Maksullinen lataus

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tänne yleistä keskustelua maksullisesta latauksesta.
Mitä tägejä sinulta löytyy? Käytätkö maksullista latausta, mitä palveluntarjoajia? Vaikuttaako ilmainen tai maksullinen lataus asiointipaikan valintaan?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Aiemmin oli tapana tuhlata villisti rahaa Keskon kauppakeskuksissa ilmaisen latauksen takia. Se loppuu 18.11.

Paras noista nykyisistä Outlanderin kanssa on varmaan Virta, jossa energialla on kwh -perusteinen hinta. Täyssähkön kanssa ei ole noista muista type-2:sista enää riippuvainen ja pikalataus taas on kaikilla sama. Outlanderille kallista sekin toki minuuttihinnoittelulla.
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
K-latausta kanssa käyttänyt, kun sellainen on kohdalle sattunut, mutta tuskin tulee 18.11 jälkeen käytettyä.
Maksullisia lähinnä mielenkiinnosta kokeillut (pika+hidas), kun auto meille tuli ja lataushommat oli vieraita.
 

msilvast

Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Samat kokemukset pääosin täälläkin, muutamia yksittäisiä ilmaisia tulee käytettyä, muutoin Virran kwh hinnoitelluilla tulee ladattua jos osuu kohdalle. K-lataus nyt tosiaan menee pannaan, mun laskujen mukaan hinta nousee bensan tasolle jos kaupunkikulutukseen vertaa.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Virta, hidaslatausta kWh -hinnalla ja pikalatausta Helenin kk-pakettihinnoittelulla. E-parkingin sovelluksella kWh -hintaan, siellä missä saatavilla (ainakin pk-seutu Tripla ja Redi). Pelkästään Virran latausta käytin viime kuussa 84 kWh.

Tosiaan Fortum ja nyt K ovat menettäneet ansaintapotentiaalinsa osaltani.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Huomenta! Porukka kun näyttäisi olevan täysin samalla kannalla esim. tuon Keskon touhun kanssa niin toivotaan, että reagoisivat nopeasti? Kyllähän ne siellä huomaavat viimeistään ensi viikon lopulla et oho mikä ihme on ettei lataukset kelpaa.
 

Patch

New Member
Liittynyt
28 Elokuu 2019
Huomenta! Porukka kun näyttäisi olevan täysin samalla kannalla esim. tuon Keskon touhun kanssa niin toivotaan, että reagoisivat nopeasti? Kyllähän ne siellä huomaavat viimeistään ensi viikon lopulla et oho mikä ihme on ettei lataukset kelpaa.

Samaa mieltä tuosta Keskosta. Itse ainakin laitoin K-Ruoka-sovelluksen kautta palautetta heille tästä lataushinnoittelun epäreiluudesta PHEVejä kohtaan ja mahdollisuuksien mukaan boikotoivani K-ryhmää. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä ja vastauksena tuli ympäripyöreää copy-pastea esimerkki-Passat GTE:n lataushinnoittelusta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Minäkin kuvittelin että K-latauksen laturit olisi tehty sitä varten että niillä houkutellaan asiakkaita liikkeisiin mutta tuolla hinnoittelulla en ole käynyt kertaakaan sen jälkeen kun laittoivat pikalatauksen maksulliseksi. Tai no oon mä käyny pienessä lähi K-marketissa kun haluan tukea tuota pientä lähikauppaa mutta isommat ostokset teen Prismassa(jossa ilmainen Type2) ja välillä Lidlissä jossa ei toivomuksista huolimatta ole vielä latausmahdollisuutta.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Samaa mieltä tuosta Keskosta. Itse ainakin laitoin K-Ruoka-sovelluksen kautta palautetta heille tästä lataushinnoittelun epäreiluudesta PHEVejä kohtaan ja mahdollisuuksien mukaan boikotoivani K-ryhmää. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä ja vastauksena tuli ympäripyöreää copy-pastea esimerkki-Passat GTE:n lataushinnoittelusta.

Sinänsä tuo uusikaan GTE ei kykene ottamaan virtaa kuin 3,6 kWh teholla. Pikalatausta siinä ei ole lainkaan. Eli jää GTEetkin lataamatta.

Itse en ymmärrä, mihin perustuu hinnoittelu missä hinta määräytyy sen mukaan miten auto imee virtaa. Vähän sama kuin diesel-pumpulla kuorma-auto -painikkeen kautta otettu diesel olisi halvempaa.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Samaa mieltä tuosta Keskosta. Itse ainakin laitoin K-Ruoka-sovelluksen kautta palautetta heille tästä lataushinnoittelun epäreiluudesta PHEVejä kohtaan ja mahdollisuuksien mukaan boikotoivani K-ryhmää. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä ja vastauksena tuli ympäripyöreää copy-pastea esimerkki-Passat GTE:n lataushinnoittelusta.

Laitoin myös palautetta tästä älyttömyydestä ja tehkäähän työ muut samoin
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Lahdessa on Kärkkäisella ja Launeen Mailissa ilmaiset lataukset mitä käytän usein. Samoin Motonetissä kanta-asiakkaalle tunti ilmainen.

Virran lätkä löytyy ja kyllä sitä käytän usein, se on järkevän hintainen. Myös latausasemia on kiitettävän tiuhassa.

K-lataus oli Lahdessa vain Karismassa. Se on meiltä katsoen vähän väärällä puolen kaupunkia niin aika harvoin tuli käytyä, mutta aina kyllä laitoin piuhaan. Nytpä voi nuokin ostokset tehdä muualla..

Tavallaan kyllä ymmärtää aikahinnoittelun, pysyy paikat vapaana niitä eniten tarvitseville. Ei voi koko päiväksi varata ruutua.. Mutta erityisesti ostoskeskuksessa tuntuu typerältä että joutuisi kesken shoppailun lähteä siirtämään autoa maksuttomaan ruutuun..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kärkkäisellä on vain yksi laturi mikä on mielestäni aika vähän kaupan ja parkkipaikan kokoon nähden. Kaupassa kun vierähtää helposti vähän pidempään jos sinne menee vaimon kanssa. Parilla viime kerralla laturissa on istunut eräs amerikan rauta joten ei ole päässyt nauttimaan ilmaisesta latauksesta. Toivottavasti lisäisivät muutaman laturin.
 

msilvast

Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Mailissa on ihan kivasti paikkoja, mutta Kärkkäisellä valitettavan usein joku vienyt sen ainoan paikan. No usein ostoslistalla on jotain joka löytyy myös motonetistä ja siellä toistaiseksi on joka kerta ollut tilaa, joten matka jatkuu sen 200m Kärkkäiseltä Motonettiin. Kyselin myös Hämeenmaalta onko tulossa Prismojen yhteyteen paikkoja ja ensi vuodelle niitä hiukka lupailivat.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tosi outoa kyllä, ettei hämeenmaa ole tehnyt asialle vielä mitään vaikka tosiaan Mailin pihassakin on liuta tolppia ollut vaikka kuinka kauan.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Eipä tule enää pidettyä Keskon tolpissa, tosin en ole aiemminkaan pitänyt, kun kotilatauksella pääsee edes takaisin cittarilta. Minuuttitaksalla olevissa maksullisissa en pidä ollenkaan.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Samaa settiä täältäkin. Minusta tulee tyytyväinen Fortumin ja K-latauksen asiakas heti seuraavan autoni jälkeen eli 10 vuoden päästä kun täyssähköauto imee 50 kW. Siihen asti jää käyttämättä. Minuuttitaksaa ei saa kustannustehokkaaksi Outlander PHEV:llä mitenkään. Lataus saa olla maksullista mutta ei aikaperusteisesti.

Yksi lisäys ketjuun: Plugit alkanut hallinnoimaan osaa Prismojen ja Motonettien pisteistä. Tyypillinen veloitus 16 c/kWh, joten tulee käytettyä aina välillä. Helsingissä Kaaressa parkkihalliin ilmestyi yhdessä yössä 20 Plugitin lataustolppaa.

Plugit ja Virta tulevat menestymään jatkossakin.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Virta on tehnyt säännöllisesti liikevaihtonsa verran persnettoa vuosittain, joten täytyy toivoa sen pysyvän jatkossakin pystyssä.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Virran pistokkeita pääasiassa (Myyrmanni) ja nyt kun Lidlillä tuli lähelle (Lidl Kaivoksela) niin siellä pikalatausta. K jäi minullakin poissa laskuista kun hinta posketon tälle autolle.
Jos joku ei vielä tiedä niin lidlin laturit toimivat millä tahansa tunnisteella, mutta samaa pitä käyttää sammutettaessa. Ja toimii vain silloin kun lidl on auki.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Vois joskus tehdä tempauksen ja kerätä 10 PHEVIä jonnekin aikaveloituksellisen latauksen parkkipaikoille ja ladata tyhjäkäynnillä tätyteen. Sitten jos joku kysyy niin sanoa vain että halvempi ladata omalla generaattorilla..
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Sijainti
Phev 2016
kuinka kauan tuo 50 kw lataus kestää että vetäsee akun täyteen? K-latauksen pisteellä kävin eilen ja ymmärsin että ois ollu ilmaista, vaan sehän olikin muuttunu tosiaan 18.11. lähtien maksulliseksi. ELi 0,20€ /min nyt.
Phevi outlander
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Sijainti
Phev 2016
Tarkotin sitä että jos se tuo pikalataus lataa 15 min akun täyteen, vaikka kauppareissu kestää 30 min, niin meneekö siitä silti veloitus koko tuolta 30 minuutilta?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
"K-Lataus-asemilla lataus alkaa, kun tunnistaminen on onnistunut (latauksen aloitus joko sovelluksella tai K-Lataus-tunnisteella) ja kaapeli on kytketty oikein. Lataustapahtuma kestää siihen asti, kunnes latauskaapeli irrotetaan."

Lainattu K latauksen sivuilta. Eli maksat siitä ajasta, kun se laturi on autossa kiinni, sillä ei ole merkitystä onko auto kerennyt jo ladata akun täyteen vai ei. Käytännössä maksat siis parkkipaikasta sen ajan mukaan mitä autoasi siinä pidät.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Oikea veloitusperuste olisi autoon ladattu kWh. Sitä olisi helppo mainostaa ja vertailla.
Tietysti voi esiintyä väärinkäytöstäkin = latauspaikalla pidetään autoa vaikka ei ladataan jne .
Monta on muuttujaa tässä uudessa tilanteessa.
 

Autzlander

Member
Liittynyt
19 Marraskuu 2019
Asioilla käydessä tulee käytettyä Lidil, Ikea ja Motonet, misssä (kanta-asikkaille) tunti ilmainen ja Motonetissa ChdeMo 10c/Kwh. Kaikki maksulliset, muut kuin Motonetin, mielesätni ylihinnoiteltuja. Lataus pääasiassa kotona ja töissä. Nyt PHEV ollut pari kuukautta ajossa ja todennut, että sähkön kulutuskustannukset minimaaliset, mutta bensan kulutuskustannukset ei.
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Sijainti
Phev 2016
Piti eilen kokeilla tuota k-latausta. 16min kaupassa ja pikalataus maksoi 3,64 euroa.
Akun kapasiteetti näytti 24 km tyhjästä lähdettäessä.
 

Ilmastotalkoot

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2020
K-latauksen toiminta todella valitettava - hinta vaihtelee satoja prosentteja eri automerkille. Tesla kuskit saa kohtuu hinnalla, kun taas hybridit jää kokonaan latauksista pois koska bensalla ajelee edullisemmin (vaikka siinä verotetaan hirveästi). Ainoa kestävä malli olisi myydä sähkö kwh pohjaisesti ja jos halutaan varmistaa, ettei asemalla turhaan seisota autoja olisi ottaa latauksen päättyessa minuuttipohjaisesti rahaa. Ihmettelen miksei joku viranomainen puutu siihen että vertailu latauspisteiden välillä voisi toteutua kuten bensa-asemalla. Hinnat pitäisi saada kwh pohjaisesti näkyville vaikka lakisääteisesti.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Piti eilen kokeilla tuota k-latausta. 16min kaupassa ja pikalataus maksoi 3,64 euroa.
Akun kapasiteetti näytti 24 km tyhjästä lähdettäessä.

Eli karkeasti kustannus 18e/100km (koska tuo 24km ei ole toteutuva vaan realiteetti lienee 20km paikkeilla). Naurettava hintataso
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Aiemminkin olen antanut palautetta K-latauksen nykyhinnoittelusta ja annoin myös heiltä tulleeseen kyselyyn. Mainitsin, että kuinka paljon K menettää tuloja menneenä asiakkaana. Myös tuli mainittua, että kilpaijat hyötyvät asioinitilatauksistani sen 15 - 25 senttiä kWh.

Saas nähdä, vieläkö änkyräasenne jatkuu. Tähän mennessä vastineet ovat lähinnä olleet kertomusta siitä kuinka ovat oikeassa. Tosin onhan Fortumin minuuttihinnoittelu vielä huonompi, mutta ei se tarkoita, että pitäisi olla yhtä järjetön.
 

Autzlander

Member
Liittynyt
19 Marraskuu 2019
K-latauksen toiminta todella valitettava - hinta vaihtelee satoja prosentteja eri automerkille. Tesla kuskit saa kohtuu hinnalla, kun taas hybridit jää kokonaan latauksista pois koska bensalla ajelee edullisemmin (vaikka siinä verotetaan hirveästi). Ainoa kestävä malli olisi myydä sähkö kwh pohjaisesti ja jos halutaan varmistaa, ettei asemalla turhaan seisota autoja olisi ottaa latauksen päättyessa minuuttipohjaisesti rahaa. Ihmettelen miksei joku viranomainen puutu siihen että vertailu latauspisteiden välillä voisi toteutua kuten bensa-asemalla. Hinnat pitäisi saada kwh pohjaisesti näkyville vaikka lakisääteisesti.
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Sijainti
Phev 2016
Jos hinnoittelu olisi edullisempaa kryhmällä, sillä saataisiin lisää asiakkaita kauppoihin sekä mahd. Lisää hybridejä/sähköautoja markkinoille. Oliko tuo virta edullisempi lataus kuluiltaan?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kylmällä se verkkosähkön tukkuhinta kallista --> eli toisinpäin lataussähkön hinta po edullista kun tukkuhinta on edullista.
Muutaman vuoden kuluttua tuo aktiivinen hinnoittelu tulee moneen paikkaan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Pikalataus näissä kyllä rasittaa akkuakin jo niin paljon että aika turhaa hommaa edes ilmaiseksi.

K-latauksen normilataus on 0.02e/min, se nyt vielä on järjellisyyden rajoissa.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Nopealla päässälaskulla karkeilla muuttujilla (6l E95/100km a' 1.5€/l versus 20kWh/100km) laskin kerran, että 45c/kWh on break even.

K-lataus hitaalla (AC) oli yhden kerran 37.5c/kWh melkein tyhjään akkuun.

Eli vähänkään täydellä akulla K-kaupassa ei ole järkeä AC-ladata. DC-lataus on kannattavaa jos haluaa maksaa maitopurkista 15 euroa.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Viime aikoina on ärsyttänyt se, että kWh-kiinteän latauksen appsit toimivat huonosti.

Saattaa olla Androidin ominaisuus, että sovellukseen pitää kirjautua tosi usein uudestaan joka käyttökerralla.

Aika kätevää alkaa penkomaan salasanoja kun pitäisi saada heti sähköä autoon. K-latauksessa tuo nyt ei enää harmita kun palvelu on muutenkin käyttökelvoton. Edit: tulikin mieleen muuttaa Virta- ja Plugit-appseihin että asetukset niin, että Android ei sulje niitä taustalla. Ehkä hoituu tuolla.

Virta ja Plugit olisi mieluusti käytössä mutta niidenkin kanssa on nyt viime aikoina ollut ongelmia.

Virta on pitänyt pari kertaa poistaa ja asentaa uudelleen kun kaikki latauspisteet hävisivät kartalta.

Nyt viikolla Plugit oli päivittänyt sovellustaan. Ohjelma käy selaimen puolella ja heittää jatkuvaa erroria kirjautuessa. Tuurilla sitten olen pari kertaa saanut toimimaan kun latauspisteen koodin on syöttänyt manuaalisesti.

Huh, taas on varmaan tuhottomasti rahaa ja energiaa käytetty siihen, että saadaan palvelu tuhottua. Siinä sitten sähköauto seisoo tyhjän latauspisteen vieressä. Ei saa asiakas energiaa eikä firma myyntituloja. Tälläkö se maailma pelastuu?

"Jos se vörkkii, ei pidä sörkkii." Jooko, please?
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Virtaan kannattaa tilata se avaimenperä. On helppo eikä se muistaakseni mitään maksanut.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Virran hinnoittelumallin vuoksi kestän nuita pikku vastoinkäymisiä helposti. Ja eipä tuo ole kuin kerran temputellut. Ei lähtenyt pikalataus päälle jostain kumman syystä ennen kuin viereen tuli toinen auto joka aloitti CCS-latauksen jonka jälkeen myös CHAdeMO toimi normaalisti.
Itse käytän 95% ajasta tägiä ja suosittelen sitä muillekin.
 
Ylös Bottom