Millainen ahtopaine putkien sovitus?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Tulipa mieleen että miten tuo ahtopaine putkien sovitus
voidaan tehdä... lähtöhän tbo:lta on pienempi kuin läppäkotelon "putki"  ???

onko onko paras tapa tehdä tuo koon muutos siten että
-välijäähyssä tulee putken koon muutos (pienellä sisään ja isolla ulos)
-vai että heti tbon jälkeen muuttuu isomaksi jollain kartio sovitteella
-vai välijäähdyttimen jälkeen tuollainen kartio millä sovitus tapahtuu?

että sellasta tälläkertaa...

edit:typoja :-[
 
mistä meinasit tehä nuo putket? jos ihan metritavara pakoputkesta ni sittehä kannattaa tähyillä että jos Turbolta lähtis esim 60mm. Siihe sopis (en varmasti muista) 2.25 vai 2.5 Tuuman pätikkä suoraan sisään. ja sit jos läppärunko ois 70mm ni siihen menisi suoraan se levitys osa tuosta putkesta ja sen voisi liittää semmosella kumiputkella ja klemmareilla.. asiasta en enempää tiedä mutta ehdotin vaan :)
 
No nyt päätin sitten että teen "kokomuutoksen" Välijäähdyttimessä
eli sisälle menee 50mm alumiini putki ja ulos tulee 64mm alumiini putki... viel ku sais alumiini hitsarin jostain... joka hitsais noi päädyt kuntoon ja sit pitäs vähän sovittaa noit putken paloja ;D
 
Maalaisjärjellä ajatellen välijäähdyttimessä viilentynyt ilma vaatii vähemmän tilaa eli putkien kokojen pitäisi olla toisin päin. Olennaistahan ahtoputkien mitoituksessa on ettei ylitetä tiettyä ilmavirtauksen nopeutta jonka jälkeen virtausvastus alkaa kasvamaan merkittävästi. Lukuarvot löytyvät ainakin Maximum Boost -kirjasta.

Muistelisin laskeneeni että 50 mm putki riittää 300 hv paikkeille. Isomman putken käytöstä seuraa isompi tilavuus turbon ja imusarjan välillä ja siten enemmän ahtoviivettä.
 
ast sanoi
Maalaisjärjellä ajatellen välijäähdyttimessä viilentynyt ilma vaatii vähemmän tilaa eli putkien kokojen pitäisi olla toisin päin. Olennaistahan ahtoputkien mitoituksessa on ettei ylitetä tiettyä ilmavirtauksen nopeutta jonka jälkeen virtausvastus alkaa kasvamaan merkittävästi. Lukuarvot löytyvät ainakin Maximum Boost -kirjasta.

Muistelisin laskeneeni että 50 mm putki riittää 300 hv paikkeille. Isomman putken käytöstä seuraa isompi tilavuus turbon ja imusarjan välillä ja siten enemmän ahtoviivettä.

Juurikin näin toi putkien kokomuutos.
Tosin käytettävän ahtoputken halkaisijan valinnassa on myös olennaista minkälaisia paineita käytetään.
Esim. käytännössä todettua= 2.0bar:in paineilla 55mm. paineputkisto riitti täysin n.500 heppaan.
 
Eli vaihdanko nyt sitten siten että heti turbolta lähtiessä
sovitus tolle 64mm putkelle ja sillä coolerille, coolerin jälkeen 50mm putkella läppäkotelolle johon toinen kartio sovitus? (huom. ulkohalkasijoita n.3mm sisä pienempi)

kun mulla on tota 50mm ja 64mm alumiini putkee valmiina... ja jotain pitäs soveltaa, mikä nyt olis paras?
 
Takaisin
Ylös Bottom