Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Kiinnostaisi tietää millainen näkemys porukalla on osien tasapainotustarpeesta Mitsun moottoreissa kun rakennetaan 7-bolt 4G63 moottoria kierroslukualueelle 8000 rpm asti takokangilla ja männillä.

Kuinka hyvin Mitsun kampiakselit ovat tasapainossa eli onko kampura syytä tasapainottaa vai voiko luottaa siihen että kampi on tehtaalta tullessaan tasapainossa? Tämä tietysti edellyttäen ettei kauloja jouduta koneistamaan. Entä tasapainotus vauhtipyörän, kytkimen ja etupään hihnapyörän kanssa? Onko silloin mitään mahdollisuutta vaihtaa osia jälkikäteen vai onko paketissa tehty tasapainotus järkevää vain jos tiedetään 100% varmasti käytettävän juuri niitä osia koko moottorin elinajan?

Onko takokankien tasapainotukseen mitään tarvetta kun 2g resoluutiolla oleva vaaka näyttää jokaisen massaksi 570 g? Ilmeisesti jotkut tasapainottavat kankia pieni pää ja iso pää erikseen, mutta kuulostaa hieman extremeltä tuolla kierrosalueella toimittaessa.

Ja sitten vielä näkemyksiä tasapainoakseleista, pois vai jätetäänkö?
 
Vs: Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

Vahva veikkaus (ei tieto) on että kampiakselin tasapaino on kyllä tehtaalta riittävän hyvä, sen verran hyvissä toleransseissa on ollut tehtaan männät ja kangetkin mitä olen punninnut (alle 1g heittoja). Samoin tehtaan 7000 tai 7500 rajoittimella ei paketti voi olla kovin heikossa tasapainossa, tuo 8000 ei nyt niin paljoa siihen vielä lisää tuo.

Mielestäni ko. osien tehtaan tasapainotus erilläänkin riittää noihin kierroslukemiin joista on puhe. Omissa Manleyn kangissa tuli mukana merkinnät painoista ja taisivat jäädä kaikki 0,3g sisään, muistaakseni kaikki näkemäni h-profiili kiinakanget mainostetaan luokkaa max 1g toleransseihin joten tarvetta ei pitäisi olla. Hifistelyähän se edestakaisin liikkuvien ja pyörivien massojen osien kangesta tasapainotus on, ihan hyödyllistä sinänsä mutta tässä tapauksessa en usko sille olevan tarvetta.

Tasapainoakselien pois jättöön en sinänsä näe tarvetta, tosin ratakäyttöön tulevassa autossa poistuu yksi mahdollinen vikapaikka ja hieman inertiaa joten jos siitä ei ylimääräistä vaivaa ole niin sama poistaa. Katuautoon sen sijaan jättäisin itse paikoilleen mutta makuasiahan se on.

Eli enpä näkisi tarvetta noilla kierroksilla alkaa erikseen mitään painottelemaan.
 
Vs: Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

jos kieroslukua nostaa niin tp-akselin poisto voisi olla kohdallaan
eikös pumpun perässä oleva akseli kierrä jo 24t rpm :nykii
toki ei varmaankaan paljoa vaikuta vielä se 1500rpm kieros nousu

kampi akselin tasapainotuksessa pitää olla tarkkana, mulla oikaisiin ja tasapainotettiin se
4g64 kampura... joka kesti ajaa sen ~15tkm ennekuin katkes, tänän ei kyllä
virallista syytä löytyny :nykii

sellainen mutu muistikuva on että jostain kirjasta luin että vakio roipeilla on ~1g heitto max
eli mutulla jos menee heitto alle 0,5g niin eiköhän kestä tuollaisen kieros nousun ihan hyvin.

onhan 4g92 mivec lohkossa samat kietokanget ja männät kuin peruslohkossakin ja se kiertää 8500rpm
 
Vs: Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

Tasapaino-akselin poistosta sen verran kokemusta , että Diesel Galantista katkeili pakosarjan ja ahtimen pultteja suurinpiirtein joka ajokerralla.
Mutta taasen kun laitettiin tasapaino-akseli toimintaan oireet poistuivat ::)
 
Vs: Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

Itse painotin kampuran irrallaan + vielä lisäksi pakettina vauhtipyörän ja asetelman kanssa. Sekä tasapainotuksen (vähäisistä) jäljistä, että koneistamon setän puheista ymmärsin, että Mitsun osat ovat jo kohtuullisen hyvin tasapainossa tehtaan jäljiltä.

Kankiakin (vakio) punnitsin, mutta en nyt muista kuinka hyvin niiden painot täsmäsivät. Oliskohan ollut alle 5g:n sisään kaikki? Ehkä.

En näe tasapainotuksesta mitään haittaa, ainahan nuo on hyvä tarkistaa. Vaikeinta on sen hyvän koneistamon löytäminen...

TP-akselin poistamisen isoin plussa on sen ylimääräisen hihnan poistuminen. Dieseleistä tosiaan huomaakin TP-hihnan poiston, mutta en minä ainakaan 4G63:sta huomannut mitään erikoista, vaikka TP-hihna oli päreinä kopan sisällä.
 
Vs: Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

Niko Päivinen sanoi
En näe tasapainotuksesta mitään haittaa, ainahan nuo on hyvä tarkistaa. Vaikeinta on sen hyvän koneistamon löytäminen...

Sepä se, onko mahdollista että keskinkertaisen koneistamon jäljiltä tilanne onkin huonompi kuin aikaisemmin tai akseli heikkenee niin että napsahtaa sitten käytössä? Vakio kierrosrajoitin on 7500-7600 rpm joten kuvittelisi tuon nyt pysyvän nipussa niillä kierroksilla vakiopainotuksellakin melkein maailman tappiin asti.
 
Vs: Mielipiteitä moottorin osien tasapainotuksesta?

Sepä se, onko mahdollista että keskinkertaisen koneistamon jäljiltä tilanne onkin huonompi kuin aikaisemmin tai akseli heikkenee niin että napsahtaa sitten käytössä? Vakio kierrosrajoitin on 7500-7600 rpm joten kuvittelisi tuon nyt pysyvän nipussa niillä kierroksilla vakiopainotuksellakin melkein maailman tappiin asti.

Täysin mahdollista. Kummalla on resurssit A) hankkia hyvä painotuskone ja B) pitää se kunnossa? Hikiän Moottorikoneistamolla vai Mitsubishi Motors Corporationilla...?

Toki niitä hyviäkin pajoja varmasti on, mutta missä ja millä ne erottaa huonoista... siinäpä kysymys.
 
Takaisin
Ylös Bottom