Mitsu Outlander -04 takapään käytös ongelma

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Pojan Outlander käyttäytyy kummasti varsinkin nuilla talvirenkailla, mutjuaa kuin "kärpikoira".
Saako tuosta säädettya ohjauskulmia tukivarsista tai mistään muusta.

Tuohon on vasta ennen ostoa vaihdettu apurunko taakse ja poitsu huomas tuossa kun vaihto kitkat pois ja laitto nastat alle, että kitkoista oli muutaman sadan ajokilometrin aikana kulunu takaa sisäkulmat.
Itse epäilen nuita pitkittäistukivarren puslia syylliseksi mokomaan kiusaan.
Millanen työmaa nuiden vaihto olis ja onko nuita kokeillut kukaan tehdä polyuretaanista?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
No tulipahan tuota ihmetystä katseltua tarkemmin ja siellähän oli puslat hajalla, nuo jotka on apurungon ja perän välissä.
Kohtuullisen helppo ottaa irti, 3 pulttia perässä kiinni ja 2 läpi puslien.
Teimpä sitten tässä illan ratoksi polyuretaanista uudet sijalle.
 

Liitetiedostot

  • DSC_1359.JPG
    DSC_1359.JPG
    140.4 KB · Lukukerrat 166
  • IMG-20201020-WA0029.jpeg
    IMG-20201020-WA0029.jpeg
    422.3 KB · Lukukerrat 168

Huhan Kolli

Member
Liittynyt
20 Elokuu 2017
Omani säädettiin 2 kertaa, eikä siitä kyllä siltikään tullut mikään maailman suuntavakain liukkailla. Voisko osittain johtua vetotavasta? Eli nyt kun olette saaneet välykset pois, niin mahdollisesti voi silti olla vähän hermostuneen oloinen liukkailla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Omani säädettiin 2 kertaa, eikä siitä kyllä siltikään tullut mikään maailman suuntavakain liukkailla. Voisko osittain johtua vetotavasta? Eli nyt kun olette saaneet välykset pois, niin mahdollisesti voi silti olla vähän hermostuneen oloinen liukkailla.
Ootko kokeillu pudottaa vähän rengaspaineita?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
No eipä kummentunu nuilla puslilla, pitää vielä vaihtaa nuo pitkittäistukivarsien etupään puslat.
Nuo mitä teen on 85sh:n materiaalia, eli pehmeemmät kuin yleensä käytetty 90sh.
Teen nuihinkin "kevennykset", eli pinnasta pehmeemmät.
Rengaspaineilla ei merkitystä tuossa tapauksessa.
Pirskatti vie kun tuo minun paksuin tanko on 75 mm ja tarvittais tuo 90mm, eli ei oikein onnistu suoraan tuon teko, tarvii siis hieman soveltaa tai hommata alkuperäiset tai niiden kaltaiset puslat...
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuollaset oli nuo pitkittä
isten tukivarsien etupuslat, irronneet metallikuoresta lähes kokonaan, metallinen kuoriosa korroosion syömä.
Eipä vaan kummentunut tuo ajettavuus kovinkaan paljon parempaan suuntaan.
Nyt sitten kuka nuita on korjaillut/ rassaillut niinpaljon että tietää voisi kertoa onko tuossa säätöpultti alatukivarren sisäpäässä tai ollenkaan minkään tukivarren kiinnityspisteessä.
Tuossa näyttää olevan kiinteät ns.laippapultit alatukivarren sisäpäässä, muut pultit oli vähän mitä sattuu ja nyt vaihdettu kovempiin 10,9 lujuusluokan pultteihin .
Eli tietoa tarvittas, maanantaina menen käymään asian tiimoilta juttelemassa myyjäliikkeen ajatuksia tuon suhteen, puhelun perusteella oli myönteinen suhtautuminen nelipyöräsuuntauksen suhteen..
DSC_1406.JPG
DSC_1404.JPG
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
No kokeilin vielä vanhaa kikkaa, säätötangon kiristys auki ,auto alas ja rynkytin autoa ylös-alas, mutterit kiinni auto alhaalla sitten kokeilemaan, yllätys yllätys auto kulki rauhallisesti ja suoraan.
Kuitenkin onhan tuo käytettävä ammattilaisella suunnattavana oikeilla laitteilla.
Epäilys siitä että tuo säätövarsien oikeuden säätöpulttien puute on aiheuttanut säätöjen liikkumisen tai sitten nuita ei ole edes ajateltu apurungon vaihdon yhteydessä laittaa muuta kuin kiinni ja auto myyntiin...
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Lopulta autoon on nyt vaihdettu ne säätötangot ja tehty niille säätöpulteille vastakappaleet apurunkoon ja nelipyöräsuunnattu, toimii nyt niinkuin pitääkin.
Merkkiliike tuli vastaan kaupantekijäisiksi ja hoiti asian mallikkaasti loppuun.
Näin asiakassuhteita hoidetaan..
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Jep, olin nähnyt tuon jossain ,onneksi nuo nyt kuitenkin sai tuossa tuolla arvoihinsa.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Mites 07 Outlanderissa katsuri oli sanonut, että takapään ylätukivarsien ulommat päät väljät molemmin puolin niin onko noita puslia saatavana irrallaan vai onko uusittava koko tukivarret?
Ja jos uusittava niin onko takakelkka tiputettava alas vai onko helppo vaihtaa. Kyseessä emännän pojan ajokki ja kyseli josko jeesaisin.
Kiitokset jo etukäteen auttajille.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En osaa sanoa että mitä tarvii purkaa edestä mutta tiedän että niitä tukivarsia saa tarvikkeena ja siinä säästää aika paljon aikaa ja vaivaa kun ei tarvii rueta prässäilemään vanhoja puslia pois ja uusia tilalle. Niin hanki suoraan vaan kokonaiset tukivarret. Ellei nyt sitten jostain syystä halua välttämättä vaihtaa niitä puslia uretaanisiin tms.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Joo eikä tukivarret ole edes kalliit, mutta kun räjäytyskuvasta ei saa oikein selvää mihin kiinnittyy korinpuoleiset päät.
Jos ovat sellaisessa paikassa että joutuu tiputtamaan koko kelkan perineen niin sitten menee jo hankalaksi.
Josko joku olisi moisen tukivarsien vaihdon tehnyt ja kertoisi miten se tapahtuu.
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Moro, ei tarvi pudottaa koko apurunkoa. Vaihdoin kaverin kanssa alle kuukausi sitten ja tunnissa oli molemmat vaihdettu. Tarkoitat varmaan sitä bumerangin muotoista tukivartta mn100086? Puslat pystyy vaihtamaan molempiin päihin ja prässissä helppo homma. Itsellä oli silloin hoppu ja tilasin uuden tarvikkeen ja sitten alkuperäiseen painoin uudet puslat paikoilleen seuraavaa kertaa varten. Vasemman puoleinen oli työläämpi vaihtaa, koska pultin kanta oli niin hiton piilossa polttoaineputken takana, mutta peilin avustuksella siitäkin selvittiin. Muistaakseni tarvit paria erimittaista jatkovartta ja nivelletyn ns. papin kullin pulttien irrotukseen.<- nuo osat löytyy jokaisesta kattavasta hylsysarjasta. Ite laitoin tämän https://www.topautoosat.fi/herthbuss-jakoparts-1383110.html
Laatu ei välttämättä kaikkein paras, mutta se oli saatavilla Raahen svk:lta hintaan 57€ ja sai seuraavaksi päiväksi.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Kiitokset valaisevasta tiedosta!
Huomenna mahdollisesti senssi käyttää pikaisesti nosturilla niin pääsee ihan omakohtaisesti näkemään "työmaan".
Joo juurikin tuo kuvanmukainen bumerangi on kyseessä.
 

A.Hätänen

Outlander turbo
Liittynyt
27 Tammikuu 2016
Itse vaihdoin kaikki tukivarret muutama vuosi sitten 2006 vuosimallin autoon. Juuri nuo bumerangivarsien pulttien vastamutterit lähti pyörimään apurungon sisällä. Apurunko irti , yksi apurungon pultti katkesi koriin, tukivarren pultit poikki puukkosahalla, apurunkoon rälläkällä "luukku" että saa uudet mutterit hitsattua paikalleen ja apurungon luukun hitsaus kiinni. Varovasti poraten korista katkennut apurungon pultti pois. Kaikki muut tukivarsien pultit joutui sahaamaan poikki kun olivat ruostuneet puslien holkkeihin kiinni. Ei aina niin helppoa.
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Huh huh, ei ole paljon naamaa naurattanut sun tapauksessa. Lisään vielä, että omassa 1,5v vanha pakka uus apurunko, joten pultit ei olleet jäsähtäneet kiinni. Sitä vastoin ihmettelen, että myöskin alkuperäiset tukivarren sisemmät puslat olivat vaihtokunnossa 1,5v jälkeen.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Onneks kävin viikko sitten parturissa muuten olis nousseet niskavillat pystyyn A.Hätäsen kokemukset luettuani!
Pahalta tuon mukaan näyttäisi, mutta ehkäpä huomenna jotain selviäisi.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Nuo pultit joilla apurunko on kiinni taitaa olla nk.kiilapultteja,eli kiristetty paikoilleen, kokeilitteko kopistelemalla tuunalla saada niitä sisään ja irti?.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Niinhän siinä kävi, että sisäpäänpultin vastamutteri oli napsahtanut irti ja varattu aika ei riittänyt. Joten uusi aika 12.3 jolloin apurunko irti ja sitten tukivarsien vaihto. Neljäntunnin homma se oli ollut ja nyt on leima paperissa.
 

Starai

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2020
Niin mie vähän arvelinkin että luukkuhan siihen pitää tehdä. Sen apurungon löysääminen minua arveluttaa. Pitäskö se viedä johonkin korjaamolle? Etupäässä jouduin alatukivarsien vaihdon yhteydessä tekemään molemminpuolin luukut. Nämä kohdat tässä autossa on oudosti suunniteltu.
 
Ylös Bottom