Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli ajatusleikkinä ihan, ja jälkipolville tiedon tallentamisen kannalta, ja kyllä, tätä on täällä jo ennestäänkin käyty läpi mutta sellainen kokoava "ohje", josta on apua (ja luultavasti enemmän megasquirtin osalta, myös 16v miehille), tähän voipi koota vaikka yleensäkin kokemusta/gimmiksejä megasquirtista mitsun 4g63:ssa

Tiedon pohjana siis toimii kannen osalta tämä:

http://projectzerog.com/sohc-dohc.shtml

Tuossakaan ohjeessa ei mainita lisäreikien tarvetta, vaikka ne foorumilla onkin tiedostettu?

16v kannen lisäksihän tarvitaan imusarja+suuttimet+kaasuläppäkotelo+pakosarja+suorasytkän komponentit, mites anturit, mitä tulee kannen mukana,
ja onko 8v lohkossa jotain antureita vähemmän kuin mitä 16v "isoveljessään", ja ilmeisesti myös megasquirtin ohjetta silmäillen ecu + johtosarjat on vaatimus.

Ja megasquirtin ohelta ohjeistusta löytyy:
http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_4g63_powered_dsm_eclipse_talon_laser.htm
http://www.dsmtuners.com/forums/articles-tuning-ecu/222199-installing-megasquirt-into-4g63-dsm.html
http://www.megasquirtpr.com/downloads/How%20to%20MegaSquirt%20your%204G63%20powered%20DSM.pdf

Korjata saa jos on huomioita, myös paikat mistä megasquirtteja saa sarjoina jne voi tähän liittää, finsquirtin mukaan joku on myös 6g72 laittanut megasquirtin nuita ohjeita soveltaen.
Liekköhän voi käyttää sohc 4G63T ecua + johtosarjaa tuohon hommaan.

Ilmeisesti orkkiseculta ongitaan tai "kaapataan" nuo?
TPS = kaasun asento
IAT = Intake Air temp
CLT = Jäähdytysnesteenlämpötila
O2 = Happianturi, ei ole 8v koneissa?
CAS = Crank Angle
CKP = TDC (Yläkuolokohdan anturi?)

Osa varmaan menee ilman ecuakin megasquirtille?, ja ilmeisesti megasquirtilla olisi mahdollista toteuttaa koko systeemi myös täysin ilman orkkisecua.

Uskaliaimmathan ovat myös ajaneet turbo 8 tappista, vaparin eculla ja e3x monipisteruiskulla..
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Vaikken mistään mitään tiiäkkään niin jotain voin tähän spekuloida tiedonnälkään. Ammattilaiset korjatkoon. :)

Jos käytät sytytyksen ohjaukseen mitsun omia osia, tarvitset CPS:ää mikä löytyy nokan päästä. Tuollaisessa konversiossa vaan voipi olla fiksumpi ohjata sytkääkin megalla, silloin sytytyshetki löytyy fordeista tutulla hammaskehällä missä on reikiä.

TPS löytyy tietysti suoraa, IAT löytyy ilmamassamittarista, mikä on tavallaan huono asia, koska se on muuten turha. CLT luonnollisesti löytyy, lambdoja saa. Orggisecua et tarvitse kyllä mihinkään, eikä noita tietoja siitä kaapata vaan vedellään suoraan johdot megaan. :)

Se 6g72 rakentelija löytyy nickillä Höylä täältä. (on muuten mielenkiintoinen projekti)

Lohkon antureissa ei ole eroa, en itseasiassa tiedä että miten tuo nakutteluanturi toimii megan kanssa, mutta se nyt on kuitenkin kummassakin padassa. (ainakin siis e33)

http://www.partco.fi/msqrtv22.html
Tuolta voi ainakin ostaa.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Alkuperäinen ECU mäkeen ja Megasquirtilla kaikki ilman muuta. Ei kannata harkita mitään välimuotoja. Hanki sellainen versio missä on vähintään kaksi sytytyspuolien ohjainta integroituna niin voit ajaa hukkakipinäpuolaa suoraan ilman välibokseja. Myös VR anturin tulo on hyvä olla integroituna piirilevylle jolloin voit käyttää esim. Fordin anturia ja triggerikiekkoa. En pitäisi mahdottomana että onnistuisi myös alkuperäisellä CPS:llä, mutta se saattaa vaatia muokkausta, esim. yhden hampaan poistoa.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

ast sanoi
Alkuperäinen ECU mäkeen ja Megasquirtilla kaikki ilman muuta. Ei kannata harkita mitään välimuotoja. Hanki sellainen versio missä on vähintään kaksi sytytyspuolien ohjainta integroituna niin voit ajaa hukkakipinäpuolaa suoraan ilman välibokseja. Myös VR anturin tulo on hyvä olla integroituna piirilevylle jolloin voit käyttää esim. Fordin anturia ja triggerikiekkoa. En pitäisi mahdottomana että onnistuisi myös alkuperäisellä CPS:llä, mutta se saattaa vaatia muokkausta, esim. yhden hampaan poistoa.

Eli mikäs versio on tämmöinen, Versio 2.0 med 3.0 PCB?, vai mikä ja lisäksi mitenkäs siitä lähtökohdasta ajatellen että jos ei omista mitsun 16v sytkää.
"Not having an igniter available should be the only reason for going with direct coil control.", vai onko suositeltavaa hommata ko vakiojärjestelmä, vai joutuuko hommaa sen ms-II tms. mikä tuntuu aika yleinen olevan.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Eli sytkän osalta on paljon kysymyksiä ilmassa. (mitä tarvitaan, mitä maksaa jne, voiko jotain uudelleen käyttää yms)
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

ainakin vems osaa suoraan lukea kaikki mitsun anturit....
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Sytkään tarvitaan minimissään sopiva mega, sopiva puola ja triggeri jostain.

Jos autossa on valmiina sopiva ignitteri sitä voi varmaan käyttää ja silloin ei tarvita sytytyspuolaa suoraan ohjaavia komponentteja levyllä. En kuitenkaan alkaisi lisäämään erillistä ignitteriä ellei sellaista ole valmiina ja valmiiksi johdotettuna. Jokainen ylimääräinen palikka lisää vikamahdollisuuksia puhumattakaan itse tehdyistä johtohässäköistä.

V3 piirilevyn ongelma on muistaakseni ettei siinä ole kuin yksi VB921 IGBT jolla voi ohjata vain yhtä puolaa. Hukkakipinään nelisylinterisessä tarvitaan kaksi.

Prosessorivalinnasta en osaa sanoa tarkemmin, ehkä Megasquirt II alkaa olla varteenotettava vaihtoehto eikä kovin kalliskaan. Megasquirt I prosessori extra firmwarella riittää kyllä aika pitkälle.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

DOHC koneen CPS:ää voi käyttää Megan kanssa. Välttyy käyttämästä voortin osia. Samoin alkuperäiset puolat, PTU, kaasuläppä+anturit, suuttimet yms. voi käyttää Megan kanssa. Pikkulinnut kertoivat, että eräässä dyn4 Gallussa on näin tehty, imuilman lämpöanturi oli napattu jostain muualta.

En tiedä mistä lisärei'istä oli kysymys, mutta sillä on käsittääkseni merkitystä onko DOHC kansi 6-bolt vai 7-bolt alakerrasta nostettu + minkä ikäiseen SOHC lohkoon se istutetaan. Voi olla, että aina ei mitään lisäreikiä tarvita. Ja silloinkin kun tarvitaan, niin esim. RWD-lohkoon tuli yksi pieni vesireikä lisää.

Siitä 7-bolt 4G64 alakerta + 4G63 DOHC kansi yhdistelmästä aiheutui pitkään meilläkin epäselvää niistä öljyn paluureikien tukkimisesta. Suomessa tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska tarjolla on pääasiassa 6-bolt 4G64 alakertoja, joissa mitään ylimääräistä tilkitsemistä ei tarvita.

Itse tilasin Mega II + 3.0 PCB yhdistelmän. Jos budjettiraaseri joskus 16 valveutuu, niin Megalla se toteutetaan.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Niko Päivinen sanoi
Siitä 7-bolt 4G64 alakerta + 4G63 DOHC kansi yhdistelmästä aiheutui pitkään meilläkin epäselvää niistä öljyn paluureikien tukkimisesta. Suomessa tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska tarjolla on pääasiassa 6-bolt 4G64 alakertoja, joissa mitään ylimääräistä tilkitsemistä ei tarvita.

Aamen.

Itsekkin menin halpaan tuossa jenkkien paatoksista, kun puhuvat että joutuu blokkailla valumisöljyreikiä. Eivät mainitse että puhuvat 7 pulttisista.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Tämmönen linkki löyty joka ei sinänsä tähän varmaan liity mutta tässä kerrotaan 6-pulttisen ja 7-pulttisen eroista tarkemmin:

http://www.turboclub.com/engines/Mitsubishi/Mit_4G/4g63mods.htm

Ja aihetta sivuten.

Imusarjan ja kaasuläpäkotelon voi ottaa GTI:stä?, ie. onko sama kuin turbotetuissa sisarissaan, tai käykö edes.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Suuttimet vaihtamalla koko imusarja-kompleksin voi hyödyntää GTI:stä.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Eli checklistaa hankittavista asioista:

- Kansi kokonaisena (tulee tarvittavat anturit mukana?)
- Pakosarja turbosta
- Imusarja kokonaisena (inc. kl-kotelo) vapari/turbo
- Megasquirt v2 med 3.0 PCB.
- Stock ignitors and coil packs. ( 2 puolaa ? )

Lisäksi vaihtoehtoiset:
- Innovate Standalone Gauge Kit w LC-1 (Tosin kyllä se varmaan laulaa ihan vakio lambaadallakin jos pysytään normaaleissa rajoissa.?)

Joko näillä teoriassa "laulaisi"

Sitä en tiedä mitäs vakiolla kvortex systeemille tehdään alustavasti, eli se imupönttö hässäkkä, heitetään mäkeen vai korvataan jollain muulla, ja mistäs sitten imu-ilmanlämpötila?
Ensi vaiheessa varmaan ois ihan hyvä antaa olla sen pömpelin siinä ja hifistellä sen kanssa myöhemmin.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Jos haluat säätää sitä itse niin laajakaistalambda on ~pakollinen. Muuten lambdaa ei välttämättä tarvita lainkaan jos et halua ajaa closed loop tilassa missään vaiheessa. Katalysaattorin kanssa olisi kyllä syytä olla peruslambda tai laajakaista ja closed loop katin keston lisäämiseksi.

Penkissä säätö on tosin suositeltavaa, autosta saa enemmän irti kun se on kunnolla säädöissä.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

J. Puhakka sanoi
Sitä en tiedä mitäs vakiolla kvortex systeemille tehdään alustavasti, eli se imupönttö hässäkkä, heitetään mäkeen vai korvataan jollain muulla, ja mistäs sitten imu-ilmanlämpötila?
Ensi vaiheessa varmaan ois ihan hyvä antaa olla sen pömpelin siinä ja hifistellä sen kanssa myöhemmin.

Ensimäisenä mäkeen, jos tarpeeks ottajia voi valmistaa HST korvauspömpeleitä, jossa anturin paikka :peukku
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

MAP ohjatussa turbossa imulämpötila pitää ottaa niin läheltä venttiileitä kuin mahdollista ja joka tapauksessa välijäähdyttimen jälkeen. Alkuperäinen paikka ei käy. Vaparissa saattaa vielä jotenkuten menetellä, mutta en suosittele jos putkistot ovat pitkiä.

Alkuperäistä suodatinkoteloa voi luultavasti käyttää niin että ottaa vaan sisältä ilmamäärämittarin pois virtauksia jarruttamasta. Onnistui ainakin takaveto-Galantin boksissa.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

ast sanoi
MAP ohjatussa turbossa imulämpötila pitää ottaa niin läheltä venttiileitä kuin mahdollista ja joka tapauksessa välijäähdyttimen jälkeen. Alkuperäinen paikka ei käy. Vaparissa saattaa vielä jotenkuten menetellä, mutta en suosittele jos putkistot ovat pitkiä.

Alkuperäistä suodatinkoteloa voi luultavasti käyttää niin että ottaa vaan sisältä ilmamäärämittarin pois virtauksia jarruttamasta. Onnistui ainakin takaveto-Galantin boksissa.

Eikös siitä itse asiassa alkuperäisestä suodatinkotelosta voi myös tehdä jonkin sortin lämpökilven tavallaan johon voi tuoda jostain raitista ilmaa tai sitten tehdä perus oldtimer modi, että suodatinkotelon kyljistä pellit pois mahdollisimman isolta alueelta..
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

RapajuoppoPutkiMies sanoi

Eiks rpm raja oo vähä alhaalla nelikkoa varten ??? Ihan sika siisti ja magee toi muuten ;D
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

tepi sanoi
Eiks rpm raja oo vähä alhaalla nelikkoa varten ??? Ihan sika siisti ja magee toi muuten ;D

Variable launch, ahdistinta odotelles ;D
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

hyvin mega ainakin nuo 6G72 anturit osaa lukea, ainoastaan CAS anturi kaipas hieman muokkausta :nykii

ilman- ja veden lämpötila antureille joutuu kyllä tekemään uudet kartat, mutta se ei ole kuin joku 15 sek. homma, kun sen oppii 8)

omat puolat ja sytkäboksit pelaa megan kanssa, kuten myös kaasuläppä anturi.

mega kyllä taipuu melkoisille muutoksille, niitä sytkälähtöjä voi lisätä tarpellisen määrän, oliko peräti 12 pyttyiselle hukkakipinälle ainakin (vakionahan niitä ei ole yhtään...), vesiruiskua, lähtörajoitinta jne. nämä siis MS I versioissa, II versio on mulle hieman outo vielä, kun ei sitä ole tullut käytettyä missään ???

heitetään nyt vielä joku vanha video tai 2 tähän mausteeksi :peukku
http://jysal.pp.fi/auto%20videot/rajoitin.AVI
http://jysal.pp.fi/auto%20videot/rpm.AVI

harmi, kun ei tullut keväällä kuvailtua, kun testasin pikapikaa vieläkö systeemit toimii, tuli kaunis ketunhäntä putkesta, kun sääteli paukkua 8)

ja koodit on aika hyviä jo nykyään, ellei ihan mahdottomia suuttimia käytä, ei ole ongelmia saada leimalle päästöjen puolesta tuolla MS I versiollakaan... itse käytän hi-res koodia, kun se on tarkempi ruiskutuksen kanssa, vaikka muutama muu ominaisuus on jouduttu karsimaan siitä pois...

MS I version saa päivitettyä myöhemmin MS II versioksi, jos haluaa, eli on turvallista ja halpaa aloitella tuolla MS I versiolla ;) halvin "aloituspaketti" (eli perus 2.2 MS I) taitaa olla siinä 200 €:n pintaan nykyään ::)

minäkin innostuin "tuunaamaan" megan koteloa hieman, siistimpi ilman sokerinpaloja ;D http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/megasquirt/uusi%203.jpg
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Tuossa rapiksen dynamicissa ei CAS anturia muokattu millään tavalla...
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

HerBertti sanoi
Tuossa rapiksen dynamicissa ei CAS anturia muokattu millään tavalla...

juu, tuo 6G72 koneen cas muokkaus vain helpotti huomattavasti megan asennusta, ne on vissiin jenkeissä vääntänyt 2 vuotta koodia, että saavat megan ymmärtämään suoraan tuota 6 pyttyisen cas anturia, itse ratkaisin ongelman 2 minuutissa alumiini teipillä ;D

4 mukisen cas anturi toki pelaa ilman muokkausta tai koodi ongelmia.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_4g63.htm ja joku pieni snippi ms2 liittyen.

DiyAutotunen mies sanoi että eivät modaa MS2 valmiiksi 4G63 koska käyttökokemukset ovat niin vähäiset, että jää omaan piikkiin modattavaksi, tosin MS1 onnistuu ihan heidänkin puolelta.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Minulle on edelleen kauhean epäselvää että miten eroaa 2G eclipsen CAS ja 1G/VR4/GTi CAS mikä on nokan päässä? Siis megasquirtin kanssa. Mistään en ole löytänyt tietoa / ohjeita tuon 2G eclipsen systeemin kanssa. Hurjimmat DSMpojat kyllä laitelleet 1G:n tunnistimia tai vaihdelleet kansiakin.

Kuka osaa valaista?
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Mihinkäs tulokseen tässä ollaan tultu?

Sinäänsä mielenkiintoinen ja houkutteleva tarina. Eli pikkaisen heräsi mielenkiinto magasquirt:a kohtaan. Tossa, kun ihmettelin noita juttuja.

Minkäslainen olisi hyvä vaikka GTI 16V galluun? Ei sinäänsä kiinnosta yltiömäinen tehon lisäys vaan ihan harrastuksen pohjalta.

Tietysti lopputulos olisi se, että jossakin vaiheessa se turbo on laitettava. Olisi kuitenkin mukava tutustua tuohon pikkaisen enne sitä.
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Slider sanoi
Kuka osaa valaista?

En tiedä, mutta auttaako tämä ?
http://www.roadraceengineering.com/1gcasin2g.htm
 
Vs: Leikittelyä ajatuksella 4G63 16v konversio + megasquirt extra.

Eipä juuri yhtään, kuten sanoin aikasemmin niin tuo on aika yleinen käytäntö, että laitetaan 1G:n cas/cps.
 
Takaisin
Ylös Bottom