Mitsubishi Grandis 2.4 vm. 2004 ilmastoinnin kompuran magneettikytkin

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Moikka!
Googlaus sekä muunlaiset haut on nyt käytetty loppuun, joten on aika kysyä teiltä kanssa-autoilijat, onko alla olevaan kysymystulvaan vastauksia:

Kesäkuun loppuun saakka ilmastointi pelasti hyvin, mutta sitten se vain lakkasi toimimista. Pari kertaa ajaessa se vielä hönkäisi kylmää, mutta se ilo loppui nopeasti. Ilmastointi on nyt sittemmin juuri huollettu - ei ollut vuotoja ja uudet aineet on sisällä. Silti ilmastointi ei lähtenyt toimimaan. Huoltomies epäili painekytkintä, mutta tätä ei huollossa ollut aikaa tutkia enempää.
Sain huollon jälkeen kuitenkin vanhaa kopautskontsia käyttämällä ilmastoinnin hetkeksi toimimaan: eli kopistelin kompruaa varovasti, ja sehän hörähtikin käyntiin (tämä temppu toimi tosin vain kerran, ja taas puhalsi vain kuumaa ulkoilmaa). Huollosta kotiin ajaessa kylmää tuli autoon vielä yhden kerran ihan itsestään, eli jossain vaiheessa kompura oli vielä päättänyt lähteä pyörimään hetkeksi aikaa.

Painekytkin olisi tämän perusteella mielestäni ehjä? Kokeilin myös kompuran releen - vaihdoin tilalle toisen samanlaisen, mutta mitään ei tapahtunut.

Voisikohan siis kyseessä olla viallinen kompuran magneettikytkin. Yritin tässä kytkimiä jo varaosapuljuista etsiä, mutta kaikki myyvät tämän osalta ei-oota. Tuo kytkin olisi vain paljon halvempi kuin koko kompuran vaihtaminen.

Osaako joku sanoa, sopiiko Grandiksen ilmastoinnin kanssa jonkin muun automerkin magneettikytkin? Näitä samoja kompuroita on varmasti joissain muissakin autoissa, kun vain tietäisi missä.
Tai osaako joku kertoa korjauskikkaa, jolla kytkimen saisi vaihtamatta toimimaan?

Kiitos, jos joku jaksoi lukea ja sen lisäksi vielä vastatakin :).
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Asiansa osaava paja pystyy kyllä shimmaamaan välyksen kohdilleen jos ei ole vielä kertaakaan aikaisemmin säädetty.

Ja yleisesti aina mitsuissa kyse liian isosta magneettikytkimen välyksestä, todella harvoin painekytkimestä / paisuntaventtiilistä.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Kiitos ST vastauksesta. Tuo shimmaus olisikin kaikkein helpoin vaihtoehto, niin silloin ei tarvitse vaihtaa mitään kallista osaa.

Sattuuko muuten sinulla tai kenelläkään muulla olemaan antaa hyvää vinkkiä tällaisesta pajasta, jossa homma onnistuisi Turku-Salo-Kemiönsaari alueelta?
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Mikä tahansa yleiskorjaamo tuon operaation pystyy tekemään ja pystyy sen itsekkin jos työkalut pysyy käsissä.

Eri merkki mutta samalla lailla hoitunee grandis´sakin

 
Viimeksi muokattu

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Mullakin on otettu molemmista 2004 2.4 Outlandereista tuo shimmiprikka pois ja sen jälkeen ilmastoinnit toimineet ja ei ollut kyllä kuin puolen tunnin homma kaikkinensa. Saattaa olla jopa sama kompura grandiksessa.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Kiitos kaikista vastauksista sekä myös tuosta ohjevideosta. Itselle nämä ilmastointiasiat ovat vähän vieraampia, vaikka muuten on kyllä sormia tullut liattuakin. Tässä onkin tullut vikaa hakiessa samalla opittu paljon.
Iso homma tuo ei tosiaan olisi, ja kaikki kyllä vahvasti viittaisi juuri tuohon liian isoon välykseen. Täytyy katsoa, löytyykö sopivia työkaluja, vai onko nopeampaa ottaa paikalliseen pajaan yhteyttä ja pyytää tekemään tuo työ.

Ihan vinkkejä vielä hakiekseni kysyn, minkälaisilla työkaluilla muilta tämän homman tehneiltä homma on onnistunut?
 
Viimeksi muokattu

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Kiitos kaikista vinkeistä ja ohjeista! Nyt on homma tehty, ja se oli kyllä todellakin helppo tehdä. Kuten mc662 sanoi, niin pitkä ruuvari ja sopiva hylsy (14mm) räikässä hoiti homman. Paikat ei ollut ryytyneet kiinni, joten ongelmia ei tullut vastaan.

Alunperin välys oli 1mm. Kun purin, niin sisältä löytyi vain yksi levy (0,7mm). Tähän autoon on tämä homma jo ehkä aiemminkin tehty, kun enempää säätöä ei ollut tarjolla. Otin tuon levyn pois ja lopputuloksena oli 0,3mm välys. Se on ehkä vähän pieni, mutta kytkin mahtuu kuitenkin ilman hankaamista pyörimään, ja mikä hienointa, ilmastointi toimii jälleen. Vielä ei ole tien päällä testattu, mutta pihassa paikallaan ollessa magneettikytkin otti kiinni sekä vapautui kuten pitääkin. Ehkä koitan vielä jostain etsiä 0,3mm levyn, jolla saisi välystä suuremmaksi, mutta tuntuisi se noinkin toimivan.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Muutama vuosi vierähtänyt, mutta päätin jatkaa samaan ketjuun, kun aihe on sama.

Auto on sama Grandis. Viime vian jälkeen on vaihdettu kompura, kun vanha leikkasi lopulta kiinni. Hyvin toimikin monta kuukautta, kunnes ilmastointi alkoi pätkiä. Välillä lähtee käyntiin, mutta useimmiten ei. Järjestelmä on juuri huollettu, mutta ei auttanut. Magneettikytkin testattiin, ja se pelittää. Kompura pyöriessä tulee hyvin kylmää.

Nyt miltei ainoa vaihtoehto taitaa olla painekytkin. Niitä on ilmeisesti kaksi, ja se korkeapainepuolen on hyvin näkyvillä.

Onko kukaan koskaan näitä vaihtanut? Mitä pitää ottaa huomioon, ja pitääkö järjestelmän olla tyhjä, kun vaihtaa?

Kiitos jos joku ehtii vastata!
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Viime vian jälkeen on vaihdettu kompura, kun vanha leikkasi lopulta kiinni.
Huuhdeltiinko järjestelmä, vai laitettiinko vain uusi kompura paikalleen?

Yleensä kun leikkaa kiinni, romua päätyy myös kiertoon, ja jossain kohtaa kulkeutuu uuden kompuran läpi-> uudestaan rikki.

Kuivain kyllä kerää suurimmat, mutta ei kaikkea.

Toki kuivainkin voi olla osittain tukossa romusta, mikä tekee juuri tuota myös että välillä toimii, tämähän nyt näkyy painemittauksessa.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Kiitos vastauksesta.

Tietääkseni järjestelmä huuhdottiin. Kaikki vanha öljy otettiin pois ja laitettiin uudet, kun uusi kompura oli saatu paikalleen.

Itse kompurassa ei tuntuisi olevan vikaa. Kun se vain lähtee päälle, niin kylmää tulee ja toimii. Kun järjestelmä huollettiin pari päivää sitten, ja siinä ei ilmennyt mitään poikkeavaa. Huolto oli ensimmäinen vianhakukohde, josko olisi ollut paineet vähissä.

Seuraava mitä yrittäisin seuraavaksi diagnosoida olisi nuo paineanturit. Ajattelin josko saisin ensin itse vian paikallistettua ennen kuin vie pajalle. Ja jos parhaassa tapauksessa saisi itse anturin vaihdettua.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vaihdettiinko sitä kuivainta, eli etukennoa? Ei se huuhtelu auta jos ei myös kuivainta vaihdeta.

Lähes tukkeessa oleva kuivain tekee juuri sen, että päästää aikansa läpi, kunnes paine nousee liikaa-> järjestelmä sammuttaa itsensä ettei mene rikki ylipaineesta.

Tämän näkee suoraan painemittauksella, se on eri asia kuinka ammattitaitoa löytyy.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Kuivainta ei vaihdettu, koska ainoa vaihdettu osa oli kompura.
Tukkoa voit toki siis olla, ja se täytyy ottaa huomioon. Mutta ajattelin lähteä halvemmasta päästä diagnosoimaan. Ja toivottavasti selviäisi edullisemmalla työllä. Paineanturit eivät kaiketi ole kovin kalliita, kunnan niitä nyt jostain vain löytäisi. Pajallekaan ei kehtaisi maksaa vian etsinnästä, jos sen pystyisi kohtalaisella varmuudella tekemään itse. Painemuttaukseen vieminen täällä työjonoilla ei onnistu nopeasti. Siitä ei tehty viime huollossa. Mekaanikko tyhjensi järjestelmän, katsoi ettei vuoda ja laittoi uudet aineet sisään. Kotona pystyy itse tekemään kohtalaisen paljon haarukointia, ja oma työ on halpaa :).

Ilmastointi ei lähde kovin usein kylmässä autossa päälle, vaan jossain kohtaa vasta, kun on ajettu jonkin aikaa. Se käy aikansa ja sammuu. Voi olla että lähtee vielä uudestaan käyntiin tai sitten ei.
 
Viimeksi muokattu

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Yleensä noissa ilmastointilaitteissa on joku lämpötilaraja, esim. 5 astetta jota kylmemmässä ei kompura käynnisty. Oisko vielä liian kylmää vai ootko päässy lämpimässä hallissa kokeilemaan?
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Osaako joku sanoa, voiko Grandiksessa irrottaa ilmastoinnin paineanturit ilman, että järjestelmän täytyy olla tyhjä. Jossain autoissa pystyy ja jossain ei. Tästä en ole varma.
Ja räjäytyskuvien perusteella antureita on vain yksi. Olisi helppo korjaus, jos voisi vain vaihtaa osan.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Mittaa yleismittarilla vastusarvo, jos ääretön, anturi rikki, jos jotain vastusta, anturi ehjä.

Mutta tuskinpa on rikki, koska välillä antaa toimia, näissä nyt anturit ovat joko ehjiä tai rikki.

Ja ei voi irroittaa paineistuttana ilman että kylmäaineet tulisi pihalle.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Ok, kiitos tiedosta. Täytyy vain kysellä pajalta tarjousta ja aikaa. Saavat siellä tehdä työn, niin pystyvät ottamaan kaasun pois ja voivat muutenkin pohtia muita vikamahdollisuuksia.
 

MitsuGrandis

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2021
Sain nyt mitattua vielä voltit anturista, kun on piuhat kiinni ja kone käynnissä, ja antaa 1,2 volttia. Tulkitsenko oikein, että tuo tarkoittaa tyhjän puoleista järjestelmää?
Mitsubishi kirjan mukaan 1,2 volttia on reilusti alle 1MPa.
En tiedä, mikä on alaraja, jossa kompura lähtee vielä käyntiin.
 
Ylös Bottom