne siellä ainakaan mitään tienneet voiko letkulämppärin laittaa ja minne sen vois laittaa.

Rupeekin kuulostaa ihan hyvältä. Jos saat ton lohkarin laitettua niin kai se on itekkin sitten laitettava. Jonkun hölmön pitää vaan toimia aallonmurtajana ;D
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Joikale sanoi
Kattelin koneen taakse auton alapuolelta ja siellähän se lohkolämppärin paikka oli. Vielä pitäs löytää joku pöljä laittamaan se paikoilleen. Timanttitiskillä käväsin ja hintaa olivat vailla 79€ defan pelkästä vastuksesta, Varaosamaailmasta sama 60€.

Eikä ne siellä ainakaan mitään tienneet voiko letkulämppärin laittaa ja minne sen vois laittaa.

Varaosamaailmahan asenteleekin niit..viimeks oli tarjous könttänä asennuksilla. Kiros kyl jälkeepäi ettei kannattanu sillä hintaa GDI galluu ainakaa asentaa. Ite viel olin mukana seuraamas etteivät turaa mitää ;D
 
Vs: Legnum talvikäytössä

asennustarjoukset eivät vaan koske vähänkään erikoisempia autoja.

eikö jo aikasemmin ollut puhetta että siellä tulipellin ja lohkon välissä n tilaa ihan sikana ::)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Lohkon ja tulipellin välissä näkyi tilaa olevan, mutta edestä tarvinnee ainakin putkisto irroitella että saa kättä väliin, miten sitten tarvinnee turailla se kulmavaihde(kö) irti? Sitten siellä ainakin olisi runsaasti tilaa telkuta.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Defan katalookista vapari V6 vastus 6A13 lohkolle (106 muistaakseni). Työaika n.2h. Edestä piti ottaa ainoastaan putkisto pois edestä. Plommin irroittelua ja hitsillä vartta kii ja ulosvetäjällä napsu--> plommi irti. vastus hollille ja pari napakkaa iskua. Vastusta ei laittaneet ihan pohjaan asti jos sen joskus joutuu irroittelemaan.

Niin ja kaikki kunnia Autohuolto Ma-Pe:lle Kajaaniin. Otin vielä lisäksi ilmastointihuollon kaupan päälle kun ei kestänytkään työnä kahta tuntia kauempaa.

Ja sijoituspaikka tulipellin puoleiseen lohkoon. Plommi näkyy alta..

Edit: laitan kuvaa kunhan taas käyn auton pohjaa kurkkimassa... putkiston vuotamisen takia varmaan piankin.
 
Legnum talvikäytössä

Onko kenelläkään tietoa vr4 legnumin alavesiletkun halkaisiasta? Jos joku vaikka viittis tai kerkeis mittaamaan :)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

itellä alavesiletkussa letkulämmitin syylärin vasemmalla puolella ja huviksee kokeillu nyt nolla keleilla 2 kertaa ja kummallakin kerralla auto lähti juuri juuri käyntiin ja tuntu että kävis vaan parilla pytylla hetken. voiko olla et ryypyn lämpötilaanturi tai jokin sekoaa kun lämmitin tuolla letkussa.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Silläpä ne ei suostuneet mulle laittamaan tuota letkulämppäriä kun ei ollu varmuutta että sekottaako jotain antureita.

Mut lohkolämppäri ei näkyny vuotaneen kun alla käväsin, hyvä hyvä.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Harri K sanoi
Ei kannata ähertää lohkolämmittimen kanssa. Laitat letkulämmittimen OIKEAAN paikkaan niin se toimii hienosti :peukku

oisko tietoa mihin se pitää laittaam kun tossa alavesiletkussa ei ainakaan näytä toimivan.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Hydro sanoi
oisko tietoa mihin se pitää laittaam kun tossa alavesiletkussa ei ainakaan näytä toimivan.

3000gt:ssä laitoin alavesiletkuun alimmasta kohdasta ylöspäin 45asteen kulmaan(johon ohjeetkin sen käskee laittaa).
Ei ollut mitään ongelmia ja moottori lämpeni heti käynnistyksen jälkeen :peukku
Toki en voi luvata Gallulle samaa....itsellä menossa testii ehkä lähiaikoina kun tarkotus on laittaa letkulämmitin ihan vain...
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Hydro sanoi
oisko tietoa mihin se pitää laittaam kun tossa alavesiletkussa ei ainakaan näytä toimivan.

missä kohtaa se ny sulla on ?
Alhaallahan alaletku tulee 10cm suoraa ja sit pomppaa pystysuoraan ylöspäin. Sinäsä ei oikeaa kulmaa siel ole...ylempänä olis 45asteen kulmassa paikka mut se o liian ylhääl sitte mielestäni.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Harri K sanoi
missä kohtaa se ny sulla on ?
Alhaallahan alaletku tulee 10cm suoraa ja sit pomppaa pystysuoraan ylöspäin. Sinäsä ei oikeaa kulmaa siel ole...ylempänä olis 45asteen kulmassa paikka mut se o liian ylhääl sitte mielestäni.
siis se on aika alhaalla varmaa joku 10cm alimmasta kohdasta, siis kai se veden lämmittää eli toimii siinä mielessa mutta samalla lämmittää jonku anturin, varmaa ryypyn lämpotila tai joku koska auto ei meinaa lähtää käyntii ja käy vaan parilla pytyllä jos on ollu auto tolpas.
ni en usko että muutamalla sentillä' siirtäminen suuntaa tai toiseen auttaa.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Hydro sanoi
siis se on aika alhaalla varmaa joku 10cm alimmasta kohdasta, siis kai se veden lämmittää eli toimii siinä mielessa mutta samalla lämmittää jonku anturin, varmaa ryypyn lämpotila tai joku koska auto ei meinaa lähtää käyntii ja käy vaan parilla pytyllä jos on ollu auto tolpas.
ni en usko että muutamalla sentillä' siirtäminen suuntaa tai toiseen auttaa.

Jep. Kuulin nyt toisaalta, että myös toinen samanlainen ongelma letkulämmittimen kanssa. Eli on vissii sitteki laitettava lohkoon se. No ensviikol nosturille illaks hommia tiedos :)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Itsella on tullut vastaavaa ongelmaa vastaan joillakin diisseleilla joissa liian alykkaat hehku systeemit paattelevat tarvittavan hehkutuksen pain mantyja, asia on korjattu kytkennalla joka huijaa lampoanturia tarvittaessa (yleensa manuaalisesti, eli kytkin kabiinissa).
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Asiaan sen enempää perehtymättä ja koko autoa edes ikinä nähneenä tulis muutamia ajatuksia mieleen..

Onko termostaatti ylä vai alavesiletkussa? Pystyykö lämmin vesi edes pääsemään koneelle alavesiletkusta vai onko siellä termostaatti tukkimassa tien? (meneehän se lämpö siittäki läpi jos on aikaa odotella)

Mitä antureita on siinä missä alavesiletku yhdistyy moottoriin? Jos kaikki on kannessa, niin silloin pitäisi koneen lämmetä kun lämmin vesi on jo ylhäällä menossa.

Eikös tärkeintä tuossa lämmittimen asennuksessa kuitenkin ole, että lämmittimeltä ylöspäin on moottori, eikä syyläri, sillä lämmin vesihän nousee ylöspäin ja aiheuttaa kiertoa. Itse asentaisin lämppärin mahdollisimman lähelle moottoria ja niin, että letku syylärille menisi mahdollisimman alhaalta.

Jos lämmitin asennettu alimpaan kohtaan, tai sitten syylärin puolelle, niin silloinhan lämmitetään vain syyläriä, joka taas ei auta moottorin lämmityksessä yhtään.

Letkulämmittimistä paljon hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta mikä tekee eron.. asennus taitaa olla ainoa mahdollisuus. Ei toki letkulämppäri taida ikinä olla lohkolämmitintä parempi..??
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Offtopic senverta:

-ei o asennettu mitää lämmitintä... -16°C paras pakkanen eikä mitää ongelmia käynnistyksessä. Kuin palmun alta lähti käyntii (ja akkuna 45Ah UK:ssa jo asennettu Vartalainen) :peukku

Tuos ylemmäs en kyllä koitakaa startata vaan jätän auton paikalleen...kyllähä se lähtis varmaa, muttei se aina hyvää tee...
 
Vs: Legnum talvikäytössä

MVa~1 sanoi
Asiaan sen enempää perehtymättä ja koko autoa edes ikinä nähneenä tulis muutamia ajatuksia mieleen..

Onko termostaatti ylä vai alavesiletkussa? Pystyykö lämmin vesi edes pääsemään koneelle alavesiletkusta vai onko siellä termostaatti tukkimassa tien? (meneehän se lämpö siittäki läpi jos on aikaa odotella)
Nytku tuota mietittii ja tutkailtii ni termarihan siellä on esteenä, koska se sijaitsee alavesiletkussa. Eli termariin porattava reikä jotta lämmin vesi pääsee koneelle "nousemaan". (?)

kuvia:
http://www.akadia.ru/_catalog-images/mitsubishi/japan_images/0140120-500338.gif
(10118 osaan eli termarikotelon päätyyn tulee alavesiletku)

http://www.akadia.ru/_catalog-images/mitsubishi/japan_images/0140010-3HD1B7.gif


edit: onkos kukaa ennemmi syventyny termarin toimintaan. Siis kun siinä on laipassa se liikkuva "tappi" joka sulkee termarin pikkureiän joko toiselt tai toiselt puolen tulevalle paineelle. Mikäs tän funktio on?
Kylmänä termari on kiinni ja pumpun synnyttävä paine sulkee myös tän venttiilin?
Imperio mainitsi että termariin porattava reikä jottta vesi kiertää, tämä voisi olla ratkaisu letkulämppärin "ongelmissa". Vaan kärsiikö se termari sitä...
Itsehän vaihdoin termarin viime talvena kun lämmöt ei noussu enää. Syyksi paljastui termarin tiivistepintojen täysi "murentuminen". Eli termari vuosi koko ajan lävitse.. Onko reiän poraamisella pian sama vaikutus (toki siis reiän koolla merkitystä)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Meneekö hyvin pidetty ja käytännössä ruosteeton Japanintuonti VR-4 Gallu/Leguaani (96-99) ilman ruosteensuojauskäsittelyä haperoon kuntoon ympärivuotisessa käytössä Suomessa? Esimerkiksi tilanne, jossa autoa säilytetään puolilämpöisessä hallissa käytännössä aina kun sillä ei ajeta. Autoa pestään usein pyöränkaaria myöten ja se saa aina kuivua rauhassa puolilämpöisessä tilassa ennen seuraavaa ajoa. Autolle kertyy talvikuukausina kilometrejä noin 6 000, kesälläkään ei yli 8 000, siis vuodessa käytännössä korkeintaan noin 14 000 km.

Käyttöalueena lähinnä Etelä-Suomi, sattunnaisesti pitempi reissu hieman pohjoisempaan. Tarkoituksena vältellä paskimpia kelejä ihan suosiolla. Julkisetkin kuljettavat tarpeen tullen ja palvelutkin ovat kävelymatkan päässä. Auto siis lähinnä sunnuntaiajelukäytössä ja kerran-kaksi viikossa isoon markettiin tms. plus nuo jo mainitut satunnaiset sukulointireissut.

Letkulämppäri on harkinnassa, ihan varmuuden vuoksi. Kuitenkin kylmäkäynnistykset ovat harvinaisia.

Onko näin siistissä käytössä pelkoa hapantumisesta? Kokemuksen mukaan ainakaan vanhempi euroauto ei ole käsittelemättömänä alkanut ruostua.

Jotkut tuntuvat jopa välttelevät sateella ajamista Galluilla ja Leguilla - ovatko nämä jotenkin arkoja autoja pehmenemään?
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Vastaan välittömästi että menee aika haperoon kuntoon. Vanhempi euroauto ei joo ala samaan tapaan mutta nää kun tulee japanista niin tietyillä pohjan alueilla ei oo kun maali, korisinkityksen taso on vähän eri luokkaa kun jossain audissa. Toikin on hankala tuo puolilämpösyys....

Esimerkiksi näissä suomituonneissa havaitava ilmiö on ihan sama, niissä on hieman enemmän massaa pohjassa. Mutta kyllä sieltä silti tietyt saumat haperoituu hetkessä. Voin sanoo että esim vararengas kotelo näyttää yhden talven ajon jälkeen varmaan aika karmivalta. Tuo Etelä-Suomi tuossa on hyvin ratkaiseva. Kyllä tuo tiesuola on rankkaa ainetta. Etelän talvet on yhtä helvettiä, mua harmittaa yli kaiken että joutuu ajelee täällä :S

Enemmin suosittelen ruostesuojausta kun edes lämppäriä. Se on kummiski aika pieni hinta siitä ettei se oo parin vuoden päästä hitsauskunnossa, ja jo ekan talven jälkeen se ruosteen hiomisprosessi on aika kiusallinen. Eikä tuo suojauskaan tae ole, aine kun pesee niin kannattaa huuhdella myös pohjaa suolasta. Perkele ku ei oo itellä nyt tallii voisin muuten tehdä sopuhintaan :)
 
Vs: Legnum talvikäytössä

mystinengalant sanoi
, korisinkityksen taso on vähän eri luokkaa kun jossain audissa
Mikä sinkitys.. JDM:n koreissa ei tietääkseni ole sinkitystä missään kohtaa...
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Harri K sanoi
Mikä sinkitys.. JDM:n koreissa ei tietääkseni ole sinkitystä missään kohtaa...

No sekin vielä. No mä sanoinkin et korisinkityksen taso on vähän eri luokkaa eli luokkaa olematon sitten? :D

Noh sitä suuremmalla syyllä vaan sitten, ja siis kun eurogalanttikin ruostuu, ja siinä mun mielestä on sinkitys, pohjamaalauksen taso on aika samanlaista kummassakin, siis pohjan maalauksen ???
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Kiitokset rehellisistä vastauksista. Vähän ajattelinkin, että kaukana idässä ajatellaan autojen suojauksesta eri tavoin.

Summa summarum: Etelä-Suomen suolatiet syövät suojaamattoman pohjan ja helmat hitsauskuntoon jopa yhdessä talvessa, suojatunkin parissa, ellei pohjaa muista huuhdella pesujen yhteydessä.

Tämähän laittaakin prioriteettilistauksen aivan uuteen valoon. Ruostesuojaus on melko lailla listan kärjessä.

Ko. autohan on jo ikäisekseen suurehko investointi riihikuivalla maksettuna. Sille nyt toivoisi vastineeksi tiettyjä asioita. On toki selvää, että tällainen hankinta on aina harkittu riski ja kompromissit kuuluvat kauppaan. Kaikkea ei voi saada. Silti plussat menevät mielestäni miinusten ohi: on jatkuva neliveto, iso ja vääntävä V-moottori kahdella föönillä ryhditettynä, suhteellisen paljon tilaa (Leguaani), hyvä ja tasainen kyyti kiitos mm. auton koon ja massan, ei tule samanlaista molemmille puolille joka kerta kun kaartaa Prisman pihassa parkkiruutuun, oikean jalan nilkka ei nyrjähdä kovin helposti kun kaasupoljintakaan ei tarvitse runnoa joka kerta lattiasta läpi kun tahtoo saada auton ripeästi liikkeelle eikä pääse bensakorkin luukkukaan jumittumaan kun saa sitä vähän väliä olla avaamassa ;D
 
Vs: Legnum talvikäytössä

VR4Dreamer sanoi
Kiitokset rehellisistä vastauksista. Vähän ajattelinkin, että kaukana idässä ajatellaan autojen suojauksesta eri tavoin.

Summa summarum: Etelä-Suomen suolatiet syövät suojaamattoman pohjan ja helmat hitsauskuntoon jopa yhdessä talvessa, suojatunkin parissa, ellei pohjaa muista huuhdella pesujen yhteydessä.

Tämähän laittaakin prioriteettilistauksen aivan uuteen valoon. Ruostesuojaus on melko lailla listan kärjessä.

Ko. autohan on jo ikäisekseen suurehko investointi riihikuivalla maksettuna. Sille nyt toivoisi vastineeksi tiettyjä asioita. On toki selvää, että tällainen hankinta on aina harkittu riski ja kompromissit kuuluvat kauppaan. Kaikkea ei voi saada. Silti plussat menevät mielestäni miinusten ohi: on jatkuva neliveto, iso ja vääntävä V-moottori kahdella föönillä ryhditettynä, suhteellisen paljon tilaa (Leguaani), hyvä ja tasainen kyyti kiitos mm. auton koon ja massan, ei tule samanlaista molemmille puolille joka kerta kun kaartaa Prisman pihassa parkkiruutuun, oikean jalan nilkka ei nyrjähdä kovin helposti kun kaasupoljintakaan ei tarvitse runnoa joka kerta lattiasta läpi kun tahtoo saada auton ripeästi liikkeelle eikä pääse bensakorkin luukkukaan jumittumaan kun saa sitä vähän väliä olla avaamassa ;D

No ei se nyt ehkä ihan hitsauskuntoon mee yhdessä talvessa mutta ne ruostekorjaukset ei tee siitä enää ihan "uudenverosta" ja eihän nää ikuisia ole. Muttatosiaan etelän talvet, etelän talvet....
Ruostesuojauksen hinta nyt vastaa yhtä sarjaa hyviä talvirenkaita leguun että jos sen puoleen miettii. Jokapäiväiseksi käyttöautoksi tämmönen on aina vähä kaksteränen miekka....
 
Vs: Legnum talvikäytössä

No kyllä se pohja nyt suojattuna sentään kestää enemmän kuin pari talvea vaikkei joka ajon jälkeen huuhtelisikaan.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Letkulämmittimestä on tässäkin aiheessa mielipiteitä esitetty ja itsekin olen kyllä sitä mieltä, että toimintavarmuuden kannalta paras vaihtoehto on laittaa normaali lohkolämmitin paikalleen. Onhan se kieltämättä ahtaassa paikassa ja asentaminen ei ole ihan pala kakkua, mutta on siis täysin tehtävissä. Omaani laitettiin vaparikutosen lohkolämmitin suosituksen mukaiseen paikkaan ja hyvin on toiminut. Ja onhan lohkolämmittimessä sekin positiivinen puoli, että siitä saa haaroituksen sisäpistokkeelle. Yhtenä vaihtoehtona on myös polttoainelämmittimet, mutta niiden hinta on jo sitten hieman korkeampi ja jos käyttösi on varsin vähäistä, niin silloin tuo lohkolämmitin olisi mielestäni paras vaihtoehto.

Mitä sitten tulee tuohon ruostumiseen, niin etelässä suolan välttäminen talviajossa on käytännössä mahdotonta. Kosteus ja suolan käyttö tekee ajan kanssa tehtävänsä autosta ja mallista riippumatta, jos autoa ei ole suojattu mitenkään. Ruostesuojaus on siksi suositeltavaa kaikissa tapauksissa ja sillä välttyy turhalta rahan menolta sitten myöhemmässä vaiheessa.
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Eihän JDM-autoissa yleisesti ottaen ole yhtään minkäänlaista ruostesuojausta, eli kaikista kiveniskemistä yms lähtee aivan varmasti todella äkkiä ruostumaan. Monesti japanista tullessa pellit ja pohja niin hyvässä kunnossa että melkein tuhlausta jos ei ennen talvea suojaa.

Etelä-Suomessa ei kyllä lohkolämppäriä juuri muuhun kuin mukavuusvarusteeksi tarvitse, näillä max. 15C pakkasilla ei ole nykyaikaisilla (0W-xx, 5W-xx) öljyillä kuitenkaan minkäänlaista haittaa moottorille. Kunhan antaa lämmitä ennenkuin kenkii.
 
Takaisin
Ylös Bottom