Megasquirt 4g63:een

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Ajattelin perustaa tällaisen yleisen ihmettely ja kysely ketjun megasquirtin asentamisesta 4g63-moottoriin. Lähinnä olisi tarkoitus auttaa ihmisiä, jotka joskus lähtevät tekemään samaa.

Omana tarkoituksena on laittaa MS2, pcb 3.0 omaan vapari Eclipseen. Homma on nyt aloitettu ostamalla ebaysta kyseinen laite ja etsimällä siihen modausohjeet mitsun CAS:n lukemista varten. Tässä eclipsessä ei ole asentoanturia jakopäätä vastapäätä vaan se on tässä nokkapyörän alla, mutta jostain joskus luin, että sen tuottama data on aivan samaa, joten muutokset pitäisi käydä yhteen. MS2 ei siis lue mitsun nokka-akselin asentotunnistinta vaan sitä varten pitää tehdä pieniä muutoksia. Ohjeet muutoksiin löytyi täältä: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_4g63.htm

Ohjeet ovat hiton sekavat ja huonot. Siellä on viittauksia jonnekin mitä ei löydy tekstistä (Note 1 ja note 4), joten oli lievästi epävarma olo homman kanssa.

Tässä kuitenkin linkit suoraan kuviin:
http://www.msextra.com/ms2extra/Ignition_Pixs/HEI_In_V3_NEW.GIF
http://www.msextra.com/ms2extra/Ignition_Pixs/neonout.GIF
http://www.msextra.com/ms2extra/Ignition_Pixs/2ndCAS_Input.GIF

Näiden muutoksien jälkeen pitäisi ajaa toi koodi laitteeseen. Sitten etsiä jostain vapariin sopivat kartat.

Perässä tässä sitten kuvat omasta piirilevystä em. modien jälkeen. Huom, kokeilin syöttämällä 12 volttia laitteeseen, ettei savu noussut ja merkkivaloledi syttyi palamaan. Eli ainakaan mitään katastrofia ei ole vielä syntynyt.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

yv:tä jo tossa laiteltiinki, eli teit sen nyt sillee et jumppasit ne "note1 ja "note4" täällä ainaki pelaa tollee...
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Juu, tosiaan Jooonakselta kyselin varmistuksia noihin modeihin. Jostain syystä nuo kuvat ei näytä toimivan linkkeinä, joten kopipasten ne tänne vaan.

Tuo ykköskuva (1.jpg) näkyy tuossa piirilevyllä siten, että päältä kuvatussa näkyvät siniset johdot on vedetty TachSelect -> protoarean jumpperi -> XG1 ja toinen Optoout -> Protoarean jumpperi -> Tsel. Mielestäni tuo jumpperin kautta vetäminen on jokseenkin turhaa. Jumpperit näkyvät kuvassa, joka on alta otettu. Myös ykköskuvan keskimmäinen veto taitaa olla tuossa kuvassa sinisellä johdolla, joka kulkee muiden sinisten johtojen kanssa samaa reittiä, eli näkyy huonosti.

Kakkoskuvan (2.jpg) muutokset ovat protoarealla ja näkyvät ylhäältäpäin otetussa kuvassa, jossa ollaan ledissä kiinni.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Tämän viimeisen kuvan muutokset näkyvät alta otetussa kuvassa.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Hep

Mullakin on jonkunnäköisiä kokemuksia megasquirtista. Aluksi oli MS1 ja nyt on MS2. Kaikki kytkennät on toiminut moitteettomasti ja kohtuu helposti.

Suurin ongelma on sytytyksen säätö. Se on aika hankalaa, kun asiasta ei paljoa tiedä. Toinen ongelma on tuo tyhjäkäynti. MS1:llä ja tyhjäkäynti venttiilillä oli se ongelma, kun venttiilin laittoi closed looppiin niin alkoi tyhjäkäynti seilata rajusti. Nyt MS2:lla ja mitsun stepper moottorilla on tullut yritettyä säätää tuota tyhjäkäyntiä enkä vieläkään ole saanut toimimaan kunnolla.

Sinäänsä harrastuspeliin ihan jees laitos, mutta käyttöautoon en välttämättä suosittele. Vittumaisa, jos säädöt ei ole kohdallaan ja auto sammuilee kesken kaupunkiajon. :)

ilo
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Valitettavasti en ole ihan tyhjäkäynnin säätämisessä - vielä. Mutta tarvitsiko MS2 jotain muutoksia, että mitsun omaa TK-moottoria pystyi ohjaamaan?

Toinen erittäin paljon askarruttanut kysymys koskee karttoja. Miten olette saaneet minkäänlaisia alustavia karttoja? Mulla on Evoscan ja olen ajatellut, että sillä voisi yrittää lukea nykyisiä karttoja, mutta eihän se uusi versio perkule nyt sitten toimi ollenkaan. Mutta voisiko sillä saada luettua jotkin kartat?
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Tuiisa sanoi
Valitettavasti en ole ihan tyhjäkäynnin säätämisessä - vielä. Mutta tarvitsiko MS2 jotain muutoksia, että mitsun omaa TK-moottoria pystyi ohjaamaan?

Toinen erittäin paljon askarruttanut kysymys koskee karttoja. Miten olette saaneet minkäänlaisia alustavia karttoja? Mulla on Evoscan ja olen ajatellut, että sillä voisi yrittää lukea nykyisiä karttoja, mutta eihän se uusi versio perkule nyt sitten toimi ollenkaan. Mutta voisiko sillä saada luettua jotkin kartat?


Minulla ainakin tuo TK-mottori toimi ihan suoraan. Se pikkaisen riippuu softan versiosta pitääkö ohjaukset kääntää ristiin vai meneekö suoraan. Eli kannattaa irroittaa TK-moottori ja katsoa kumminpäin venttiili liikkuu, jos liikkuu väärinpäin kääntää ohjaukset ristiin.

Noi bensakartat olen ihan noilla megan softilla yrittänyt optimoida. Sytkäkartta on kotoisin evo7:sta jota on pikkaisen muokattu, koska minulla on evo3:n männät ja korkeammat puristukset.

Tietenkin kannattaa olla laajakaista lambda niin saa samalla arf optimointi taulukonkin kunnolla käyttöön ja on mahdollista laittaa tyhjäkäynnille myös closed looppiin.

Monta asiaa on tullut jo opittua ja monta asiaa on vielä oppimatta, mutta eiköhän tämä tästä vielä.

ilo
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Tuiisa sanoi
Tämän viimeisen kuvan muutokset näkyvät alta otetussa kuvassa.

Hip hei

Tossa olen tehnyt pikkasen tutkimusta 4g63:sta ja megasta. Mulla oli aika surkea tyhjäkäynti ja tuntui jotenkin, että kipinä ei ollut siellä missä piti 800rpm tienoilla yli 1000rpm kulki ihan kivasti. Tein pikkaisen lisäyksen tuohon megan second triggeriin. Eli lisäsin yhden häiriön poisto kondensaattorin sinne optisen erottimen tulopuolelle. Ainakin minusta se auttoi huomattavasti auton käyntiin. Jossakin vaiheessa pitäisi pikkaisen tutkiskella noita kondenssaattorin kokoja, että saisi kaikki häiriöt minimiin siellä. Eli ne triggerit on suunniteltu huomattavasti useammalle pulssille joten sinne voi laittaa varmaankin isommat kondensaattorit häiriöiden poistamiseksi.

main.php


Eli tossa näkyy tuo lisätty kondensaattori. Se voi olla isompikin, kun tuo 0.001. Itse laiton sinne pikkaisen isomman. En muista kuinka ison. Seuraavaksi voisi kokeilla nostaa sitä toisen triggerin häiriökondenssaattoria.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

No kokeilitko? Kuinka kävi? ::)

Tein ton muutoksen omaankin. Alkaa talvi tulla uhkaavasti päälle ja saa nähdä kuinka megasen asennuksen kanssa käy.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Kyllä tarttis tielle päästä, et saa säätöjä tehtyä ja ennenkaikkea täytyy saada kartat haettua vanhasta ennen lumia. Pitää nyt katsoa, voishan sitä pistää auton aina välillä rekisteriin sitä varten.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Tuiisa sanoi
No kokeilitko? Kuinka kävi? ::)

Tein ton muutoksen omaankin. Alkaa talvi tulla uhkaavasti päälle ja saa nähdä kuinka megasen asennuksen kanssa käy.

Suurensin sitä toistakin konkkaa, mutta en juurikaan huomannut eroa. Nyt keskityn tuon nakutus anturin kytkentään. Nyt on suodatus piiri jonka pitäisi kaivaa kohinasta vain haluttu taajuus, mutta se on aivan liika epäherkkä ja saa vääriä signaaleja. Tilailin sellaisia piirejä joihin saa säädettyä taajuuden jota se kuuntelee ja sen jälkeen tuottaa kanttiaaltoa, kun haluttu taajuus tulee vastaan. Eli tavoitteena on saada 6,7kHz:n säädettyä tuo kytkentä. Katsotaan miten mulle käy. :)
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Käytetäänkö/tarviiko megan kanssa sitä mitsun kipinänvahvistusyksikköä?

Muistaakseni DSM-Megasquirt-ohjeissa käytetään Mitsun omaa Power Transitor Unittia. Eli talteen vaan.
Tosin, ei kukaan myöskään kiellä käyttämästä kahta VB921 kiveä hukkakipinäsytkän ohjaamiseen, eli ei Mitsun PTU:n käyttäminen ainoa vaihtoehto ole.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Jotain megan ohjeita selasinkin eilen ja tuo asia ei vaan oikein selvinnyt. Tuo PTU on nyt kuitenkin tallessa koska se oli tiettävästi jopa toimiva. :)
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Joo siis missään tapauksessa sitä ei kannata roskiin laittaa. Jos ei Megasquirttiin käytä, niin pitää varaosana johonkin vakiosytkään.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Roskiin ei mene mitään kokkareita mitä voi projektissa tarvita,tosin niiden hukkumisen riski on aina olemassa kun noita osia on vähän joka paikassa jemmassa. ;D
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Ilotalo sanoi
Hip hei

Tossa olen tehnyt pikkasen tutkimusta 4g63:sta ja megasta. Mulla oli aika surkea tyhjäkäynti ja tuntui jotenkin, että kipinä ei ollut siellä missä piti 800rpm tienoilla yli 1000rpm kulki ihan kivasti. Tein pikkaisen lisäyksen tuohon megan second triggeriin. Eli lisäsin yhden häiriön poisto kondensaattorin sinne optisen erottimen tulopuolelle. Ainakin minusta se auttoi huomattavasti auton käyntiin. Jossakin vaiheessa pitäisi pikkaisen tutkiskella noita kondenssaattorin kokoja, että saisi kaikki häiriöt minimiin siellä. Eli ne triggerit on suunniteltu huomattavasti useammalle pulssille joten sinne voi laittaa varmaankin isommat kondensaattorit häiriöiden poistamiseksi.

main.php


Eli tossa näkyy tuo lisätty kondensaattori. Se voi olla isompikin, kun tuo 0.001. Itse laiton sinne pikkaisen isomman. En muista kuinka ison. Seuraavaksi voisi kokeilla nostaa sitä toisen triggerin häiriökondenssaattoria.

mulla tuntus olevan vähä samaa ongelmaa, vaikka kuinka säätää ni tuntuu et tyhjällä ei välillä sytytä. Tota täytyyki kokeilla, mutta minkäkokonen konkka sitte kannattaa laittaa?

ja toinen juttu on tuo tyhjäkäyntimoottori, tänää johdottelin ja jotenki ainaki toimii, poistin ne virtajohdot siitä keskeltä liitintä. Mites nuo säädöt? ootko ilo saanu jotain tolkkua niihin?
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

jooonas sanoi
mulla tuntus olevan vähä samaa ongelmaa, vaikka kuinka säätää ni tuntuu et tyhjällä ei välillä sytytä. Tota täytyyki kokeilla, mutta minkäkokonen konkka sitte kannattaa laittaa?

ja toinen juttu on tuo tyhjäkäyntimoottori, tänää johdottelin ja jotenki ainaki toimii, poistin ne virtajohdot siitä keskeltä liitintä. Mites nuo säädöt? ootko ilo saanu jotain tolkkua niihin?

Pieni konkka. Ei niin tarkka.

Sainhan minä sen toimimaan. Sinäänsä pikkaisen levotonhan se oli. Aika paljon teettää töitä, että saa kunnolliseksi.

http://www.jbperf.com/quad_ign_inj/index.html
Tuo sequentiaalisuus oli kyllä aivan mahtava niin pitkään kunnes palo prossusta yksi lähtö. Eli niin pitkään, kun ajetaan suuttimia 2+2 tyhjäkäynti on hankala säätää ja saada toimimaan. Tuon sequentialisuuden, kun tekis kunnolla niin siitä tulisi hyvä.

Eli kannattaa se tyhjäkäynti moottorin säätö pistää aika rauhalliseksi ainakin aluksi.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

mitä sul on nois idle control asetuksissa ja idle stepseissä? ei oikee mee jakeluu noi...
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Noniin,minäkin sain vihdoinkin kauan sitten partcosta hankkimani megan kasattua. Kyllä siinä eilinen ilta menikin aika tiiviisti kolvaillessa..
Mutta nyt sitten olenkin ihan kaffeella kun tuota linkkiä http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_4g63.htm tiirailin että mistä tuo second hall sensor circuitin vaatima 5 volttia pieraistaan v2.2 levyltä? Tuohon v3.0 levyyn on oikein selkeä kuvakin olemassa mutta ei v2.2?? Vai enkö vain ole huomannut jotain oleellista?

Ja sitten,mistä tuon v2.2 osasijoittelukuvan löytää? Oli välillä hieman vaikeuksia saada selvää piirilevyn painatuksista joten mielellään tarkistaisin onko komponentit varmasti oikeilla paikoilla. Osasijoittelukuvaa etsiessäni törmäsin muuten mielenkiintoiseen sivuunkin jota en minä ainakaan ole ennen nähnyt http://www.mega-efi.fi/ jossa näytti olevan kaikenlaista megasälää ihan mukavasti saatavilla. Onko kellekään tuttu? Uskaltaako tuolta tilata tavaraa?
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Pistäkää mulle sähköposti osoitteita yv:nä niin voisin laittaa noita säätöjä postilla.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

sainkin jo aika hyvin pysyy tyhjällä, tosin vieläki tuntuu et pätkii sytkää tai jotain. Välillä hyppää laihalle ja alkaa rökimää....paljonko teillä ennakkoa tyhjäkäynnillä? itellä tais olla jotain 8-9 astetta...
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

jooonas sanoi
sainkin jo aika hyvin pysyy tyhjällä, tosin vieläki tuntuu et pätkii sytkää tai jotain. Välillä hyppää laihalle ja alkaa rökimää....paljonko teillä ennakkoa tyhjäkäynnillä? itellä tais olla jotain 8-9 astetta...

Pistin sulle postia ko. aiheesta. Mulla oli muistaakseni 5 ennakko. Mikä sulla on tyhjäkäynti tavote rpm? Alta 900 on todella hankala saada tolla systeemillä. Eli suosittelen 900 rpm tavotetta. Sit jos on laajakaista lambda niin lambda korjaus nopeemmalle tyhjäkäynnillä, kun tyhjäkäyntimoottorin.

Toi on se suurin ongelma tossa 2+2 ruiskutuksessa. sinne imusarjaan jää sitä bensaa epämääräsesti ja seokset on mitä sattuu.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Selvis jo mistä tuon 5 volttia saa kun keskityin lukemaan megan kasausohjetta. ;D Siellähän se oli mainittu ohimennen. ::)
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

koitin säätää tyhjän n.950rpm ja toimiikin välillä hienosti, välillä taas alkaa rökimää niin perkeleesti. aloin miettimään et ottaisko häiriöö jostain ku ei oo suojatulla piuhalla vedetty, mega kuulemma aika herkkä noihin häiriöihin....ei muuten mut huomenna leima. katotaan miten käy, pakko kuitenki käydä näyttää ku vika päivä menee leima umpee...mites eikös ton tk-moottorin kuuluis säädellä tyhjää esim.jännitepiikkien ja muun kohdalla? itellä pysyy koko ajan siinä mihin on siellä "idle steps" valikossa laitettu.

Ilotalo sanoi
Pistin sulle postia ko. aiheesta. Mulla oli muistaakseni 5 ennakko. Mikä sulla on tyhjäkäynti tavote rpm? Alta 900 on todella hankala saada tolla systeemillä. Eli suosittelen 900 rpm tavotetta. Sit jos on laajakaista lambda niin lambda korjaus nopeemmalle tyhjäkäynnillä, kun tyhjäkäyntimoottorin.

Toi on se suurin ongelma tossa 2+2 ruiskutuksessa. sinne imusarjaan jää sitä bensaa epämääräsesti ja seokset on mitä sattuu.

mistä toi lambda/tk-moottorin korjaukset laitetaa?
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

jooonas sanoi
koitin säätää tyhjän n.950rpm ja toimiikin välillä hienosti, välillä taas alkaa rökimää niin perkeleesti. aloin miettimään et ottaisko häiriöö jostain ku ei oo suojatulla piuhalla vedetty, mega kuulemma aika herkkä noihin häiriöihin....ei muuten mut huomenna leima. katotaan miten käy, pakko kuitenki käydä näyttää ku vika päivä menee leima umpee...mites eikös ton tk-moottorin kuuluis säädellä tyhjää esim.jännitepiikkien ja muun kohdalla? itellä pysyy koko ajan siinä mihin on siellä "idle steps" valikossa laitettu.

mistä toi lambda/tk-moottorin korjaukset laitetaa?

Juu noi häiriöt on hankalia.labda korjauksen saa päälle sieltä lambda korjaus säädöistä

Siellä on sitten se häiriöiden herkkyyssäätökin. Siis MS2:ssa

"If you have a wide band oxygen sensor & controller, choose 'Single Wide band' under Settings/EGO Control in MegaTune, and be SURE to go to Tools/Calibrate AFR Table and select your controller type. Then MegaSquirt-II will adjust the amount of fuel injected based on the AFR table until the wide band controller reports a voltage corresponding to the air/fuel ratio in the appropriate cell of the AFR table."

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Tuning_Manual.html#afr

"IAC Stepper moving only" pitää valita

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Tuning_Manual.html#idle

Sitten kannattaa sinne Megatunen ini:n laittaa, että on kunnollinen ms2 eikä se microsquirt malli. Noita optioita saattaa olla sen takia piilossa.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

minkähänlaiset aukeemisajat pitäs suuttimille olla, tossa päästöjä mittaillessa loppu kartat kesken kierroksilla, ei saanu tarpeeks laihalle. minusta melko kummallista, mietin et oisko jotku suuttimen asetukset päin helvettiä.

ilon antamilla kartoilla taas kävi helvetin rikkaalla.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Matalaohmisilla alle 1ms opening time, joku 0,7-0,8ms voi olla suht lähellä. Sulla on req_fuel (liian iso) perseellään todennäköisesti jos kartasta loppuu säätövara kesken. Siitä ei kannata välittää onko se req_fuel todellisuutta vastaava vaan hakea sinne semmoinen sopiva kerroin niin että "VE"-karttaan saa mahdollisimman paljon dynamiikkaa.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

jcarlson sanoi
Matalaohmisilla alle 1ms opening time, joku 0,7-0,8ms voi olla suht lähellä. Sulla on req_fuel (liian iso) perseellään todennäköisesti jos kartasta loppuu säätövara kesken. Siitä ei kannata välittää onko se req_fuel todellisuutta vastaava vaan hakea sinne semmoinen sopiva kerroin niin että "VE"-karttaan saa mahdollisimman paljon dynamiikkaa.

mites kun mulla on etuvastukset noille niin onko toi opening time silti sama? pwm current limit 100% ja pwm time treshold 25.4 <--oikein?
entäs sitten toi "injector pwm period (us) tällä hetkellä 66.

battery voltage correction 0.200

saakos tota megan näyttämää volttimäärää jotenki säädettyä kun näyttää vähemmän ku oikeesti on voltteja?

req_fuel nyt 6.5
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Joo no 450cc mitsun matalaohmisilla (vr-4/dsm) suuttimilla opening time on luokkaa 0,64 ms muistaakseni. Ja nehän on tehtaalta etuvastuksilla, olikohan n. 5-6 ohm vastuspaketti.

Injector pwm periodiin ei tarvinne koskea, pwm current limit 100% ja time threshold toi joo, kun ei ole PWM käytössä.

Battery voltage correction on turhan iso. Pudottaisin ainakin tuonne 0,1ms/V niin on lähempänä sitä mitä se orkkisecussa on normaaleilla jännitevaihteluilla.

Ei ole tietoa saako sitä säädettyä, mittaa yleismittarilla onko jännite eculla oikeasti se mitä mega näyttää, veikkaisin että se tulee aika suoraan AD-muuntimelta ja jossakin on vaan sen verran jännitehäviötä vrt. latausjännite. Toisaalta ei ole niin väliä jos offsetti on kiinteä.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

laitoin opening time 0.8 ja rupes löytyy säätövara kartasta, sai aika paljo rikastaa...päästötki meni jopa läpi, pitää korjausta tiputtaa ja mittailla jännitteitä....niin ja tosiaan suuttimet on evo3 510cc
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Muistelisin että ne evon suuttimet on vieläkin nopeammat kuin nuo 450cc:t, eli todellinen opening time voi löytyä 0,4 - 0,6 haarukasta riippuen etuvastuksien koosta. Opening time kannattaa olla mahdollisimman tarkasti kohdallaan koska muuten VE kartasta tulee epälooginen ja sotkee rikastuksia myös.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

no jos nyt sais ton leiman alta pois ni varmaa sen jälkee otan ne vastukset kokonaan pois, muutenki pitäs johdotella kaikki uudestaa....tai bensapumppu nyt ainaki..
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

No ei niitä vastuksia kannata pois ottaa, käry nousee. :) Jos tarkoitit megan PWM:n käyttöä, niin älä. Se on perseestä, suuttimet toimii nopeammin etuvastuksilla.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

jcarlson sanoi
Jos tarkoitit megan PWM:n käyttöä, niin älä. Se on p*rseestä, suuttimet toimii nopeammin etuvastuksilla.

Äkkiseltään kuvittelisi juuri toisin päin kun suuttimet voidaan runtata auki ilman vastuksia ja sitten siirtyä pitämään niitä auki PWM:llä virran rajoittamiseksi. Mutta ilmeisesti se on sitten huonosti toteutettu Megassa? Itse käytin vastuksia kun PWM ohjaus oli vielä aika tuore lisäys siihen aikaan.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Megan PWM ei osaa tehdä peak&holdia, ainakaan ennen ei osannut (MS1/2). Nyt kolmosen myötä tilanne voi olla muuttumassa mutta en ole seurannut enää.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Ihan sellaista käytännön mekaanista asiaa kysyn, että onko kukaan laittanut tohon myös sytytyksen ohjausta ja jos on, niin mihin laitoit sen "puuttuva hammas" rattaan? Eli siis laitoitko se hihnapyörän taakse (moottorin puolelle), kahden hinhapyörän väliin, vai ulomman hinhapöyrän päälle (eli moottorin etupuolelle)?

Kellään mitään mielipidettä, mihin se kannattaisi laittaa? Ja lisäksi: haittaako sen rattaan maalaaminen (ei kai, kun se magneettisesti toimii...)
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Laitoin itse 8-venttiiliseen pitkittäin olevaan Fordin 36-1 triggeripyörän ja VR anturin. Kiekon kiinnitin hihnapyörään, tässä tapauksessa ei ollut ohjaustehostinta joten oli vain yksi hihna ja hyvin tilaa triggeripyörälle. Pyörä oli peltimallinen jossa sakarat oli taivutettu 90 astetta levyyn nähden. Anturille tein muutamasta pellinpalasta telineen.

Hyvin toimi.

Maalaaminen tuskin haittaa mitään.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Mites, "ast" taisikin kokeilla sitä Mitsun omalla jakajalla triggaamista jo? Mikä siinä tökki?

Tuossa on nääs ohjeet siihen:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#sohcmitsy

...ei tars käyttää mitään voortin osia....
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Jakajalla ei trigattu, mutta jaettiin kipinää koska käytin vain yhtä puolaa ja yhtä sytytysohjainta megassa :)

Tarkoitus oli että jakaja lentäisi mäkeen 4-pisteruiskun imusarjan vaihdon yhteydessä mutta se homma jäi tekemättä minun osaltani. Silloin olisi siirrytty hukkakipinäpuoliin.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Jees. Mulla on sellaisesta 5mm teräslevystä leikattu 36-1 ratas ja hukkakipinäsysteemiä siihen olisin laittamassa. Nyt mietin sitä, mihin sen rattaan tuuppais. Ohjaustehostinhan tossa on, joten hihnapöyriä on vähän enemmän.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Nostellaas vähän tätä ylös.

Mitäs kaikkea tuossa nyt pitää huomioida jos tekis MS2 PCB V3. Lähinnä että mitä muutoksia siihen piirilevyyn pitäisi tehdä.

Jos piirtelis kokonaan uudestaan ton piirilevyn niin ei tarvitsis mitään ylimääräisiä daughterboard:ja saatika hyppylankoja.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Wlooffy sanoi
Nostellaas vähän tätä ylös.

Mitäs kaikkea tuossa nyt pitää huomioida jos tekis MS2 PCB V3. Lähinnä että mitä muutoksia siihen piirilevyyn pitäisi tehdä.

Jos piirtelis kokonaan uudestaan ton piirilevyn niin ei tarvitsis mitään ylimääräisiä daughterboard:ja saatika hyppylankoja.

Kannattaa laittaa toinen opto erotin kampiakselin anturia varten. Sit ne sytkät sieltä ledeiltä. Kakkosen prossulla saa sen steppermotorinkin toimimaan. Samalla suosittelen, että teet suoraan mitsun liittimelle ja mitsun boksiin sopivaksi.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

aavikko-mursu sanoi
:eek:fftopic tämän ketjun ku luin niin alko tuntua siltä että taidan kuopata mega idean.... ;D

Eikös tuota löydy ihan plugandplay-versiokin megasta 4g63:lle niin ei tarvitse itse sotia muuta kuin vaihtaa se boksi orkkisecun paikalle? (Tosin nyt en tätä DIYautotunen sivuilta löytänyt, liekö syynä että ovat julkaisseet series 2:n ja tämäkin olisi tulossa päivitettynä mallina tuotantoon tulevaisuudessa.)
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

DaJackal sanoi
Eikös tuota löydy ihan plugandplay-versiokin megasta 4g63:lle niin ei tarvitse itse sotia muuta kuin vaihtaa se boksi orkkisecun paikalle? (Tosin nyt en tätä DIYautotunen sivuilta löytänyt, liekö syynä että ovat julkaisseet series 2:n ja tämäkin olisi tulossa päivitettynä mallina tuotantoon tulevaisuudessa.)

Jooh, mutta eikös tuohon ~800$ hintaan saa jo ihan oikeitakin moottorinohjausjärjestelmiä, varsinkin kun osat tuossa maksaa <100$
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

katoin DIYPNP sarjoja jotka oli siis merkkikohtasia rakennussarjoja. niin oli vähä päälle 400$. kasaus tietenki pitää tehä ja en tiiä pitääkö siltiki alkaa tekeen cas anturi modeja.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

Wlooffy sanoi
Jooh, mutta eikös tuohon ~800$ hintaan saa jo ihan oikeitakin moottorinohjausjärjestelmiä, varsinkin kun osat tuossa maksaa <100$

mikäs tuosta megasta tekee "väärän" järjestelmän, eiköhän mega oo sillä periaatteella tehty rakennussarjana että saa samat ominaisuudet halvemmalla, jolloin luonnollisesti ite joutuu tekemään enemmän.
 
Vs: Megasquirt 4g63:een

jooonas sanoi
mikäs tuosta megasta tekee "väärän" järjestelmän, eiköhän mega oo sillä periaatteella tehty rakennussarjana että saa samat ominaisuudet halvemmalla, jolloin luonnollisesti ite joutuu tekemään enemmän.

No aikakin sellaisen kuvan saanut että noilla hintavammilla on paremmat ominaisuudet ja tarkkuudet kun megassa, jos aletaan puhumaan tuote tuesta ja/tai tuotevastuusta esimerkiksi. Ja jos megan hinta alkaa lähentelemään noita kalliimpia, niin kyllä silloin voisin kuvitella ottavan kalliimman.

Itse kyllä pidän tuosta periaattesta että itsetekemällä voi säästää, mutta silloin kyllä ajattelin tehdä piirilevynkin itse, enkä tilaa mitään rakennussarjoja. Puhumattakaan PNP paketeista.
 
Takaisin
Ylös Bottom