miten turbo E33 galanttiin?

T

teme

Guest
Tuli vaan tässä mieleen että mitähän säätöä kaikkea joutus tekeen sen eteen että sais turbon asennettu 2 litraseen ruiskukoneeseen... ?
 
Jos haluu varman ja toimivan sekä katsastuskelpoisen niin melkeinpä luulen että helpompi ja halvempi on hankkia GTi Dyn4 ja hommata siihen turbotekniikka jaappanista....
 
tuotaa... ittelläni oli suunnitelmissa kans laitella turpoa kiinni galanttiin. Mitsu on valmistanu ko. galanttia turbokoneella, mut sitä vaan ei oo koskaan tuotu suomeen. Konetta tosin tuodaan suomeen, ja sen hinta ei oo paha: 1400e turbon kanssa (alle 40 000 ajettu ja antavat vielä 3kk takuuta). Mukaan tulee imu- ja pakosarjat. MUTTA paketista puuttuu ruiskunboxi, suuttimet ja välijäähdytin, joiden hinta taas on melkeinpä toiset 1400e...
Yks vaihtoehto on että turbotat nykyisen koneesi. Jotta saat siitä kestävän ja että turbosta on todella hyötyä, joudut pistämään taas aika suuren kasan euroja tiskiin....
Tekniikan puolella et joudu oikeestaan suurempia muutoksia tekemään, ainoastaan on kytkin ja laatikko kannattais vahvistaa/vaihtaa.
leimansaanti taas voi olla kiven alla... asiaa helpottais jos sais jostain saman mallin turbotetusta mitsusta paperit lainaan (Suomessa niitä on katukäytössä vaan muutama).
 
En oo koskaan kuullu että 8 venttiilistä 4G63 olis ollut turbollisena. Onko tosiaan totta? Sit se on kyllä ollu täysin JDM malli(Japan Domestic Market). Sellaista ei ole viety edes Jenkkeihin joka on Mitsun viennin päämarkkina-alue.
 
ei 8 lappusta oo kyl turbona ollu, ainoo turbo joka ollu ni on VR4:nen joka 16 venanen siis 89-93 vuosmalleissa.
 
no olikos 85-87 E15 tbo sit 16valve, minä olen ollut siinä uskossa että se on sama 8-lappuinen kuin takavedossakin, semmoinenhan tuossa mun celessäkin on, ruisku on vaan muutettu kaasariksi ;)
 
ja muistakaa nyt ennen kuin menette tilaamaan turbokoneita: VR4, eli 16v-turbo-4wd, E39, EI ole sama auto kuin etuvetoinen E33, katsastuskonttorinkaan silmissä. Etuvetoiseen et siis saa turbo lupia sillä perusteella, että VR4 turbo mallia on valmistettu....

Ainoat E3 mallit jotka teoriassa mahdollista turbottaa Suomessa ovat E39 dynamic4 ja E38 4wd jos siihen vaihtaa E39 hiluja alustaan.....

Etuvetoiset E33 mallit vaativat jo tutun katsastusmiehen JA ison tukun rahaa (ei selviä viskipullolla) veikkaan....
 
Jos nytte laittais turbon autoon vaiks just tälläseen 8venttiiliseen e33 koneeseen..
niin mitäs osia tarvittais että sen sais toimii??turbo, pako- ja imusarjat,cooleri ja mitä muuta sälää?
 
jos kokeilu mielessä aiot niin ,turbo,pakosarja,voitelu turbolle esim suodattimen jalalta, paluu öljy pohjaan,cooleri +letkut,kertova bensapaineen säädin,orkkis imusarja käy kokeilumielessä hyvin sit tietty joudut muuttamaan pakoputken lähtöä,mieluiten seos mittari ja ahtopaine mittari...näillä eväin voit kokeilla pikku paineilla maks 0.5 bar riippuu nakutuksesta ja tietty bensan saannista,nakutuksia voit kuunnella ajaessa itse peltoreilla poraat vain reijät kuppeihin ja letkut niistä imusarjan yläpuolelle kanteen kiinni hyvin kuuluu nakutus ainaskin mulla...jos tarvit jotain osaa niin kysele ainaskin löytyy etuveto mitsun orkkis turbo pakosarja ei oo tietoo onko sama jako kun sulla mut kuiteski myös muuta turbotukseen liittyvää osaa löytyy...
 
Jepu.
Peltorit??
Voi käyttää myös ihan normi (raksa) kuulosuojaimia sa-
malla zydeemillä, on näet vähä huokeammat. No niin tai
näin. ;D
t:Arska
 
Itte oon selvitelly helsinkiä myöten mitä pitää vaihtaa kun turbottaa 1.6L etuveto galantin.

vaihtoon menee jarrut + alusta ja pakokaasu päästöihin pitää vaikuttaa katilla mikäli ei halua käydä testauttamas autoa VTT:llä(joka tunnetusti maksaa).
uusiksi osiksi käy saman mallin tehokkaimman tyypin jarru ja alusta osat. Täs tapaukses etuveto GTI galantin
. Teho saa nousta oliko se nyt 20% vai 25%
tehokkaimmasta mallista eli 110kW --> 132-137kW asti.

Katsastuksessa Turbon lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon joten noiden muutosten jälkeen ei pitäisi olla katsastus miehelläkään sanomista.
 
Joops..
Siis kaikissa tapauksissa PITÄÄ käyttää Vtt:llä jos mei-
naa etuvetoseen saada turboluvat. Ja se on tosiaan
20% yli mallisarjan tehokkaimman version n.110kw+20%
=132kw.(E3-sarjan etuvetoset) Tulis mieleen ,että 84-
87 E15 turbotekniikka vois mennä läpi noilla kriteereillä
mutta EI uudemman 16v Turbotekniikka= vakio 151kw.
No niin tai näin niin työlästä ja kallista.
t:Arska
ps. Vtt:n lisäksi on olemassa yksi yksityinen taho=
halvempi.
 
e15mitsubishi:hille : EI tarvitse mikäli asentaa katalysaattorin. Soitin asiasta Katsastus konttorin tekniselle johtajalle tai jollekkin vastaavalle.
en muista nimiä mutta puh numero on, mutta voin kaivaa sen nimen jos on jollain tarvetta.

erillisiä lupia ei tarvita koska se turbottaminen
rinnastetaan moottorin vaihtoon.


VTT:n testin voi kiertää asentamalla katalysaattorin.
ja tekemällä normaalin pakokaasu testin joko korjaamolla tai konttorilla.

udemmissa autoissa vuosilukua en muista mutta yli 90:ssä joissa jo on katti pitää tehdä pakokaasu testaus VTT: llä jos sen turbottaa.

olis kiva kuulla kenellä on etuveto galantti turbotettu?
itellä menee asennukseen 2-3 viikon päästä,
Mikäli rahaa piisaa ja oon saanu ohjaus elektroniikan
valmiiksi.
 
Haudi.
Niin siis tarkoitinkin sitä, kun ja jos auto on varustettu
katilla elikkäs aikas monet mitsun mallit esim e3-sarja-
set galantit -88 etiäppäin niin niissä tapauksissa kuvio
menee lyhyesti= Tehomallin alusta/jarrut, Turbo kiinni,
Dynolaput, Päästötestiin(VTT/muu taho) ja papereiden
kanssa muutoskatsastamaan. Se on siinä.
Oukkei doukkei tilanne saattaa muuttua mikäli(E31:nen)
1.6ltr EI ole varustettu alunperin katilla? Se katti on as-
ennettava sinne sen takia jos laitetaan esim. 4g63 mo-
sa katillisesta autosta.
Ja se on luonnollisesti totta, että turbon asentaminen
rinnastetaan moottorinvaihdoksi samoin kuin esim.
välijäähdyttimen asentaminen(autoon missä sitä ei ole
alunperin ollut) sekä syl. kannen vaihto 8V vs. 16V. niin
hölmöltä kuin se kuullostaakin.
No esim. Järvenpäässä yhdellä tutulla on E14 -85:nen
E39 16v turbotekniikalla etuvetosena( Niko oli laittanut
sen mm. tonne välitettyhin ilmoituksiin tässä päivänä
muutamana sitten).
Ihan uteliaisuuttani, oletko turbottamassa 1.6:sta vai
asentamassa jotain ns. valmista turbotekniikkaa?
t:Arska
 
NO TERVE.
joo kyllä 1.6 GL vm. -88. motti 4G32 B
saa kylkeensä IHI RHB5:sen omalla ohjaus elektroniikalla.
alusta ja jarrut kokonaisuudessaan vaihtuu mun neliveto galantista ja koko taka-akseliston(etuveto GTI) löysin purkaamolta kohtuu edulliseen hintaan.
moottorille en kuitenkaan tee mitään radikaalia kun tohon ei löydy mitään valmista palikkaa.
välijäähdytin on jostain mitsusta vissiin VR4:sen ???
itte en kerkä työden ohelta sitä konkreettisesti ruuvaamaan sen tekee yks kaveri.
toinen projecti on taas se mun neliveto GTI.
mihin oon itte suunnitellu ja tehy mekaanisen ahtimen,
se on tällä hetkellä lappeenrannassa siiven sovituksessa.

mutta takasin siihen tie galanttiin niin sen pitääs olla ajos täs neljän viikon päästä mikäli ei mitään yllätyksiä tuu...
 
Eli nyt läks aihe vähä käsistä, ni jos ei ole e33:sen liittyvää juttua, niin ei välttämättä tänne enää ni ei mene liian sekaseksi.... 8)
 
etuvetosta tuskin saat leimattua (eikä noit vajaavetosia kannatakkaan turbottaa), mut nelikon saa lähes heittämällä.
Ihme maa muutenkii tää Suomi. Voit laittaa vuoden -79 Opeliin vaikka kolme turboo, ilokaasuvehkeet ja jarruvarjon, ni kyllä semmoseen laitetaan mennentullen leima tai parikin. Mut koitappa Leimata joku EVO III katulailliseks... "eiku se on liian tehokas katukäyttöön..." Hienoa päättäjät!!!
 
Galant_1.6 nimimerkille:

jos et mitään muuta löydä, niin vakio mäntiä hieman paremmat männät löytyy G32 turboista.
(hyviä sellaisiakaan ei vaan ole helppo löytää enää nykyään.)

jos itse teksin E3 Galluun turbon muusta kuin G6 koneesta, niin G37 kone vois olla parempi lähtökohta: paljon isommat ventiilit ja männän koko on semmoinen, johon löytyy esim. takomäntiä muilta valmistajilta (esim. toyota 4age mäntä vois olla ainakin sinnepäin)

PS. liity kerhoon, haluaisin nähdä sen remmi-E39:n radalla ens keväänä :D
 
joo pitää miettiä mitä sitä tekis sitten kun rakennan uuden koneen tohon käyttö autoon.

Keväälle tuskin saan tota remmivetosta valmiiksi mutta syksyllä olis jo tarkotus ottaa savuja pihalle. nyt se on vasta kori vaiheessa. Kaaret on saatu sisälle ja nyt oon muuttamassa ilmanottoja taakse. (syyläri peräkoslassa)

ahtimesta löytyys yks vanha kuva jos kiinnostaa kattoa niin lähetä s-posti osoote.
 
Takaisin
Ylös Bottom