Ostinpa tollasen -99 Legnumin ja siinä on heti vähän huolia.
Kylmällä koneella moottorin ääni on ihan normaali, mutta lämmetessään koneen etuosasta alkaa kuulua sirinää, ikään kun joku rele koittaisi vetää. Samalla öljynsuodatin värisee ja suodatinta heiluttamalla ääni muuttuu hieman. Kun antaa lisää kierroksia, niin sirinä lakkaa.
Irrotin öljynsuodattimen ja laskin öljyt pihalle, niin ei näkynyt mitään epäilyttävää. Turbohan taitaa olla siinä ihan yläpuolella, niin voisiko se tai sen ongelma vaikuttaa jotenkin asiaan?
Autossa ilmeni myös latausongelma. Ajoin ensimmäisenä aamuna töihin 30 km. ja juuri ennen kun sammutin auton latauksen valo syttyi. Illallla lähdin kotiin ja kaikki toimi taas muuten hyvin, mutta ilmastointilaitteen taustavalot ei palaneet. Syttyivät kuitenkin taas matkan varrella. Starttasin auton muutaman kerran illan aikana ja ajelin aina jonkun matkaa. Sitten sammutin sen hetkeksi pajan pihaan ja starttasin taas kun ajoin sen sisään. Latauksen valo syttyi, eikä ole sen jälkeen sammunut. Auto jäi siis silloin pajalle.
Vaihdoin autoon uuden akun, kun paikoillaan oli japanin mallin miniakku, jonka kunnosta ei ollut tietoa. Vanha akku kuitenkin osoittautui irrotuksen jälkeen ihan toimivaksi, eli vika ei ollut siinä. Uuden laturin hinnankin kävin jo kysymässä.
Voisikohan vika olla jännitteensäätimessä, joka on ilmeisesti laturin yhteydessä? Ajattelin nyt ensin laittaa uudet öljyt koneeseen ja katsoa vaikuttaako se sirinään. Öljynvaihto tuskin korjaa latausongelmaa, niin irrotan seuraavaksi laturin ja vien sen testattavaksi. Jos laturissa on vikaa, ostan uuden tai korjaan vanhan.
Mutta voiko alijännite aiheuttaa öljynsuodattimen värisemisen ja sirinän? Onko koneen etuosassa jotain sähköistä säädintä tai muuta, mikä voi kenkkuilla alijännitteen vuoksi ja aiheuttaa äänen?
Sirinä oli kyllä kuultavissa jo ennen kun latausongelmat ilmenivät, mutta saattoihan jännitteessä olla ongelmia jo silloin.
Kylmällä koneella moottorin ääni on ihan normaali, mutta lämmetessään koneen etuosasta alkaa kuulua sirinää, ikään kun joku rele koittaisi vetää. Samalla öljynsuodatin värisee ja suodatinta heiluttamalla ääni muuttuu hieman. Kun antaa lisää kierroksia, niin sirinä lakkaa.
Irrotin öljynsuodattimen ja laskin öljyt pihalle, niin ei näkynyt mitään epäilyttävää. Turbohan taitaa olla siinä ihan yläpuolella, niin voisiko se tai sen ongelma vaikuttaa jotenkin asiaan?
Autossa ilmeni myös latausongelma. Ajoin ensimmäisenä aamuna töihin 30 km. ja juuri ennen kun sammutin auton latauksen valo syttyi. Illallla lähdin kotiin ja kaikki toimi taas muuten hyvin, mutta ilmastointilaitteen taustavalot ei palaneet. Syttyivät kuitenkin taas matkan varrella. Starttasin auton muutaman kerran illan aikana ja ajelin aina jonkun matkaa. Sitten sammutin sen hetkeksi pajan pihaan ja starttasin taas kun ajoin sen sisään. Latauksen valo syttyi, eikä ole sen jälkeen sammunut. Auto jäi siis silloin pajalle.
Vaihdoin autoon uuden akun, kun paikoillaan oli japanin mallin miniakku, jonka kunnosta ei ollut tietoa. Vanha akku kuitenkin osoittautui irrotuksen jälkeen ihan toimivaksi, eli vika ei ollut siinä. Uuden laturin hinnankin kävin jo kysymässä.
Voisikohan vika olla jännitteensäätimessä, joka on ilmeisesti laturin yhteydessä? Ajattelin nyt ensin laittaa uudet öljyt koneeseen ja katsoa vaikuttaako se sirinään. Öljynvaihto tuskin korjaa latausongelmaa, niin irrotan seuraavaksi laturin ja vien sen testattavaksi. Jos laturissa on vikaa, ostan uuden tai korjaan vanhan.
Mutta voiko alijännite aiheuttaa öljynsuodattimen värisemisen ja sirinän? Onko koneen etuosassa jotain sähköistä säädintä tai muuta, mikä voi kenkkuilla alijännitteen vuoksi ja aiheuttaa äänen?
Sirinä oli kyllä kuultavissa jo ennen kun latausongelmat ilmenivät, mutta saattoihan jännitteessä olla ongelmia jo silloin.