mikä olisi hyvä ja pirteämpi moottori L-200:seen

Sir Jack

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2017
Morjens.

Tässä nyt miljoona sivua lukeneena ja liikaa asiaa löytäneenä olen aivan pyörällä päästäni ::)
Elikkäs pihasta löytyy tollanen -98 vuoden 99hp L-200 2.5tdi ja laiskahan se on ku mikäkin. Ja nyt sain idean.. Jostain uusi kone ja pikkusen viriä ja kone vanhan tilalle. Joten nyt tulee liuta kysymyksiä ja toivottavasti edes muutamaan saisin vastauksen.

Mikä olisi hyvä koneaihio alkaa virittelemään?
Mikä laukeaa ekana ja missä tehoissa/väännössä? kytkin, laatikko, perä, navat vai jokin muu?
Mitäs kaikkee koneelle kannattaa suunnitella? nyt on ollut ainakin ajatuksena isompi mutteri koneen kupeeseen, putkisto ja välijäähy keulalle.
Kannethan noissa ainakin on ollut ongelmana, joten onko sille jotain taikoja mitä kannattaa tehdä? vai mennäänkö pelkällä jäähdytyksellä?
Autoista tiedän ihan ammattini puolesta, dieselin virittämisestä en sitten juuri mitään :seina

Idea oli siis raapia kone atomeiks ja tehdä alusta loppuun kunnolla, ei tarvii sitten alkaa pelleilemään sen kans.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen :peukku
 
M

mikada

Guest
Vs: mikä olisi hyvä ja pirteämpi moottori L-200:seen

No jos jostain löydät esim. kolariautosta tämän nykyisen mallin ällän 2.4 turbodieselin, niin sitä ei tarvi alkaa virittämään. 181 heppaa ja 430nm vääntö vakiona saa kyllä tuon pirssi liikkumaan. Nimimerkillä semmosella ällällä ite ajelen :)
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: mikä olisi hyvä ja pirteämpi moottori L-200:seen

MitsuMi sanoi
No jos jostain löydät esim. kolariautosta tämän nykyisen mallin ällän 2.4 turbodieselin, niin sitä ei tarvi alkaa virittämään. 181 heppaa ja 430nm vääntö vakiona saa kyllä tuon pirssi liikkumaan. Nimimerkillä semmosella ällällä ite ajelen :)

Menee tehorajoista (vai vääntörajako se nykyään on, kuitenkin) yli, ei saa katsastettua tuolla koneella.

Eihän tuohon taida olla juuri muita vaihtoehtoja kuin tuo 2.5 ja 2.8 TDI-koneet. Kumpi niistä sitten on fiksumpi, muut varmaan tietävät paremmin... Minkälaisia tehoja oli tarkoitus saada irti noin suurin piirtein?
 

Sir Jack

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2017
Vs: mikä olisi hyvä ja pirteämpi moottori L-200:seen

DaJackal sanoi
Menee tehorajoista (vai vääntörajako se nykyään on, kuitenkin) yli, ei saa katsastettua tuolla koneella.

Eihän tuohon taida olla juuri muita vaihtoehtoja kuin tuo 2.5 ja 2.8 TDI-koneet. Kumpi niistä sitten on fiksumpi, muut varmaan tietävät paremmin... Minkälaisia tehoja oli tarkoitus saada irti noin suurin piirtein?

Tehoista en vielä osaa sanoa, riippuu aihiosta ja siitä mitä siitä lähtee repii irti. Voi olla, että kaivelen tuon 2.5L koneen ja siitä tehokkaimman version, mikäli siinä on parempi kansi. Turbo menee uusiks todennäköisesti muutenkin, että sillä ei niin väliä olekkaan.
 

Crash77

New Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2018
Vs: mikä olisi hyvä ja pirteämpi moottori L-200:seen


[quote author=DaJackal link=topic=60367.msg488188#msg488188 date=1506945892
Menee tehorajoista (vai vääntörajako se nykyään on, kuitenkin) yli, ei saa katsastettua tuolla koneella.

Tehorajoista? :nykii oma L200 -92 vanhus puskee 200bhp 2,5L dieselillä turbotettuna. Ei katsastuksessa sanottu mitään muuta kun että äänenvaimennin pitää laittaa suoran suvuputken väliin.
 
Ylös Bottom