Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli,voiko perinteisen punaisen ATF:n vesipitoisuutta mitata esim jarruneste-vesipitoisuus mittarilla,vai meneekö mittari sekaisin?


Näillä pakkasilla todennut jo useamman vessan ohjauksen paljon normaalia raskaammaksi,siis sellaiseksi että pitää kaksin käsin VÄÄNTÄÄ ratista että kääntyy.


Selvähän tuo on,että on kondensoituneet öljyt,mutta olisi parempi tuokin jo tietää ennakkoon..

Eli,milläs tuota voisi mitata?
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Noissa on muuten joo mielenkiintoisesti ollut jotain muutoksia ohjauksessa. Oletko havainnut kuitenkin samaa kun minä että se ohjaus hieman normalisoituu kun autoa ajetaan useampi tunti lämpimäks?
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

mystinengalant sanoi
Oletko havainnut kuitenkin samaa kun minä että se ohjaus hieman normalisoituu kun autoa ajetaan useampi tunti lämpimäks?
Jep.

Eilenkin KippoII oli koko yön seissyt,ja webasto ei kerinnyt oleen kuin ~20min päällä (pakkasta -27'),ja kyllä oli kankea ohjaus,joutui oikein kädellä pitämään kiinni vääntäessä,mutta jo parin kilsan päästä oli suht normaali (eipä ne vaihteetkaan hääppösesti silmään kyllä mennyt..).


Mutta eihän omien vehkeitten kanssa "ongelmia" olekkaan,vaan tuossa kun kovat pakkaset alkoi,niin monella tutulla ollut ongelmia euroihmeiden kanssa,kun on TODELLA JÄYKKÄ ratti,lähestulkoon kuin ei olisi tehostusta ollenkaan.
Tuskinpa tekee hyvää pumpullekkaan.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Harri K sanoi
vaihtaa ne öljyt...

Kannattaako sitä alkaa arpomaan missä kunnossa se öljy on. Jos ei oo tietoa milloin on vaihdettu niin vaihtoon vaan, varsinkin jos on jotain ongelmaa.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Fabioh sanoi
Kannattaako sitä alkaa arpomaan missä kunnossa se öljy on. Jos ei oo tietoa milloin on vaihdettu niin vaihtoon vaan, varsinkin jos on jotain ongelmaa.
Voin kertoa että kaikissa "autoissa" se ei ole ihan rasti ruutuun temppu..
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

ST sanoi
Voin kertoa että kaikissa "autoissa" se ei ole ihan rasti ruutuun temppu..

Jos kerta pystyt mittaan ni pystyt imasee pois säiliöstä ja vaihtamaan
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Harri K sanoi
Jos kerta pystyt mittaan ni pystyt imasee pois säiliöstä ja vaihtamaan
OIKEILLA jäähdyttimillä varustettuja OT-järjestelmiä ei ihan noin vaihdeta,kun tilavuus hieman suurempi..

Ja sitähän alkuperäinen kymysys olikin,MILLÄ mitata,jotta ajoissa tietäisi->voisi vaihtaakkin "ennakkoon".
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Keskimääräisesti varmaankin vois vaihtoväli olla sama kuin automaattivaihteistoöljyjenkin kanssa et jos ei kilometrit tule täyteen niin 2v olis jokseenkin sopiva.
VTT testaa ja tarkistaa jos haluaa öjyssä olevan vesimäärän tietää mutta voi tulla kalliimmaksi kuin ko. vaihto vaikka Veholla ;D

Näsäily sikseen mutta järjestelmään kertyy kondensiovettä ihan yhtälailla kuin muihinkin kohteisiin joissa on voiteluöjyä en tiedä onko valmistaja ilmoittanut huolto-ohjelmaan kuuluvaksi ko. öljyjen vaihtoa?
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Kapula7 sanoi
Näsäily sikseen mutta järjestelmään kertyy kondensiovettä ihan yhtälailla kuin muihinkin kohteisiin joissa on voiteluöjyä en tiedä onko valmistaja ilmoittanut huolto-ohjelmaan kuuluvaksi ko. öljyjen vaihtoa?
OT:na en ole missään vanhemman mitsun ohjelmassa nähnyt vaihtoväliä,ja eipä ole missään mitsussa ongelma ollutkaan (ja eipä ole joutunut mihinkään mitsuun koskaan lisäämäänkään).
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

ST sanoi
OT:na en ole missään vanhemman mitsun ohjelmassa nähnyt vaihtoväliä,ja eipä ole missään mitsussa ongelma ollutkaan (ja eipä ole joutunut mihinkään mitsuun koskaan lisäämäänkään).

Minä en ole nähnyt minkään muunkaan merkin ohjelmassa mainintaa ohjaustehostimen öljyn vaihdosta.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

mystinengalant sanoi
Minä en ole nähnyt minkään muunkaan merkin ohjelmassa mainintaa ohjaustehostimen öljyn vaihdosta.
Sepä se en minäkään vaikka vois olla ihan järkevää niitäkin vaihdella ainakin silloin tällöin.
Tuskin OT.n öljyt ovat kuitenkaan ikuisesti ajateltu pitää ensiasennus öljyillä vai onko tässä taas säästöstä kyse? "kun ei muutkaan niin en itsekkään"
No se on jokaisen oma asia jos haluaa lyhentää järjestelmän käyttöikää.
Omiin kikkareisiin olen kylläkin vaihtanut ne jota ei varmaankaan kukaan muu ole aiemmin niihin tehnyt ;D

ps. Yleensä ko. järjestelmiin vaihtuu öljyt vasta silloin kun jotain menee rikki mitä itse olen huomannut monestikkin.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Kapula7 sanoi
Keskimääräisesti varmaankin vois vaihtoväli olla sama kuin automaattivaihteistoöljyjenkin kanssa et jos ei kilometrit tule täyteen niin 2v olis jokseenkin sopiva.

Jos niitä ei ole tarkoitettu koskaan vaihdettavaksi valmistajan mukaan, niin veikkaan että toi 2v on melko yliampuva vaihtoväli.. omassa ex. talvilintassa on luultavasti alkuparäiset 20v vanhat öljyt ja -25C pakkasella ei sen kummempi mitä omassa evossa uusillakaan öljyillä.
Ehkä pitäisin vaihtovälinä jotain 5-7 vuotta jos ne nyt halua vaihtaa.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Niinhän eihän siellä ohjaustehostimessa tapahdu automaattivaihteistoon verrattavaa öljyn ominaisuuksien huononemista, varmaan pahin toi kosteuden kerääntyminen juurikin. Mä veikkaan et 10 vuoden vaihtoväli riittänee :D Mutta mites imet sen järjestelmän tyhjäks? Vai pitääkö kierrätää ja ottaa ulos. Nimittäin se nestehän säilyy siellä ihan oikeen näkösenä niin siitä ei nää että se ois huonoa niinku automaattilaatikossa on.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Pluto sanoi
Jos niitä ei ole tarkoitettu koskaan vaihdettavaksi valmistajan mukaan, niin veikkaan että toi 2v on melko yliampuva vaihtoväli.. omassa ex. talvilintassa on luultavasti alkuparäiset 20v vanhat öljyt ja -25C pakkasella ei sen kummempi mitä omassa evossa uusillakaan öljyillä.
Ehkä pitäisin vaihtovälinä jotain 5-7 vuotta jos ne nyt halua vaihtaa.
Siitähän ylempänä mainitsinkin et olkoon se jokaisen oma asia miten vaihtanee tai on vaihtamatta. Aivan sama minulle tosin eikös kuitenkin noita ot. pumppuja ole kossannut useammaltakin tietääkseni ja vieläpä yleensä talvisissa olosuhteissa. :)
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

koskaan en yhteenkään ole vaihtanu ot nesteitä. tosin ei ne jäärapaamisen jälkeen ole pakkasilla 2 kättä tarvinnu ratin kääntöön ;D eikä edes sillon kun pölylumi vaan lakastu pinnoilta pois ja lähdetty samantien ajaa. eli on kyllä melko pelkkää vettä neste jos tehostamattomalta tuntuu pakkasel.

eikä yhtään ot pumppuakaan tarvinnu vaihtaa rikkoontumisen takia mitsujen yli 10 vuotisen taipaleen aikana(itseltä ,faijalta eikä myöskään siskolta)
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Kapula7 sanoi
eikös kuitenkin noita ot. pumppuja ole kossannut useammaltakin tietääkseni ja vieläpä yleensä talvisissa olosuhteissa. :)

Jaa, en ole kyllä kuullut kellään hajonneen missään olosuhteissa, eli ei se mitään yleistä kyllä ole. Ainut mitä olen huoltoa noihin tehnyt on W124 mersun pumppu, ihan tyyppivikana alkaa akselitiiviste vuotaa kovettuneen tiivisteen takia.
 
Vs: Millä todeta ATF-II vesipitoisuus?

Kapula7 sanoi
tosin eikös kuitenkin noita ot. pumppuja ole kossannut useammaltakin tietääkseni ja vieläpä yleensä talvisissa olosuhteissa. :)
No sehän nyt ei mitsujen suhteen koske kuin marginaalista VR-4-mallia..
 
Takaisin
Ylös Bottom